Stoppen met diepvriesvoer?


Ik heb (zoals ook op de foto's te zien is) de uitstroomopening van de JBL schuin naar voren. Dan werken de stroming van het Juwelfilter en de stroming van JBL samen om de hele bak netjes in beweging te krijgen. Iets schuin naar voren, dus onder een hoek tegen het glas om de toch wel sterke stroming een beetje af te remmen.
In combinatie met het interne filter vond ik spraybar niet echt geschikt om te gebruiken, omdat het dan toch lastig wordt om die zodanig op te hangen dat de stroomrichtingen elkaar niet tegen werken. Hoewel ik op zich wel een spraybar-fan ben, maar je moet kijken wat kan, en wat de beste optie is en je niet blind staren op een bepaalde methode.

'Ken 't niet zoals 't mot, dan mot 't maar zoas 't ken.'
Oh nu zie ik de uitstroom inderdaad. Dat is ook een idee. Ik ga nog even wat uitproberen, alleen lijkt het nu wel beter nu de stroming van de spraybar naar het glas gericht staat :)
 
Wanneer en hoeveel water?
Het is raadzaam eenmaal per week relatief kleine hoeveelheden water (ca. 20%) te verversen. Door het verversen van een grotere hoeveelheid water (meer dan 50%) wordt het evenwicht in de aquariumbiotoop verstoord en dit moet derhalve alleen in noodgevallen als bij een acute Ammoniak, nitraat of kopervergiftiging worden gedaan. In dat geval moet bovendien absoluut sera toxivec worden gebruikt om er voor te zorgen dat uw vissen niet vergiftigen.

De frequentie waarin en de hoeveelheid waarmee het water ververst moet worden, hangt af van:
• de afmetingen van het aquarium
• het aantal en de grootte van de aquariumbewoners


De volgende tabel geldt voor normaal met siervissen bezette gezelschapsaquariums. In de praktijk is telkens gebleken dat deze verhoudingen het beste zijn.

Afmeting/inhoudTe verversen hoeveelheidPeriode
50-60 liter10-20 literwekelijks
80-100 liter20 literwekelijks
110-120 liter20-30 literwekelijks
160-200 liter30-40 literwekelijks
meer dan 250 liter20% van de aquariuminhoud


Ik kwam dit artikel eerder dus ook tegen, vandaar dat ik verversen niet in hele grote hoeveelheden deed. Ik doe het nu, omdat de vissen niet allemaal in topconditie zijn, om de dag. Is dat goed?
 
Dat zijn richtlijnen, om een houvast te hebben om mee te beginnen, MAAR;
het houdt geen rekening met o.a. de bezetting van het aquarium, met de plantenvoeding die je wel of niet toedient, met de leeftijd van de vissen, kwaliteit van het water waar je mee ververst.
Hogere bezetting dan waar ze daar van uit gaan (wat is daar hun 'standaard"???): vaker verversen, maar heb je vooral een plantenscape met een paar decoratieve visjes voor een kleuraccent: minder verversen
Plantenvoeding-regime: EI (=Estimated Index) methode verlangt een bepaalde hoeveelheid verversing per week, anders loopt je voeding te hard op. Maar ook het aantal planten en hun groeisnelheid is van grote invloed op de hoeveelheid te verversen water.
De leeftijd van de vissen: jonge vissen zijn in de groei, hebben een hoog metabolisme en hebben dus ook een hogere afvalproductie: vaker verversen.
De kwaliteit van het water: zeker als je het water moet veranderen voordat je het ververst, kan het verstandig zijn om de kans op fouten te verminderen om minder vaak te verversen en/ of kleinere hoeveelheden. Soms is het water in je bak bijvoorbeeld zachter dan het water dat uit de kraan komt, en dat kan positief zijn. Door vaak te verversen doe je dat voordeel dan te niet.

Kortom: het artikel dat je gevonden hebt, is een uitgangspunt en niet meer dan dat. Je zult voor jouw bak een evenwicht moeten zien te vinden, waarbij ze dan ook nog uitgaan van gezonde vissen, dat bij jou op dit moment ook niet het geval is.
Voorlopig moet jij in jouw situatie je water zeer regelmatig (om de 2 dagen is een mooie maat) in redelijke hoeveelheden verversen. De infectiedruk moet omlaag!
Als je vissen weer gezond zijn, kun je langzaamaan de frequentie van het verversen wat verlagen, en ook de hoeveelheid. Niet teveel in één keer veranderen!
Bij aquariums draait het om balans. Die balans is bij jou nu helemaal zoek, dus je moet eerst een soort van reset maken: vissen gezond, ziektekiemen zo goed als weg (helemaal lukt nooit) en dan voorzichtig op zoek naar het punt dat het voor jou goed te doen is en de vissen gezond zijn en blijven.
 
D
Dat zijn richtlijnen, om een houvast te hebben om mee te beginnen, MAAR;
het houdt geen rekening met o.a. de bezetting van het aquarium, met de plantenvoeding die je wel of niet toedient, met de leeftijd van de vissen, kwaliteit van het water waar je mee ververst.
Hogere bezetting dan waar ze daar van uit gaan (wat is daar hun 'standaard"???): vaker verversen, maar heb je vooral een plantenscape met een paar decoratieve visjes voor een kleuraccent: minder verversen
Plantenvoeding-regime: EI (=Estimated Index) methode verlangt een bepaalde hoeveelheid verversing per week, anders loopt je voeding te hard op. Maar ook het aantal planten en hun groeisnelheid is van grote invloed op de hoeveelheid te verversen water.
De leeftijd van de vissen: jonge vissen zijn in de groei, hebben een hoog metabolisme en hebben dus ook een hogere afvalproductie: vaker verversen.
De kwaliteit van het water: zeker als je het water moet veranderen voordat je het ververst, kan het verstandig zijn om de kans op fouten te verminderen om minder vaak te verversen en/ of kleinere hoeveelheden. Soms is het water in je bak bijvoorbeeld zachter dan het water dat uit de kraan komt, en dat kan positief zijn. Door vaak te verversen doe je dat voordeel dan te niet.

Kortom: het artikel dat je gevonden hebt, is een uitgangspunt en niet meer dan dat. Je zult voor jouw bak een evenwicht moeten zien te vinden, waarbij ze dan ook nog uitgaan van gezonde vissen, dat bij jou op dit moment ook niet het geval is.
Voorlopig moet jij in jouw situatie je water zeer regelmatig (om de 2 dagen is een mooie maat) in redelijke hoeveelheden verversen. De infectiedruk moet omlaag!
Als je vissen weer gezond zijn, kun je langzaamaan de frequentie van het verversen wat verlagen, en ook de hoeveelheid. Niet teveel in één keer veranderen!
Bij aquariums draait het om balans. Die balans is bij jou nu helemaal zoek, dus je moet eerst een soort van reset maken: vissen gezond, ziektekiemen zo goed als weg (helemaal lukt nooit) en dan voorzichtig op zoek naar het punt dat het voor jou goed te doen is en de vissen gezond zijn en blijven.
dank je wel voor de informatie :)
 
Poe
Dat zijn richtlijnen, om een houvast te hebben om mee te beginnen, MAAR;
het houdt geen rekening met o.a. de bezetting van het aquarium, met de plantenvoeding die je wel of niet toedient, met de leeftijd van de vissen, kwaliteit van het water waar je mee ververst.
Hogere bezetting dan waar ze daar van uit gaan (wat is daar hun 'standaard"???): vaker verversen, maar heb je vooral een plantenscape met een paar decoratieve visjes voor een kleuraccent: minder verversen
Plantenvoeding-regime: EI (=Estimated Index) methode verlangt een bepaalde hoeveelheid verversing per week, anders loopt je voeding te hard op. Maar ook het aantal planten en hun groeisnelheid is van grote invloed op de hoeveelheid te verversen water.
De leeftijd van de vissen: jonge vissen zijn in de groei, hebben een hoog metabolisme en hebben dus ook een hogere afvalproductie: vaker verversen.
De kwaliteit van het water: zeker als je het water moet veranderen voordat je het ververst, kan het verstandig zijn om de kans op fouten te verminderen om minder vaak te verversen en/ of kleinere hoeveelheden. Soms is het water in je bak bijvoorbeeld zachter dan het water dat uit de kraan komt, en dat kan positief zijn. Door vaak te verversen doe je dat voordeel dan te niet.

Kortom: het artikel dat je gevonden hebt, is een uitgangspunt en niet meer dan dat. Je zult voor jouw bak een evenwicht moeten zien te vinden, waarbij ze dan ook nog uitgaan van gezonde vissen, dat bij jou op dit moment ook niet het geval is.
Voorlopig moet jij in jouw situatie je water zeer regelmatig (om de 2 dagen is een mooie maat) in redelijke hoeveelheden verversen. De infectiedruk moet omlaag!
Als je vissen weer gezond zijn, kun je langzaamaan de frequentie van het verversen wat verlagen, en ook de hoeveelheid. Niet teveel in één keer veranderen!
Bij aquariums draait het om balans. Die balans is bij jou nu helemaal zoek, dus je moet eerst een soort van reset maken: vissen gezond, ziektekiemen zo goed als weg (helemaal lukt nooit) en dan voorzichtig op zoek naar het punt dat het voor jou goed te doen is en de vissen gezond zijn en blijven.
Je klinkt als don zo, die wil ook graag frequentief als een wetenschapper doorkomen.
ECHT.
 
Ik denk wel dat Lysia gelijk heeft met haar betoog want geen bak is gelijk en gemiddeld genomen is 20% niet verkeerd en dat zie je ook terig in de tabel.
 
Poe
Je klinkt als don zo, die wil ook graag frequentief als een wetenschapper doorkomen.
ECHT.
Misschien omdat ik een wetenschappelijke opleiding heb gedaan en dus niet zo wens over te komen, maar domweg zo denk....
Nog afgezien van het kromme taalgebruik dat jij frequent bezigt.
 
Mijn ervaring met JBL is ook dat in het begin de stroming vrij sterk is, maar dit best wel snel afneemt, ik heb hier 2 stuks 902 op een 200 liter bak en zelfs de neontetra's lijken er geen moeite mee te hebben. Ik denk dat het over een week of 2 al een stuk rustiger voor ze zal zijn.
 
Ah oke! Gek dat dit afneemt, zou eigelijk ook niet moeten toch?

Mijn ervaring met JBL is ook dat in het begin de stroming vrij sterk is, maar dit best wel snel afneemt, ik heb hier 2 stuks 902 op een 200 liter bak en zelfs de neontetra's lijken er geen moeite mee te hebben. Ik denk dat het over een week of 2 al een stuk rustiger voor ze zal zijn.

En @Lysia, interessante opleiding! Wat hield deze opleiding precies in? ( gewoon uit interesse ). Ik ben blij hoor met zulke informatie, daar kan ik wat mee :)
 
Ik zou veel meer planten in je bak zetten voor natuurlijk evenwicht.
In de bodem, maar met name drijfplanten. Deze zorgen voor een uitstekende natuurlijke filtering. Deze halen namelijk hun benodigde voedingsstoffen uit het water.

Daarnaast eigenlijk altijd een grotere (sterkere) pomp dan standaard meegeleverd wordt in aquaria.
Wekelijks je eerste filter verversen, de rest alleen wanneer nodig.

10% water verversen per week moet dan genoeg zijn.
Dat is wel mijn ervaring bij mijzelf maar ook bij anderen succesvol gebleken.

De hoeveelheid vissen ligt m.i. ook erg hoog zoals iemand in het begin al zei.
 
Ik zou veel meer planten in je bak zetten voor natuurlijk evenwicht.
In de bodem, maar met name drijfplanten. Deze zorgen voor een uitstekende natuurlijke filtering. Deze halen namelijk hun benodigde voedingsstoffen uit het water.

Daarnaast eigenlijk altijd een grotere (sterkere) pomp dan standaard meegeleverd wordt in aquaria.
Wekelijks je eerste filter verversen, de rest alleen wanneer nodig.

10% water verversen per week moet dan genoeg zijn.
Dat is wel mijn ervaring bij mijzelf maar ook bij anderen succesvol gebleken.

De hoeveelheid vissen ligt m.i. ook erg hoog zoals iemand in het begin al zei.
Ik heb ondertussen al een aantal meer planten dan op de foto’s die ik eerder stuurde (oudere foto). Een 1502 filter van JBL zit er nu ook in. En idd waarschijnlijk teveel vissen. Ik kan er nu helaas geen weg doen maar er komt zeker niet meer bij als er een komt te overlijden. Dan hoop ik dat de grotere en meerdere waterwissels mee helpen voor de hoeveelheid vissen die erin zitten 🙈
 
Ik heb ondertussen al een aantal meer planten dan op de foto’s die ik eerder stuurde (oudere foto). Een 1502 filter van JBL zit er nu ook in. En idd waarschijnlijk teveel vissen. Ik kan er nu helaas geen weg doen maar er komt zeker niet meer bij als er een komt te overlijden. Dan hoop ik dat de grotere en meerdere waterwissels mee helpen voor de hoeveelheid vissen die erin zitten 🙈

Je kunt natuurlijk ipv vissen wegdoen, ook een groter aquarium nemen 😋
 
Je kunt natuurlijk ipv vissen wegdoen, ook een groter aquarium nemen 😋
Hahah dat zou ik heel graag willen, alleen heb ik niet zo’n groot huis. Dit aquarium neemt al veel ruimte in en past nog maar net. Maar als ik ga verhuizen en er meer ruimte komt ga ik zeker kijken naar een groter aquarium 😂
 
Laat de vissen maar lekker tegen de stroming op zwemmen dan wanen ze zich in een ,,eindeloze rivier,, goed voor hun spierkracht en ontwikkeling.
Beetje verversen is vaak genoeg, ik ruik aan mijn bakken.
Na zoveel tijd heb ik er misschien een zintuig voor gekregen.
 
B698268C-0D8C-45E0-94ED-5E2D75B55F22.jpeg
De visjes zien er allemaal wel actiever uit na alle waterwissels en het oogje van de vis met het dikke oog is al afgenomen. Alleen vind ik haar buikje nog erg dik, lijkt op buikwaterzucht. Hopelijk wordt ze nog beter.

Dacht wel leuk misschien om nu even een foto te delen van het aquarium nu :)

De slang die voor het aquarium langs loopt moet ik nog even via de achterkant wegstoppen :p
 
Ik zou minimaal elke week de helft verversen en als het kan mag dat wel 2x met zoveel Sluiers.
 
Ik zou minimaal elke week de helft verversen en als het kan mag dat wel 2x met zoveel Sluiers.
Komt goed, ik denk dat ik nu voorlopig even bij om de dag verversen blijf voor de zekerheid :)
 
Het is raadzaam eenmaal per week relatief kleine hoeveelheden water (ca. 20%) te verversen. Door het verversen van een grotere hoeveelheid water (meer dan 50%) wordt het evenwicht in de aquariumbiotoop verstoord en dit moet derhalve alleen in noodgevallen als bij een acute Ammoniak, nitraat of kopervergiftiging worden gedaan. In dat geval moet bovendien absoluut sera toxivec worden gebruikt om er voor te zorgen dat uw vissen niet vergiftigen.
Dat gaat over een andere situatie, waarin er wel een evenwicht is.

Bij een waterwissel haal je een deel water weg met alles wat erin zit en voeg je nieuw water toe met weer andere bestanddelen.
Zoals eerder gemeld zal er voor de bacteriën weinig veranderen. Er zweven er weinig vrij rond in het water. De meesten zitten in een slijmlaagje aan oppervlakken.

Wat je wel kunt weghalen zijn de afvalstoffen van je vissen. Als je filter goed werkt dan worden deze vanzelf omgezet in stoffen waar planten zich mee kunnen voeden. Maar aangezien er veel aanvoer is en niet genoeg planten om dat allemaal te consumeren zullen die stoffen zich opstapelen tot een niveau waarop het niet meer gezond is voor vissen.

De situatie is dus dat er in feite geen balans is, maar een opstapeling van afvalstoffen. Een regelmatige waterwissel helpt dit in de hand te houden.

Anders is het als je een plantenbak hebt met niet al teveel vissen. Als je dan flinke waterwissels doet dan ga je water vol goede voedingsstoffen voor de planten flink verdunnen. Overigens kun je daar ook voor compenseren door weer voedingsstoffen uit een flesje toe te voegen. Maar van een natuurlijke balans kun je dan natuurlijk niet meer spreken.
 
Laat de vissen maar lekker tegen de stroming op zwemmen dan wanen ze zich in een ,,eindeloze rivier,, goed voor hun spierkracht en ontwikkeling.
Beetje verversen is vaak genoeg, ik ruik aan mijn bakken.
Na zoveel tijd heb ik er misschien een zintuig voor gekregen.
Dat is natuurlijk wel het mooiste.
Ik hem qua geuren al wel een en ander waargenomen, maar ik ben nog niet zover dat ik er zinnige conclusies aan kan verbinden.
 
dank je wel @Ronald_J voor de informatie.


Als ik ze tegen de stroming in ga laten zwemmen moet het schip er wel echt uit, want ze raken soms ook uit balans en vliegen dan alle kanten op😂
 
Goudvissen zijn ook niet de schoonste vissen heb ik begrepen.

Zeker meer planten nemen, klein beetje kikkerbeet erin en binnen twee weken is het vol, dan moet je gaan weggooien.
Die filteren als een malle. Paar stukken openhouden, of diverse ringen maken van co2 slang en daar de kikkerbeet in houden.
Heb je het op een natuurlijke manier opgelost.
 
Te veel planten kan bijna niet, persoonlijk, als het mijn bak was, zou ik er minimaal 4x zo veel planten in zetten. Dan het schip er maar uit, daar hebben deze visjes toch niets aan. Planten zijn levende filters en trekken het niveau aan fosfaten en nitraten enorm omlaag (wel af en toe snoeien om het daadwerkelijk te verwijderen).

Meer planten is meer plezier.
 
Te veel planten kan bijna niet, persoonlijk, als het mijn bak was, zou ik er minimaal 4x zo veel planten in zetten. Dan het schip er maar uit, daar hebben deze visjes toch niets aan. Planten zijn levende filters en trekken het niveau aan fosfaten en nitraten enorm omlaag (wel af en toe snoeien om het daadwerkelijk te verwijderen).

Meer planten is meer plezier.
Dank je wel voor de tip. Alleen ervaar ik het niet zo dat de vissen niks aan de boot hebben. Als ze slapen zitten ze er eigelijk allemaal in snachts, maar ik zal er over nadenken.
 
Als je meer planten hebt staan (en dat mogen best de meer robuustere planten zijn zoals vallisneria, echinodorus) zullen ze daar tussen slapen. Maar je kunt het één doen en het ander niet laten: meer planten rondom je schip zetten bijv.
 
Het zijn Sluiers dus ik hoop dat ze deze niet opeten zoals de onze wel doen. Daar korten ze de Vallisneria al is het gras.
 
Als je meer planten hebt staan (en dat mogen best de meer robuustere planten zijn zoals vallisneria, echinodorus) zullen ze daar tussen slapen. Maar je kunt het één doen en het ander niet laten: meer planten rondom je schip zetten bijv.
Ja precies :) ik ga wel even kijken voor nog wat planten erbij. Er zitten ook een aantal planten tussen die het niet lang volhouden omdat sommige vissen ze helemaal kaal plukken 🤣 maar dat verschilt ook per soort plant volgensmij
 
Ik heb de ervaring dat Javavarens en veel Echino s wel met rust worden gelaten hier. Ook Cryto s doen het wel goed.
 
Ik heb de ervaring dat Javavarens en veel Echino s wel met rust worden gelaten hier. Ook Cryto s doen het wel goed.
Oke dank je wel, dan ga ik even kijken naar die planten :)

Ik heb het water rond de 19 graden, kunnen ze daar ook tegen?
 
Ohja, javavarens en crypto's waren even los door mijn hoofd gevallen....
Ik heb een bak op kamertemperatuur met deze planten, en dat is 21- 22C, zoiets. Doen ze het prima op.
Vallisneria kun je zelfs in de vijver zetten, dus die zou er helemaal tegen moeten kunnen.
 

Terug
Bovenaan