Wat is er nieuw

Steeds maar weer dode guppen in mijn Rio 125.

• Onderwerp starter Onderwerp starter ikbenFrits
  • Startdatum Startdatum
Wat fijn dat er tot nu toe geen sterfgevallen meer zijn geweest:thumbs: hopelijk zet het voort!
Over de plant zou ik toch eens goed overwegen als er zoveel ervaren forumleden dit zeggen..

Het jaar begint in elk geval goed gelet op de problemen die er waren:thumbs:

Wat fijn dat er geen dode guppen meer zijn Fritz! Hopelijk blijf het zo 😉

vandaag 15 guppen gekocht en heb er vertrouwen in dat het goed blijft gaan.
ze krijgen 1x per dag een heel klein beetje voer, dat ze in 2 á 3 min op hebben.
nu is het afwachten.

Ook een stuk wortelhout gekocht voor mijn andere bak.
een mooi groot stuk waar de ancistrussen dol op zijn.

En mijn water waardes zijn oke, volgens de JBL proscan.

Eigenlijk is dit topic slechte slapstick geworden.

Hulde aan het engelengeduld van onder andere Seabait.:engel:
Wat een gezever over een kamerplant, Frits.
Heb je al overwogen dat de guppen misschien niet wennen aan de in de bak stervende kamerplant?
😀😀
Ik zeg zomaar wat hoor, aangezien jij dat ook continu doet.

Nog een voorbeeldje:

ik laat nu de bak even 2 weken met rust, heb de afgelopen weken veel ververst.
nu moet de rust weder keren.
ik dacht dat er een ziekte in het water zat, daarom veel en vaak verversen.
koop nu dit jaar even geen guppen bij.
en voer nu 1x per 2 dagen.

Op 25 december dergelijke beloftes doen en nu toch al nieuwe vissen toevoegen...
Het is een nieuw jaar ondertussen, dat is waar maar het is alleszins geen twee weken geleden...

Het is wachten op de volgende drijvers denk ik...

Laatst bewerkt door een moderator:
ja ik dacht ook, het is een nieuw jaar, we voegen weer nieuwe guppen toe.
gelet op de datum klopt het niet helemaal. Maar ook mijn Furanol is nog maar 4 dagen in de bak. en dan nu al weer over actievekool filteren is miss niet helemaal oke.
Maar wel het feit dat er nu geen dode guppen meer zijn, doet mij ook hoop geven...

Morgen schaf ik nog meer guppen aan. of het er 15 worden is nog niet zeker.
straks even mijn water testen.

Wat een gezever over een kamerplant, Frits.
Heb je al overwogen dat de guppen misschien niet wennen aan de in de bak stervende kamerplant?

daar weet ik nog te weinig van.
Van Oosten uit Assen zegt het is een aquarium plant en Frits kuiper uit Groningen zegt het is een moerasplant.

ik laat het even in het midden.

Mij ga je niet liggen hebben hoor Frits!
"Zever, GEZEVER" zoals ik zei 😉

Ik doe dus niet mee aan zulke spelletjes, veel plezier aan jou en veel sterkte aan je guppen!
Al een geluk dat ze zo goedkoop zijn zeker?

wat bedoel je ?
I have to spell it out?

Oké dan:
't Zijn dieren, hé frits. Geen teststrips, wegwerphandschoenen, plastiek bekertjes of andere troep. Het gaat om visjes, die steeds maar weer dood gaan in je bak en die steeds maar weer aangevuld worden nog voor je de bak tot rust laat komen.
Je spendeert dan ook nog eens liever je energie aan een futiele discussie over een kamerplant in je aquarium in plaats van aan het achterhalen van de oorzaak van het sterven van je dieren... Dieren die nota bene volledig afhankelijk zijn van de door jou geboden levensomstandigheden in een gesloten levensomgeving.

Dus ik denk dan: goed dat het goedkope diertjes zijn, blijkbaar zodanig 'disposable' dat je bij het sterven ervan gewoon nieuwe koopt in plaats van het probleem eerst op te lossen.

Duidelijk zo?

de oorzaak was waarschijnlijk een ziekte, die ik heb behandeld met Furanol (op aanraden van forum leden).
wat kan ik nog meer doen dan?
het lijkt er nu op dat de ziekte de bak uit is en daarom heb ik vandaag visjes gekocht. of zie ik dat verkeerd?

daar weet ik nog te weinig van.
Van Oosten uit Assen zegt het is een aquarium plant en Frits kuiper uit Groningen zegt het is een moerasplant.

ik laat het even in het midden.

Je moet het zelf dan maar weten maar het is een Dracenia kamerplant en palm soorten groeien niet onderwater of in een moeras.

Wist je dat deze plant ook wel eens giftig kon zijn voor je vissen ?
hij gaat geheid rotten en allerlei stoffen afgeven aan het water omdat hij niet onderwater kan leven en ook niet met zijn wortels in een bak met water.
maar succes hoor met je Guppen en doe vooral geen moeite om bestaande waterplanten en moerasplanten kennis op te doen dan wist je al bij aankoop dat het hier 100% om een kamerplant ging.

Nu wil ik je niet tegen je schenen schoppen maar waarom neem je dan toch het risico om die kamerplant (door meer mensen gezegd) in je aquarium te houden terwijl hij er slecht uit gaat zien.
Maar wel nieuwe Guppen in het aquarium plaatsen na een behandeling tegen een ziekte.
Ik vind persoonlijk dat je een beetje verkeert bezig bent met dieren.
maar wie ben ik met 30jaar ervaring.
jammer dat je niet naar het advies luistert over die plant, en ik herkende hem al meteen omdat ik 7 jaar in de Glastuinbouw hebt gewerkt met dit soort kamerplanten dus als je het nou nog niet aan neemt dat het een kamerplant betreft en een palm wel te verstaan ?
Dan houd het gewoon op.
Verder wens ik je succes met de hobby..

ok

zijn er dan geen soorten Dracaena die Wel onderwater leven of gekweekt worden ?
ik snap jullie punt wel, jullie zeggen het is een kamerplant. Maar waarom!?
ik wilde vroeger al het naadje van de kous weten en dat wil ik nog steeds.

Er zijn toch dingen die veranderen in de tijd. of is het onmogelijk een Dracaena onder water te kweken? Maar waarom dan! ?
ja sorry dat ik er zo lang over door praat. maar ik ben nog niet overtuigd...

zijn er dan geen soorten Dracaena die Wel onderwater leven of gekweekt worden ?
ik snap jullie punt wel, jullie zeggen het is een kamerplant. Maar waarom!?
ik wilde vroeger al het naadje van de kous weten en dat wil ik nog steeds.

Er zijn toch dingen die veranderen in de tijd. of is het onmogelijk een Dracaena onder water te kweken? Maar waarom dan! ?
ja sorry dat ik er zo lang over door praat. maar ik ben nog niet overtuigd...

is het nu zo moeilijk om even naar Google te gaan en op te zoeken om welk geslacht het gaat en welke leven omstandigheden deze planten leven van het geslacht ?

Alstublieft..

http://www.123kamerplanten.com/verzorging-tips/kamerplanten-encyclopedie/dracaena/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dracaena_(plant)

Laatst bewerkt:
is het nu zo moeilijk om even naar Google te gaan

Nee! dat is niet moeilijk.
Maar ik wil graag weten WAAROM!!
er zijn toch in de afgelopen 30 jaar wel aquarium planten bij gekomen! of staat de kweek van aquarium planten al 30 op slot en komt er niets nieuws bij! ?

In een heel ver verleden ben ik bij een planten kwekerij geweest die kweekte planten van potgrond over naar hydro korrels. dat was een heel proces van jaren lange kweekvormen.

Dus kan ik mij best voorstellen dat de Dracaena vroeger ECHT een kamerplant was en nu zover door gekweekt dat deze ook onderwater kan leven...?

Laatste keer geslacht Dracaena is een Palm of palmstruiken en leven niet onder water en leven niet in moerasgebieden omdat het noch een waterplant is of een moerasplant en kunnen ook niet worden gekweekt om onder water te leven zoals moerasplanten !.
Je gaat toch ook niet proberen om een Hydera klimop of een Ficus of nog gekker een perenboom en overige NIET moerasplanten onderwater te laten leven.. dat gaat niet punt.omdat de assimilatie heel anders werkt en blad en plant cellen hier niet tegen bestand zijn. en moerasplanten passen zich aan en echte waterplanten kunnen niet boven water leven.

Gekke zaken lijkt mij toch niet allemaal!!

http://www.koicompagnie.nl/index.php/dracaena-sanderiana-wit-5-cm-pot.html

Als ik google, kom ik de DRACAENA SANDERIANA WIT
Bijna overal tegen als aquarium plant!

HET IS GEEN MOERASPLANT !!!!!!!!!!! GVD je hebt geen palm soorten die moerasplanten zijn .!! punt dus ze verkopen een leugen het is een dood gewone kamerplant !!
maar ik stop met deze discussie...
nog niet overtuigd dan wordt het echt tijd voor een cursus planten kennis wat een waterplant is en een moerasplant en welke totaal niet...

ik ga morgen ff rond bellen naar 3 aquaria zaken.
G & D in Dalen
Koi in Beilen
en klaas tilman in Assen.

ik google en zie zeker bij 5 aquaria zaken de dracaena sanderiana wit als aquarium plant.
en als dat een leugen is snap ik niet waarom ze dan overal aangeboden worden.

Tja, alleen site's laten zien die ze verkopen dat kan iedereen.

Een aquariaan zou luisteren, zou eerst een incubatieperiode aanhouden om zeker te zijn dat de ziekte volledig weg is.
Je hebt enkele dagen geleden de medicijnen toegevoegd, en zonder pardon koop je nieuwe vis bij,
Je weet niet of de ziekte voorbij is of dat deze een incubatieperiode heeft en je hebt nog altijd die medicatie in je bak zitten.
Je bent dus je nieuwe vissen sowieso al aan het vergiftigen.

En of dit alles nog niet genoeg zit je nog te mekkeren over een kamerplant die enkel op een verkoopsite te vinden is onder de noemer "aquariumplant"

En wat die vraag van jou betreft:
Nee! dat is niet moeilijk.
Maar ik wil graag weten WAAROM!!
Waarom komt de zon op?
Waarom is de aarde rond?
Waarom is een kamerplant geen aquariumplant?
Waarom is een aquariumplant geen kamerplant?

Kom op zeg, zo kan je alles ondermijnen.
En dit was nu echt wel mijn laatste post naar jou toe, ik kan beter mijn tijd in andere mensen/leden steken en deze helpen,

Laatst bewerkt:
Kom op zeg, zo kan je alles ondermijnen.
ik wil liever niets ondermijnen.
toch blijf ik het gek vinden.

Maar oke, ik had beter moeten weten.

En om even terug te komen over guppen kopen. ik had water ververst en vandaag ook weer 30 liter. dus dacht ik, ik koop een paar guppen bij.

even een gerenommeerd bedrijf Dennerle.
Bied ook de dracaena sanderiana wit aquarium plant aan.

http://dennerle.com/nl/service/plantendatabase

Kamerplanten🙁om maar enkele op te noemen die bij Dennerle verkocht worden)
-dracaena sanderiana
-CHLOROPHYTUM BICHETII
-DRACAENA SANDERIANA
-FITTONIA VERSCHAFFELTII
-FITTONIA ARGYRONEURA

even een gerenommeerd bedrijf Dennerle.
Bied ook de dracaena sanderiana wit aquarium plant aan.

http://dennerle.com/nl/service/plantendatabase

Harstikke mooi... als het maar geld op levert. zolang mensen dom blijven is er aanbod met een leugen en zorgen de andere wel voor het aanbod "kassa ching ching"

Zoek nu eens of er palmsoorten zijn die bestempeld zijn al moerasplant buiten aquariumzaken en kwekers om ?

Raar he... ze bestaan totaal niet van het geslacht Dracaena. of verkopen ze toevallig ook de Yucca als Aquariumplant en das ook een palm soort maar neem dan wel de buiten Yucca die is bestand tegen kou en vorst dan weet je zeker dat hij in het Aquarium ook bij de Goudvissen past !

:sorry::stom:

yucca-multi-stemmed.jpg

buiten aquariumzaken en kwekers om ?
mij is toch vertelt dat ik juist naar de kwekers en aquarium zaken moet gaan.
ik koop toch ook geen aquarium bij de albert heijn.?

als ik de zoekterm: dracaena sanderiana wit in toets op google, kom ik op de eerste 3 resultaten uit bij aquaria zaken.
maar ik zoek nog even verder...

mij is toch vertelt dat ik juist naar de kwekers en aquarium zaken moet gaan.
ik koop toch ook geen aquarium bij de albert heijn.?

Geloven moet je in een kerk doen.. net zo goed als de praatjes van sommige verkopers en handelaren en noem ze maar op.
voor je iets koopt of aanschaft raadpleeg eerst de kennis die beschikbaar is op internet en ga niet meteen af op verkoop praatjes en doe onderzoek als je iets niet vertrouwd of aan twijfelt of meer van wil weten of het ook wel klopt.
Vooral in de Aquarium wereld gaan er teveel onzin en leugen over de toonbank omdat mensen niet voldoende zelf kennis opdoen eer dat ze met een hobby beginnen en veel aquarium winkels en vis/planten kweker hier ook graag op in spelen zolang de kassa maar ratelt en wordt gevuld.

Als is het een genomineerde en erkende kweker of verkoper, ze doen het allemaal voor een aantal dingen, leuk om te doen intressen in planten of vissen maar uiteindelijk draait het toch om de poen en omzet.
of dit nu Eheim,Dennerile,Juwel en andere merken zijn maakt niets uit en dat geld voor veel Aquariumwinkels idemdito het zelfde verhaal.

Dit gaat met vissoorten en ondersoorten ook zo en worden verkocht onder de niet de juiste naam, maar omdat vis met naam a meer geld op levert dan vis met naam b van het zelfde geslacht wordt vis B ook verkocht onder naam A om meer eraan te kunnen verdienen.
zolang mensen zelf geen kennis opdoen zullen er altijd weer mensen zijn die er in trappen en het kopen, en de verkoper en kwekerijen spelen hier gewoon in mee wegens meer omzet.

Volgens mij wordt deze plant wel veel gebruikt in plantenfilters voor aquaria, maar dan staan alleen de wortels in het water..
Ik vind het wel dubieus dat zoveel aquariumzaken deze plant verkopen alszijnde 'achtergrond plant...'

verkocht als aquarium planten...
Ja Frits, zo is er mij ook eentje verkocht. De hemigraphis colorata, een terrariumplant, zie hier (klik)
Ik had de plant ook in mijn bak, eerst was hij nog mooi op kleur, maar dan...
Hij begon volledig te verslijmen, en zorgde ervoor dat er allemaal bruine troep in mijn bak rondzweefde.
Na hier een topic te openen, en er achter gekomen dat het een terrariumplant is, meteen uit de bak gehaald.
En tja, waarom zeg je steeds? Tja, waarom verkopen ze je een kamerplant? Misschien wisten ze het zelf niet, en... 't is nog altijd commerce...

Man, je hebt al vele dezelfde reacties gehad, dus je mag hier wel een besluit uit nemen. 😉

zijn het meerendeel vrouwtjes die dood gaan ??
je moet toch 1 mannetje per 3 vrouwtjes rekenen als er meer mannetjes in zitten, je weet dat guppen de konijnen van het aquarium
zijn!!! en zou stress bij vrouwtjes wel eens kunnen mee spelen in het sterfte cijfer de mannetjes kunnen ze geen
seconde gerust laten:smitten::smitten::iloveyou:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan