Stoppen met diepvriesvoer?


Op een of andere manier is de nitriet- waarde misschien overgeslagen naar ammoniak, als dit laatste meetbaar is dan is het probleem groot, te weinig onderhoud / verversing en te veel voer.Nitriet en ammoniak zijn niet zomaar met een verversing op te heffen, we hebben het over een hoge concentratie die niet zo maar op te lossen is, wel te verdunnen.

Vissen kunnen in een te hoge nitriet of amoniak waarde langzaam overleven, maar overleven is iets anders als blijven leven.
Zeg ik iets verkeerd als ik opmerk dat vissen in water kunnen overleven, maar door langzame verontreiniging langzaam zullen sterven.
Aquarium houden is wederom door mij eerder aangehaald niet simpel, daar komt meer bij kijken als simpel de vissen in water te laten zwemmen.
Ik ben al een hele tijd bezig met veel testen, nieuw buiten filter aangeschaft en weinig en ander voer. En ook dagelijks de bodem even schoonmaken. Ik heb misschien eerder teveel ververst afgelopen tijd dan te weinig. Om de dag de helft toen de vissen ziek leken. De nitriet waarde is continu 0. Alleen de annonia is soms wat hoger en die is lastig om op 0 te houden. Ik weet dat aquarium houden niet simpel is en er meer bij komt kijken :)
 
help me even, wat voor test gebruik je ook alweer?
 
heb je je kraanwater al eens getest?
 
Aquarium houden is wederom door mij eerder aangehaald niet simpel, daar komt meer bij kijken als simpel de vissen in water te laten zwemmen.

Het is ook maar zo complex als je het zelf maakt.

1) als je NO2 en/of NH3 meet dan is he filter of te klein of nog niet ingedraaid

2) als je filter het (nog) niet aankan dan worden de vissen vergiftigd. Op dat moment is de prioriteit om dit op te lossen. Een waterwissel van 30% betekent dan 70% van het gif blijft. Dat zet dus geen zoden aan de dijk. Als je iets kwijt moet dan een forse waterwissel.

3) als je filter goed functioneert dan worden de uitwerpselen van de vissen omgezet in hoofdzakelijk NO3 en PO4. Je planten verbruiken dat. Als je niet genoeg planten hebt dan hoopt het zich op en moet je regelmatig water wisselen om het te verdunnen.

Lijkt mij goed te doen.

Je vissen zijn nu vergiftigd en moeten herstellen. Het enige wat je kunt doen is verversen zodat NO2 en NH3 binnen acceptabele waarden blijven en verder afwachten of ze het redden.
Het meest frustrerende is dat je niet meer kunt doen dan dat.
 
bijvoorbeeld NO2 en Nh3. Als dat in je kraanwater zit, dan kun je verversen tot je een ons weegt, maar dan gaat het niet helpen. Dan ververs je juist beter niet te veel.
Het zou er niet in mogen zitten, maar ja, 'zou niet mogen' kun je maar beter zeker weten....
 
bijvoorbeeld NO2 en Nh3. Als dat in je kraanwater zit, dan kun je verversen tot je een ons weegt, maar dan gaat het niet helpen. Dan ververs je juist beter niet te veel.
Het zou er niet in mogen zitten, maar ja, 'zou niet mogen' kun je maar beter zeker weten....
Oh nee dat zit niet in mijn kraanwater 😊
 
Ik denk dat het filter nu inderdaad ingedraaid is. Ammoia paar dagen achter elkaar op 0 getest, ook nadat ik gister een dag geen tijd had om te verversen ( was naar Vivarium 🙈). Daar ook 10 plantjes gehaald dus het aquarium staat nu lekker vol met planten :)
 
Nou kijk! Eindelijk uitzicht op een einde aan deze crisis. Toch reden voor een klein feestje.
Nu maar hopen dat die kleine slopers de plantjes een beetje met rust willen laten. Heb je nog foto's?
 
Nou kijk! Eindelijk uitzicht op een einde aan deze crisis. Toch reden voor een klein feestje.
Nu maar hopen dat die kleine slopers de plantjes een beetje met rust willen laten. Heb je nog foto's?
Ja inderdaad, eindelijk :) ik hoop het ook hahaha. Ik had vanmorgen een foto gemaakt en naar mijn vriend gestuurd toen ik bezig was met de planten een plekje geven, dus beetje rommelig let daar maar niet op 🙈 ben op dit moment niet thuis.
Ik weet nog niet wat ik van deze indeling vind en hoe ik het aquarium wil gaan inrichten nu de boot er uit is. Beetje zoekende nog.

BAFA041D-6EE4-4912-9146-A036F0726FBF.jpeg
 
Is er een specifieke reden dat je de plantjes in bosjes bij elkaar laat staan?
 
Is er een specifieke reden dat je de plantjes in bosjes bij elkaar laat staan?
Ja eigelijk omdat ze anders makkelijker los getrokken worden door de vissen en de planten steeds aan de oppervlakte drijven 🤣
 
Maar ik weet ook nog niet of ik het mooi vind zo en hoe ik het anders kan indelen zonder dat Monchu (die grootste vis die graag plantjes lostrekt) weer alles gaat omspitten hahaha
 
Geef het een tijdje, als je plantjes aanslaan heb je de bak in no-time gevuld, en uiteindelijk willen visjes ook wel gewoon een stuk zwemruimte. Ziet er goed uit zo hoor 😊
 
Ja inderdaad, eindelijk :) ik hoop het ook hahaha. Ik had vanmorgen een foto gemaakt en naar mijn vriend gestuurd toen ik bezig was met de planten een plekje geven, dus beetje rommelig let daar maar niet op 🙈 ben op dit moment niet thuis.
Ik weet nog niet wat ik van deze indeling vind en hoe ik het aquarium wil gaan inrichten nu de boot er uit is. Beetje zoekende nog.

Bekijk bijlage 368345
Daphne, kleine belangrijke tip van mij. Ik zou ff een grote waterpas bij de bouwmarkt halen om de bak horizontaal te plaatsen. Al begrijp ik echt wel dat dit gemakkelijker werkt om regelmatig waterwissels te doen.

:juggle::DD
 
Daphne, kleine belangrijke tip van mij. Ik zou ff een grote waterpas bij de bouwmarkt halen om de bak horizontaal te plaatsen. Al begrijp ik echt wel dat dit gemakkelijker werkt om regelmatig waterwissels te doen.

:juggle::DD
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld?
 
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld?
Kijk maar eens naar de foto. De bak staat zo schuin dat je bak vanzelf minder vol met water is.
Voor een waterwissel zal het wel gunstig zijn........

Ik zou hem wat meer horizontaal zetten.
;):DD
 
Ik wens je succes met de plantjes want hier zaterdag wat nieuwe Vallisneria bij die slopers erin gezet en de dag erna dreven er alweer diverse plantjes dus dan maar weer in de weer met stenen uit de potjes om ze te verzwaren.
 
Daphne, je hebt een mooie bak, minder vissen. :thumbs:

Misschien goed om te vermelden. Wanneer je stengelplanten plaatst met wat tussenruimte dan krijgen de bladeren meer kans, meer licht om beter tot hun recht te komen.

Bak staat inmiddels recht, superrrrrrrrrr.
 
Daphne, je hebt een mooie bak, minder vissen. :thumbs:

Misschien goed om te vermelden. Wanneer je stengelplanten plaatst met wat tussenruimte dan krijgen de bladeren meer kans, meer licht om beter tot hun recht te komen.

Bak staat inmiddels recht, superrrrrrrrrr.
Dank je wel!

Oh oke dan ga ik wel even kijken hoe ik de planten opnieuw kan inrichten :)

Hij staat nu recht jaa speciaal voor jou😂
 
Wanneer je iets aanpast zou ik het combineren met de waterwissel. Zoveel mogelijk de bak met rust laten doet de bewoners goed.
 
Ik weet niet zeker of ik het hier mag vragen anders sorry. Maar vind het ook zowat er een heel apart topic voor te starten.. maar kom thuis en zie dat 1 vis, bij zn huid daar waar de vinnen beginnen, rode vlekken heeft. Water getest ammonia moeilijk te zien maar erg laag.. wat kan dit zijn en wat moet ik doen?
 
Ik weet niet zeker of ik het hier mag vragen anders sorry. Maar vind het ook zowat er een heel apart topic voor te starten.. maar kom thuis en zie dat 1 vis, bij zn huid daar waar de vinnen beginnen, rode vlekken heeft. Water getest ammonia moeilijk te zien maar erg laag.. wat kan dit zijn en wat moet ik doen?
Hmm vervelend.. :-| Kun je een foto maken misschien? Voor "ammonia burn" moet je een hele hoge concentratie in het water hebben, dat zal niet snel het geval zijn. De kans op iets bacterieels is groter.
 
Misschien dit
 
De vis is erg druk dus een duidelijke foto maken was lastig :p hier een waarop je het wel kan zien

1E964399-ACD1-40C3-81DE-A04E2FDD6519.jpeg
 
Kan evt een ontstoken kieuw zijn. Dan zie je wel eens dat de basis van de aangrenzende borstvin rood wordt. Anders dan een goede waterkwaliteit aanhouden is daar denk ik niet zoveel aan te doen nu. Zou uit zichzelf weer weg kunnen gaan. Even in de gaten houden. :)
 
Kan evt een ontstoken kieuw zijn. Dan zie je wel eens dat de basis van de aangrenzende borstvin rood wordt. Anders dan een goede waterkwaliteit aanhouden is daar denk ik niet zoveel aan te doen nu. Zou uit zichzelf weer weg kunnen gaan. Even in de gaten houden. :)
Oke dank je wel voor de reactie. Dan hoop ik dat het uit zichzelf weg gaat. Weet je ook wat de oorzaak kan zijn?
 
Dit soort infecties duiden erop dat de weerstand van de vis laag is (kan ook lokaal zijn op de vis, door een wondje bijvoorbeeld) en/of dat er veel bacteriën in het milieu aanwezig zijn.

Aan die weerstand is niet veel te doen. Sluiers lijken sowieso wat vatbaarder te zijn voor ziektes dan normale goudvissen. Qua bacteriën en andere rondzwevende micro-organismen is er wel iets te doen aan preventie: goed biologisch filteren. Iets waar jij al een mooie stap in hebt gezet door dat extra filter erbij te nemen. :) Zo'n filter heeft een aantal maanden nodig om op volle sterkte te komen. Wat je eigenlijk wilt is dat de bacteriekolonies in het filter ( = daar waar door de stroming het makkelijkst voedsel te krijgen is) de loszwevende bacteriën het voedsel ontnemen. Daar is een bepaald oppervlak aan filtermedium voor nodig. Een stuk meer dan nodig is voor enkel de stikstofcyclus.

Je zorgt dan dat het afweersysteem van je vis beter de taken aankan. Je vis is namelijk constant alle bacteriën aan het "blocken", of ze nou wel of niet een gevaar vormen. Dat kost energie. 9 v/d 10 ziektegevallen is te voorkomen met fris water. :)
 
Laatst bewerkt:
Dit soort infecties duiden erop dat de weerstand van de vis laag is (kan ook lokaal zijn op de vis, door een wondje bijvoorbeeld) en/of dat er veel bacteriën in het milieu aanwezig zijn.

Aan die weerstand is niet veel te doen. Sluiers lijken sowieso wat vatbaarder te zijn voor ziektes dan normale goudvissen. Qua bacteriën en andere rondzwevende micro-organismen is er wel iets te doen aan preventie: goed biologisch filteren. Iets waar jij al een mooie stap in hebt gezet door dat extra filter erbij te nemen. :) Zo'n filter heeft een aantal maanden nodig om op volle sterkte te komen. Wat je eigenlijk wilt is dat de bacteriekolonies in het filter ( = daar waar door de stroming het makkelijkst voedsel te krijgen is) de loszwevende bacteriën het voedsel ontnemen. Daar is een bepaald oppervlak aan filtermedium voor nodig. Een stuk meer dan nodig is voor enkel de stikstofcyclus.

Je zorgt dan dat het afweersysteem van je vis beter de taken aankan. Je vis is namelijk constant alle bacteriën aan het "blocken", of ze nou wel of niet een gevaar vormen. Dat kost energie. 9 v/d 10 ziektegevallen is te voorkomen met fris water. :)
Dank je wel voor de uitleg :) moet ik het filter ook helemaal met rust laten en niet uitspoelen met aquarium water? En hoeveel water mag ik maximaal wisselen?
 
Om de bacteriedruk te verlagen kun je net zoveel water wisselen als je wilt. Zeker bij sluiers, die zijn kwetsbaar. Ik wisselde een poos elke week bijna de hele bak. Ik liet alleen water staan zodat de sluiers niet droog kwamen te liggen. Das een water wissel van 80-90% denk ik. Wel aanvullen met water van dezelfde temperatuur (ik had een range van 2 graden naar boven en beneden).

Met water wisselen verlies je niet de goede bacteriën. Die zitten voornamelijk in je filter en bodem.

De weerstand van je visjes is nog steeds niet optimaal ( al is dat bij sluiers ook moeilijk te bereiken), dus vooral reinheid, regelmaat en rust. T zijn in dat opzicht net mensen.
 

Terug
Bovenaan