Nou hier heb ik al 3 soorten drijvers bij de Sluiers gehad en elke dag zie je de hoeveelheid afnemen. Ik heb weleens het idee dat ik een of meerdere koeien in de bak heb zwemmen hier.
Ik denk dat Gino gelijk heeft en dat het per vis verschilt. Hier doet voornamelijk de grootste het en ook hebben we al bv sla aangeboden maar ja daar haalt meneer zn neus voor op en ze krijgen diverse soorten Dr Bassleer ook met veel groen erin. Ik denk dat het ook in de genen zit ofzo.Ze hebben nu eenmaal behoefte om te grazen, dus als je ze verder geen groenvoer geeft (en dat kan geblancheerd eetbaar onkruid zijn), zullen ze aan de planten beginnen.
Brandnetel, knoopkruid, vogelmuur, zijn maar een paar onkruiden die je ze prima kunt geven. Laat ze zich daar maar op uit leven!
Ik ben geen expert en neem dan wel aan dat in sla/brandnetel veel nitraat zit maar wat is de impact van bv een half brandnetel/slablad op een bak van 240 liter voor sluiers. Kun je ook aangeven hoeveel de nitraat in de bak dan zou stijgen want het lijkt me sterk dat dit een grote impact heeft. We geven natuurlijk geen hele krop😉Vind het wel apart dat je sla afraadt vanwege nitraat maar wel brandnetel aanraadt, waar enorm veel nitraat in zit. Zo veel zelfs dat we er in de moestuin vloeibare mest van maken.
Omdat ze de sla niet opeten, van brandnetel weet ik het niet. Als ze geblancheerde brandnetel ook niet eten, raad ik dat ook af. Maar aangezien er aan brandnetel aanzienlijk meer smaak zit dan aan sla, lijkt me dat het proberen waard.Vind het wel apart dat je sla afraadt vanwege nitraat maar wel brandnetel aanraadt, waar enorm veel nitraat in zit. Zo veel zelfs dat we er in de moestuin vloeibare mest van maken.
Ik heb het niet exact gemeten, maar ik weet wel dat het me op een gegeven ogenblik opviel dat mijn nitraat hoger was dan verwacht (ik meet elke week en stel daar de plantenvoeding op bij) en realiseerde me dat ik een paar dagen een slablad in de bak gedaan had. Misschien toeval, maar waar kwam dat nitraat dan wél opeens vandaan....Ik ben geen expert en neem dan wel aan dat in sla/brandnetel veel nitraat zit maar wat is de impact van bv een half brandnetel/slablad op een bak van 240 liter voor sluiers. Kun je ook aangeven hoeveel de nitraat in de bak dan zou stijgen want het lijkt me sterk dat dit een grote impact heeft. We geven natuurlijk geen hele krop😉
Zou niet veel uit mogen maken lijkt me, als het opgegeten wordt komen die nitraten ook in je water terecht maar dan als ontlasting.Omdat ze de sla niet opeten, van brandnetel weet ik het niet. Als ze geblancheerde brandnetel ook niet eten, raad ik dat ook af. Maar aangezien er aan brandnetel aanzienlijk meer smaak zit dan aan sla, lijkt me dat het proberen waard.
Het zou best kunnen hoor dat je een lichte verhoging krijgt maar ik denk niet dat dit erg veel zal zijn.Ik heb het niet exact gemeten, maar ik weet wel dat het me op een gegeven ogenblik opviel dat mijn nitraat hoger was dan verwacht (ik meet elke week en stel daar de plantenvoeding op bij) en realiseerde me dat ik een paar dagen een slablad in de bak gedaan had. Misschien toeval, maar waar kwam dat nitraat dan wél opeens vandaan....
Maar goed waarom voegt met bij de EI dan zoveel van beide toe?Stikstof verbindingen (nitraten) en fosfaten zijn bij de meeste planten een verwaarloosbaar deel van de massa.
Is het alleen niet ook zo dat als je ze sla blaadjes gaat geven e.d dat ze dan de planten ook meer gaan zien als voed
precies dat dus...Een sluierstaart is een karper, nog steeds. Met karpergedrag, dus grondelen en planten eten zit in hun natuur. Daarom is groenvoer een goede aanvulling.
Bij mij waren ze ook dol op eendenkroos.
Heel eerlijk vind ik de EI methode enorme verspilling. Als bovenwater tuinder klinkt het mij helemaal als waanzin. "Geef je planten elke week nieuwe potgrond met veel mest, maar spoel het ieder weekend weg en begin opnieuw". Uiteindelijk heb je geen idee wat je aan het doen bent en vetrouw je erop dat je vissen in grotendeels kraanwater zwemmen met teveel mest.Het zou best kunnen hoor dat je een lichte verhoging krijgt maar ik denk niet dat dit erg veel zal zijn.
Maar goed waarom voegt met bij de EI dan zoveel van beide toe?
Ik denk dat het meevalt wat je schetst want je gooit een deel weg maar voegt ook gelijk weer toe dus het verschil in nitraat en fosfaat voor en na het verversen zal niet enorm zijn.Heel eerlijk vind ik de EI methode enorme verspilling. Als bovenwater tuinder klinkt het mij helemaal als waanzin. "Geef je planten elke week nieuwe potgrond met veel mest, maar spoel het ieder weekend weg en begin opnieuw". Uiteindelijk heb je geen idee wat je aan het doen bent en vetrouw je erop dat je vissen in grotendeels kraanwater zwemmen met teveel mest.
Hoewel er ongetwijfeld resultaat wordt geboekt met de EI methode blijf ik het echt bizar vinden om zo met je vissen water om te gaan. Er komt nooit een mooi evenwicht op die manier
Ga ik dat eens proberen te geven, dank je welGeblancheerd of bevroren:
courgette
komkommer
broccoli
spercieboon
snijboon
paprika
pompoen
bij mij houden ze niet zo van: tomaat, bloemkool, spruitjes.
Er zijn tutorials op google over het schoonmaken van je buitenfilter,gewoon googlen op je merk en type en dan kom je prachtige filmpjes tegen.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.