Stoppen met diepvriesvoer?

Nou hier heb ik al 3 soorten drijvers bij de Sluiers gehad en elke dag zie je de hoeveelheid afnemen. Ik heb weleens het idee dat ik een of meerdere koeien in de bak heb zwemmen hier.
 
Gewoon eendenkroos, dat je dan in een bak op de vensterbank als backup kweekt?
 
Wow, daar had ik niet aan gedacht.
Haha vreten ze het op.

Hier moet ik twee keer per week de kikkerbeet snoeien en veel weggooien, anders komen de wortels tot aan de bodem.
 
Het is niet voor niets dat veel mensen met Sluiers geen of heel weinig planten hebben denk ik.
 
Wat doen ze eigenlijk met cryptos en javavaren?
 
Die laten ze wel met rust eigenlijk al heb je met de Crypto s wel weer dat door het spugen met zand ze soms half onder het zand bedolven liggen. Ze kunnen flink graven en woelen in de boden met hun grondelen.
 
Steken de oranje bewoners mooi op af zo donkere javavaren, als in goudvisaq. mogenlijke planten.
 
Het verschilt een beetje per goudvis ook, welke planten het houden. Hier is zelfs anubias kaalgevreten. :unsure: Vooral de jonge blaadjes lustten ze wel. Dus nu staat er een plastic plant...
 
Nou ik wist niet dat ze zo erg konden wezen en ik zag ze laatst in de winkel die plastieke maar verdraaide mooi hoor!
Dacht ik nog van zal ik nou de moeilijkste eruit kiezen en hier beweren dat het nog groeit ook😀of steeds wat 3d printen😎
 
Ze hebben nu eenmaal behoefte om te grazen, dus als je ze verder geen groenvoer geeft (en dat kan geblancheerd eetbaar onkruid zijn), zullen ze aan de planten beginnen.
Brandnetel, knoopkruid, vogelmuur, zijn maar een paar onkruiden die je ze prima kunt geven. Laat ze zich daar maar op uit leven!
 
Karpers zijn invasief.
In je kom of in je bak of in je vijver, daar zijn ze zoals ze zijn 1000+ jaar terug onze stromen gaan mee vertroebelen.
Ik hoef dat gevraat en gegrondel niet te zien.
 
Ze hebben nu eenmaal behoefte om te grazen, dus als je ze verder geen groenvoer geeft (en dat kan geblancheerd eetbaar onkruid zijn), zullen ze aan de planten beginnen.
Brandnetel, knoopkruid, vogelmuur, zijn maar een paar onkruiden die je ze prima kunt geven. Laat ze zich daar maar op uit leven!
Ik denk dat Gino gelijk heeft en dat het per vis verschilt. Hier doet voornamelijk de grootste het en ook hebben we al bv sla aangeboden maar ja daar haalt meneer zn neus voor op en ze krijgen diverse soorten Dr Bassleer ook met veel groen erin. Ik denk dat het ook in de genen zit ofzo.
Ik heb het al diverse keren gezegd en ze erop gewezen om van de planten af te blijven maar de enige reactie die ik krijg is dat ze alle 3 dom met de kop voor het raam hangen en maar blijven nee schudden:ROFLMAO:
 
Ik heb een tijdje (opgroeiende) goudvissen in mijn bak gehad, en sla waren ze niet erg blij mee. Broccoli, bloemkool, courgette, komkommer vonden ze stukken beter. Bovendien heeft sla in je bak het nadeel dat het een nitraatrijke groente is, en dus je nitraat de lucht injaagt.
Het beste wat je kunt doen, is uitproberen. Iedere keer als je kookt, een beetje groente aan ze geven, dan merk je vanzelf wat jouw vissen graag lusten. En/ of wat onkruid plukken, blancheren en geven. Lusten ze het niet? Nou, dan weet je dat ook weer....
 
Brandnetels en dan haal je ze meteen ook weg.
En als komkommer een vrucht is, dan hoor ik hier nooit iemand over een stukje appel aan ze geven of gewoon zaagsel voor genoeg cellulose.
 
Vind het wel apart dat je sla afraadt vanwege nitraat maar wel brandnetel aanraadt, waar enorm veel nitraat in zit. Zo veel zelfs dat we er in de moestuin vloeibare mest van maken.
 
Hey dat was ik niet, wil wel weten of een stukje fruit iets uitmaakt.
 
Vind het wel apart dat je sla afraadt vanwege nitraat maar wel brandnetel aanraadt, waar enorm veel nitraat in zit. Zo veel zelfs dat we er in de moestuin vloeibare mest van maken.
Ik ben geen expert en neem dan wel aan dat in sla/brandnetel veel nitraat zit maar wat is de impact van bv een half brandnetel/slablad op een bak van 240 liter voor sluiers. Kun je ook aangeven hoeveel de nitraat in de bak dan zou stijgen want het lijkt me sterk dat dit een grote impact heeft. We geven natuurlijk geen hele krop;)
 
Vind het wel apart dat je sla afraadt vanwege nitraat maar wel brandnetel aanraadt, waar enorm veel nitraat in zit. Zo veel zelfs dat we er in de moestuin vloeibare mest van maken.
Omdat ze de sla niet opeten, van brandnetel weet ik het niet. Als ze geblancheerde brandnetel ook niet eten, raad ik dat ook af. Maar aangezien er aan brandnetel aanzienlijk meer smaak zit dan aan sla, lijkt me dat het proberen waard.
 
Ik ben geen expert en neem dan wel aan dat in sla/brandnetel veel nitraat zit maar wat is de impact van bv een half brandnetel/slablad op een bak van 240 liter voor sluiers. Kun je ook aangeven hoeveel de nitraat in de bak dan zou stijgen want het lijkt me sterk dat dit een grote impact heeft. We geven natuurlijk geen hele krop;)
Ik heb het niet exact gemeten, maar ik weet wel dat het me op een gegeven ogenblik opviel dat mijn nitraat hoger was dan verwacht (ik meet elke week en stel daar de plantenvoeding op bij) en realiseerde me dat ik een paar dagen een slablad in de bak gedaan had. Misschien toeval, maar waar kwam dat nitraat dan wél opeens vandaan....
 
Omdat ze de sla niet opeten, van brandnetel weet ik het niet. Als ze geblancheerde brandnetel ook niet eten, raad ik dat ook af. Maar aangezien er aan brandnetel aanzienlijk meer smaak zit dan aan sla, lijkt me dat het proberen waard.
Zou niet veel uit mogen maken lijkt me, als het opgegeten wordt komen die nitraten ook in je water terecht maar dan als ontlasting.

Ach ja, ik ben van mening dat mensen sowieso veel te zwaar tillen aan nitraten in water. Ja, een plant heeft dat nodig maar echt niet zo veel als men denkt. Bijmesten met nitraat is in mijn opzicht vrijwel altijd overbodig. Als je kijkt naar de samenstelling van een plant is dat behalve water, vooral koolstof, die halen ze uit co2. Stikstof verbindingen (nitraten) en fosfaten zijn bij de meeste planten een verwaarloosbaar deel van de massa. Met genoeg gasuitwisseling via stroming aan het oppervlak kun je de mooiste bakken maken zonder mest.

Maar goed, dit zeg ik met mijn achtergrond als bovenwater tuin hobbyist 😉
 
Ik heb het niet exact gemeten, maar ik weet wel dat het me op een gegeven ogenblik opviel dat mijn nitraat hoger was dan verwacht (ik meet elke week en stel daar de plantenvoeding op bij) en realiseerde me dat ik een paar dagen een slablad in de bak gedaan had. Misschien toeval, maar waar kwam dat nitraat dan wél opeens vandaan....
Het zou best kunnen hoor dat je een lichte verhoging krijgt maar ik denk niet dat dit erg veel zal zijn.

Stikstof verbindingen (nitraten) en fosfaten zijn bij de meeste planten een verwaarloosbaar deel van de massa.
Maar goed waarom voegt met bij de EI dan zoveel van beide toe?
 
Ik geef ze heel af en toe ook wel eens wat groente maar ze lijken er toch niet helemaal gek op. Ze pakken dan alsnog liever de planten 😂 misschien vaker geven alsnog dus?
 
Soms zijn ze kieskeurig of moeten eraan wennen.
 
Is het alleen niet ook zo dat als je ze sla blaadjes gaat geven e.d dat ze dan de planten ook meer gaan zien als voedsel?
 
Nee, ze hebben de behoefte om groenvoer te eten. Als jij het ze niet geeft, nemen ze het zelf wel.
Zorg dat ze wennen aan je groenvoer, dat het geblancheerd (of bevroren geweest) is en dat het niet boven in je water drijft. En verder gewoon zeer regelmatig geven, in het begin willen ze groenvoer nog weleens als 'gevaarlijk' zien, of niet goed weten wat ze er mee aan moeten. Geef ze de kans om dat te leren, dat geeft ze ook meteen wat uitdaging. En ja, dat kan even wat tijd nodig hebben. Gewoon stug volhouden.
 
Een sluierstaart is een karper, nog steeds. Met karpergedrag, dus grondelen en planten eten zit in hun natuur. Daarom is groenvoer een goede aanvulling.
Bij mij waren ze ook dol op eendenkroos.
Is het alleen niet ook zo dat als je ze sla blaadjes gaat geven e.d dat ze dan de planten ook meer gaan zien als voed
 
Een sluierstaart is een karper, nog steeds. Met karpergedrag, dus grondelen en planten eten zit in hun natuur. Daarom is groenvoer een goede aanvulling.
Bij mij waren ze ook dol op eendenkroos.
precies dat dus...
 
Het zou best kunnen hoor dat je een lichte verhoging krijgt maar ik denk niet dat dit erg veel zal zijn.


Maar goed waarom voegt met bij de EI dan zoveel van beide toe?
Heel eerlijk vind ik de EI methode enorme verspilling. Als bovenwater tuinder klinkt het mij helemaal als waanzin. "Geef je planten elke week nieuwe potgrond met veel mest, maar spoel het ieder weekend weg en begin opnieuw". Uiteindelijk heb je geen idee wat je aan het doen bent en vetrouw je erop dat je vissen in grotendeels kraanwater zwemmen met teveel mest.

Hoewel er ongetwijfeld resultaat wordt geboekt met de EI methode blijf ik het echt bizar vinden om zo met je vissen water om te gaan. Er komt nooit een mooi evenwicht op die manier
 
Heel eerlijk vind ik de EI methode enorme verspilling. Als bovenwater tuinder klinkt het mij helemaal als waanzin. "Geef je planten elke week nieuwe potgrond met veel mest, maar spoel het ieder weekend weg en begin opnieuw". Uiteindelijk heb je geen idee wat je aan het doen bent en vetrouw je erop dat je vissen in grotendeels kraanwater zwemmen met teveel mest.

Hoewel er ongetwijfeld resultaat wordt geboekt met de EI methode blijf ik het echt bizar vinden om zo met je vissen water om te gaan. Er komt nooit een mooi evenwicht op die manier
Ik denk dat het meevalt wat je schetst want je gooit een deel weg maar voegt ook gelijk weer toe dus het verschil in nitraat en fosfaat voor en na het verversen zal niet enorm zijn.
Zelfs zonder opname van voeding kun je in theorie niet meer dan 40/4 mg nitraat en fosfaat hebben.
Daarbij kost het maken van een stockoplossing geen drol dus daar zit het hem ook niet in. Het is denk ik goedkoper dan telkens je waterwaarden te moeten meten.
Maar goed er denken er meer zo over Tankton en iedereen kan en moet doen wat hij het prettigste vindt.
Je kan ook prima als er weinig verbruik is een halve EI doseren en dus wekelijks 10/1mg toedienen waardoor je minder voeding in het water hebt en je dus minder wegspoelt.
 
Wat is dan het groenvoer wat jullie voornamelijk geven?

Nog een vraagje.. wilde het filter openmaken. Eindresultaat, mijn broek en vloer onder het water dus snel weer dicht gedaan😂 hoe maken jullie die schoon?
 
Geblancheerd of bevroren:
courgette
komkommer
broccoli
spercieboon
snijboon
paprika
pompoen

bij mij houden ze niet zo van: tomaat, bloemkool, spruitjes.

Er zijn tutorials op google over het schoonmaken van je buitenfilter,gewoon googlen op je merk en type en dan kom je prachtige filmpjes tegen.
 
Geblancheerd of bevroren:
courgette
komkommer
broccoli
spercieboon
snijboon
paprika
pompoen

bij mij houden ze niet zo van: tomaat, bloemkool, spruitjes.

Er zijn tutorials op google over het schoonmaken van je buitenfilter,gewoon googlen op je merk en type en dan kom je prachtige filmpjes tegen.
Ga ik dat eens proberen te geven, dank je wel
 
Terug
Bovenaan