Stelling van 26-1-2020:Wordt onze hobby onbetaalbaar?


Denk dat de energie prijzen juist wel een rol spelen want die bepalen mede de prijs wat je in de lfs moet gaan af tikken voor vissen en andere aan verwante artikelen
Je moet het zien als een visuele cirkel wordt het 1 duurder volgt het ander.
kreeg net het overzicht van vattenvall binnen over de energie prijzen per 01-01-2023 :eek::eek: en daar hebben ook de lfs en verhuurders ook mee te maken.
stimuleer ons wel natuurlijk te kijken hoe en of het goedkoper kan.;) door bij voorbeeld de inrichting of pompen aan te passen.
 
Natuurlijk zit momenteel de dure energie verrekend in de prijzen van de producten die wij kopen en dat was ten tijde van de start van dit topic niet zo aan de orde.
Dat moge duidelijk zijn maar het is niet de bedoeling om te discussieren over het beleid van de overheid/energieleveranciers want dat was niet de insteek van het topic.
Dat energiekosten meewegen in de huidige prijzen dat moge duidelijk zijn.
 
Waarbij je kan aanklikken een leuk logo, of geweldig enz.
Ja klopt ik had het inmiddels door maar ja je weet soms valt het kwartje hier niet zo snel. Net als in mededelingen beheer schijnt dat hier ook niet te kunnen inderdaad.
 
Ik denk echt dat we nu naar een bottleneck gaan gaan. Mensen besparen (hobbies gaan er het eerste aan), doen spullen weg op tweedehands etc. Ik hoor nu dat er zelfs mensen vissen bij dierenasielen achterlaten wat in België ondenkbaar was. Er zal veel levende have (jammer genoeg) door de pot gaan. Er gaan een paar LFSen dicht moeten gaan, vooral die met slechte isolatie, kwekers hier zullen terugschroeven. Stendker is al gestopt met zijn discussen had ik gehoord.

Wanneer alles gekalmeerd is ga je een zeer bizarre markt krijgen: beperkte overleving van kweeklijnen en zeer hoge vraag naar allerlei vissen.

Ik ben zelf econoom, wat ik mensen in de hobby zou aanraden is om gewoon materiaal te kopen. Er is een overvloed aan tweedehandsmateriaal en zelfs op nieuw zit je volgens mij met een overproductie/-aanbod. Vissen kan je er dan over een jaar of twee insteken als de prijzen gedaald zijn ;-) . Of dus gewoon lowtech bakken van maken die gratis draaien!
 
hoe vaak maak je als econoom mee dat prijzen van gebruiksartikelen dalen?
men is nu links en rechts bezig de salarissen bij te trekken.
dus ik verwacht geen dalingen die hout snijden.
 
hoe vaak maak je als econoom mee dat prijzen van gebruiksartikelen dalen?
men is nu links en rechts bezig de salarissen bij te trekken.
dus ik verwacht geen dalingen die hout snijden.

Dit :deal:
 
Sanderius
Wil in beginsel wel aannemen dat U econoom bent, zowaar een aanvulling voor ons forum.Er gaan zeker enkele LFS dicht maar de online winkels blijven toch in een behoefte voorzien.

Die zeer grote vraag naar aquariumvissen die blijft nog wel even weg vanwege energie en aanverwante zaken.

Wat ik dan van U als econoom niet begrijpt is om datgene te kopen wat we nu nog niet nodig hebben, elke econoom zou toch adviseren om geen geld in materialen en voorraad te steken die we niet direct nodig hebben, voor een particulier of bedrijf ziin of is dit toch onbedoelde en niet direct noodzakelijke goederen / voorraad toch rente verlies.

Daar achteraan beveelt u aan om over enkele jaren vissen te kopen, ja dan is aquarium houden inderdaad iets van een lange adem.
 
Ik ben geen econoom, wel ondernemer en ook technisch analist. Door dat laatste ben ik behoorlijk bekend met de economische ontwikkelingen en die beloven weinig goeds.
De aandelenbeurzen staan wereldwijd op instorten, zelfs het monetaire stelsel staat op dit moment erg wiebelig op de fundamenten. We staan naar mijn mening aan de vooravond van een recessie die vergelijkbaar is met die in de 30er jaren van de vorige eeuw. Zelf ben ik me daar zo goed mogelijk op aan het voorbereiden, onder andere door mijn geplande Discus aquarium voorlopig niet te installeren.
 
En ik ben helemaal niks, als een monetair aquarioot.
Pas jij hier op met den hobby
 
Beetje onheil spellen dat nou net beoorzaakt wordt door de willen afnemers.
 
Ik ben geen econoom, wel ondernemer en ook technisch analist. Door dat laatste ben ik behoorlijk bekend met de economische ontwikkelingen en die beloven weinig goeds.
De aandelenbeurzen staan wereldwijd op instorten, zelfs het monetaire stelsel staat op dit moment erg wiebelig op de fundamenten. We staan naar mijn mening aan de vooravond van een recessie die vergelijkbaar is met die in de 30er jaren van de vorige eeuw. Zelf ben ik me daar zo goed mogelijk op aan het voorbereiden, onder andere door mijn geplande Discus aquarium voorlopig niet te installeren.
Enige verschil met toen en nu is dat we nu nóg meer troep kunnen maken om alles zo goedkoop mogelijk te houden. Tenkoste van de aarde. Zodat wij als "koningen" uiteindelijk een discus aquarium kunnen installeren terwijl de zee uitgestorven is. Ik weet niet of we ooit nog uit die recessie zullen komen hoop dat het mee zal vallen. Maar het kan alle kanten op gaan ook de goeie. You never know! Het is de manier waarop we leven waardoor alles zo instort.

Kunnen er als individu alleen zo weinig aan doen. Ik bedoel ik twijfel niet om goedkoop dingen uit china te bestellen en die keuze word me elke dag alleen maar makkelijker gemaakt. Denk dat we onze piek wel gehad hebben en heel het systeem op zn laatste loodjes loopt. Als we ook nog is even door gaan komen we niet aan onze klimaatdoelen en worden er sancties gelegd en ik weet nu al uit wie zn portomonee dat moet komen, en naar wie zn portomonee het toe gaat.

Dan kunnen "die" uiteindelijk op hun berg geld zitten terwijl wij hopeloos de wereld kapot maken. Geld is macht. Alleen met macht komt verantwoordelijk, en ik denk dat er heel veel machtsmisbruik is en te weinig verantwoordelijk genomen word op deze wereld(al begint het bij mezelf). Zo lang "hun" controle hebben en wij die niet kunnen nemen omdat ze ons dat af nemen kunnen we weinig doen. Ze zouden is "de teller op 0 moeten zetten" en iedereen even veel waarde moeten geven en dan kijken wat de economie doet😂

Ag, aan elk begin komt een eind. Dat maakt uiteindelijk het hele ritje waard 😄
 
Ik ben geen econoom, wel ondernemer en ook technisch analist. Door dat laatste ben ik behoorlijk bekend met de economische ontwikkelingen en die beloven weinig goeds.
De aandelenbeurzen staan wereldwijd op instorten, zelfs het monetaire stelsel staat op dit moment erg wiebelig op de fundamenten. We staan naar mijn mening aan de vooravond van een recessie die vergelijkbaar is met die in de 30er jaren van de vorige eeuw. Zelf ben ik me daar zo goed mogelijk op aan het voorbereiden, onder andere door mijn geplande Discus aquarium voorlopig niet te installeren.
Ik bedoel dat ik bang word door zulke berichten, dan durf ik geen druppel energie meer te gebruiken.
En ik vrees zelf ook voor gelijke taferelen omstreeks1930 maar toen kwam er ook a hitler en nu baudet en wilders.
Wil wegdromen in me bakken weg van de boze wereld
 
Ach de inflatie is net weer flink gedaald en volgens de ING dacht ik komt er hooguit een kleine recessie dus ik maak me er nog niet druk om. Alles wordt duurder en je moet wat beter op de centen letten denk ik.
 
Misschien (her)kennen anderen dit ook wel uit de praktijk... Een tekort vraagt om een teveel en een teveel vraagt om een tekort.
Bij het beginstadium van corona, thuiswerken en de lockdowns gingen heel veel mensen een huisdier, bijvoorbeeld een hond of een kat aanschaffen. Veelal stegen de prijzen van puppies en kittens naar grote hoogten. Inmiddels is de situatie weer tot rust gekomen en de prijsontwikkeling ook. De kosten van de aanschaf van een huisdier is weer een stuk lager.

@Edwin68 probeer om niet bang te zijn. Praat met mensen face to face. Verschillende mensen verschillende wensen verschillende ideeën. Blijf in contact met je medemens.
 
En ik vrees zelf ook voor gelijke taferelen omstreeks1930 maar toen kwam er ook a hitler en nu baudet en wilders.
Baudet en Wilders maak ik me nog de minste zorgen over.... Ik maak me vooral ernstig zorgen over het kabinet dat verregaande samenwerking is aangegaan met het WEF.
Maar laten we hier niet verzanden in een politieke discussie.
 
1669800450928953161478.jpghet zaadje is geplant, na het lezen van dit boek zal me kijk op deze hobby definitief anders worden, misschien meer richting ecologische voedselproductie voor onze medewezens1669800904068585258911.jpg ik denk aan me katten bijvoeren met visjes.
 
Die voelde je zeker al aankomen😀
 
Zebradanios, guppen , platys, sommige corydoras en bv vuurgarnalen zijn wel redelijk koud houdbaar.
 
Nou na het lezen van de eerste hoofdstukken, voel ik me echt stupide me hobby is dus altijd verspilling dat haalt me jeu erwel definitief vanaf
 
Nou heb ik voor me rokertje nooit een cent hoeven te stelen vd energiemaatschappij maar ik kan me ruimschoots voorstellen hoe hedentendage een gem schijvenhouder daarover besluit, en dat spul maar blijft importeren danwel,nakweken,.
Hier in de volksmond heten dat patservisjes
 
Het eerste maantje is al naar de poes vertrokken te snel om te laten zien, die vinde dat heel lekker blijkbaar, maar voordat ik bang word om de kachel of een stoofje optezetten gaat de verwarming maar weer uit in de rio nature is nature.
En vergeleken met de prijzen kan ik goedkoper elk weekeinde er wel wat ruinemans bestelling voor plaatsen inweg al dat water maar verwarmen blijven.
 
Ik bedoel dat ik bang word door zulke berichten, dan durf ik geen druppel energie meer te gebruiken.
En ik vrees zelf ook voor gelijke taferelen omstreeks1930 maar toen kwam er ook a hitler en nu baudet en wilders.
Wil wegdromen in me bakken weg van de boze wereld
Dit was de trigger.
 
Ik ben geen econoom, wel ondernemer en ook technisch analist. Door dat laatste ben ik behoorlijk bekend met de economische ontwikkelingen en die beloven weinig goeds.
De aandelenbeurzen staan wereldwijd op instorten, zelfs het monetaire stelsel staat op dit moment erg wiebelig op de fundamenten. We staan naar mijn mening aan de vooravond van een recessie die vergelijkbaar is met die in de 30er jaren van de vorige eeuw. Zelf ben ik me daar zo goed mogelijk op aan het voorbereiden, onder andere door mijn geplande Discus aquarium voorlopig niet te installeren.
Dit heeft mij getriggert tot wanhoop.
 
Dit heeft mij getriggert tot wanhoop.
Het hoeft je niet tot wanhoop te triggeren, wel tot realisme.
Voorlopig ziet het er naar uit dat de energieprijzen alleen maar hoger gaan worden. Met een maandbedrag voor energie dat van €450 naar €1200 is gegaan laat ik het alleen al om die reden wel even uit mijn hoofd om mijn aquarium, dat nog in aanbouw is, te installeren.
 
Dit heeft mij getriggert tot wanhoop.
Snap jij nou werkelijk niet goed genoeg dat bv mijn uitkering minder is als die 12 meier energie waarmeeje toonspreidt want dat hoeft niet zo heel veel te kosten.
Wat je zegt is 4 euro per dag dat is FLINK.
 
Moet er dubbelglas gaan toegepast worden , scheelt een kluit.
Me enige interesse is alleen nog zoveel mogelijk liters met wat erdan nog inkan
 
Snap jij nou werkelijk niet goed genoeg dat bv mijn uitkering minder is als die 12 meier energie waarmeeje toonspreidt want dat hoeft niet zo heel veel te kosten.
Wat je zegt is 4 euro per dag dat is FLINK.
't Is €40 per dag.... €5,16 per m2 gas en elektra €1,19 per kWh.
Je geeft het zelf al aan, jouw uitkering is minder dan wat ik per maand moet betalen, ik ben zeker geen miljonair dus vandaar dat ik mijn maatregelen moet nemen.
 
Nou wij betaalden 3,98 per kuub en per 1 januari wordt dat weer verlaagd naar 2,55 buiten het prijsplafond om en dat scheelt weer behoorlijk. Electra zit rond de 80 cent dacht ik.
Maar goed al met al is een bak door de hoge energieprijzen een stuk duurder dan voorheen.
 
Ik ben nog maar net met deze hobby gestart en ik denk er niet aan om de stekker er uit te trekken.
Mijn energiefactuur is van 3000 euro naar 6500 euro gegaan op jaarbasis,vorige maand afrekening gehad.
Maar wat moet ik nou?
Maar stoppen met alles?
Alle dagen om 3u45 opstaan om te gaan werken,
s'avonds thuis komen en dan in de kou gaan zitten onder een dekentje met een koude kop soep?
Staren naar een leeg aquarium?
Dan hoeft het voor mij allemaal niet meer.
Het is ook niet zo dat een aquarium 200 euro elektriciteit verbruikt iedere maand
Je kan op zoveel dingen besparen en dan kan je gerust je hobby blijven behouden.
Maar goed,dat is voor iedereen verschillend en iedereen moet daar zelf een keuze in maken.
 
Nou wij betaalden 3,98 per kuub en per 1 januari wordt dat weer verlaagd naar 2,55 buiten het prijsplafond om en dat scheelt weer behoorlijk. Electra zit rond de 80 cent dacht ik.
Maar goed al met al is een bak door de hoge energieprijzen een stuk duurder dan voorheen.
Wat schat jij dan wat een bak ongeveer kost per maand?
Enkel elektriciteit he,de rest maak je zo duur als je wil.
Pak een standaard bak van een metertje,buitenfilter en verwarming van 200watt,wat kost dat dan?
Ik heb er geen flauw idee van.
 

Terug
Bovenaan