Stelling van 7-9-2019 Op welke manier zijn nieuwe onervaren leden het best te informeren?


Wat is er aan meerwaarde als men gaat mieren over internep ipv internet in een topic over heel wat anders? laat elkaar in hun waarde en stop met trappen en reageer enkel inhoudelijk, en vooral dat niet inhoudelijk reageren en lekker trappen hebben veel leden tot hun sport gemaakt. En dan mogen ze misschien wel de kennis hebben maar hou het dan ook bij die kennis en reageer inhoudelijk

Dat ben ik in zoverre wel met je eens maar daarom hoef je het aantal reageerde leden niet tot 1 of 2 te beperken. Iedereen mag zn zegje doen en dan moet het wel on topic zijn natuurlijk.
 
Ik denk eigenlijk dat het allerbelangrijkste is dat als er eenmaal 1-2 ervaren leden zich ertegenaan bemoeien, de rest dat niet moet doen dan hou je overzicht en krijg je geen oeverloze zinloze discussies maar meer inhoudelijke reacties. Maar eerlijk gezegd lijkt mij dit een utopie gezien alle haantjes hier op het forum

Dus de eerste 2 die hebben gereageerd op een topic hebben recht van spreken en de rest moet zn mond houden?
 
Wat is daar mis mee?
Ik reageer wel eens om een vraag te beantwoorden maar soms zijn er meerdere vragen en bij de rest kan ik niet helpen, dan is het fijn als er anderen reageren die er wel verstand van hebben.
 
Ik reageer wel eens om een vraag te beantwoorden maar soms zijn er meerdere vragen en bij de rest kan ik niet helpen, dan is het fijn als er anderen reageren die er wel verstand van hebben.
Dan op dat moment kun je altijd nog inspringen, maar nu buitelen de leden over elkaar heen met adviezen geven en de 1 weet het nog beter als de ander. daar help je een nieuweling niet mee en verjaag je hem eerder omdatie door de bomen het bos niet meer ziet
 
Vind het allemaal leuke ideeën hoor, maar werkt voor geen meter.
mensen bepalen zelf wat ze wel of niet zeggen, er is niemand die voor een ander gaat bepalen wat hij/zij ergens wel/niet kan/mag zeggen.
als iemand daarmee zijn mening probeert op te dringen en de mening van andere probeert weg te zetten als de grootste onzin, zal ik daar tegenin gaan.
vervuilt dat het topic van de ts? jammer dan.

maar persoonlijk vind ik het overigens allemaal wel meevallen.
de beginners worden hier prima geholpen.
ik zie bij topics van newbies regelmatig zoveel mogelijk Jip & Janneke taal voorbij komen, zeker als "we" merken dat iemand van een jongere generatie is.
andere mensen moeten ook gewoon het "feit" inzien dat een aquarium houden niet alleen maar inhoud een bak water met een willekeur aan vis erin gepleurd.
maar zoals een stukje terug al geopperd; willen ze geholpen worden dan willen ze het, slaan ze alles in de wind dan is het je goed recht.
 
Laatst bewerkt:
Op dit forum vind ik het best meevallen, maar op veel fora willen sommige leden graag laten zien hoeveel ze wel niet van de materie afweten.
Of, daaruit voortvloeiend, hoe dom de vraagsteller wel is.

Opmerkingen als: "Als je dat nog niet eens weet wat doe je dan met een (vul onderwerp in)" komen dan meer dan eens voor.

Ikzelf heb dat op de FB forumpagina van de Apneuvereniging gehad en ik kan melden dat je dan niet weet hoe snel je moet maken dat je weer weg bent.

Dus als je een nieuweling het gevoel weet te geven dat hij serieus genomen wordt en zich niet hoeft te schamen voor zijn vragen is er al veel gewonnen dunkt me.
 
Wat is daar mis mee?

Ja maar dat is naar mijn idee niet de opzet van een forum. Hoe moet iemand ook weten of diegene die al reageert veel kennis in huis hebben en mag je daar dan niks aan toevoegen als lid? Nee voor mij mag iedereen reageren en als er iets niet klopt dan kun je dat corrigeren.
 
Uit eigen ervaring, door werken in de .
Ben veel mensen tegengekomen die het geheel op de verkeerde manier doen.
Ik denk dag je moet beginnen met wat ze GOED doen, zodat ze niet direct worden overrompeld en weglopen ofzo.
Dan heb je meerdere soorten mensen, mensen die het echt op de goede manier willen doen en luisteren naar ieder advies en mensen die het allemaal niks uitmaakt en willen dat de visjes gewoon zwemmen.
Met de eerste groep kun je goed praten en deze zullen je adviezen ook opvolgen als je het goed uitlegd en niet onbeschoft ofzo wordt. Wel met opbouwende kritiek en niet in 1 keer teveel info geven(wat wel op een forum kan omdat ze het dan meerdere keren kunnen lezen).
De tweede groep valt gewoon niet mee te praten, hun antwoord is meestal: ' dan koop ik wel een nieuw vissie'. Daar valt niet echt mee te praten en die moet je gewoon proberen advies te geven dag ervoor zorgt dat ze niet teveel geld hoeven uit te geven en dat ze niet teveel hoeven te doen(want dan willen ze het nog wel uitvoeren). Ook als je bij deze groep teveel kritiek geeft, dan laten ze dat wel weten en kopen ze nog altijd het visje wat jij hebt afgeraden..
En dan de middelgroep, je moet gewoon een beetje aanvoelen wat voor mensen het zijn en wat en hoeveel advies je ze dan zult geven en hoe je het brengt(want als ze het niet opvolgen heb je er ook niks aan en vinden ze je alleen maar irritant).

Belangrijkste op het forum is dat we allemaal ongeveer dezelfde antwoorden geven, we de basis goed uitleggen en netje blijven.
Als er een discussie komt heb je een grotere kans dat de TS afhaakt, lijkt me.
Allemaal dezelfde antwoorden, dat lijkt me moeilijk, Ruben. Er zijn nu eenmaal meerdere mogelijkheden, de bekende wegen naar Rome, om een probleem te benaderen. Denkelijk zit de oplossing toch ergen in de hoek van de eenvoud. Wanneer de antwoorden simpel te begrijpen zijn wordt het mogelijk, ook bij meerdere reacties, om een te gebruiken oplossing er uit te destilleren.
 
Hier draait het denk ik de meeste keren om net als bij alle info die we via het web kunnen vinden.
Bijna eens, John. Maar het woord "eenvoud" lijkt me hier ook belangrijk! Zelf ga ik hier ook vaak de mist mee in bij allelei discussies. Het gaat soms zo ver en zo diep, halfweg het geschrevene ben ik de weg al kwijt.
 
Bijna eens, John. Maar het woord "eenvoud" lijkt me hier ook belangrijk! Zelf ga ik hier ook vaak de mist mee in bij allelei discussies. Het gaat soms zo ver en zo diep, halfweg het geschrevene ben ik de weg al kwijt.

Ja voor de meeste mensen zal de vaak best ingewikkelde scheikundige materie bijvoorbeeld ook een stap te ver zijn. Je kan dan vragen om een uitleg in Jip en Janneke taal en in de regel krijg je die meestal ook wel. Dat komt denk ik ook dat voor leden die wel goed in een bepaalde materie zitten het vaak "dagelijkse" kost is en ze er gewoonweg even niet bij stilstaan dat het gemiddelde lid het even niet meer kan volgen. Gelukkig kunnen we elkaar hier wel aanvullen en corrigeren en dat is het mooie weer aan een forum.
 
Ja maar dat is naar mijn idee niet de opzet van een forum. Hoe moet iemand ook weten of diegene die al reageert veel kennis in huis hebben en mag je daar dan niks aan toevoegen als lid? Nee voor mij mag iedereen reageren en als er iets niet klopt dan kun je dat corrigeren.
Toch denk ik dat dat tevens een groot nadeel is van een forum (op fakebook zie je dat ook overigens) dat ze allemaal over elkaar buitelen met antwoorden en dat de ts dan maar moet "filteren" wat er klopt.
Echter: hoe moet een noob nu weten wat er klopt en niet klopt? alstie 0,0 % verstand van zaken heeft? juist dan vluchtie weer naar de lfs waar ze hem met allerlei onnodige middeltjes opzadelen MAAR waar niet alle medewerkers op hem duiken met ieder een ander antwoord, en dan sliktie dat eerder als zoete koek als 10 forumleden die net allemaal wat anders verkondigen
 
Toch denk ik dat dat tevens een groot nadeel is van een forum (op fakebook zie je dat ook overigens) dat ze allemaal over elkaar buitelen met antwoorden en dat de ts dan maar moet "filteren" wat er klopt.
Echter: hoe moet een noob nu weten wat er klopt en niet klopt? alstie 0,0 % verstand van zaken heeft? juist dan vluchtie weer naar de lfs waar ze hem met allerlei onnodige middeltjes opzadelen MAAR waar niet alle medewerkers op hem duiken met ieder een ander antwoord, en dan sliktie dat eerder als zoete koek als 10 forumleden die net allemaal wat anders verkondigen

Nou het lijkt me erg moeilijk om per topic dan 1 of 2 leden te selecteren die voldoende kennis hebben want waar baseer je dat op en kunnen die niet ook fouten maken? Voor de rest van de leden is er dan ook nog weinig aan om topics te volgen als je niet kan of mag reageren. Hierin verschillen we dus nogal van mening maar ja die mag je natuurlijk hebben Antje ;)
 
De meeste beginners kopen een aquarium kant en klaar alles standaard dus zonder co2
Mensen willen leuk een aquarium houden zonder veel kosten aan verlichting en co2
Ergenis nummer 1 alg schoonmaken de aquariumplanten helpen ons tegen de alg maar welke planten doen het bijna altijd wel in een standaard aquarium zonder extra toevoeging van voeding en waar ze wel wekelijks plusminus 20% afhevelen dit lijdt mij een voorloper op Ergenis nummer 2 sterven van de vis
Mijn voorkeur is maak een aantal stikys van een standaard aquarium en omschrijf welke planten ze kunnen houden voor een gezond aquarium even een voorbeeld
Standaard aquarium 60cm
Wat leuk dat u een aquarium heeft gekocht van 60cm
Wij hier van het af proberen u zo makkelijk mogelijk temaken hierbij volgt een check list
Voorkeur heeft een zandbodem
Planten keuze voor dit aquarium is noem een aantal soorten die zonder toevoeging kunnen gedijen ( ik ben nog een beginner)
Het aquarium moet minimaal ik noem maar iets 4 planten bestaan waarvan minmaal 1 snelgroeiende moet zijn
Filter is minmaal maar moet voldoen de zijn voor een scholenvis x aantal
En 1 koppel
Minmaal wekelijkse 15% afhevelen na het afhevelen 1 x een blokje diepvries eten geven
Alstu aan dit abctje voldoet kan het bijna niet mis gaan zo iets. dan kan je de beginner dit laten lezen als hij een succesvolle goedkoop aquarium wilt onderhouden zo iets zou voormij heel duidelijk zijn en makkelijk en kunnen de experts dit uitwerken met elkaar om de basis makkelijk/uit gekauwd temaken voor de beginners

Dit zou je ook kunnen doen voor standaard 80 100 cm
 
Mijn voorkeur is maak een aantal stikys van een standaard aquarium en omschrijf welke planten ze kunnen houden voor een gezond aquarium even een voorbeeld

Dat is denk ik erg lastig omdat niet elke bak van 60cm dezelfde hoeveelheid licht heeft en ook de duur van belang is. Elke bak is anders zegt men dan ook vaak ;)
 
Dus de eerste 2 die hebben gereageerd op een topic hebben recht van spreken en de rest moet zn mond houden?
Geen like knop. Jammer maar bij deze +10likes van mij.

Ervaren aquarianen zijn ook niet altijd met elkaar eens.
Het is altijd zo doe ik het en zo kan het en noem maar op.

Ik denk dat het indd iedereen die er ervaring mee heeft kan reageren en de TS er zelf daar aan een touw aan moet knopen. Of meerdere dingen kan proberen, tenslotte vallen en opstaan zo geldt dat ook hier in.
Maar wel handig als je wat tips aanneemt waarbij je denkt dat het wat kan zijn rn doe er research mee.
 
Maar de basis van een standaard aquariums van de hornbach is toch niet zoveel verschil met een maximaal laten verlichten van 8 uur
En volgens mij zijn er planten die wel een groot marche gebied
 
Ja ok maar goed je hebt bakken van rond de 60 liter met led of de oude T8 of zelfs nog pl lampen en ik denk dat er best verschil in het aantal Lumen kan zitten wat weer van belang is voor de hoeveelheid plantenvoeding wat je moet doseren.
 
Nou het lijkt me erg moeilijk om per topic dan 1 of 2 leden te selecteren die voldoende kennis hebben want waar baseer je dat op en kunnen die niet ook fouten maken? Voor de rest van de leden is er dan ook nog weinig aan om topics te volgen als je niet kan of mag reageren. Hierin verschillen we dus nogal van mening maar ja die mag je natuurlijk hebben Antje ;)
Denk ook niet dat je een aantal leden moet selecteren die dan reageren in dergelijke topics, denk eerder dat het is : wie het eerst komt, wie het eerst maalt. En de rest heeft altijd de keuze om niet te reageren, denk dat juist door niet te reageren er veel gewonnen word op ditsoort platforms, dan blijft het overzichtelijk en geen onnodige discussies onderling die verwarrend zijn voor een noob
 
En dat zijn noodzakelijk de twee snuggerste wat betreft de materie? :sorry:
Ik zie vaak zat antwoorden waar ik het mijne bij denk.

dat dus

zie je mij al als eerste een reactie geven in het planten gedeelte? :D
 
En dat zijn noodzakelijk de twee snuggerste wat betreft de materie? :sorry:
Ik zie vaak zat antwoorden waar ik het mijne bij denk.
Kon het niet liken maar dat is inderdaad een dingetje, waarbij dan de minder ervaren leden zich beter helemaal niet kunnen uitspreken, tis net wat Richard ook al zegt: ik reageer ook niet bij plantenvoedingtopics of electratopics, oftewel: schoenmaker hou je bij je leest
 
Het is denk ik een utopie om te gaan inregelen wie waarop mag reageren. Dat is voor de beheerders niet te doen en ook de reguliere gebruikers van het forum zullen dit niet leuk vinden. Hele dag zitten te vernieuwen om er maar als eerste bij te zijn?

Ik heb mijn zorgen hier al eens over geuit in een ander topic maar volgens mij moeten we vooral bij het beantwoorden goed nadenken over het advies dat we geven. Proberen in te schatten met wat voor iemand we te maken hebben en vervolgens het advies daarop aan te passen. Zodat we niet iemand met goedbedoeld advies nog verder de penarie in helpen. Denk bijvoorbeeld aan iets simpels als water verversen. Adviseer je iemand om bij een nitriet piek een 50% water wissel te laten uitvoeren, vergeet dan niet te vermelden dat je ook op de temperatuur moet letten en vooral het filter met rust moet laten. Ik denk dat we met dat soort dingen veel meer bereiken dan gaan bepalen wie wat mag zeggen.
 
Ik denk dat het nuttig is dat er een bepaalde FAQ rebriek wordt opgezet. Waarin voor de meest voorkomende vragen een goed antwoord staat.

Daarnaast is het misschien leuk om een functie toe te voegen aan het forum, waarmee de TS aan kan vinken welk antwoord het beste was voor de gestelde vraag.

Anderen die met soortgelijke vragen zitten, kunnen dan ook zien welk antwoord het beste was.
Dit antwoord zou dan ook bovenaan kunnen komen. Zodat de soms ellenlange discussie overgeslagen kan worden.
 
Ik denk dat het nuttig is dat er een bepaalde FAQ rebriek wordt opgezet. Waarin voor de meest voorkomende vragen een goed antwoord staat.

Daarnaast is het misschien leuk om een functie toe te voegen aan het forum, waarmee de TS aan kan vinken welk antwoord het beste was voor de gestelde vraag.

Anderen die met soortgelijke vragen zitten, kunnen dan ook zien welk antwoord het beste was.
Dit antwoord zou dan ook bovenaan kunnen komen. Zodat de soms ellenlange discussie overgeslagen kan worden.
Waarna dan het probleem kan ontstaan dat het beste antwoord naar het idee van Ts niet altijd het beste antwoord behoeft te zijn naar het idee van anderen... Zeker niet als Ts een onervaren iemand geacht wordt te zijn?
 
Ik denk dat met de zoekfunctie je ook op de meeste vragen al wel een antwoord kan vinden in de bestaande topics. Neemt niet weg dat voor elke vraag natuurlijk een topic geopend kan en mag worden.
 
Weetje wat ik denk.

Mensen die ervaring en kennis er mee hebben lekker hun idee en mening ingeven. En de noobs tussen ons lekker stil zijn of vragen stellen.

Maar nu komt het wie is de noob tussen ons?
 
Ik, op allerlei gebied. Maar juist daar hou ik mij dan wel afzijdig en leer ijverig bij!
 
Zoals ik al eerder zei: als het geval zich voordoet dat een beginnende TS een vraag stelt over een bepaald onderwerp, dan kan iedereen de TS een beetje " opvangen" door meer informatie te vragen en vervolgens te verwijzen naar de meer ervaren forumleden als die op dat moment niet online zijn. Iedereen kan ook alvast de ( sticky) topics opzoeken waarin het probleem wordt behandeld, of verwijzen naar een subforum, zonder zelf adviezen te geven. Zo help je de nieuwkomer wegwijs te worden op dit forum.

Overigens kan ik me ook voorstellen dat er mensen misschien al tientallen jaren vissen houden maar nog nooit op een forum hebben rondgekeken vanwege bijvoorbeeld werk. Die mensen kunnen wel op andere manieren de nodige kennis hebben opgedaan maar toevallig op een probleem stuiten waardoor ze tenslotte toch maar informatie gaan zoeken. Wie op google zoekt wordt trouwens toch in 9 van de 10 gevallen naar dit forum verwezen, heb ik gemerkt.
 
Het belangrijkste mis ik nog zo iets als

Hey wat leuk dat je een aquarium hebt gekocht om je verder te kunnen helpen wil ik even weten welke filter heb je of wil gebruiken en wat zijn je waardes die uit de kraan komen ik begrijp dat je misschien nog geen test zet hebt dit zou ik je wel willen adviseren om er 1 aan te schaffen. Maar om je toch een ideetje te geven zou dit misschien kunnen (mits je geen gekke kraanwater hebt) dan volgt het bestand dat jouw mooi lijkt met de wensen van de ts en wat hij moet doen om de vissen die jij aanbeveelt zo goed mogelijk thuis te geven denk hier aan welke bodem, planten stenen holletjes hout enz. Dan kan iedereen hier zijn mening geven over hoe hijof zij het doet maar val elkaar niet aan dat het fout is schrijf dan gewoon jouw ideeën op zonder te citeren naar een ander dan is het aan de ts wat hij wilt misschien een combi van verschillende mensen en laat die mensen waarvan hun idee is uitkozen de tser verder helpen

Morgen zal ik een andere vraag stellen graag ideeën delen
die we kunnen analyseren hoe wij een aantal basis vragen kunnen stellen om een duidelijk beeld te krijgen om een oplossing mogelijk te maken
 
Het belangrijkste mis ik nog zo iets als

Hey wat leuk dat je een aquarium hebt gekocht om je verder te kunnen helpen wil ik even weten welke filter heb je of wil gebruiken en wat zijn je waardes die uit de kraan komen ik begrijp dat je misschien nog geen test zet hebt dit zou ik je wel willen adviseren om er 1 aan te schaffen. Maar om je toch een ideetje te geven zou dit misschien kunnen (mits je geen gekke kraanwater hebt) dan volgt het bestand dat jouw mooi lijkt met de wensen van de ts en wat hij moet doen om de vissen die jij aanbeveelt zo goed mogelijk thuis te geven denk hier aan welke bodem, planten stenen holletjes hout enz. Dan kan iedereen hier zijn mening geven over hoe hijof zij het doet maar val elkaar niet aan dat het fout is schrijf dan gewoon jouw ideeën op zonder te citeren naar een ander dan is het aan de ts wat hij wilt misschien een combi van verschillende mensen en laat die mensen waarvan hun idee is uitkozen de tser verder helpen

Morgen zal ik een andere vraag stellen graag ideeën delen
die we kunnen analyseren hoe wij een aantal basis vragen kunnen stellen om een duidelijk beeld te krijgen om een oplossing mogelijk te maken
Dus als ik het goed begrijp ben je de mensen hier aan het testen om te kijken of het antwoord dat ze geven wel voldoet aan de door jou vooropgestelde punten/eisen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Ja ik ben er van overtuigd dat als je een beginner wilt helpen dat je als eerst informatie nodig hebt om iemand ze vraag beter te kunnen beantwoorden
Stel je zou voor dat je een vragenlijst krijgt voor dat je een onderwerp kan starten neem als voorbeeld visbestand samenstellen
Vragen
Welke afmetingen heeft u aquarium
L... B... H...
Welke floret gebruikt u hier volg een kleine keuze menu
Binnenfilter tot 60l van 60 t/m120l enz of een externe filter bruto van 100 t/m150 l enz
Dit als verplichte velden markeren en met een optie
Wat zijn u water waardes uit de kraan
Wat zijn de waardes uit het aquarium
Zou u de kraan waardes aan willen passen
Zo iets zou je kunnen opstellen om meer informatie uit de starter tehalen wat heel relevant is op een goed doeltreffend advies te kunnen geven
 
Ja ik ben er van overtuigd dat als je een beginner wilt helpen dat je als eerst informatie nodig hebt om iemand ze vraag beter te kunnen beantwoorden
Stel je zou voor dat je een vragenlijst krijgt voor dat je een onderwerp kan starten neem als voorbeeld visbestand samenstellen
Vragen
Welke afmetingen heeft u aquarium
L... B... H...
Welke floret gebruikt u hier volg een kleine keuze menu
Binnenfilter tot 60l van 60 t/m120l enz of een externe filter bruto van 100 t/m150 l enz
Dit als verplichte velden markeren en met een optie
Wat zijn u water waardes uit de kraan
Wat zijn de waardes uit het aquarium
Zou u de kraan waardes aan willen passen
Zo iets zou je kunnen opstellen om meer informatie uit de starter tehalen wat heel relevant is op een goed doeltreffend advies te kunnen geven


Als je een beginner te veel vragen stelt, dan weet die daar toch geen antwoord op. De volgende stap is dan naar de LFS, en ineens de bak, planten en visjes mee.
Ik heb ooit iemand een discus zien kopen omdat zijn dochter van 5 dat een héél mooie vis was voor bij de goudvissen.
Denk je dan echt dat de LFS gaat weigeren die een vis mee te geven. Hij was al eerlijk genoeg om de risico's aan te geven, maar als de klant (zijn dochttertje) echt wil is het "omzet is omzet".
Geef mensen ook eens de kans een fout te maken en daar uit te leren, dat werkt dikwijls beter dan wat advies.
 

Terug
Bovenaan