testsets


Dus zit ik toch te denken aan hanna checkers.. maar nu komt ie, ik kan de NO3 tester niet vinden..
Ligt dat aan mij of bestaat dat gewoon niet?
Daar ben je niet de enige in en denk dat je de juiste conclusie hebt getrokken is er niet
Althans kan hem niet vinden
 
Ff aanvullen op dit leuke topic! Ik volg EI, dus hoef in principe niet te meten.... maar ondanks dat heb ook de druppeltesten van Sera, tetratec en jbl. Vooral kleurbepaling bij fe en po4 blijft lastig. Behalve de mooie gele kleur bij nitriet..... die blijft herkenbaar op 0.
Ik draai in de basis ook op EI, maar ik zou wel graag minder willen “verspillen” en daarom wil ik de waardes weten zodat ik de toevoegingen kan aanpassen en dus minder “mest” verbruik en minder water hoef te verversen
 
Hoe bereken ik de concentratie van de diverse poeders in een oplossing?
Ik kom er ff niet uit..
Wil dit weekend met demiwater en een bekende oplossing checken in hoeverre de testsets kloppen.
 
Vraag me af waarom je zo exact wilt meten/weten?

Ijzer. Meet ik nooit meer. En als ik het meet, was het altijd 0.
Aan de rode planten te zien, klopt dat niet.
Of juist wel. Ijzer hoort in de bodem, niet in het water.

Nitraat. Maakt het uit of het nu 10 20 of 30 is? Dat kleur verschil zie je toch wel?
Bij 10 is het nog voldoende. Bij 30 toch een keer extra verversen.

Fosfaat. Idem. 0,5 1 of 2. Maakt het uit? Ja bij een 0,5 nog net voldoende. Bij 2, toch maar eens extra verversen.

Ik meet bijna nooit meer. Alleen als ik vermoed dat er iets niet klopt. Je ziet dan een afwijking in plantengroei.

Ik denk dat we het allemaal niet zo nou moeten nemen.
 
Omdat ik wil weten of ik daadwerkelijk 10ppm in m’n water heb en niet dat er maar 0 in zit en de test het foutief aangeeft.
Zelfde geld voor de fosfaat.

En ik heb het nog nooit gecheckt of het daadwerkelijk klopt allemaal dus daar ben ik ook wel benieuwd naar
 
Ik los 83 gram kalium op en 4 gram fosfaat in elk 500 ml water. Dan voeg ik per 100 liter 20 ml nitraat toe en 40 ml fosfaat voor een toevoeging van 20/2.
 
Heb zelf de HANNA CHECKERS voor P04 en FE2. Ben hier zeer tevreden over , daarbij ook al dat "gezeik" niet met kleuren aflezen.

Helaas hebben ze alleen geen NO3 tester hiervan , hier gebruik ik de Sera voor.

* De navulling zijn wel vrij prijzig van de checkers.
 
Je hebt een weegschaal nodig die in micro grammen kan wegen of je moet 10 liter aanmaken.
 
Ik weeg voor de stockoplossing hele grammen af Dirk. 4 en 83 gram.
 
Ik weeg voor de stockoplossing hele grammen af Dirk. 4 en 83 gram.
Ja maar als je een controlle vloestof voor je test wil maken zal je wat precieser moeten zijn.

To reach your target of 1ppm PO4 you will need to add 1.83 milligrams K2HPO4 to your 1L water.
En dan wel osmose water nemen :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
To reach your target of 10ppm NO3 you will need to add 16 milligrams KNO3 to your 1L water.
 
To reach your target of 20ppm NO3 you will need to add 3.26 milligrams (equivalent to less than 1/64 tsp) KNO3 to your 0.1L aquarium

dat word het niet xD
ff simpel gezegd is dat dus 0,00326 gram...
ik heb op mijn werk een weegschaal die tot 0,01 gaat, maar dat is niet voldoende in dit verhaal...
 
Je kan ook een gewone stockoplossing maken op 500 ml osmose en dan op 10 liter 1/10 van de gebruikelijke dosering toevoegen. Wel zoals je zegt osmose water gebruiken:D:D

Edit: dan dus 2 ml nitraat toevoegen en 4 ml fosfaat.
 
Je kan ook een gewone stockoplossing maken op 500 ml osmose en dan op 10 liter 1/10 van de gebruikelijke dosering toevoegen. Wel zoals je zegt osmose water gebruiken:D:D

Edit: dan dus 2 ml nitraat toevoegen en 4 ml fosfaat.
dan moet het water waaraan het word toegevoegd 0 zijn anders meet je alsnog niet "zuiver"
 
To reach your target of 20ppm NO3 you will need to add 3.26 milligrams (equivalent to less than 1/64 tsp) KNO3 to your 0.1L aquarium

dat word het niet xD
ff simpel gezegd is dat dus 0,00326 gram...
ik heb op mijn werk een weegschaal die tot 0,01 gaat, maar dat is niet voldoende in dit verhaal...

Ik kan het op mijn werk wel afwegen voor je.


Maar je kan natuurlijk ook ook 1000x teveel afwegen in 100 gram water.
Daar pak je 1 gram oplossing uit en doe je in 100 gram water. En vervolgens pak je 10 gram van deze oplossing en doe je in je 100 gram water.
 
Osmose gebruiken met een DI filter erop. Bij de EI komt het ook niet op 1 mg aan dus 19 of 20 nitraat is niet zo n ramp verder denk ik.
Je kan altijd eerst even het osmose water nog testen op nitraat en fosfaat.
 
Ik kan het op mijn werk wel afwegen voor je.


Maar je kan natuurlijk ook ook 1000x teveel afwegen in 100 gram water.
Daar pak je 1 gram oplossing uit en doe je in 100 gram water. En vervolgens pak je 10 gram van deze oplossing en doe je in je 100 gram water.


Pfff, nu volg ik het niet meer hoor maar ja dat zal wel komen doordat ik blond ben:D:sorry:
 
Ik kan het op mijn werk wel afwegen voor je.


Maar je kan natuurlijk ook ook 1000x teveel afwegen in 100 gram water.
Daar pak je 1 gram oplossing uit en doe je in 100 gram water. En vervolgens pak je 10 gram van deze oplossing en doe je in je 100 gram water.
en dan die laatste 100 gram water testen neem ik aan?
 
Pfff, nu volg ik het niet meer hoor maar ja dat zal wel komen doordat ik blond ben:D:sorry:

Voor een blonde vond ik dit toch ook al een goeie.

Je kan ook een gewone stockoplossing maken op 500 ml osmose en dan op 10 liter 1/10 van de gebruikelijke dosering toevoegen. Wel zoals je zegt osmose water gebruiken:D:D

Edit: dan dus 2 ml nitraat toevoegen en 4 ml fosfaat.
 
Dan wil ik niet weten bij wie zijn plekje waar de zon niet schijnt die haren vandaan komen.

Deze had ik bewaard van de laatste keer dat Sky is getrimt dus ik zal de komende tijd wat vaker tegen je blaffen:D:D;)
 
Ik kan het op mijn werk wel afwegen voor je.


Maar je kan natuurlijk ook ook 1000x teveel afwegen in 100 gram water.
Daar pak je 1 gram oplossing uit en doe je in 100 gram water. En vervolgens pak je 10 gram van deze oplossing en doe je in je 100 gram water.
Ik heb nu dus 3.26 gram opgelost.
Dat geeft mij 1 flesje met 20.000 ppm, 1 met 200 ppm en 1 met 20.
Correct?
 
Dus als ik het goed heb begrepen..
159C6F93-2582-40C3-A70F-40A1BF05A3FC.jpeg
 
Ik heb nu dus 3.26 gram opgelost.
Dat geeft mij 1 flesje met 20.000 ppm, 1 met 200 ppm en 1 met 20.
Correct?

Heb je dan steeds 1 gram naar 100 gram gedaan? Want dan verdun je steeds 100x.
Dus dan klopt het.

3,200 gram is 3200 mg. Dat is dus 1000x3,2 mg. Dus ook 1000x 20 ppm.
 

Terug
Bovenaan