Steeds maar weer dode guppen in mijn Rio 125.


voor je iets koopt of aanschaft raadpleeg eerst de kennis die beschikbaar is op internet
Ja klopt!
En als ik nu in een aquarium zaak sta, luister ik naar het advies van de verkoper. Zonder dit forum in mijn broekzak te hebben om vragen te stellen.
ik snap ook wel dat de kassa moet rinkelen en dat er omzet gedraaid moet worden.
En ik hoorde goede berichten over Van oosten dus ik kom daar regelmatig.

Dus ik google en zoek en bel wat rond voordat ik een grote aankoop doe. Maar een plantje van €4,95 daar ga ik niet voor opzoek op het hele internet.
nu blijken er dus toch planten te zijn die niet in het aquarium thuis horen en ik merk aan jullie de frustratie, hoe maken we het Frits duidelijk dat het een kamer plant is.
persoonlijk hou ik wel van een lange discussie met meerdere voor en na delen.

En als ik bijdeze de aquariaan niet waardig ben, raakt mij dat wel een beetje.
ik probeer het ook wel goed te doen.
alleen heb ik geen HBO Biologie gestudeerd maar wel op de landbouw school gezeten. met aardappel, suikerbieten en graan.
Kennis over tropische planten heb ik niet kunnen vergaren.
 
zijn het meerendeel vrouwtjes die dood gaan ??
je moet toch 1 mannetje per 3 vrouwtjes rekenen als er meer mannetjes in zitten, je weet dat guppen de konijnen van het aquarium
zijn!!! en zou stress bij vrouwtjes wel eens kunnen mee spelen in het sterfte cijfer de mannetjes kunnen ze geen
seconde gerust laten

ik heb het merendeel vrouwtjes.
 
mijn vrouwtjes zijn eigenlijks altijd wel zwanger en heb wel een beetje jonge aanwas, maar over populatie heb ik nog nooit gehad.
soms hoop ik daar wel op. maar de laatste keer ging het dus mis.

Nu hopen op een gezonde bak met kleur.
 
zet jij je guppen apart om te laten baren
 
Ja klopt!
En als ik nu in een aquarium zaak sta, luister ik naar het advies van de verkoper. Zonder dit forum in mijn broekzak te hebben om vragen te stellen.
ik snap ook wel dat de kassa moet rinkelen en dat er omzet gedraaid moet worden.
En ik hoorde goede berichten over Van oosten dus ik kom daar regelmatig.

Dus ik google en zoek en bel wat rond voordat ik een grote aankoop doe. Maar een plantje van €4,95 daar ga ik niet voor opzoek op het hele internet.
nu blijken er dus toch planten te zijn die niet in het aquarium thuis horen en ik merk aan jullie de frustratie, hoe maken we het Frits duidelijk dat het een kamer plant is.
persoonlijk hou ik wel van een lange discussie met meerdere voor en na delen.

En als ik bijdeze de aquariaan niet waardig ben, raakt mij dat wel een beetje.
ik probeer het ook wel goed te doen.
alleen heb ik geen HBO Biologie gestudeerd maar wel op de landbouw school gezeten. met aardappel, suikerbieten en graan.
Kennis over tropische planten heb ik niet kunnen vergaren.


Het is ook niet mijn bedoeling om je te kleineren of voor gek uit te maken,
je zegt: Maar een plantje van €4,95 daar ga ik niet voor opzoek op het hele internet

Hoe wil je dan erachter komen of deze plant wel geschikt is voor jou Aquarium en welke eisen deze plant stelt om goed te groeien ?
Dit doe je met vissen ook neem ik aan omdat niet alle soorten bij elkaar passen en problemen kunnen geven.
zomaar een voorbeeld, jij hebt guppen en daar kan je geen Sumatranen of Maanvissen bij doen omdat ze de staarten kapot vreten van de Guppen.

Dit geld ook voor planten alleen bijten ze niet elkaar maar niet elke plant is geschikt om met andere planten te houden.
voorbeeld:

Je kan geen planten nemen die veel licht behoefte hebben en daar planten bij zetten die dit juist niet prettig vinden of die veel te groot worden in een te klein Aquarium en andere planten verdrukt en het licht van gaat ontnemen en als mede alle voedingsstoffen opeisen.

Ik zal je een leuk verhaaltje vertellen wat ik met leugens van een verkoper bedoel in een Aquariumzaak,

ik vroeg aan de verkoper welke plantenvoeding ik nodig had voor mijn amazone zwaardplanten omdat ze nogal gelig en zwakjes groeide (antwoord wist ik al 25jaar maar goed) , hij zei gewoon vloeibare meststof aan het water toe dienen.
waarop ik zei ja maar het is toch een moerasplant die juist het bij de wortels vandaan haalt met de voeding?
nee hoor meneer ze nemen vrijwel alle voeding op via het blad zei de verkoper.

hier is al een stukje onkunde van een verkoper of hij liegt om het flesje met plantenvoeding aan te smeren terwijl ik ijzerhoudende tablets of capsules nodig had die je in de bodem drukt bij de wortels.

Stukje verlichting, ik ben overgestapt naar Led een poosje terug,

verkoper zegt wel even oppassen en niet meteen alle twee de TL buizen vervangen voor led balken maar doe ze één voor een omdat je meer UV straling hebt en dan krijg je algenbloei in het water :p
Yeah...sure dacht ik meteen Led verlichting geeft helemaal geen UV licht af maar een TL-buis geeft wel gering iets aan UV straling af.

Zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen hoe dom en geraffineerd verkopers praatjes verkopen met hele verkeerde info of kennis van zaken.

Ik geeft het je maar als voorbeeld, en zo gaat dat met vissoorten en ondersoorten , en ook met NIET Aquariumplanten die toch worden verkocht als een Aquariumplant maar omdat het een erkend merk of naam heeft moet dat wel geloofwaardig zijn voor leken of mensen met minder kennis.

Maar das niet erg Frits dat jij het ook klakkeloos aanneemt dat Dracaena een Aquariumplant is, als je maar hiervan hebt geleerd dat de zakenwereld enkel om omzet en poen draait en soms dingen verkopen die geheel niet zijn wat ze verkopen.

En zo leert men elke keer weer wat bij .
 
ze worden niet opgegeten dan dat is bij mij een probleem heb ze al zien bevallen
maar komt niets van terecht
 
Het is ook niet mijn bedoeling om je te kleineren of voor gek uit te maken,
je zegt: Maar een plantje van €4,95 daar ga ik niet voor opzoek op het hele internet

Hoe wil je dan erachter komen of deze plant wel geschikt is voor jou Aquarium en welke eisen deze plant stelt om goed te groeien ?
Dit doe je met vissen ook neem ik aan omdat niet alle soorten bij elkaar passen en problemen kunnen geven.
zomaar een voorbeeld, jij hebt guppen en daar kan je geen Sumatranen of Maanvissen bij doen omdat ze de staarten kapot vreten van de Guppen.

Dit geld ook voor planten alleen bijten ze niet elkaar maar niet elke plant is geschikt om met andere planten te houden.
voorbeeld:

Je kan geen planten nemen die veel licht behoefte hebben en daar planten bij zetten die dit juist niet prettig vinden of die veel te groot worden in een te klein Aquarium en andere planten verdrukt en het licht van gaat ontnemen en als mede alle voedingsstoffen opeisen.

Ik zal je een leuk verhaaltje vertellen wat ik met leugens van een verkoper bedoel in een Aquariumzaak,

ik vroeg aan de verkoper welke plantenvoeding ik nodig had voor mijn amazone zwaardplanten omdat ze nogal gelig en zwakjes groeide (antwoord wist ik al 25jaar maar goed) , hij zei gewoon vloeibare meststof aan het water toe dienen.
waarop ik zei ja maar het is toch een moerasplant die juist het bij de wortels vandaan haalt met de voeding?
nee hoor meneer ze nemen vrijwel alle voeding op via het blad zei de verkoper.

hier is al een stukje onkunde van een verkoper of hij liegt om het flesje met plantenvoeding aan te smeren terwijl ik ijzerhoudende tablets of capsules nodig had die je in de bodem drukt bij de wortels.

Stukje verlichting, ik ben overgestapt naar Led een poosje terug,

verkoper zegt wel even oppassen en niet meteen alle twee de TL buizen vervangen voor led balken maar doe ze één voor een omdat je meer UV straling hebt en dan krijg je algenbloei in het water :p
Yeah...sure dacht ik meteen Led verlichting geeft helemaal geen UV licht af maar een TL-buis geeft wel gering iets aan UV straling af.

Zo kan ik nog wel meer dingen opnoemen hoe dom en geraffineerd verkopers praatjes verkopen met hele verkeerde info of kennis van zaken.

Ik geeft het je maar als voorbeeld, en zo gaat dat met vissoorten en ondersoorten , en ook met NIET Aquariumplanten die toch worden verkocht als een Aquariumplant maar omdat het een erkend merk of naam heeft moet dat wel geloofwaardig zijn voor leken of mensen met minder kennis.

Maar das niet erg Frits dat jij het ook klakkeloos aanneemt dat Dracaena een Aquariumplant is, als je maar hiervan hebt geleerd dat de zakenwereld enkel om omzet en poen draait en soms dingen verkopen die geheel niet zijn wat ze verkopen.

En zo leert men elke keer weer wat bij .


ik leer misschien niet zo snel.
Probeer wel kennis op te nemen en te verwerken.

Heb je nog een tip waar ik terecht kan hier in de buurt van Assen voor een goede eerlijke aquarium zaak?
 
ik vroeg aan de verkoper welke plantenvoeding ik nodig had voor mijn amazone zwaardplanten omdat ze nogal gelig en zwakjes groeide (antwoord wist ik al 25jaar maar goed) , hij zei gewoon vloeibare meststof aan het water toe dienen
ik gebruik sinds een aantal maanden kleibollen van jbl en altijd al profito 1x per week en ferro 1x per week.
 
ik leer misschien niet zo snel.
Probeer wel kennis op te nemen en te verwerken.

Heb je nog een tip waar ik terecht kan hier in de buurt van Assen voor een goede eerlijke aquarium zaak?

Voor juiste info kan je het beter vragen aan een ervaren Aquariaan in jouw omgeving, ik woon bij Gouda dus ik weet weinig van winkels rond assen en omgeving en als je iets wil weten stel gewoon je vraag hier op het forum.
En probeer zelf veel op zoeken op internet buiten Aquariumzaken om, op YouTube staan ook erg veel filmpjes met uitleg en oplossingen en ervaringen met voeding voor planten.
Zijn ook wel aardig wat Websites met nuttige informatie en uitleg hoe het werkt.
gewoon neuzen en google wat je wil weten en kom je er niet uit stel je vraag hier op het forum en dan komt er vrijwel altijd iemand die een antwoord kan geven op tips of verwijzingen naar uitleg.
Maar let wel op met wat je leest, er is ook een hoop onzin te vinden op internet waar je totaal niks aan hebt.
Er zal wel iemand hier op het forum zijn uit de omgeving Assen die je misschien meer kan vertellen over de Aquariumwinkels in jouw omgeving.
 
komt goed. dankje edje555.
nu is het tijd voor de nachtrust.
al moet ik zeggen dat ik nog steeds klaar wakker ben.
ik neem nog 1 pilsje en dan echt naar bed !
 
Het is niet naast de deur Frits maar Paddepoel heeft ook best een goede dierenwinkel met redelijk aquarium assortiment en goede kennis. Ze kunnen in de regel alles wel ook bestellen.
 
Hoi John heb je miss een link naar zijn website ?
 
of een naam van die zaak ?
ik kom alleen de Pets Place tegen als ik google.
 
https://www.openingstijden.nl/Pets-en-Co/Groningen/Dierenriemstraat-244/

Ik vind ze nu ook op Pets XL.
De aquariumafdeling is minder groot dan bij een echte lfs maar als je vraagt leveren ze eigenlijk alles en ze zijn vriendelijk en denken met je mee. Ik heb er in het verleden ook wel gekocht en jonge visjes geruild. Best veel planten en vissen te koop nog hoor.
 
Even iets wat ik mis in deze hele discussie,, maar kan er over heen hebben gelezen...;)
Frits, je zegt dat dennerle de dracaena ook verkoopt, DUS is het een aquariumplant.
Maar klik maar eens op de plant, dan zie je waarom dennerle deze plant verkoopt.

http://dennerle.com/nl/service/plantendatabase

Achter het woordje USAGE (te gebruiken bij): staat het woord TERRARIUM!!!

Dat is ook direct de reden waarom andere aquariumzaken deze plant ook gewoon verkopen en je hem daarom dus ook gewoon via google zo veel tegenkomt.

Het is dus een plant voor in een TERRARIUM, waarbij hij dus niet onder water, maar gewoon boven water groeit.
 
Net PetsXL gebeld, ze hebben geen aquarium afdeling meer!
 
PetsXL verwijst mij door naar de Hornbach.
is dat een uitgebreide zaak met aquaria? ben er zelf nog nooit geweest.
 
Hornbach verkoopt ook terrarium planten dus dat heeft niet zo'n zin ;)
Een goede zaak hier heeft mij eens uitgelecht waarom ze terrarium planten verkopen. Omdat je zo leergering bent (positieve zin ;) ben ik ook) neem ik wel de tijd het je uit te leggen.
Als mensen thuis een Aquarium hebben en ze zien geld in iemand dan is alles ineens perfect.
Terrarium planten hebben erg aantrekkelijke kleuren, waarom? Omdat dat hun uiteindelijke bladeren ook zijn. Een Aquarium plant word overal bovenwater gekweekt, rode planten zijn in de bovenwater vorm helemaal niet zo mooi, simpel groen stekjes. Terrarium planten zijn al in hun uiteindelijke vorm en dus mooier.
Dat is 1 reden waarom ze goed verkopen
Ook ishet zo dat mensen steeds vaker terugkomen "m'n plant doet het niet goed" zo zien de winkels nog meer geld om middeltjes mee te verkopen en weer nieuwe planten te verkopen.

Jen had het over doorkweken, de planten worden dus bovenwater gekweekt. Het gaat de kwekerijen zo veel geld kosten om het als Aquarium plant te krijgen en bovendien zitten de winkels fout. D leverancier verkoopt ze als plant. Het is de Winkel die zegt dat het een Aquarium plant is. Het leverde hun dus geld op.

En nu zijn men duimen moe ;)
 
Het is pets&co wat John bedoeld in paddepoel
Heb er laatst een mooi partijtje spiderwood gehaald
Ik geloof alleen dat ik de vissen wat tegen vond vallen, ik weet niet meer precies wat er mis was, of de bakken nou erg vies waren of de vissen er gewoon slecht uitzagen, maar zoiets staat me bij..
 
Het is pets&co wat John bedoeld in paddepoel
Heb er laatst een mooi partijtje spiderwood gehaald
Ik geloof alleen dat ik de vissen wat tegen vond vallen, ik weet niet meer precies wat er mis was, of de bakken nou erg vies waren of de vissen er gewoon slecht uitzagen, maar zoiets staat me bij..
Ja dat is hem en wat ik me herinner waren de bakken wel mooi schoon en het planteneiland ook maar goed dat is inmiddels wel een jaartje geleden denk ik.
Ik woon net aan de andere kant van de stad namelijk:D
 
Ja dat is hem en wat ik me herinner waren de bakken wel mooi schoon en het planteneiland ook maar goed dat is inmiddels wel een jaartje geleden denk ik.
Ik woon net aan de andere kant van de stad namelijk:D
Ha ja snap ik, Waar halen jullie meestal je spullen?
Misschien was het een momentopname toen ik er was, want ze hadden ook een paar bakken leeg, dus ze waren ook bezig met het een of ander..
 
de winkels nog meer geld om middeltjes mee te verkopen en weer nieuwe planten te verkopen
er zijn toch ook winkels waar ze wel een eerlijk advies geven!? het zijn ook gewoon mensen en geen leugenaars of oplichters!
toch?
 
Het is pets&co wat John
Dat is toch een grote winkel keten. heel commercieel lijkt me zo.
ik heb liever kleine speciaal zaakjes.
of zie ik dat verkeerd ?
 
Fritz, ik heb bijna een half uur voor je kopen typen. Kan er echt geen "bedankt voor de moeite" of "daar kan ik was mee!" Of iets dergelijks vanaf???!! Weet ik iid dat ik m'n tijd niet meer aan jou besteed!!!
 
Sorry Nickey, ik was even de tel kwijt van de berichten lezen en op google zoeken.
Maar wel bedankt hoor voor je info.
net als ik John ook al had bedankt.
en edje555 ook al.
Maar goed ik ben dus nog steeds zoekende naar een dierenspeciaalzaak in de buurt van Assen.
 
ze hebben nog wel een voicemail met openingstijden. maar die zijn zeer beperkt.
Maar toch bedankt .
Volgens mij is de winkel iig helemaal weg, hadden voor oud en nieuw uitverkoop en daarna dicht. Al hun stellingen staan op marktplaats...
 
oke het is mij duidelijk geworden door meerdere aquarium speciaalzaken te bellen en naar aquafleur in maasland.

IK BIED MIJN OPRECHTE EXCUSES AAN. IK ZAT FOUT.

iemand zei het zo mooi: het is net een bos bloemen.
de dracaena sanderiana wit koop je voor de sier in je aquarium maar na een aantal maanden gaat deze dood. net als een bos bloemen.

de dracaena sanderiana wit word boven water gekweekt, is niet giftig voor andere vissen of planten in het aquarium. maar hij zal het niet overleven.

SORRY SORRY SORRY Beste aquaforum leden.
ik was koppig en wilde het naadje van de kous weten.

NU NOGMAALS MIJN OPRECHTE EXCUSES VOOR DIT HELE TOPIC.
ik zat FOUT!

ik wil iedereen bedanken voor jullie info en tips.
 
Ik kom meestal bij Frits dus:)

Luc,
Haha, nou Mol doet de aarde ook schudden zeker:D:D:p. Mol past vast in de AH buurtsuper hier op de hoek:p:p
 

Terug
Bovenaan