Wat is er nieuw

Stoppen met diepvriesvoer?


Mijn goudvissen werden na 7 jaar pas door eentje,,, van me katten de vijver uitgemept
 
Ik snap het punt wel dat je probeert te maken @Edwin68. 🙂 Deze hobby is nou eenmaal een beetje complex soms, met alle verschillende visies (en visjes) die er zijn.
 
@Edwin68 ik zelf ben ook regelmatig aan het klooien om het goed te krijgen. Maar juist de uitdaging maakt het ook weer een aantrekkelijke hobby. Ook ik snap je gedachte maar ieder maakt een eigen keuze van hoe of wat.
 
Het is ook dat het overduidelijk niet goed ging in mn aquarium dat ik hier om hulp vraag. Ik weet niet of het goed komt met mijn visjes als ik niks doe
 
Daphne, er komt altijd een moment van omslag, verbetering. Het klinkt hard maar op een gegeven moment zul je verwacht ik minder vissen hebben die de bak belasten. En voor nu doe je alles wat in je macht staat.

Het komt echt goed. Ook via/met de waardevolle ondersteuning die je hier krijgt. Tegen het onvermijdelijke ben je simpelweg machteloos maar soms moet je dat accepteren.

Net zoals met mijn tip hoe je je broek schoon krijgt. 😉😀
 
Daphne, er komt altijd een moment van omslag, verbetering. Het klinkt hard maar op een gegeven moment zul je verwacht ik minder vissen hebben die de bak belasten. En voor nu doe je alles wat in je macht staat.

Het komt echt goed. Ook via/met de waardevolle ondersteuning die je hier krijgt. Tegen het onvermijdelijke ben je simpelweg machteloos maar soms moet je dat accepteren.

Net zoals met mijn tip hoe je je broek schoon krijgt. 😉😀
Dank je wel. Helaas sinds vandaag dus al 1 visje minder. Voel me dan toch een beetje schuldig naar het diertje toe. Maar ja dat is zeker waar.

En dat was wel de beste tip van allemaal 😂
 
Ook tegenslag hoort bij de hobby hoor en dat hebben we allemaal wel denk ik dus laat je niet uit het veld slaan.
 


Het is ook dat het overduidelijk niet goed ging in mn aquarium dat ik hier om hulp vraag. Ik weet niet of het goed komt met mijn visjes als ik niks doe
Daphne, je doet er alles aan wat in je macht ligt. Je bent echt goed bezig!

Je nieuwe filter is nog aan het indraaien. Daar ontwikkelen zich bacteriën in.

Je zult minder vissen gaan houden, sluierstaarten zoals ik begrepen heb. Dus de belasting van de bak wordt minder.

Je hebt een juwel filter en een buitenfilter dus sowieso is de filtercapaciteit aanzienlijk vergroot.

Het filter doet zijn werk steeds beter. Je doet consequent een grote waterwissel. Afvalstoffen worden verwijderd, waterkwaliteit komt dat ten goede.

Het enige wat je nog nodig hebt zijn potjes geduld.😀

Alleen denk ik niet dat een LFS die op voorraad heeft dus die zul je bij Bol. of John moeten bestellen. Het beste zal zijn tijdens de bulkkorting weken.:DD

Lang verhaal kort.
Niet opgeven, doorzettingsvermogen, waterwissels, tijd, minder vissen, waterwissels consequent volhouden.

En net als ik meelezen, vragen stellen, leren. De hulp is gratis en onbetaalbaar. 🙂

Ik kies er bewust voor om geen technisch, ingewikkeld verhaal te gebruiken.
Vaak geeft in Jip en Janneke taal het beste resultaat om het te laten begrijpen.
 
Ja, we blijven natuurlijk verantwoordelijk voor het welzijn van de dieren die we onder onze hoede hebben. Maar in de natuur is het ook niet koek en ei. Dieren hebben hebben daar ook een grote kans om opgegeten te worden, of ziek of te verhongeren. Dat je baalt van hoe het nu loopt bevestigt jouw verantwoordelijkheidsgevoel. En dat is alleen maar goed. Maar met jouw nieuwe kennis hebben je visjes het straks beter. Houd je daar maar aan vast.
 
Ik ben nu dus dagelijks gaan testen met druppels op nitriet en ammonia, en gebruik zo’n strip voor de ph. Ik zit te denken om nog een druppeltest voor de ph te halen. Welke testen denken jullie nodig te hebben en handig te zijn om in de gaten te houden?
 
Daphne,

Nitriet (NO2) en ammoniak (NH3) zijn beide giftig voor vissen. Dus top dat je daar goed op test.

Verder is er bijvoorbeeld deze testkoffer waar het belangrijkste in zit.
De overige testen, zeg maar, in de koffer die kun je bijvoorbeeld gebruiken na een waterwissel en voor een waterwissel.

Vloeibare plantenvoeding kan ik je aanbevelen om in 3 doseringen per week te verdelen.


 
Daphne,

Nitriet (NO2) en ammoniak (NH3) zijn beide giftig voor vissen. Dus top dat je daar goed op test.

Verder is er bijvoorbeeld deze testkoffer waar het belangrijkste in zit.
De overige testen, zeg maar, in de koffer die kun je bijvoorbeeld gebruiken na een waterwissel en voor een waterwissel.

Vloeibare plantenvoeding kan ik je aanbevelen om in 3 doseringen per week te verdelen.


Ah dat is zeker handig! Hoe lang kan je doen met die testen ongeveer?
 
Best wel lang Daphne. Ik geloof dat je iets van 52 x kunt testen maar i.i.g. best lang.

Btw, heb je al plantenvoeding in huis? Zo ja, welke?
 
Ik ben nu dus dagelijks gaan testen met druppels op nitriet en ammonia, en gebruik zo’n strip voor de ph. Ik zit te denken om nog een druppeltest voor de ph te halen. Welke testen denken jullie nodig te hebben en handig te zijn om in de gaten te houden?
Als je filters normaal draaien heb je al vrij snel die testen niet meer nodig, hoor. Scheelt een hoop gedoe. Je zou voor nu, met alle veranderingen, nog even kunnen monitoren of je nitriet en ammoniak goed blijven. Maar eigenlijk kan dat haast niet meer uit de hand lopen met twee filters en regelmatige verversing. Heel periodiek (eens in de paar maanden bijv.) kun je nog eens een check doen op nitraat en pH, om een idee te krijgen van het evenwicht. Beide bereiken niet snel waarden die problemen opleveren voor goudvissen.
 
Als je filters normaal draaien heb je al vrij snel die testen niet meer nodig, hoor. Scheelt een hoop gedoe. Je zou voor nu, met alle veranderingen, nog even kunnen monitoren of je nitriet en ammoniak goed blijven. Maar eigenlijk kan dat haast niet meer uit de hand lopen met twee filters en regelmatige verversing. Heel periodiek (eens in de paar maanden bijv.) kun je nog eens een check doen op nitraat en pH, om een idee te krijgen van het evenwicht. Beide bereiken niet snel waarden die problemen opleveren voor goudvissen.
Thanks Gino voor deze toelichting!
 
Best wel lang Daphne. Ik geloof dat je iets van 52 x kunt testen maar i.i.g. best lang.

Btw, heb je al plantenvoeding in huis? Zo ja, welke?

Ik heb de Flora grow, plant fertilizer 🙂

En dank je wel @Gino88, dan laat ik het nog even bij deze testen die ik nu heb tot het stabiel is
 
🙂Ik heb de Flora grow, plant fertilizer 🙂

En dank je wel @Gino88, dan laat ik het nog even bij deze testen die ik nu heb tot het stabiel is
Aha, je hebt plantenvoeding van Colombo. De floragrow pro bevat ook fosfaat en nitraat. :thumbs:
Net als Complete van aquariumbemesting.nl en All in One van plantedbox.
 
Update: het andere zieke visje die beter leek te gaan nu ook onverwachts overleden 🫠

Nu nog 6 visjes over. Elke ochtend waterwissels gedaan, mag nu wel echt eens een goede kant op gaan want de lol begint er nu langzaam wel vanaf te gaan..
 
Balen is dat maar het hoort ook bij de hobby. Ik hoop dat je verder geen uitval krijgt.
 
Update: het andere zieke visje die beter leek te gaan nu ook onverwachts overleden 🫠

Nu nog 6 visjes over. Elke ochtend waterwissels gedaan, mag nu wel echt eens een goede kant op gaan want de lol begint er nu langzaam wel vanaf te gaan..

Test je voor je ververst? Anders kan het zomaar zijn dat je ververst voor niks, wat eerder schadelijk is dan positief. Ik zou eerst even testen, dat hoef je niet je hele leven te doen maar de eerste weken even
totdat je filter goed meewerkt, en pas verversen wanneer je water aangeeft dat dit bijdraagt, anders niet.
Sneu van je visje...😢
 
Test je voor je ververst? Anders kan het zomaar zijn dat je ververst voor niks, wat eerder schadelijk is dan positief. Ik zou eerst even testen, dat hoef je niet je hele leven te doen maar de eerste weken even
totdat je filter goed meewerkt, en pas verversen wanneer je water aangeeft dat dit bijdraagt, anders niet.
Sneu van je visje...😢
Jaa ik test voordat ik ververs. Ik ververs ook niet veel, alleen de poepjes en dode planten stukjes eruit en dan dat aanvullen met nieuw water. Vanmorgen was alleen ammoniak weer stuk hoger dus heb toen wat meer ververst, denk 30 procent ongeveer.
 
Jaa ik test voordat ik ververs. Ik ververs ook niet veel, alleen de poepjes en dode planten stukjes eruit en dan dat aanvullen met nieuw water. Vanmorgen was alleen ammoniak weer stuk hoger dus heb toen wat meer ververst, denk 30 procent ongeveer.

Lijkt me goed, hopen dat je filter snel ingedraaid raakt ✌🏼
 
Weinig tot nooit zien voorbij komen is de vissen op dieet zetten tot je filter goed in gedraaid is.
Want gooi je maar 1/4 voeding erin vervuilen je vissen ook maar 1/4
 
Weinig tot nooit zien voorbij komen is de vissen op dieet zetten tot je filter goed in gedraaid is.
Want gooi je maar 1/4 voeding erin vervuilen je vissen ook maar 1/4
Ik denk zelf dat ik ook niet super veel geef. 1 keer per dag hele kleine brokjes (waarvan ze allemaal ongeveer 2/3 van eten) en er blijft ook nooit iets van liggen en haal de poepjes weg in de ochtend.

Ze zijn de hele dag bezig met zoeken naar eten en vind het ergens ook wel zielig als ze paar dagen helemaal niks krijgen hahah🙈

Hoe lang duurt het gemiddeld voordat het filter goed is ingedraad?
 
Ik denk zelf dat ik ook niet super veel geef. 1 keer per dag hele kleine brokjes (waarvan ze allemaal ongeveer 2/3 van eten) en er blijft ook nooit iets van liggen en haal de poepjes weg in de ochtend.

Ze zijn de hele dag bezig met zoeken naar eten en vind het ergens ook wel zielig als ze paar dagen helemaal niks krijgen hahah🙈

Hoe lang duurt het gemiddeld voordat het filter goed is ingedraad?

In een al draaiend aquarium schat ik een week of 2-3
 
Update: het andere zieke visje die beter leek te gaan nu ook onverwachts overleden 🫠

Nu nog 6 visjes over. Elke ochtend waterwissels gedaan, mag nu wel echt eens een goede kant op gaan want de lol begint er nu langzaam wel vanaf te gaan..
Vooral niet opgeven Daphne. Er komt een kentering zoals ik al aangaf...

Minder is meer.
 
Ik denk zelf dat ik ook niet super veel geef. 1 keer per dag hele kleine brokjes (waarvan ze allemaal ongeveer 2/3 van eten) en er blijft ook nooit iets van liggen en haal de poepjes weg in de ochtend.

Ze zijn de hele dag bezig met zoeken naar eten en vind het ergens ook wel zielig als ze paar dagen helemaal niks krijgen hahah🙈

Hoe lang duurt het gemiddeld voordat het filter goed is ingedraad?

In periode van normaal voeren(+-1%van hun lichaamsgewicht) alles wat ze niet op eten binnen de 5 a10min is teveel, de periode van een dieet minderen tot 1/2 a1/4 voor enkele weken.

In een aquarium vanaf nul starten duurt indraaien 3a4 weken.

Gok dat het bij jou een 5a10tal dagen voor de NH overgaat naar NO2 en dan 5a7tal dagen later overgaat naar no3.
Wanneer je test/ meet kun je dit beter opvolgen.

Reken dus minimaal op15dagen voor je filter kunt (beginnen)belasten
 
In periode van normaal voeren(+-1%van hun lichaamsgewicht) alles wat ze niet op eten binnen de 5 a10min is teveel, de periode van een dieet minderen tot 1/2 a1/4 voor enkele weken.

In een aquarium vanaf nul starten duurt indraaien 3a4 weken.

Gok dat het bij jou een 5a10tal dagen voor de NH overgaat naar NO2 en dan 5a7tal dagen later overgaat naar no3.
Wanneer je test/ meet kun je dit beter opvolgen.

Reken dus minimaal op15dagen voor je filter kunt (beginnen)belasten
Ah oke dank je wel voor de info. De vissen eten alles op binnen een minuut zelfs nog denk ik.

Ik heb het filter nu 3 weken ongeveer denk ik, alleen al het water een week geleden ververs vanwege zieke vissen door vermoedelijk hoge ammoniak.
 
Ah oke dank je wel voor de info. De vissen eten alles op binnen een minuut zelfs nog denk ik.

Ik heb het filter nu 3 weken ongeveer denk ik, alleen al het water een week geleden ververs vanwege zieke vissen door vermoedelijk hoge ammoniak.

Het suffe van een filter is, dat om je bak goed schoon te kunnnen houden, het filter zelf eerst een beetje vies moet worden. Het kan dus zijn dat je filter minder snel effectief wordt, wanneer het water zo frequent ververst wordt, maar dat is een beetje lastig inschatten en per situatie weer anders. In principe is het hoe minder je doet/hoeft te doen, hoe beter het is voor je kleine ecosysteem. Ik zou dus niet niet meer verversen dan nodig is, wat je nu doet zeg maar, mettertijd zullen je waarden dan steeds beter en ook stabieler worden.
 
Ze zijn de hele dag bezig met zoeken naar eten en vind het ergens ook wel zielig als ze paar dagen helemaal niks krijgen hahah🙈
Misschien happen ze wel aan alles om hun darmen te vegen, dan moet je niet meteen voeren.
 
Op een of andere manier is de nitriet- waarde misschien overgeslagen naar ammoniak, als dit laatste meetbaar is dan is het probleem groot, te weinig onderhoud / verversing en te veel voer.Nitriet en ammoniak zijn niet zomaar met een verversing op te heffen, we hebben het over een hoge concentratie die niet zo maar op te lossen is, wel te verdunnen.

Vissen kunnen in een te hoge nitriet of amoniak waarde langzaam overleven, maar overleven is iets anders als blijven leven.
Zeg ik iets verkeerd als ik opmerk dat vissen in water kunnen overleven, maar door langzame verontreiniging langzaam zullen sterven.
Aquarium houden is wederom door mij eerder aangehaald niet simpel, daar komt meer bij kijken als simpel de vissen in water te laten zwemmen.
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: ja ze zijn natuurlijk nog erg vatbaar voor alles
      Terug
      Bovenaan