Stelling van 25-02-2023: Filtersponzen onder de kraan uitspoelen


Waarom vervang je ze gewoon niet. Niks aan de hand kan gewoon. Snap niet wrm je moeilijk doet.
Wat vindt jij eigenlijk moeilijk dan?sponsen kunnen we toch heel handig inzetten of mis ik iets van je.
 
Niet vergelijkbaar met een spons of iets dergelijks.
Veel mensen denken ook nog steeds dat bij een flinke waterwissel veel bacteriën verloren gaan.

Idd , in dit staal is veel meer nuttigs te zien dan in een filterpotje .
 
Zullen we het hier gezellig houden en een beetje respect voor elkaar betonen? Als er al zaken spelen onderling dan bij deze het verzoek om dit via de pb te regelen.
Verdere voortzetting zal in dit topic zonder aankondiging worden verwijderd.
 
Misschien is de eindconclusie: iedereen heeft gelijk met zijn advies/mening? En kan er een slotje op dit topic.
 
Zoals jullie kunnen zien zijn er een aantal posten verwijderd. Wij vragen jullie om respect te tonen voor elkaar en elkaars mening en geschillen niet in een topic uit te vechten maar dit via de pb te doen.
Bij deze dan ook het verzoek om ontopic te blijven en niet elkaar van zaken te beschuldigen.
 
In mijn zure theebakken deed ik het altijd, sponzen spoelen in aquariumwater. Onder het mom van baat het niet dan schaad het nie
Dat lijkt me altijd een goed argument.

Ik zou denken dat het niet zoveel uitmaakt. Wat ik ervan begrepen heb is dat ze in een biofilm wonen. Mij lijkt het het belangrijkst dat je probeert deze heel te laten. Dan zullen ze daarin redelijk veilig zitten, misschien?


mwa 🤔 in water komt wel het e.e.a. voor hoor . Waterstaal uit een kraakheldere vijver tot 1,60m diep met weelderige plantengroei .
De grote zijn gisten , de rest is gokke
Ik hoor steeds dat ze ergens op moeten hechten, dus dit is dan toch weer een ander inzicht. Al zou het ook zo kunnen zijn dat dit dan de bacteriën zijn die uit hun slijm losgekomen zijn. Hoe dan ook is het wel een mooie basis voor het aangroeien van de populatie in het filter na het reinigen.
 
k hoor steeds dat ze ergens op moeten hechten, dus dit is dan toch weer een ander inzicht.
hechten doen ze overal wel op alleen is het ene medium veel beter dan het andere.
Vroeger waren er genoeg die doppen van colaflessen in hun bioloog deden om de bacteriën te huisvesten.

Denk zelf dat we gewoon genoeg bacteriën in ons aquarium hebben en dat een spons uitspoelen of zelfs weg laten geen impact heeft uitgaande van een filter met meerdere sponsen.
 
Ik gooi iedere dag kraanwater bij mijn aquarium dus uitspoelen is ook geen punt.
 
my two of cents:
ik spoel mijn filtermateriaal gewoon uit onder de koude kraan. Dat daarmee de cultuur word weggespoeld geloof ik niets van.
In het filter zijn ze ook aan veel stroming onderhevig. Daarbij heb ik altijd erg veel plantmassa om een eventuele onbalans op te vangen.
Dat komt omdat planten de belangrijkste factor zijn bij biologische filtratie. Plant/ microbe systemen zijn namelijk vele malen efficiënter dan microbe-systemen zoals in filtermateriaal.
 
Maar cichliden bakken zonder planten draaien ook prima met de aanwezige bacteriën.
Zekers, we hebben nml ook te maken met een bodem en de daarin aanwezige bacteriën
Dus planten zullen niet persé nodig zijn
niet altijd. Maar wel als dit je filterinhoud is:
filermateriaal2022.png
 
Zekers, we hebben nml ook te maken met een bodem en de daarin aanwezige bacteriën

niet altijd. Maar wel als dit je filterinhoud is:
Bekijk bijlage 357306
Heb hier toch wel een aantal bakjes draaien zonder planten. Gaat ook gewoon prima 🤷‍♂️
Planten zijn goede aanvulling om bepaalde stoffen op te nemen maar voor bacteriën niet nodig lijkt me.
 
Heb hier toch wel een aantal bakjes draaien zonder planten. Gaat ook gewoon prima 🤷‍♂️
Planten zijn goede aanvulling om bepaalde stoffen op te nemen maar voor bacteriën niet nodig lijkt me.
"Nodig" is te zwart/wit. Planten verhogen het oppervlak voor bacteriën, en nemen ook nog eens zelf stikstof op. Is het nodig? Dat hangt van meerdere dingen af.
 
Dat komt omdat planten de belangrijkste factor zijn bij biologische filtratie. Plant/ microbe systemen zijn namelijk vele malen efficiënter dan microbe-systemen zoals in filtermateriaal.
Het is voor wat betreft de stikstofcyclus heel moeilijk om vast te stellen hoe de "productie" van een plantenmassa zich verhoudt tot die van nitrificerende (maar ook heterotroof stikstof opnemende) bacteriën. Zijn er voor zover jij weet onderzoeken gedaan die een goede vergelijkende schatting mogelijk maken?

Sowieso spelen hier zoveel variabelen.... Een bak die draait op een kleine Superfish, volledig volgestouwd met planten, is weer heel anders dan een plantloze bak met een bioloog eraan vol K1.

Planten kunnen verder lang niet alle stoffen filteren of omvormen die je uit het water wilt hebben. Biologisch is er geen vervanging mogelijk voor de vele typen bacteriën en ander microscopisch leven; filteren gaat veel verder dan enkel het stikstofgedeelte. En enkel in een filter is er voldoende stroming aanwezig (= efficiency van voeding) voor bacteriën om echt een stevige visbezetting in een bak mogelijk te maken.

Stel dat je bij een druk bezette bak met afrikaanse cichliden het filter zou wegdoen, en je zet de boel bomvol met planten. Even hypothetisch, dat die planten zouden blijven leven en zo.... Ik durf te wedden dat het water al snel minder helder wordt en er ziektes gaan uitbreken. Simpelweg omdat bacteriën in de waterkolom geen tegenwicht meer krijgen bij de afbraak van allerlei organische stoffen.
 
my two of cents:
ik spoel mijn filtermateriaal gewoon uit onder de koude kraan. Dat daarmee de cultuur word weggespoeld geloof ik niets van.
In het filter zijn ze ook aan veel stroming onderhevig.


My thoughts

Water stroomt door de sponzen en biologische media. Stel dat de bacteriën dan mee gespoeld wordt dan blijft het wel in de aqua cq bodem cq hout cq.terug de filter in. Onder de kraan is het ook weg.

Of zie ik t te simpel?
 
In een volle plantenbak is er simpelweg meer ruimte voor microbiële kolonisatie en in mijn ervaring kan je dan met veel minder filtermedia af. Er zijn wel onderzoeken naar geweest, helaas heb ik
geen referentie om naar te verwijzen. Ik zal mijn archief eens erop naslaan.

Wat ik uit de literatuur begrijp is dat planten netto zuurstofproducenten zijn, ze nemen direct een gedeelte ammonium op en, en waar het hier om draait. ze creëren een groot gebied voor microbiële kolonisatie.
Vanwege deze plant/ microben kunnen filtratiesystemen mogelijk ongeveer een orde van grootte meer bioload verwerken dan alleen de microbe-systemen, zoals alleen een filter.
In een bak met rijkelijke plantenbezetting en een goed 'open' substraat heb je altijd een zeer grote hoeveelheid nitrificerende bacteriën/ archaea in de bovenste lagen van je bodem
En bij een groot plantenbestand in de rizosfeer rond de wortels. Daarnaast zijn planten netto-producenten van zuurstof en zetten ze NH4 + / NO3- om
waarbij ze stikstof binden (stikstoffixatie) uit de waterkolom. Planten zijn daarom potentieel vele malen efficiënter dan alleen filters op zichzelf.
Door veel planten krijg je een verhoogd niveau van ammoniak en dat leid tot versnelde plantengroei, die weer de zuurstofniveaus verhogen en het gebied vergroten waar nitrificatie kan
plaatsvinden, en dmv stikstoffixatie het level van stikstof in het systeem daarmee direct verlaagt. Vanwege deze factoren zijn planten (microbe-systemen) potentieel vele malen efficiënter dan alleen microbe-systemen (filters) op zichzelf.

Ik benader dit meer vanuit een plantenbak met weinig bewoners dan vanuit een bak met een rijke visbezetting/ plantloze bak.
Dan krijg je idd de situatie dat bacteriën geen' tegenwicht' meer krijgen bij de afbraak van allerlei organische stoffen waar de vissen verantwoordelijk voor zijn.
 
Heb hier toch wel een aantal bakjes draaien zonder planten. Gaat ook gewoon prima 🤷‍♂️
Planten zijn goede aanvulling om bepaalde stoffen op te nemen maar voor bacteriën niet nodig lijkt me.

Dat klopt zeker , er is niks makkelijker dan gewoon een kale bak draaien , maar of dat de beste manier is ???
Met planten moet je heel de zienswijze van filteren anders gaan bekijken .
 
My thoughts

Water stroomt door de sponzen en biologische media. Stel dat de bacteriën dan mee gespoeld wordt dan blijft het wel in de aqua cq bodem cq hout cq.terug de filter in. Onder de kraan is het ook weg.

Of zie ik t te simpel?
Ik denk wel dat je dat juist ziet.
Maar het is wel bepalend van het soort bak je hebt en of er genoeg 'buffer' aanwezig is om dat tijdelijke tekort van bacc uit het filtermateriaal op te vangen.
En in een volle beplanten bak heb je daar beduidend minder last van dan in een bak met veel vissen en weinig planten,
 
Dat klopt zeker , er is niks makkelijker dan gewoon een kale bak draaien , maar of dat de beste manier is ???
Met planten moet je heel de zienswijze van filteren anders gaan bekijken .
Of er een beste manier is betwijfel ik. We proberen het beste na te bootsen en dat gaat eigenlijk best wel goed.
Ik heb eigenlijk zelf nooit geen verschil gemerkt tussen kale bakken plantenbakken of zwaar bevolkte bakken.
Daarbij wel altijd een groot filter gebruikt.
 
In een bak met rijkelijke plantenbezetting en een goed 'open' substraat heb je altijd een zeer grote hoeveelheid nitrificerende bacteriën/ archaea in de bovenste lagen van je bodem
En bij een groot plantenbestand in de rizosfeer rond de wortels. Daarnaast zijn planten netto-producenten van zuurstof en zetten ze NH4 + / NO3- om
waarbij ze stikstof binden (stikstoffixatie) uit de waterkolom. Planten zijn daarom potentieel vele malen efficiënter dan alleen filters op zichzelf.
Door veel planten krijg je een verhoogd niveau van ammoniak en dat leid tot versnelde plantengroei, die weer de zuurstofniveaus verhogen en het gebied vergroten waar nitrificatie kan
plaatsvinden, en dmv stikstoffixatie het level van stikstof in het systeem daarmee direct verlaagt. Vanwege deze factoren zijn planten (microbe-systemen) potentieel vele malen efficiënter dan alleen microbe-systemen (filters) op zichzelf.

Ik benader dit meer vanuit een plantenbak met weinig bewoners dan vanuit een bak met een rijke visbezetting/ plantloze bak.
Dan krijg je idd de situatie dat bacteriën geen' tegenwicht' meer krijgen bij de afbraak van allerlei organische stoffen waar de vissen verantwoordelijk voor zijn.
Voor wat betreft de stikstofcyclus geloof ik best dat het mogelijk is dat zoiets als ammoniak, omringd door al die bladeren (en daarop microben) efficiënt uit het water gehaald kan worden. :) Ik vind alleen dat de nadruk ook hier erg ligt op die stikstofcyclus. Terwijl dat slechts een "base camp" is in een bak met vissen en niet de hele beklimming. Er is niet zo veel filteroppervlak (of zo je wilt: planten) voor nodig om NH3 en NO2 op veilige niveaus te houden.

Maar goed, het is inderdaad nog een verschil of je focus voornamelijk ligt op planten, of op een hele bende schubdieren. ;)

Dat klopt zeker , er is niks makkelijker dan gewoon een kale bak draaien , maar of dat de beste manier is ???
I dunno, wat heeft de hobbyist voor ogen? :D En maakt het de vissen in kwestie uit, voor gedrag en/of gezondheid...

Ik had vroeger best veel planten in mijn bakken, maar ik kan niet zeggen dat mijn vissen er toen (gemiddeld gezien) net zo lekker bijzwommen als nu, in de vrijwel plantloze toestand maar met meer filtering. En ik ben blij dat ik me niet meer druk hoef te maken om voedingsstoffen, algen, licht, snoeien, loszwevend plantenafval... om maar te zwijgen over wat ik bij anderen zie aan avonturen met CO2 en allerlei bewerkingen van de waterwaarden. Ik word al moe als ik alle "help!"-posts daarover bekijk... hier en elders op het internet.

Maar planten zijn wel mooi. :deal:
 
Laatst bewerkt:
Deze stelling komt tot stand met medewerking van MarcelK en waarvoor onze dank.

Het filter schoonmaken, iedere aquariaan weet dat dit zo nu en dan moet gebeuren. Hoe, dat kan op vele manieren maar dat het met oud aquariumwater moet gebeuren is wel een feit..... toch?

xproxy.php,qimage=https,P3A,P2F,P2Fwww.aquascaping-blog.com,P2Fwp-content,P2Fuploads,P2F2016,P2F05,P2Faquariumfilter-schoonmaken.jpg,ahash=da06e775ac44d19f7ec43b7bbf3f93f8.pagespeed.ic.gp8PCxUSMe.webp





Er zijn de afgelopen weken al aardig wat stellingen en discussies voorbij gekomen over waar al die nuttige bacteriën verstopt zitten. Ook is er genoeg gezegd over de kwaliteit van het kraantjeswater in Nederland. Eén ding laat deze schrijver nog niet los, waarom moeten wij ons filter uitspoelen in aquariumwater?
Op basis van de afgelopen discussies trek ik de conclusie dat de hoeveelheid bacteriën in het aquariumwater verwaarloosbaar zijn en dat het kraanwater in Nederland goed genoeg is om zonder zogenaamde ‘verbeteraar’ te gebruiken.

Waarom moeten wij dan ons filter uitspoelen in kraanwater. Heeft dit echt nut of is dit ook een van de, wat de laatste tijd ook vaak voorbij is gekomen, regels uit de aquarium oudheid welke wij nu massaal voor waar aannemen en verkondigen. Houden wij hier wederom een mythe in stand of is het toch echt wel zinvol om te doen. Zelf heb ik goede ervaring met het uitspoelen van de sponsen/watten onder lauw kraanwater, rommel rechtstreeks de wasbak in. Geen enkel probleem mee gehad tot op heden. Binnen de vijver wereld is het zelfs gebruikelijk om de filter matten uit te spoelen middels een hogedruk reiniger. Ook hier heb ik mij meermaals ‘schuldig’ aan gemaakt.

Kortom, de stelling deze keer luidt dan ook:
Filtersponsen kan men prima onder de kraan uitspoelen

Voor nu zijn jullie aan zet. Zoals altijd heb respect voor elkaar!
ik denk het niet want je spoelt dan ook goeie bacterien in het filter weg
 
ik denk het niet want je spoelt dan ook goeie bacterien in het filter weg
Je moet ze licht uitspoelen en niet te grondig en dan behoudt je nog voldoende in je sponzen.
 
Je wilt toch een deel van de drek in het filter kwijtraken zodat het weer goed doorloopt. In die drek zullen ook gewenste bacteriën zitten. Daar ontkom je niet aan. Maar als het filter niet goed doorloopt heb je sowieso weinig aan je beestjes.
 
Interessante stelling! Zelf maak ik alles schoon in een emmer aquarium water. Wel pak ik na 1 á 2 sponzen weer een “schone” emmer water omdat ik zelf denk dat je in vies water niet schoon kan maken. De enige reden dat ik het zo doe is omdat ik zeker weet dat het geen kwaad kan. Het is hetzelfde water waar het hele systeem op draait, vind de moeite nagenoeg hetzelfde en wil voor mezelf het eventuele risico zo klein mogelijk houden.
Of misschien is dit een lang verhaal om te zeggen dat ik ook gewoon graag vasthoudt aan goede oude gewoontes 😁
 
Ik heb ze gister wel behoorlijk uitgespoelt, het water in de wasbak was aardig zwart van de troep die eruit kwam. De substraat heb ik wel ongemoeit gelaten.
 
Ik spoel de sponzen meestal aardig goed uit, zowel in aquariumwater als onder de kraan, maar net wat ik op dat moment handiger vind. Nog nooit verschil gemerkt.
 
Ik ben van mening dat dit kan..

Mits je genoeg bacteriën in stand houdt. Dat is wel zo makkelijk / verstandig.
 
In alle gevallen moet je de sponzen licht uitspoelen inderdaad ongeacht waarin je dit doet.
 

Terug
Bovenaan