Sweet Divider - World Citizen


Ik ben ervan overtuigd dat dit goed gaat komen

Het ergste onderdeel valt me reuze mee en dat is zorgen dat de vissen weer gaan eten. Gezien ze er pas een paar dagen inzitten heb ik nog niet een echt beeld van elk gedrag per vis. Maar het lijkt er op dat ik elke vis heb zien eten.

Naast het maantje met die pluk wormen (die overigens wel heel actief was), was het vrouwtje Alti ook verdacht. Achteraf moet ik mijzelf echt op een fout betrappen. Vanaf het moment dat dit Alti vrouwtje erin ging vond ik haar te kalm. Ze lag een beetje op de bodem, maar ik had haar wel zien eten. Ik twijfelde of dit gedrag was of dat er iets mis was. Ik had toen meteen moeten gaan zoeken want het vrouwtje komt nu helemaal tot leven. In die korte tijd van behandeling zwemt ze ineens heel de bak rond, ligt helemaal niet meer op de bodem en in plaats van af en toe haar rugvin opzetten doet ze dit nu veel vaker.

Ik kan mijzelf wel voor de kop slaan dat ik dit signaal zo heb genegeerd. Het zag er vreemd uit en dat had ik meteen moeten weten.

Ik heb ook goede hoop Sschot, maar daar gaat alle dank naar jouw toe. Als er eenmaal wormen uit de anus komen dan gaat het vaak snel bergafwaards. Veelal lees je dat het binnen een week gebeurd kan zijn. Als jij dit niet had gezien had het lang kunnen duren en was het pas op gaan vallen als er iets dood ging. Ik heb je al 4x bedankt maar nogmaals Dank!
 
Nu lekker veel blijven voeren zodat alles eruit kan, de maantjes kunnen rustig 4 a 5x per dag eten.
Hou oud zijn deze overigens?
 
Overigens is een bijwerking van Levamicil dat bijvoorbeeld het rood in de ogen vaak naar oranje of geel veranderd. Ik zie nog geen andere rode tinten verdwijnen, maar inderdaad bij de maanvissen is het goed te zien. Voor de behandeling waren de ogen overwegend rood en nu begint het wat meer oranje en geel te worden. Het is moeilijk vast te leggen nu maar

upload_2018-9-24_15-10-27.png
 
Nu lekker veel blijven voeren zodat alles eruit kan, de maantjes kunnen rustig 4 a 5x per dag eten.
Hou oud zijn deze overigens?

Ik wilde vandaag elke 2 uur voeren.

Zover ik kan achterhalen zijn deze 1 jaar oud ongeveer. Dit is op zeggen van de vorige eigenaar.
 
Dan zijn ze al groot, maar nog net niet volwassen en kunnen daarom grote hoeveelheden aan.
De ogen van deze vis zien er normaal uit zo te zien.
 
Ik heb ook goede hoop Sschot, maar daar gaat alle dank naar jouw toe. Als er eenmaal wormen uit de anus komen dan gaat het vaak snel bergafwaards. Veelal lees je dat het binnen een week gebeurd kan zijn. Als jij dit niet had gezien had het lang kunnen duren en was het pas op gaan vallen als er iets dood ging. Ik heb je al 4x bedankt maar nogmaals Dank!

Nu moet je stoppen hoor, anders wordt ik verlegen!

:iloveyou: :stop: :thumbs:
 
Dan zijn ze al groot, maar nog net niet volwassen en kunnen daarom grote hoeveelheden aan.
De ogen van deze vis zien er normaal uit zo te zien.

Top dan hou ik dit voeren even aan. Ik hoop te kunnen blijven zien of er wormen door de poep zitten, en anders vang ik wel wat poep uit en bekijk het.
Ze geven aan de behandeling 3 dagen te laten zitten. Gezien het voer patroon is dit lastig denk ik. Als ik zoveel blijf voeren zal ik uiterlijk over 3 dagen water moeten wisselen. Ik heb gisteren en vanochtend 25% gedaan.

Ik had het idee dat de ogen wat roder waren vanochtend en gisteren.
 
De bezetting van je bak is niet te hoog dus de vervuiling zal wel meevallen met jou aantal liters water.

Lol. Serieus... in mijn ogen ben ik 1x overbezet en moet er de helft uit :D. Ik vind dit totaal al eigenlijk te veel voor de 1.6meter van mijn pa.


Ik moet ineens terugdenken aan toen ik 6 was. Ik ben geboren met enorme flaporen, en toen ik indertijd een buurjongen zag die een operatie had gekregen, wilde ik dat ook. Lang verhaal, maar uiteindelijk zat ik na de operatie met een drukverband om mijn hoofd. Dit stond echter veel te strak en ik werd er een zombie van. Ons ma had me nog nooit zo rustig gezien :D. Uiteindelijk toch maar naar de dokter gegaan en erachter gekomen dat het drukverband veel te veel druk gaf. Nadat ze het vervangen hadden speelde ik in 2 uur al weer op straat.

Als ik zie hoe dat Alti vrouwtje zich de afgelopen 3 dagen gedroeg, en hoe ze nu lekker rondzwemt door de hele bak breekt mijn hart. Hoe lang hebben die dieren hier al wel niet last van gehad? Je moet je eens voorstellen dat je een continue druk inje darmen hebt en dat er amper iets doorheen kan omdat er wormen in vast zitten. Bah..

Dat vrouwtje lijkt weer helemaal happy. Ze eet ook dus ik hoop echt dat ze het gaat redden. Ze is best mager.
 
Ondanks dat we zien dat dit op zijn minst een effect heeft moeten we wel een slag om de arm houden. De betreffende parasieten laten eitjes vallen en die gaan in het grind zitten. De eitjes zijn niet te doden met Levamicit, dus je moet wachten tot die eitjes uitkomen zodat je weer opnieuw een kuur kunt doen.

Men geeft aan dat eitjes na ongeveer 3 weken weer uitkomen, dus over 3 weken doe ik nog een kuur. Daarna is het echter de vraag. Als je besluit geen kuur meer te doen dan riskeer je helemaal terug naar af te gaan omdat het pas weer opvalt als de wormpjes uit de anus steken. Wellicht dat ik signalen van de vrouw Alti nu beter herken, maar dan nog ben je weer terug bij af.

De strijd is nog niet gewonnen.. verre van zelfs. Maar de eerste stap is gezet en ik zie toch wel positief resultaat.

De tijd zal het leren. Overwennen naar de bak van ons pa stellen we even uit. Ik wil minstens 7 weken vanaf vandaag wachten voordat de vis verplaatst word. Ik kan ze dan nog 2x behandelen en beslis dan verder.
 
Ondanks dat we zien dat dit op zijn minst een effect heeft moeten we wel een slag om de arm houden. De betreffende parasieten laten eitjes vallen en die gaan in het grind zitten. De eitjes zijn niet te doden met Levamicit, dus je moet wachten tot die eitjes uitkomen zodat je weer opnieuw een kuur kunt doen.

Men geeft aan dat eitjes na ongeveer 3 weken weer uitkomen, dus over 3 weken doe ik nog een kuur. Daarna is het echter de vraag. Als je besluit geen kuur meer te doen dan riskeer je helemaal terug naar af te gaan omdat het pas weer opvalt als de wormpjes uit de anus steken. Wellicht dat ik signalen van de vrouw Alti nu beter herken, maar dan nog ben je weer terug bij af.

De strijd is nog niet gewonnen.. verre van zelfs. Maar de eerste stap is gezet en ik zie toch wel positief resultaat.

De tijd zal het leren. Overwennen naar de bak van ons pa stellen we even uit. Ik wil minstens 7 weken vanaf vandaag wachten voordat de vis verplaatst word. Ik kan ze dan nog 2x behandelen en beslis dan verder.
@jessicapilon heeft meen ik maar 1 keer behandeld, ik 2 keer. Beiden waren de wormen in de bak kwijt. Wat is wijsheid?
 
@jessicapilon heeft meen ik maar 1 keer behandeld, ik 2 keer. Beiden waren de wormen in de bak kwijt. Wat is wijsheid?

Ik denk dat dit afhankelijk is van hoe lang de vissen erin zitten, en in welk stadium de wormen waren. Ik kan niet vinden hoe vaak deze wormen eitjes afzetten dus stel dat dit elke 2 weken is. Als je de vis dan koopt en je behandeld je bak voordat de wormen eitjes hebben kunnen leggen, dan zou je met 1 behandeling afdoende zijn.

Ik weet dit echter niet. Ik krijg de info niet gevonden om vast te stellen wanneer er eitjes vrij komen. Hoe dan ook ga ik daar niet zuinig om zijn. De vissen zitten niet lang in mijn bak, maar wellicht was dat net de dag dat de wormen eitjes gingen leggen.

Wie weet was John daar net voor, en was 1 behandeling voldoende. In het allerergste scenario zou 3 tot echt maximaal 5 behandelingen het moeten doen. In het ideale scenario is dat maar 1.

Ik ga voor 2, en besluit dan of ik een 3e doe. Dat is dan pas over 6 weken, dus ik heb tijd. Ga veel lezen en zoeken!

Ziektes zijn nooit leuk, maar net als in zout is het wel heel leuk om te leren over ziektes en er tegen te vechten. Je doet het liever niet maar het is wel onderdeel van je hobby/passie.
 
Ik denk dat dit afhankelijk is van hoe lang de vissen erin zitten, en in welk stadium de wormen waren. Ik kan niet vinden hoe vaak deze wormen eitjes afzetten dus stel dat dit elke 2 weken is. Als je de vis dan koopt en je behandeld je bak voordat de wormen eitjes hebben kunnen leggen, dan zou je met 1 behandeling afdoende zijn.

Ik weet dit echter niet. Ik krijg de info niet gevonden om vast te stellen wanneer er eitjes vrij komen. Hoe dan ook ga ik daar niet zuinig om zijn. De vissen zitten niet lang in mijn bak, maar wellicht was dat net de dag dat de wormen eitjes gingen leggen.

Wie weet was John daar net voor, en was 1 behandeling voldoende. In het allerergste scenario zou 3 tot echt maximaal 5 behandelingen het moeten doen. In het ideale scenario is dat maar 1.

Ik ga voor 2, en besluit dan of ik een 3e doe. Dat is dan pas over 6 weken, dus ik heb tijd. Ga veel lezen en zoeken!

Ziektes zijn nooit leuk, maar net als in zout is het wel heel leuk om te leren over ziektes en er tegen te vechten. Je doet het liever niet maar het is wel onderdeel van je hobby/passie.
Inderdaad, ik heb zowel met de Dactycid als met levamisol twee keer behandeld. Daarna nooit meer last gehad.
Hopelijk verloopt de behandeling bij jou net zo goed.
 
Oke status:

Het ziet er nog steeds veelbelovend uit, op 1 vis na waar ik me zorgen om maak.
Gisteren hebben we dus heel veel gevoerd, en nu in de ochtend hangen er bij de maanvissen flinke stukken ontlasting aan. De kleur van die ontlasting is donkerder dan de afgelopen 3 dagen. .
Alles zwemt rond. Niks hang ergens op de bodem of bovenin, en het zwemt ook allemaal rechtop.
Ik zie bij het vrouwtje Alti nog een wormpje eruit komen, maar deze is duidelijk dood. Ze had er gisteren ook echt veel uithangen na de behandeling. Samen met een maanvis was deze het meest besmet denk ik.

Nu, er blijft 1 klein maanvisje over waar ik het gisteren ook al over had. Deze heeft vanaf diagnose ook dat kleine plukje wormen hangen. Het dier was erg mager met ingevallen buik, maar na flink voeren (hij eet prima) werd dit wat minder.
Toen ik gisteren voor het voeren keek zag ik een duidelijk bult boven de anus. Alsof daar een verstopping zat. Vanmorgen lijkt het erop dat hij nog niet veel gepoept heeft. Gisteren hingen er na de behandeling nog wat wormpjes uit, en diezelfde hangen er nu nog. Het lijkt wel of er dus niet doorgepoept word. Gezien alle andere maanvissen deze ontlasting hebben, maak ik me eigenlijk enkel om deze vis nog zorgen. Hij MOET vandaag echt door gaan poepen anders ben ik bang dat het niet goed gaat of dat ik hem moet helpen.
De bult boven zijn anus lijkt er ook nog te zitten, al valt deze minder op omdat hij nu flink gegeten heeft.

Ik wacht dit tot in de namiddag af en ga dan eens kijken hoe het verder uitgepakt is. Vandaag voeren we ook weer flink door... dus ik hoop ergens ten minste poep bij hem te zien..


Kwa behandeling zit ik op 2mg/l. Voor elke liter water is er dus 2mg Levamicil in gegaan (LET OP: als je dit middel gebruikt dat je goed kijkt naar de concentratie)
Ik ben bij mij uitgegaan van 225 liter water, er zit dus 450mg Levamicil in.
 
Laatst bewerkt:
Succes vandaag World. Waarschijnlijk niet wat je in de planning had staan voor je vakantie maar is soms niet anders.
Offtopic; niet het beste leesvoer net na m'n ontbijt :juggle:
 
Succes vandaag World. Waarschijnlijk niet wat je in de planning had staan voor je vakantie maar is soms niet anders.
Offtopic; niet het beste leesvoer net na m'n ontbijt :juggle:

:D vieze woordjes

Uh, nou ik heb nog 2 weken dus ik ruil gewoon wat dagen om. Gaan we komende week wel op pad. Ik baal ervan dat dit gebeurd is maar stiekem vind ik het ook wel heel interessant. In de afgelopen 2 dagen heb ik weer meer dan ooit geleerd over parasieten/medicijnen/incubatieperiodes en ontlasting. Dus ik kom er ten minste persoonlijk met meer kennis uit.... dat is dan een pluspuntje. En die #$%^% wormen gaan het echt niet van mij winnen. Bring it the F on!
 
WHOHOOOOOOOOOOOOOOOOOOO

Eindelijk mijn SLR Camera terug. Ik heb hem ook even een uurtje geknuffeld.
Ik mis nog 1 lens (juist die ik nodig heb), maar hier een wat betere foto.

Dit is de maan waar ik me zorgen over maak
(en ja het glas is vies :D )

upload_2018-9-25_10-1-19.png
 
Zo zeg, daar zijn de wormen duidelijk zichtbaar zeg. Destijds had ik ook deze wormen maar na de eerste kuur was het probleem na een goede dag al verholpen in die zin dat ik geen wormen meer zag.
 
Deze vis poept niet door. De wormen die eruit hangen zijn dood dat weet ik zeker. Maar hij krijgt ze niet verwerkt denk ik.

Ditzelfde heb ik bij beide Alti's ook gezien. Dan staken er goed 4/5 wormen uit. Maar die poepte ze door en na een aantal uur was het weg. Vooral het Vrouwtje Alti deed er even over.

Deze maanvis heeft dit al sinds gisteren 3 uur na behandeling eronder hangen. Dus na de behandeling zag je deze wormen stijf worden en eruit komen, maar ze lijken als een soort wig de poep op te klemmen. Zoals ik het zie zit er aan de linker en rechterkant van de anus wormen klem, en kan de poep er niet doorheen. Als dit er in de namiddag of avond nog zo uitziet... dan overweeg ik hem uit te vangen en met een pincet deze paar wormen eruit te trekken. Maar ik doe dat natuurlijk liever niet. Ik blijf voeren en hoop echt dat het er straks ineens doorheen schiet.

Alle andere vissen hebben nu geen sporen van wormen meer.
 
Balen dat ik niet de juiste lens heb, maar dit is zwaar geshopt om er wat kleur uit te krijgen. Status na 2 uur is dus niet veel veranderd. Al lijkt er eentje wat verder uit te steken nu.
Ik moet soms ook wel eens heel lang poepen dus hopen dat dit nog goed komt !



upload_2018-9-25_12-28-46.png
 
Toen ik gisteren voor het voeren keek zag ik een duidelijk bult boven de anus. Alsof daar een verstopping zat. Vanmorgen lijkt het erop dat hij nog niet veel gepoept heeft. Gisteren hingen er na de behandeling nog wat wormpjes uit, en diezelfde hangen er nu nog. Het lijkt wel of er dus niet doorgepoept word. Gezien alle andere maanvissen deze ontlasting hebben, maak ik me eigenlijk enkel om deze vis nog zorgen. Hij MOET vandaag echt door gaan poepen anders ben ik bang dat het niet goed gaat of dat ik hem moet helpen.

Ik heb dit de eerste keer gehad met een van de vissen. Ik kan me niet meer herinneren hoe lang er tussen zat maar uiteindelijk heb ik de vis geëuthanaseerd. Hopelijk loopt het met dit maantje wel goed af.
 
Ik heb dit de eerste keer gehad met een van de vissen. Ik kan me niet meer herinneren hoe lang er tussen zat maar uiteindelijk heb ik de vis geëuthanaseerd. Hopelijk loopt het met dit maantje wel goed af.

Thanks! Alle info hieromheen is goed. Al is het oude en vervaagd.. hoe meer ervaringen ik hoor des te beter. Ik ben nu aan het uitzoeken of ik er verstandig aan doe om de wormen handmatig te verwijderen. Al moet ik er mee naar een chirurg in Belgie, ik wil deze vis echt in leven houden.

Zojuist heeft hij weer gegeten, en hij zwemt nog steeds probleemloos met de rest van de groep mee. Is niet schrikkerig, hangt niet raar, ademt zoals de andere.... Ik zie er verder niets vreemds aan. Dit MOET lukken.

Al zet je er 10 disclaimers bij dat je het niet meer zeker weet Nicole, alle info is me welkom. Maakt niet uit hoe vaag het is.... ik pin je er nooit op vast :D
 
Thanks! Alle info hieromheen is goed. Al is het oude en vervaagd.. hoe meer ervaringen ik hoor des te beter. Ik ben nu aan het uitzoeken of ik er verstandig aan doe om de wormen handmatig te verwijderen. Al moet ik er mee naar een chirurg in Belgie, ik wil deze vis echt in leven houden.

Zojuist heeft hij weer gegeten, en hij zwemt nog steeds probleemloos met de rest van de groep mee. Is niet schrikkerig, hangt niet raar, ademt zoals de andere.... Ik zie er verder niets vreemds aan. Dit MOET lukken.

Al zet je er 10 disclaimers bij dat je het niet meer zeker weet Nicole, alle info is me welkom. Maakt niet uit hoe vaag het is.... ik pin je er nooit op vast :D
In mijn geval ging het om een platy. Nooit overwogen de wormen bv met een pincet te verwijderen. Tja... waarom niet. Misschien een vergelijking die helemaal mank gaat - bij honden die iets uit de anus hebben hangen (heb ik het niet of gras of zo) mag je er ook niet aan trekken, omdat je dan mogelijk inwendig darm gaat afknellen. Tja, moeilijk moeilijk.
 
In mijn geval ging het om een platy. Nooit overwogen de wormen bv met een pincet te verwijderen. Tja... waarom niet. Misschien een vergelijking die helemaal mank gaat - bij honden die iets uit de anus hebben hangen (heb ik het niet of gras of zo) mag je er ook niet aan trekken, omdat je dan mogelijk inwendig darm gaat afknellen. Tja, moeilijk moeilijk.

Ja daarom probeer ik het te vinden ergens of het kan of niet. In dit geval zijn de wormen dood en zouden ze niet meer vastzitten aan de darmwand. Ik ben dus niet bang inwendige darmwand bloedingen te veroorzaken. maar.....

Stel dat alles echt klem zit... dan kan de ik kransspier van de anus kapot trekken. Het is zelfs de vraag of je het niet beter een beetje naar binnen kunt duwen ipv eruit trekken. Een gescheurde kransspier heb ik wel eens gehad bij een Keizervis, en uiteindelijk is dat goed gekomen, maar ik wil dit toch wel vermijden.

Ik ben ook geen expert,. maar ik heb ondertussen veel mensen gesproken online en aan de telefoon... en als het niet vandaag doorgepoept word dan vind iedereen wel dat je in moet grijpen. Anders gaat het niet goed aflopen.

Terugduwen zou soms beter zijn omdat het dan door de peristaltische beweging van de darm iets anders komt te liggen. Er is kans dat het daardoor wel naar buiten gaat komen.

Dus inderdaad :D
Moeilijk moeilijk. Wel ontzettend leerzaam.
 
Ja daarom probeer ik het te vinden ergens of het kan of niet. In dit geval zijn de wormen dood en zouden ze niet meer vastzitten aan de darmwand. Ik ben dus niet bang inwendige darmwand bloedingen te veroorzaken. maar.....

Stel dat alles echt klem zit... dan kan de ik kransspier van de anus kapot trekken. Het is zelfs de vraag of je het niet beter een beetje naar binnen kunt duwen ipv eruit trekken. Een gescheurde kransspier heb ik wel eens gehad bij een Keizervis, en uiteindelijk is dat goed gekomen, maar ik wil dit toch wel vermijden.

Ik ben ook geen expert,. maar ik heb ondertussen veel mensen gesproken online en aan de telefoon... en als het niet vandaag doorgepoept word dan vind iedereen wel dat je in moet grijpen. Anders gaat het niet goed aflopen.

Terugduwen zou soms beter zijn omdat het dan door de peristaltische beweging van de darm iets anders komt te liggen. Er is kans dat het daardoor wel naar buiten gaat komen.

Dus inderdaad :D
Moeilijk moeilijk. Wel ontzettend leerzaam.
Poeh, ik zeg niet dat je het niet moet doen, dat op de eerste plaats.
Maar wel dat ik het niet zou durven en dat ik de kennis er niet voor zou hebben. Maar laten we ook eerlijk zijn, niet geschoten is altijd mis geschoten.
Succes met een beslissing nemen!
 
Poeh, ik zeg niet dat je het niet moet doen, dat op de eerste plaats.
Maar wel dat ik het niet zou durven en dat ik de kennis er niet voor zou hebben. Maar laten we ook eerlijk zijn, niet geschoten is altijd mis geschoten.
Succes met een beslissing nemen!

Ik zit te wachten op een berichtje van een vriend van me in de Filipijnen. Hij doet al de behandelingen bij een kweker van koraal en vis daar. Als die gast praat, zeg ik geen woord meer en probeer alles wat hij zegt mee te schrijven. Elke woord!

Wellicht dat hij nog tips heeft. Het is dan wel een zout man, maar wie weet.
 
Even een andere foto dan. Al die anussen word je ook niet vrolijk van. Dit komt redelijk overeen met wat ik zelf hier zie. Ik kan niet goed uitgelegd krijgen dat er heel weinig licht boven zit. Vrijwel al het licht komt van buiten in deze foto. Als ik de 2 led strips zou uitdoen worden enkel de bladeren aan deze kan in het midden wat donkerder.

upload_2018-9-25_18-2-40.png
 
Al die anussen word je ook niet vrolijk van.

Ik was er al bang voor omdat ik weer zat te eten hihi

Heb je die andere foto's gemaakt terwijl het donker was? Weet je wat ik mis, en dat gaat tegen jouw inrichtingsplannen in waarschijnlijk, een plekje waar de cory's zich terug kunnen trekken. Ik merk dat ze hier vaak onder de planten liggen of dicht bij het hout.

Wel verrassend om je bak zo eens te zien zeg! Dat 'drijvende' hout vind ik een subliem idee. Mooi ook dat de weer bovenin zwemmen!
 
Ik was er al bang voor omdat ik weer zat te eten hihi

Heb je die andere foto's gemaakt terwijl het donker was? Weet je wat ik mis, en dat gaat tegen jouw inrichtingsplannen in waarschijnlijk, een plekje waar de cory's zich terug kunnen trekken. Ik merk dat ze hier vaak onder de planten liggen of dicht bij het hout.

Wel verrassend om je bak zo eens te zien zeg! Dat 'drijvende' hout vind ik een subliem idee. Mooi ook dat de weer bovenin zwemmen!

Mijn inrichting is niet geschikt voor Cory, ik ben allen zo bezig geweest met behandeling dat ik nog niet iets erin heb kunnen zetten. Ik zet er tijdelijk wel iets in want dit is sneu. Ik zie nu wel het voordeel van deze dieren, want het woelt enorm veel bodemspul op en dat trekt in mijn geval richting het filter. Ze zijn erg nuttig, maar ik wil mijn inrichting niet aanpassen dus ik kies er zelf niet voor straks.. (helaas)

Ik vind dat ook van de Alti's. Het zijn echt prachtige dieren en ik raak er helemaal verliefd op. Als ik op 1 cm van de bak afhang met een camera komt hij alles bekijken en in de gaten houden. Maar ook hier wil ik mij inrichting niet voor aanpassen, dus deze komen er straks ook niet in. (helaas).

In de tussentijd moet ik er wel iets inzetten ja.
 

Terug
Bovenaan