taiwan bee vragen


Ze zitten hier op PH van rond de 6 , met dezelfde bodem en extra blad , elzenprop . Wel is me opgevallen dat ze de
samenstelling van de korrel hebben veranderd :-( , jammer genoeg . Maar ik moet eerlijk zeggen ik ga pas meten met 4 wkn , eerder heeft toch geen nut in mijn ogen :) .
 
Natasja1971 zei:
Ze zitten hier op PH van rond de 6 , met dezelfde bodem en extra blad , elzenprop . Wel is me opgevallen dat ze de
samenstelling van de korrel hebben veranderd :-( , jammer genoeg . Maar ik moet eerlijk zeggen ik ga pas meten met 4 wkn , eerder heeft toch geen nut in mijn ogen :) .

Toch moet na goed 3 weken al een flinke daling van de kh en de ph hebben plaatsgevonden hoor. Met de bodem die ik nu heb is dan de kh al op 1 aanbelandt.
Dus als de TS nog niks ziet van een daling na goed 3 weken dan hou ik mn hart vast.
Maar ja, ik begreep dat de kweker waarvan hij ze koopt ze op ph 6,5-7 heeft dus uitgaande van een ph van 7 zou dat ook moeten kunnen met wat turf denk ik.
 
jessicapilon zei:
Toch moet na goed 3 weken al een flinke daling van de kh en de ph hebben plaatsgevonden hoor. Met de bodem die ik nu heb is dan de kh al op 1 aanbelandt.
Dus als de TS nog niks ziet van een daling na goed 3 weken dan hou ik mn hart vast.
Maar ja, ik begreep dat de kweker waarvan hij ze koopt ze op ph 6,5-7 heeft dus uitgaande van een ph van 7 zou dat ook moeten kunnen met wat turf denk ik.

Ja ik snap je punt :) , alleen hij zit op nog geen 2 wkn .
En hij heeft pas sinds gister het kleine zakje erbij gedaan omdat misschien de bodem anders weinig was .
En de "kweker" ( ik zei de gek :) ) daar zitten ze op een PH van rond de 6 .
 
Ja sorry, ik weet niet waar ik die 3 weken weg heb :stom: . Zelf heb ik wel de ervaring met onze bodem dat je zeker na 1 week al een duidelijke verlaging van de waarden kan zien.
Als ze bij jou op ph 6 zitten dan moet er wel iets gaan gebeuren ja en zal turf niet voldoende zijn in een panty.
Ts schreef eerder een ph van 6,5-7

ph zo 6,5 /7 en ppm van rond de 450 / 480

Vandaar dat ik dacht dat ph7 we l te doen zou zijn met wat turf, maar ja dat blijkt toch lager te zijn :).
 
jessicapilon zei:
Ja sorry, ik weet niet waar ik die 3 weken weg heb :stom: . Zelf heb ik wel de ervaring met onze bodem dat je zeker na 1 week al een duidelijke verlaging van de waarden kan zien.
Als ze bij jou op ph 6 zitten dan moet er wel iets gaan gebeuren ja en zal turf niet voldoende zijn in een panty.
Ts schreef eerder een ph van 6,5-7

ph zo 6,5 /7 en ppm van rond de 450 / 480

Vandaar dat ik dacht dat ph7 we l te doen zou zijn met wat turf, maar ja dat blijkt toch lager te zijn :).

Hahaha geef niets je kan het ook soms allemaal niet bijhouden wie wat schrijf :) .
Ja dat had Raymon geschreven , ze zitten op net 6 en ik vind voor de taien 6.5 acceptabel maar 7 vind ik te hoog .
Nee hij moet gewoon even geduld hebben , hoop ik hahaha , hier werkt de bodem prima .
Ik meet nooit voor de 4 wkn zie het nut daarvan niet in .
Wat ik al zei misschien was de hoeveelheid bodem net te weinig , hij is nog niet eens 2 wkn opweg :) .
 
Ik zou de diertjes gewoon op osmose houden, kleine inverstering, maar vind dat de waterwaardes makkelijker stabiel te houden zijn. Mijn bakjes hebben osmose mer GH+ en ADA amazonia. En hebben een PH van 5.7.
 
Geduld is een schone zaak zeggen ze ;) . Ik ben benieuwd of de bodem nog iets gaat doen.
 
Vandaag weer gemeten en nog steeds het zelfde. misschien ga ik er wel vissen in houden als de bodem niet werk. en een nieuwe bak kopen voor de garnalen met een ander merk ph bodem. Maar als de bodem niet werk kan ik die er wel in later of ga dat rotten ?
 
Toch maar de bodem verandert en is iets omlaag gedaan. Maar kan nog iets omlaag dus toch maar osmose gebruiken.is het ook echt nodig om zo meter te gebruiken?
 
je bedoeld denk ik een TDS/EC geleidbaarheidsmeter? zonder die weter weet je niet of je je water op de juiste geleidbaarheid hebt gebracht. dus ik zou zeggen ja
 
Tds meter idd wel echt nodig. Kost niet veel dacht ik. Maar wel een Musthave
 
a oke en welke zouden jullie aanraden? liefst niet te duur :)
 
Je kan kijken bij onlineaquariumspullen.nl
Afhankelijk van de soort garnalen heb je die meter nodig. Ik weet niet je huidige waarden en wat je nu in de bak wil doen namelijk. Wij hebben ook de lagere gradatie cr en dan is een meter niet nodig en gebruiken we normaal leidingwater.
Wat heb je nu dan gedaan met de bodem?
 
alles is binnen en had even een vraag over het osmose. het osmose water net getest en die was 7 hoort dat?
 
Jaah dat is wel normaal. Ik maak het water dan met gh+ tot 150/170. Heb nietveen precies getal maar daar iem die buurt. Maar dat ben ik maar misschien dat anderen andere waardes aanhouden.
 
o oke mijn aquarium geeft tussen de 297 en 310 ppm aan. en het osmose gaf 25 ppm aan. had voor heel de bak osmose gemaakt maar heb niet alles nodig. want het lijkt mijn niet dat je pure osmose mag geven toch?
 
neee geen pure osmose, das een ride to hell voor je garnalen (en ook voor vissen en jezelf als je dat constant zou drinken). mengen met kraanwater of een gh+ mineraal toevoegen om het op de voor jou juiste waarde te brengen.
 
Ik ververs wekelijks 10% met osmose dat ik met Gh+ mineral op peil breng. Ik zit rond de 260 Us.
 
net het water getest en zou dit goed zijn voor de garnalen. ga ze waarschijnlijk bij garnalenparadijs halen en dan de crystal red/black met taiwan bee en pinto gen en een paar taiwaners.

de ppm was tussen de 197 en 210
ph was 7
gh was 4
en de kh denk 2 op de beschrijving staat. ( het aantal druppels wat nodig was om de kleur om te slaan van blauw naar geel. geeft de kh waarde in Dh dus 2 druppels 2 dh,3 druppels=3 DH) de test gaf hier helemaal geen blauw af. maar naar 2 druppels werd die geel dus is de kh dan 2 of 0 ?
 
De ph mag misschien wel richting de 6. Wij hebben ze ook van het GP en de ph is 6 en de kh 0-1.
De geleidbaarheid is wel goed lijkt me. GP gaf zelf bij ons aan 150-300.
 
Ik gebruik bij de gewone cr een beetje turf in een panty achter de filter. Of wat extra ph verlagende bodem als je dat gebruikt.
 
kan ik van de ph bodem 2 merken gebruiken? heb nu ph bodem van Colombo en wil misschien de GlasGarten Environment soil bestellen. en als ik turf gebruikt hoe hoog zou de ph dan ongeveer zijn?
 
Als je een klein beetje turf gebruikt dan zal de ph weinig zakken. Hoe meer je gebruikt des te meer hij zal zakken. Even uitproberen dus denk ik.
Ik heb ook de Enviroment bodem hier. Of je dat kan mengen is een goede vraag. Of dat mooi is weet ik ook niet zo.
 
DePlantenMan zei:
kan ik van de ph bodem 2 merken gebruiken? heb nu ph bodem van Colombo en wil misschien de GlasGarten Environment soil bestellen. en als ik turf gebruikt hoe hoog zou de ph dan ongeveer zijn?

2 verschillende bodems door elkaar is nooit zo n goed idee geloof ik, zelf heb ik die evironment soil in mijn 20L zitten en deze heeft de ph verlaagd naar 5,8-6,0 en de kh 0-1.

heb mijn cr S gradatie ook bij garnalenparadijs vandaan en hij heeft die en volgens mij alle garnalen op ph van 5,8-6,2 en kh van 0-1 zitten met een geleidbaarheid van 200-250.

dat bereikte die door ph bodem + osmose
 
dan ga ik turf maar eens proberen. zit daar ook nog verschil in of waar ik het koop en waar.
 
Net de waterwaarde gemeten en lijkt mijn prima zo

Ph tussen de 6 en 6,5 kon het moeilijk zien. Dus hou het maar op 6,5
Gh 7
Kh 0
Ppm 210
 

Terug
Bovenaan