Sweet Divider - World Citizen


Ik zet er tijdelijk wel iets in want dit is sneu. Ik zie nu wel het voordeel van deze dieren, want het woelt enorm veel bodemspul op en dat trekt in mijn geval richting het filter

Fijn dat je voor de Cory's en Alti's tijdelijk wat aanpassingen gaat doen . Het klopt inderdaad dat de cory's vuil opwerken en dat het richting filter gaat. Algen, als je daar al last van zou hebben, krijgen ook geen kans op de bodem :)
 
upload_2018-9-25_21-16-12.png


En hier kunnen de visje meekijken op de achtergrond in dit forum.

upload_2018-9-25_21-37-8.png
 
Laatst bewerkt:
Later een update over de Maanvis.

Maar wat is het fijn weer in SLR land te zijn.
@TonHageraats Dat 3e pompje linksboven staat nog steeds uit, maar nu zie je dus dat al het vuil helemaal vooraan ophoopt. Dat bruine helemaal rechts op de bodem is al het afval. Het word dus niet meer rond geblazen.

Ik ben wel blij met de stroming verder. Dus ik hou die 3e uit. Maar ik moet wel ergens iets aanpassen dat dit vuil helemaal naar links trekt.

upload_2018-9-26_11-18-47.png
 
In principe is het zo dat de filter ook het vuil niet hoeft op te zuigen maar dat de bacterien in de bodem afval verwerken. Als er vuil blijft liggen dan kan de bacteriecultuur in de bodem het (nog) niet aan denk ik.
Valt me ook op dat je een vrij dunne bodem hebt dus ook een kleine bacteriecultuur denk ik.
 
In principe is het zo dat de filter ook het vuil niet hoeft op te zuigen maar dat de bacterien in de bodem afval verwerken. Als er vuil blijft liggen dan kan de bacteriecultuur in de bodem het (nog) niet aan denk ik.
Valt me ook op dat je een vrij dunne bodem hebt dus ook een kleine bacteriecultuur denk ik.

Ik wilde die functionele bodem eigenlijk vermijden. Dus in de bak zelf een heel dun laagje puur voor het oog, en niet voor bacteriën.

In de kunststof bak achter het aquarium zit wel een dikke 7cm bodem. Ik hoop dat daar en middels de 2 filters genoeg verwerkt word.
Opzich is zoals het nu is ook niet erg. Aan de kopse voorkant ligt al het afval, en met een liter water afzuigen pak ik het meteen mee. Dus wellicht is dit nog niet zo slecht.
 
Update Maanvis: Het zit nog steeds klem. Morgenvroeg moet ik 80% water wisselen voor het medicijn, dus dan kan ik hem makkelijk uitvangen. We gaan hem dan met een pincet van de 6 klem zittende wormen proberen af te doen. Ik ga dit allemaal proberen te filmen... dus ik hoop dat jullie straks precies kunnen zien wat ik doe.


Ondertussen maken we natuurlijk wat foto's.
Ik zit nu met een Nikon 18x105 lens, en om de een of andere manier krijg ik er niet dezelfde foto's uit als met een standaard 18x55 lens. Die standaard kleine lens is echt goud waard als je aquariums wilt fotograferen. Maja.. kennelijk is die kwijt...
Met deze lens krijg ik ze net niet helemaal scherp omdat hij toch om de een of andere manier minder licht naar binnen laat. Foto's ... niet perfect dus.

Blijft zooo mooi!!!

upload_2018-9-26_22-9-24.png




upload_2018-9-26_22-9-37.png




Samen naar het voer op zoek (gooi ik expres tussen de planten)

upload_2018-9-26_22-9-51.png



In de Co2

upload_2018-9-26_22-12-30.png


upload_2018-9-26_22-12-53.png
 
Helaas heren de wormpjes willen nog niet vrijkomen.

Er zit wel wat verandering in. Dit doet mij hopen dat hij nog geen ingedroogde poep heeft.

Wat ik wil gaan doen is hem toch nog 3 uur solitair op een Levamicil kuur zetten. Ik wil zeker weten dat de wormen dood zijn. Als ik na die 3 uur geen verandering zie dan ga ik proberen de wormpjes eruit te halen en geef hem een lichte massage.

upload_2018-9-27_8-41-13.png


En goedemorgen aan de rest!! Zitten al lekker de chat te volgen.

upload_2018-9-27_8-49-43.png
 
Laatst bewerkt:
Vis is uitgevangen en zit nu op een Levamicil kuur. Puur voor de zekerheid zodat ik weet dat alle wormen dood zijn. Als ik aan een worm trek die nog in de darmwand vastzit denk ik dat ik het erger maak

Operatie tafel staat klaar

upload_2018-9-27_11-15-46.png
 
Het verwijderen van de wormen is geslaagd. Daarmee is het nog niet opgelost.. maar de wormen die er maar niet uit wilde komen gingen er met een pincet heel makkelijk uit.




Klik voor groter.
upload_2018-9-27_12-53-28.png
 
Tjonge jonge, wie had gedacht dat dat zo makkelijk zou gaan.
Nou ben ik wel heel erg benieuwd hoe het met deze vis verder gaat. Tot zover chapeau!
 
Tjonge jonge, wie had gedacht dat dat zo makkelijk zou gaan.
Nou ben ik wel heel erg benieuwd hoe het met deze vis verder gaat. Tot zover chapeau!

Ik had inderdaad ook verwacht dat ze vast zaten. Dit ging erg makkelijk. Ik ga hem vandaag goed in de gaten houden. Zet hem zo in de bak en over een uur of 2/3 voer ik. Hopen dat hij iets eet en dat ik poep ga zien.
 
Ik had inderdaad ook verwacht dat ze vast zaten. Dit ging erg makkelijk. Ik ga hem vandaag goed in de gaten houden. Zet hem zo in de bak en over een uur of 2/3 voer ik. Hopen dat hij iets eet en dat ik poep ga zien.
Ik vraag me af waarom die wormen niet helemaal los kwamen.
Brrr, blij dat ik al gegeten heb zeg.
Ja dat dacht ik ook John. Heb de foto's voorheen al twee keer tijdens het eten gezien en dat was echt genoeg hahaha.
 
Ik vraag me af waarom die wormen niet helemaal los kwamen.

Same here. Ik durf geen inschatting te maken hoe veel druk een vis zet maar heb het idee dat het niet echt klem zat. Ik ben eigenlijk aan het nadenken wat het evt anders kan zijn dan verstopping.

Ja dat dacht ik ook John. Heb de foto's voorheen al twee keer tijdens het eten gezien en dat was echt genoeg hahaha.

:D
 
Die wormen haken zichzelf vast aan het darmkanaal van de vis, het is ook een vrij pijnlijke bedoening voor de vis als de worm door die kuur doodgaat en het darmkanaal verlaat.

Wij hebben ze ook gehad en genoemde producten hielpen geen zier, kreeg toen de tip van een aantal l-nummerkwekers om lernex pro te gebruiken, en dat hielp goed, nooit geen last meer van gehad.
 

Lemex bestaat uit nitroscanate. Dit middel werkt inderdaad ook, maar word minder vaak tegen Camellanus gebruikt. Wel heel stevig spul want over het algemeen gaan behandelingen met nitroscanate iets beter.
ALS ik dat nodig ga hebben dan doe ik het ook niet in de bak maar in quarantaine. Er is te weinig onderzoek gedaan naar aquarium vissen en dit spul

Zo zijn er nog een 10tal andere middelen. Dit word vaak getest op puppy's met aandoeningen en hieronder een super interessant stuk daarover. Daar komt Levamisol en nitroscanate beide aan bod.

https://www.int-res.com/articles/dao/33/d033p187.pdf
 
Ja of er te weinig onderzoek naar is gedaan weet ik niet, weet alleen als je de bak niet meekuurt je het probleem blijft houden, wel gingen al mijn slakken en garnalen hemelen van dat spul maar de L-nummers hebben het goed verdragen, en zoals ik al zei: ik kreeg het als tip van ander L-nummerkwekers, dus zo onbekend is dat spul niet.
 
Lemex bestaat uit nitroscanate. Dit middel werkt inderdaad ook, maar word minder vaak tegen Camellanus gebruikt. Wel heel stevig spul want over het algemeen gaan behandelingen met nitroscanate iets beter.
ALS ik dat nodig ga hebben dan doe ik het ook niet in de bak maar in quarantaine. Er is te weinig onderzoek gedaan naar aquarium vissen en dit spul

Zo zijn er nog een 10tal andere middelen. Dit word vaak getest op puppy's met aandoeningen en hieronder een super interessant stuk daarover. Daar komt Levamisol en nitroscanate beide aan bod.

https://www.int-res.com/articles/dao/33/d033p187.pdf

Daar is en mijn Engels te slecht voor en heb een concentratie van 0,0% dus dat artikel kan ik niet lezen
 
Ja of er te weinig onderzoek naar is gedaan weet ik niet, weet alleen als je de bak niet meekuurt je het probleem blijft houden, wel gingen al mijn slakken en garnalen hemelen van dat spul maar de L-nummers hebben het goed verdragen, en zoals ik al zei: ik kreeg het als tip van ander L-nummerkwekers, dus zo onbekend is dat spul niet.

Klopt. Je moet de bak behandelen. Maar met Lemex zou ik dat niet doen. Met Levamicil zie ik de wormen binnen een uur of 2 dood gaan, dus ik hoop dat daarmee de hele bak straks schoon is (herhaling over 3 weken)

Van levamicil gaan slakken en schaaldieren ook hemelen.. dus dat is dan hetzelfde.
 
Dan treed die resistentie wel snel in want zoveel wordt het volgens mij nog niet gebruikt en nog niet heel lang.

Als je er op googled dan kom je best wat tegen. Kennelijk muteren vele parasieten en worden dan resistent, en dat blijkt ook wel een probleem worden.

Nu zal dit niet zo erg zijn bij wildvang vissen omdat die niet resistent zijn, maar voor bijvoorbeeld kwekers begint dit al een probleem te vormen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2518249/
 
Als je er op googled dan kom je best wat tegen. Kennelijk muteren vele parasieten en worden dan resistent, en dat blijkt ook wel een probleem worden.

Nu zal dit niet zo erg zijn bij wildvang vissen omdat die niet resistent zijn, maar voor bijvoorbeeld kwekers begint dit al een probleem te vormen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2518249/

De vissen zijn niet resistent maar de wormen, net als bacteriele infecties daarbij is de patient niet resistent maar de bacterie
 
Hoe dan ook het lijkt me een opluchting voor de vis. Of het nou vast zit of niet, als mijn huisarts zulke slierten eruit zou trekken bij mij... trakteer ik hem op een restaurant bezoek.


Ondertussen zwemt hij zoals voorheen. Rustig door de bak heen en op zoek naar voer. Hangt te jagen tussen de bladeren en is niet schrikkerig. Komt ook naar het glas toe als ik er zit.

De vis zelf lijkt nergens last van te hebben. Maar ik heb nog geen poep gezien.

(ik zit nog met het idee van Sschot en zout te spelen. Maar eerst maar eens een flinke dag rust nu)
 

Terug
Bovenaan