testsets


tuinkabouter

Well-known member
Lid geworden
18 januari 2010
Berichten
10,521
Locatie
alkmaar
halloo iedereen,

ik heb weer even een vraagje..
welke testset of welke testen zijn nou echt betrouwbaar voor zoet water?
ik heb de meest uitgebreide set van sera maar hoor toch vaker dat die niet heel nauwkeurig zijn..
momenteel meet ik vooral NO3, PO4 en Fe
NO3 en PO4 zijn vrij vanzelf sprekend lijkt mij
Fe leid ik de hoeveelheid aanwezige micro elementen uit af (naar mijn kennis zit er naar verhouding meer ijzer in de CSM+B dan de rest van de stoffen, en word Fe het meeste verbruikt)

maar ik zou ook graag iets meer en iets nauwkeuriger willen gaan testen.
ik zat zelf te denken aan een JBL profi koffer en deze aan te vullen met een K testset.
maar als er betere sets zijn of samen te stellen zijn hoor ik het graag ;)
 
Van de Sera po4 wordt dat inderdaad wel gezegd. Ik heb de Colombo koffer van Wesdijk onder hun eigen naam en die bevalt goed. tevens verkopen ze goedkoop de navulreagens.
 
Mijn inziens zijn ALLE test betrouwbaar mits ze correct toegepast worden.
Dus EXACT volgens de handleiding!

Waar de meeste fouten gemaakt worden is bij het vullen van de flacon en het inschatten van de kleur.

Tips om een zo goed mogelijke aflezing te hebben:

- Vertrouw NOOIT vullijnen op een flacon, maar gebruik ALTIJD doseerspuiten. Deze zijn veel preciezer om een dosering te bepalen.

- soms kan het interessant zijn om het water even te laten staan om het op kamertemperatuur te laten komen. Vooral bij aquariumwater van 28�C en hoger kan het een verschil maken heb ik me ooit laten wijs maken.

- Doseer de druppels correct en in de JUISTE volgorde. Vergeet ook het schudden niet waar dit gevraagd wordt en respecteer de wachttijden.

- Wanneer je kleuren af leest, doe dit tegenover een witte achtergrond en liefst bij daglicht, niet bij warm wit kunstlicht.

Als je hier rekening mee houdt kan je alle sets wel vertrouwen, ook die van Sera. :)
Waar wel een verschil in zit tussen veel sets is het gebruiksgemak van doseren en aflezen.

Zelf vind ik de makkelijkste die van JBL. Deze gebruiken een tweede testflacon als compensatie voor de eventuele verkleuring van het aquariumwater. Hierdoor zijn ze vlotter en duidelijker af te lezen.
Ook gebruiken ze standaard doseerspuiten waardoor ook dit meer stabiele meetresultaten geeft.
 
Zijn alle doseerspuiten wel te vertrouwen want uit ervaring weet ik dat ze tig merken/soorten hebben bij een apotheek.
Is het ook niet zo dat je een flesje rechtop moet houden tijdens het druppelen? Anders kun je dacht ik verschil in grote krijgen van de druppels.

Btw, ik heb naast de koffer ook testen van JBL en deze werken ook fijn en ook daar kun je goedkope navulreagens bij verkrijgen.
 
wel grappig dat je dat zegt, maar ik doe het eigenlijk bijna altijd met spuit en hanteer de wachttijden en volgorde.
dat zullen ze wel met een reden zo hebben bedacht denk ik altijd maar..

maar ik heb ook een SiO2 test van JBL en inderdaad ik vind de vergelijker goed werken ook gezien me water nog wel eens verkleurd wil zijn.

john, de test koffer van wesdijk bevat geen Fe wat ik toch essentieel vind, het liefste heb ik alles in 1 koffer voor het netjes opruimen en het beperken van spullen zoeken en rommel maken.
 
Ja daar heb je gelijk in want dat zit niet in die koffer. Ik volg de EI en doseer 2-3x de aanbevolen dosering voeding dus ijzer meet ik hier dan ook nooit. Maar deze koffer is in dat opzicht beperkt maar de prijs is daar dan ook weer naar ;).
 
waarom zoveel?
maar geld is niet echt een issue, niet dat ik in het geld zwem maar ik wil gewoon goede kwaliteit..
ik spaar liever wat langer voor iets goeds dan dat ik nu iets ondermaats koop zegmaar
 
Denk dat je hier alle merken gaat zien voorbijkomen, en iedereen gaat er tevreden over zijn. Kwestie van de aankoop te verantwoorden. :D

Welke test je ook koopt, eerst kalibreren is altijd een goed idee!
Voeg een bekende hoeveelheid van de stof toe aan RO water, en test vervolgens met je testset. Als je dit met een paar verschillende concentraties doet krijg je meestal een goed beeld van hoe je testset reageert.
Als je wil zien of er andere stoffen met je test interfereren, neem je aquarium water en meet je eerst daarin de concentratie van de stof die je wil meten en voeg je daarna een bekende hoeveelheid toe.
Heb zo al testen gehad die de bal compleet mis slaan, juist zijn of er 100% naast zitten maar bij elke verhogen toch dezelfde fout marge hebben. En daarom is kalibreren altijd wel handig.

De verschillende fabrikanten gebruiken ook vaak dezelfde methode/reagens om iets te testen, en dan is de gebruiksvriendelijkheid wat belangrijker. Bij de ene fabrikant vormen er zich makkelijker belletjes tijdens het druppelen of is de aflezing makkelijker b.v.

tuinkabouter zei:
ik spaar liever wat langer voor iets goeds dan dat ik nu iets ondermaats koop zegmaar
Dan zal je de aquarium testen vaarwel hoeven zeggen en meer richting de professionele merken te gaan. Heb je meestal voor tussen de 50-100 euro een degelijke test. Zelfs de teststrips van deze merken geven meestal een mooie indicatie.
 
Ik denk dat in de praktijk haast niemand deze moeite neemt en ze zo gaat gebruiken. Ik ook moet ik bekennen.
 
Ik heb nu al 6 maanden een bak en nog maar 1 keer mijn water getest. Mn vissen gaan altijd dood met een logische reden.. Ook al zijn er in mijn half jaar nog maar 2 vissen overleden..
 
Nou, ik heb de Sera koffer, en nooit problemen gehad.
En Fe , meet ik niet.
 
In de praktijk test ik meestal alleen No3, Po4 en soms ook Fe. Ik doe dat met de set van Colombo, eigenlijk dus dezelfde doos die John heeft van Wesdijk. Fe setje kocht ik erbij van Sera. Overigens moet ik zeggen dat testen bij mij niet al te vaak gebeurd. Als ik het doe is het omdat ik iets constateer wat afwijkend is. Zelf vertrouw ik daarbij erg op mijn planten, deze vertellen erg veel, tenminste als je ongeveer weet hoe e.e.a. te verstaan. Gegevens, alle gegevens, ook aanschaf, ziektes, planten, vissen, noem het maar op, sla ik wel graag op in mijn computerprogramma (Aqualot2 professional). Dit vind ik gemakkelijk, ook om later te zien hoe ik gereageerd heb op iets �n wat het resultaat was.


Groet,
Ben.
 
Ik heb met de bodem opnieuw inrichten , een 25 lateriet bolletjes op de bodem gestrooid.
Het groeit allemaal de bak uit. Fe toen nooit gemeten.
 
jessicapilon zei:
Ik denk dat in de praktijk haast niemand deze moeite neemt en ze zo gaat gebruiken. Ik ook moet ik bekennen.
Daarom ook dat iedereen zo tevreden is over zijn testset. :! :D
 
ik test nu wekelijks op mijn grote bak omdat ik alles nog een beetje aan het aftasten ben, zodra alles helemaal stabiel draait ook niet meer.
maar als er dan wat mis gaat is het wel fijn als ik kan herlijden waar het vandaan kwam.

maar backplay, jij doelt meer op de hanna testers?
 
backplay zei:
jessicapilon zei:
Ik denk dat in de praktijk haast niemand deze moeite neemt en ze zo gaat gebruiken. Ik ook moet ik bekennen.
Daarom ook dat iedereen zo tevreden is over zijn testset. :! :D

Zolang je niet 2 merken gaat vergelijken wel :D.
Ik had een kh test van HS en van Colombo dus en daar zit een behoorlijk verschil in. Een kh van 7 is wat anders dan een kh van 5.
Maar goed, het kan ook aan mn ogen liggen misschien :stars:.
 
Bertus zei:
Ik heb met de bodem opnieuw inrichten , een 25 lateriet bolletjes op de bodem gestrooid.
Het groeit allemaal de bak uit. Fe toen nooit gemeten.

Je bent dus weer aan het Sinterklaas spelen geweest met al dat strooien :D ;).
 
Nou,is al weer een tijd geleden. Ancistrus tijd.
 
Lastig onderwerp denk ik, ik heb hetzelfde idee als diverse thermometers in je bak, ze wijken allemaal net even wat af.
Maar het belangrijkste is dat de waarden, mits eerst in orde constant blijven en dat is goed te meten met steeds de zelfde set.
Het is natuurlijk ook geen laboratorium, maar een goede indruk van de waarden.
 
TonHageraats zei:
Lastig onderwerp denk ik, ik heb hetzelfde idee als diverse thermometers in je bak, ze wijken allemaal net even wat af.
Maar het belangrijkste is dat de waarden, mits eerst in orde constant blijven en dat is goed te meten met steeds de zelfde set.
Het is natuurlijk ook geen laboratorium, maar een goede indruk van de waarden.

Inderdaad, Ton, helemaal mee eens! Plus dat ik, als eerder in dit topic gezegd, heel sterk mijn planten in de gaten hou. Dat zijn n.l. pas echt goede verklikkers!


Groet,
Ben.
 
tuinkabouter zei:
maar backplay, jij doelt meer op de hanna testers?
Hach, Merck, Heyl,Macherey Nagel,... Hebben allemaal wel betaalbare druppel/strip testen.
Voordeel van deze testen is dat er altijd een foutmarge bijstaat en wat er eventueel kan interfereren met de resultaten. Support is ook altijd veel beter.
Als je echt wil weten of je nu 5 of 10ppm nitraat, of wat dan ook, in je water hebt zitten kan je beter een goede test nemen. Maar over het algemeen is tussen de 5-50ppm b.v. goed, en dan kan je meestal wel een aquarium setje gebruiken. Dan weet je grofweg wel of het daar ergens tussen zit als er wat verkleurt.
Bij nitriet of ammonium is het b.v. vooral belangrijk dat die effectief reageert als er iets inzit, en er geen valse positieve/negatieve zijn. Hoeveel er dan juist inzit is dan minder belangrijk. Soms kan de tendens al genoeg zijn.
En zo hangt het dus ook van de situatie af en wat je doel is bij het meten of je al dan niet met een aquarium kit kan meten. Maar besef wel dat je met beperkte middelen bent aan het werken, en wees dan wat voorzichtig met het snel handelen en conclusies trekken.
 
Ik wil u best geloven dat professionele strips betrouwbaarder zijn dan wat we in de lfs vinden.
In de USA zijn teststrips algemeen aanvaard goed.

Maar ik vraag me af wat die strips dan zoveel beter en betrouwbaarder maakt?
 
Zelf gebruik ik de testen van Salifert.

Waar je op moet letten is dat als je je testbuis moet schudden/zengelen whatverer, dat je dit altijd met beleid doet. Gewoon zachtjes heen en weer zwengelen.

Ga je schudden dan krijg je foute waarden bij sommige testen.
 
Je moet ook even laten staan,he. dan zakt het.
Dan op de kleuren kaart kijken.
 
Sanneke80 zei:
Zelf gebruik ik de testen van Salifert.

Waar je op moet letten is dat als je je testbuis moet schudden/zengelen whatverer, dat je dit altijd met beleid doet. Gewoon zachtjes heen en weer zwengelen.

Ga je schudden dan krijg je foute waarden bij sommige testen.

Soms staat er toch wel aangegeven dat er stevig geschud moet worden. Vooral bij nitraat testen moet je vaak 1 minuut stevig schudden.
 
Ik moet zeggen dat ik ook niet voorzichtig schudt met de testen.
 
afhankelijk van de handleiding schud of zwengel ik :p

maargoed zal even een kijkje nemen naar de andere testen
 
Ik moet toegeven dat ik niet anders weet dan dat er het woord schudden wordt gebruikt maar verder is mij niks bekend over al dan niet voorzichtig te schudden.
 
Bij pH testen moet je vaak voorzichtig schudden.
 
Laat ik die nu net hoeven te schudden omdat ik digitaal deze meet :sorry:.
 
Ff terugkomend op dit mooie topic..

Ik gebruik inmiddels 2 jaar de JBL testen voor NO3, PO4 en Fe.
Daar ben ik Opzich best tevreden over maar ik wil toch wel “beter”..

Ik merk aan mezelf dat ik het gevoel heb dat de kleurvergelijkingkaart met dat grijze blokje wat je erover schuift een vertekend beeld geeft van je daadwerkelijke waarde.
De kleuren komen eigenlijk bijna nooit overeen qua tint en intensiteit met wat ik op de kaart zie, pas als ik het buisje uit de vergelijken haal kan ik het voor mijn gevoel goed beoordelen.

Dus zit ik toch te denken aan hanna checkers.. maar nu komt ie, ik kan de NO3 tester niet vinden..
Ligt dat aan mij of bestaat dat gewoon niet?

Ik zat trouwens ook nog even bij hach te kijken maar die strips zijn idd niet heel duur, voor €55 heb ik NO3, PO4 en Fe teststrips en kan ik 25x ermee testen (PO4 50x)
 
PO4 heeft te grote stappen kwam ik net achter... dus die word dan al geschrapt..
Ijzer is wel okee, zit alleen in het onderste deel van het bereik.
 
Ff aanvullen op dit leuke topic! Ik volg EI, dus hoef in principe niet te meten.... maar ondanks dat heb ook de druppeltesten van Sera, tetratec en jbl. Vooral kleurbepaling bij fe en po4 blijft lastig. Behalve de mooie gele kleur bij nitriet..... die blijft herkenbaar op 0.
 

Terug
Bovenaan