Ja klopt!
En als ik nu in een aquarium zaak sta, luister ik naar het advies van de verkoper. Zonder dit forum in mijn broekzak te hebben om vragen te stellen.
ik snap ook wel dat de kassa moet rinkelen en dat er omzet gedraaid moet worden.
En ik hoorde goede berichten over Van oosten dus ik kom daar regelmatig.
Dus ik google en zoek en bel wat rond voordat ik een grote aankoop doe. Maar een plantje van €4,95 daar ga ik niet voor opzoek op het hele internet.
nu blijken er dus toch planten te zijn die niet in het aquarium thuis horen en ik merk aan jullie de frustratie, hoe maken we het Frits duidelijk dat het een kamer plant is.
persoonlijk hou ik wel van een lange discussie met meerdere voor en na delen.
En als ik bijdeze de aquariaan niet waardig ben, raakt mij dat wel een beetje.
ik probeer het ook wel goed te doen.
alleen heb ik geen HBO Biologie gestudeerd maar wel op de landbouw school gezeten. met aardappel, suikerbieten en graan.
Kennis over tropische planten heb ik niet kunnen vergaren.
Het is ook niet mijn bedoeling om je te kleineren of voor gek uit te maken,
je zegt: Maar een plantje van €4,95 daar ga ik niet voor opzoek op het hele internet
Hoe wil je dan erachter komen of deze plant wel geschikt is voor jou Aquarium en welke eisen deze plant stelt om goed te groeien ?
Dit doe je met vissen ook neem ik aan omdat niet alle soorten bij elkaar passen en problemen kunnen geven.
zomaar een voorbeeld, jij hebt guppen en daar kan je geen Sumatranen of Maanvissen bij doen omdat ze de staarten kapot vreten van de Guppen.
Dit geld ook voor planten alleen bijten ze niet elkaar maar niet elke plant is geschikt om met andere planten te houden.
voorbeeld:
Je kan geen planten nemen die veel licht behoefte hebben en daar planten bij zetten die dit juist niet prettig vinden of die veel te groot worden in een te klein Aquarium en andere planten verdrukt en het licht van gaat ontnemen en als mede alle voedingsstoffen opeisen.
Ik zal je een leuk verhaaltje vertellen wat ik met leugens van een verkoper bedoel in een Aquariumzaak,
ik vroeg aan de verkoper welke plantenvoeding ik nodig had voor mijn amazone zwaardplanten omdat ze nogal gelig en zwakjes groeide (antwoord wist ik al 25jaar maar goed) , hij zei gewoon vloeibare meststof aan het water toe dienen.
waarop ik zei ja maar het is toch een moerasplant die juist het bij de wortels vandaan haalt met de voeding?
nee hoor meneer ze nemen vrijwel alle voeding op via het blad zei de verkoper.
hier is al een stukje onkunde van een verkoper of hij liegt om het flesje met plantenvoeding aan te smeren terwijl ik ijzerhoudende tablets of capsules nodig had die je in de bodem drukt bij de wortels.
Stukje verlichting, ik ben overgestapt naar Led een poosje terug,
verkoper zegt wel even oppassen en niet meteen alle twee de TL buizen vervangen voor led balken maar doe ze één voor een omdat je meer UV straling hebt en dan krijg je algenbloei in het water
😛
Yeah...sure dacht ik meteen Led verlichting geeft helemaal geen UV licht af maar een TL-buis geeft wel gering iets aan UV straling af.
Zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen hoe dom en geraffineerd verkopers praatjes verkopen met hele verkeerde info of kennis van zaken.
Ik geeft het je maar als voorbeeld, en zo gaat dat met vissoorten en ondersoorten , en ook met NIET Aquariumplanten die toch worden verkocht als een Aquariumplant maar omdat het een erkend merk of naam heeft moet dat wel geloofwaardig zijn voor leken of mensen met minder kennis.
Maar das niet erg Frits dat jij het ook klakkeloos aanneemt dat Dracaena een Aquariumplant is, als je maar hiervan hebt geleerd dat de zakenwereld enkel om omzet en poen draait en soms dingen verkopen die geheel niet zijn wat ze verkopen.
En zo leert men elke keer weer wat bij .