Ik had net nog niet het hele topic doorgelezen, heb dat nu wel even gedaan en ik zou je het volgende advies willen geven:
- regelmaat en geduld zijn enorm belangrijk voor je aquarium
- zorg dat je niet teveel tegelijk veranderd (liefst maar 1 ding tegelijk), en bekijk wat die verandering over een bepaalde tijd doet. Wordt het er beter van, of slechter? Of zie je andere problemen optreden? Zeker voor bijvoorbeeld algen of je plantengroei, moet je er op rekenen dat je pas verandering gaat zien na bijvoorbeeld een week of twee.
Ik zie verder dat er in de afgelopen maand enorm veel gebeurd is in je aquarium. Vissterfte, medicatie, algenkuur, nieuwe vissen en een verandering in je systeem met waterwissels (nu ineens 2 weken niet, zou ik met de problemen die je eerder had denk ik niet doen).
Wat ik ook niet helemaal terug gelezen heb is of je na de kuur met medicatie veel water gewisseld hebt, over kool hebt gefilterd en of die kool nog in je filter zit of dat er inmiddels uit is. Dat kan, net als het aanpassen van je waterwisselschema een invloed hebben op je nitraat.
Verder had je last van algen, de Algexit is over het algemeen bestrijding van de symptomen, maar niet direct van de oorzaak. Als die oorzaak dus nog in je aquarium aanwezig is (bijvoorbeeld en verkeerde balans tussen licht, CO2 en voedingsstoffen), zullen die algen ook weer terugkomen.
Daarnaast kan de medicatie en algenkuur ook een invloed op de bacteriën in je filter hebben. Wat ook weer invloed heeft op je nitraat.
Wat ik je zou aanraden is eerst je bak 'tot rust' te laten komen. Dit om te zorgen zodat je voor jezelf ook een duidelijke basis hebt, je weet dan pas echt hoe het er voor staat en dan kan je bekijken wat je moet gaan aanpassen.
Bedenk een schema voor o.a. je waterwissels, filterschoonmaak en wat je per dag aan vis- en plantenvoeding en eventueel andere toevoegingen zou moeten geven. Ga nu eens bekijken hoe je bak het doet met dit schema zonder iets anders aan te passen en doe dat minimaal een twee weken, liefst nog wat langer. Bekijk dan wat je over die periode ziet gebeuren en ga daar een aanpassing op maken en bekijk wat dat over een periode doet. Ik zou in die periode alleen ingrijpen (oftewel je schema aanpassen) als blijkt dat het welzijn van je vissen achteruit gaat of in gevaar komt. Probeer dan ook maar 1 aanpassing tegelijk te maken, zodat je duidelijk kan zien welke aanpassing geholpen heeft of juist een negatief effect heeft.
Misschien niet het leukste om te horen, omdat het wat saai lijkt om te wachten, maar ik denk dat het je enorm kan helpen.