Daphne
Well-known member
- Lid geworden
- 17 oktober 2023
- Leeftijd
- 24
Ik ben al een hele tijd bezig met veel testen, nieuw buiten filter aangeschaft en weinig en ander voer. En ook dagelijks de bodem even schoonmaken. Ik heb misschien eerder teveel ververst afgelopen tijd dan te weinig. Om de dag de helft toen de vissen ziek leken. De nitriet waarde is continu 0. Alleen de annonia is soms wat hoger en die is lastig om op 0 te houden. Ik weet dat aquarium houden niet simpel is en er meer bij komt kijken 🙂Op een of andere manier is de nitriet- waarde misschien overgeslagen naar ammoniak, als dit laatste meetbaar is dan is het probleem groot, te weinig onderhoud / verversing en te veel voer.Nitriet en ammoniak zijn niet zomaar met een verversing op te heffen, we hebben het over een hoge concentratie die niet zo maar op te lossen is, wel te verdunnen.
Vissen kunnen in een te hoge nitriet of amoniak waarde langzaam overleven, maar overleven is iets anders als blijven leven.
Zeg ik iets verkeerd als ik opmerk dat vissen in water kunnen overleven, maar door langzame verontreiniging langzaam zullen sterven.
Aquarium houden is wederom door mij eerder aangehaald niet simpel, daar komt meer bij kijken als simpel de vissen in water te laten zwemmen.