Sweet Divider - World Citizen


Zoomlenzen zijn vaak wat lichtzwakker.

Vaste brandpunt zijn lichtsterker.

En vaste brandpunt met macro bereik is zeer scherp.

Met een beetje camera op iso 800 en F3,5 en T 1/100 heb je toch wel scherpe foto’s?

Dat haal ik niet met mijn 2 kansloze led strips boven de bak. Ik heb echt erg weinig licht.

Hier jouw instellingen. Check de ruis.

upload_2018-10-10_22-47-58.png


upload_2018-10-10_22-48-26.png
 
Ik heb de compleet verkeerde lens, maar omdat een spiegelreflex RAW foto's maakt kom je met veel weg.
Maar een slechte foto blijft een slechte foto, daar kan Lightroom echt niks aan doen ;-) Jouw foto's zijn wel heel mooi nadat ze door de nabewerking zijn geloodst! Beetje ruis doen we hier op het forum niet moeilijk over :D
 
Denk dat je zelfs met een prime 35mm of 50mm 1.2/1.4 eigenlijk nog onvoldoende licht binnen haalt om zonder nabewerking een goed belichte plaat te hebben, maar gelukkig bevat de RAW alle info en kan je hier dus nog "wat" mee!

Je kan ook ipv een mooie lens een extra lamp voor fotografie plaatsen, hoef je misschien geen hele lichtsterke lens, maar als je mag kiezen, dan zou ik wel weten wat ik zou kiezen haha
 
Ik baal toch een beetje van hoe donker ik ze uit de camera krijg. Uiteraard gaat een andere lens dit beter doen, maar ik ben op wat andere fora aan het overleggen wat nu eigenlijk een fijne lens is als je enkel naar aquarium fotografie kijkt.

Een betere lens komt dus... :)

Prime lenzen vind ik niet fijn. Dan moet ik zo dansen voor de bak om een moment op te zoeken dat alles van slag raakt. Als ik enkel van links naar recht beweeg voor de bak en via zoom naar voor en achter, dan vind ik dat fijner.
Ik hoop dus een redelijk lichtsterke zoom lens te vinden die bv 18x55 is... Met een focus afstand van 25cm.

Een beetje ruis is trouwens verschrikkelijk :D


Bijlichten doe ik altijd eigenlijk wel. Maar om deze lens beter te leren kennen heb ik dat gisteren avond niet gedaan. Vanavond ben ik van plan wat extra licht weg te zetten en te kijken waar ik uitkom. Boven in de bak moet het dan wel goed komen, maar onderin wil dan nog steeds niet helemaal lekker.
 
Laatst bewerkt:
Vraag me dan af, wat je dan wel niet krijgt als je een plaatje schiet met je iphone.

De meeste foto’s hier komen toch wel van een veeg device.
 
Vraag me dan af, wat je dan wel niet krijgt als je een plaatje schiet met je iphone.

De meeste foto’s hier komen toch wel van een veeg device.

Geef het een uur of 2 en ik geef je een foto. Nu is er nog te veel omgevingslicht, en dat is niet eerlijk vergelijken.

Komt eraan :D
(doe ik er een met HDR en een zonder.)
 
Ha lol, mijn iPhone van het werk (SE) heeft een fstop van 2.2 :D, Dat is beter dan mijn SLR lens.

Maar die gooit ook de ISO omhoog.
Dit is wat er zonder HDR uitkomt.

De iPhone zet hem dan

F/2.2
1/17
iso1250
Geen flits
Geen HDR

upload_2018-10-11_20-20-4.png



En als ik hem in jouw waardes zet met de Adobe iPhone Lightroom app, dan krijg ik dit

F/2.2
1/100
iso800
Geen Flits
Geen HDR

upload_2018-10-11_20-22-44.png





De lens is gewoon te klein.
 
Maar een zoom lens met een diafragma groter dan 2.8 wordt volgens mij weer een pittige uitdaging, zeker in combinatie met het scherpstelbereik wat je wenst. Weet niet welke camera achter dit stukje prachtwerk mag komen........

Merk zelf als ik met mijn 17-55 2.8 fotografeer, dat dit op zich best aardig is, maar ondanks de "snelle" scherpstelling moet deze het toch echt afleggen tegen welke prime ik ook gebruik qua scherpstelling.

Mijn macro 90mm 2.8 is ook heel leuk, maar dan vooral handmatig scherpstellen, anders blijft deze jojoen........

Dus ik heb zelf wat voorzichtige twijfel of je met alleen een TOP lens gaat uitkomen in jouw situatie, maar ben wel lekker nieuwsgierig!

En helaas multi opnamen maken om de ruis te verwijderen is wat lastig met de niet statische vissen.........
 
@sschot

Ik kan niet 1 top lens vinden inderdaad. Eigenlijk moet ik gewoon meer licht hebben, maar daar ben ik om verschillende redenen niet helemaal fan van. Ik heb voor mijn iPhone filmpje laatst 350 watt extra erboven gehangen... dus als ik dat weer een keer doe dan doe ik het met deze D5100 en deze 18x105 lens.

Maar de vissen vinden dat niet fijn... Ik moet ze dan over 3 dagen heen wennen, want met dat iPhone filmpje was heel het gedrag naar de knoppen. Alle vissen waren in de stress.

Met zout had ik hier geen last van :D BAM een berg licht erop en gaan!!!!
 
hahahaha

ik kan inderdaad volgen dat je gewoon meer licht nodig hebt, maar ook dat de vissen vervolgens een week van hun apropo zijn hahaha

Wat je nog wel kan doen, mits je daar de spullen voor hebt (of wil aanschaffen) is om OCF (off camera flash) te gebruiken. Als je hiermee van boven belicht kan je heel behoorlijke foto's maken, zoveel flitsers plaatsen als je wenst en de vissen hebben hier qua gedrag ongeveer geen hinder van, althans is mijn ervaring.

Tsja, dat zout lijkt eigenlijk alleen maar voordelen te hebben lol
 
hahahaha

ik kan inderdaad volgen dat je gewoon meer licht nodig hebt, maar ook dat de vissen vervolgens een week van hun apropo zijn hahaha

Wat je nog wel kan doen, mits je daar de spullen voor hebt (of wil aanschaffen) is om OCF (off camera flash) te gebruiken. Als je hiermee van boven belicht kan je heel behoorlijke foto's maken, zoveel flitsers plaatsen als je wenst en de vissen hebben hier qua gedrag ongeveer geen hinder van, althans is mijn ervaring.

Tsja, dat zout lijkt eigenlijk alleen maar voordelen te hebben lol

Heb je nooit zout gedaan? :D Je gaat echt van HQI lampen houden.

Ik wil iets aanschaffen... maar ben echt aan het zoeken naar wat precies. Ik probeer ook mensen in mijn omgeving te zoeken die lenzen hebben en een kop koffie of pintje komen drinken. Ik heb tijd zat... de uitdaging om meer uit deze lens te krijgen houd me nog wel een aantal weken bezig.

Als ik een dag vrij neem dan zet ik er meer licht op. Ik haal het niet in een weekend.
 
Dju!,

Soms gaat het fout.... en als het fout gaat omdat je zelf niet goed oplet kun je wel tegen de muur aan lopen zo hard dat je baalt.

Ik heb een vis vermoord :(

Ik heb tijdelijk een filterkorfje op mijn pompinlaat die iets te groot is (ivm kleur). Hierdoor blijft dat korfje enkel zitten als de pomp aan staat en zakt naar de bodem als hij uit staat. Dit doe ik al maanden goed, maar.... vanmorgen niet

Ik zette vanmorgen heel even de pomp uit om de herhalingskuur van Levamicil toe te voegen. En met mijn stomme harses ben ik vergeten dat korfje terug te duwen.

Kom ik net thuis... zit er een Cory aangezogen tegen de buis.

ARGHHH Stomme domme idioot van een sukkel dat ik ben....

:(
 
Ik zal het er niet inwrijven, oenemeloen

Vervelend maar helaas horen zulke dingen er soms bij....... Waarom geen stukje teflontape gebruiken, dan valt het korfje er in ieder geval niet af.

Nah, ik heb er nu het passende groene korfje opgezet. Ik schaam me dood dat ik vanuit een design oogpunt deze vis heb vermoord. Ben er echt goed ziek van. Als het nou iets anders was... oke, maar dit is echt een domme oorzaak.

En wrijf het er maar in hoor. Smeer er wat zout bij dat ik het goed voel.
 
Nah, ik heb er nu het passende groene korfje opgezet. Ik schaam me dood dat ik vanuit een design oogpunt deze vis heb vermoord. Ben er echt goed ziek van. Als het nou iets anders was... oke, maar dit is echt een domme oorzaak.

En wrijf het er maar in hoor. Smeer er wat zout bij dat ik het goed voel.

Eheim heeft van die mooie FEL groene korfjes!:D
Passen perfect.:p
 
Ik zit te wachten op een photoshopje van een corydoras in een buis :sorry:

Hoort er helaas bij world, we doen allemaal wel eens wat stoms, je intenties en de liefde voor dieren is iig goed! :thumbs:
 
Eheim heeft van die mooie FEL groene korfjes!:D
Passen perfect.:p

Inderdaad die FEL groene zit er nu op. Zo een donker had ik niet. Bah :D

Ik zit te wachten op een photoshopje van een corydoras in een buis :sorry:

Hoort er helaas bij world, we doen allemaal wel eens wat stoms, je intenties en de liefde voor dieren is iig goed! :thumbs:

Niet eens aan gedacht om een foto te maken... Eigenlijk wel jammer ja.
 
Hoe gaat het nu met de vissen World?

Ik durf er niet zo veel over te zeggen eigenlijk. Afgelopen maandag heb ik de herhaling van Levamicil gedaan en het is nu afwachten denk ik. Ik moet weer werken dus kan niet kijken of er dode wormpjes uit komen.
Ik zie verder zelf ook geen problemen eigenlijk ... maar het is riskant om te zeggen dat het allemaal goed gaat.
Maar alles zwemt, eet en speelt/dans met elkaar... Ik zie geen stip of wondjes of schimmel of rare kiewen/schubben en dergelijke...

Ik wil de herhalingskuur eigenlijk nog een 2e keer doen maar wacht eerst maar weer 3 weken af. Als ik geen gekke dingen zie gebeuren vink ik het af als Opgelost...

Gisteren zag ik eitjes op het glas zitten, maar gezien de kuur ga ik ze niet uitvangen. Ik denk dat ze van de Cory zijn, en ze zien er niet uit als bevrucht. Volgens mij was die al zwanger toen ik de vorige keer de kuur deed, en dat is nooit goed voor eitjes. Ik ben bang dat dit broedsel dan ook niet top is... en laat het dan liever zitten om wat rust in de bak te houden.


Dus buiten 1 dode vis door eigen schuld roep ik al heel voorzichtig dat ik momenteel geen probleem heb,, Over 3 weken trek ik een fles open :D

Ook voor de rest gaat het eigenlijk wel goed naar mijn idee. Ik moet nog een update schrijven, maar heb het Eheim classic 250 filter ingeruild voor de Eheim 2328. Deze heeft meer vermogen maar vooral meer ruimte voor filter materiaal. Dit filter staat op de grond dus door het hoogte verschil pompt hij niet gek veel harder dan die Classic, maar er zit 4x meer filtermateriaal in. Dat leek me geen slecht plan.

Het testje met het uitzetten van dat stromingspompje wat jij zei is ook wel gelukt. Hij staat nu definitief uit en de stroming is omgedraaid. Alles waait dus naar voren in de bak en hevel ik er uit ipv dat het dus het filter in word gezogen. Het kost me 1x per week meer werk, maar de hoeveelheid stroming is nu inderdaad beter (rustiger), en al dat afval wil je eigenlijk ook niet perse in je filter.

Dan de planten.... Meestal gaan alles wat groen is bij mij dood... maar deze doen het prima. Ik ben zelfs gestopt met plantenvoeding en Co2 bij de eerste keer Levamicil en merk helemaal geen achteruitgang. Ik vraag me dus af hoe veel ik die Co2 en voeding echt nodig heb.
Algen heb ik helemaal niet ... en aanslag op de ruiten ook amper.

Het gaat zijn gangetje dus.
 
Dat zijn allemaal positieve berichten - TOP -

Ik zou wel doorgaan met de planten voeding, de Co2 heb je mogelijk niet nodig, maar als je goed de toppen van de hoogste bladen nakijkt zal je snel zien of daar wat baard of draad alg aan komt en kan je altijd nog zien.

Wel geweldig om te horen dat al je moeite om de dieren door deze periode heen te slepen goed is verlopen.
 

Terug
Bovenaan