Wat is er nieuw

The Crash Cowboy - 450 liter Junglescape 'The Lion Sleeps Tonight'

Totaaltje:

DSCF1330_zpsxvnq6pf8.jpg

C�dric Vleminckx zei:
Geweldig, het onderhouden hiervan is toch niet makkelijk?
Nou, dat valt heel erg mee. Het is soms zelfs een beetje saai, haha !

Ik ververs om de drie weken 50% van het water (gewoon met een slang uit de kraan, wel op temperatuur; in een half uur is de helft van het water er uit en in 20 minuten weer terug), en dan snoei ik ook meestal de planten. Zoals je op de foto ziet is dat nu hard nodig omdat ik het snoeien een paar keer heb overgeslagen, dus dat is wel een uurtje werk denk ik. Meestal snoei ik een volle emmer weg; stekken zet ik altijd op dit forum bij 'Aangeboden' en ze worden tot nu toe steeds netjes opgehaald.

De bak draait nu ��n jaar en ik heb nu ��n keer de bovenste sponzen uit de filters uitgespoeld. Misschien moet ik binnenkort de slangen maar eens bekijken; dat is wel een poepklus want die zitten goed vast en achter het aquarium gepropt.

Verder voeg ik de eerste vijf dagen na het verversen afwisselend de ene dag nitraat en fosfaat, en de andere dag sporenelementen toe (Estimative Index). In die vijf dagen voeg ik ook 10 ml EasyCarbo per dag toe. Daarna voeg ik niks meer toe tot de volgende verversing. Verder is het iedere dag een beetje voeren en lekker naar de vissen kijken, en checken of alles nog werkt. Maar dat is geen rocket science en zo gepiept. Voeren kan je best een keer ��n of twee dagen vergeten of overslaan (zelfs wel een paar weken, als je op vakantie gaat bijvoorbeeld).

V��r deze bak had ik een Rio 125; dat was wat meer werk (iedere week verversen). En ik heb ooit een nano-bakje gehad van een liter of 30, en daar had ik eigenlijk nog het meeste werk aan.

Hoe groter het (gezonde) aquarium, hoe minder werk je er aan hebt om het gezond te houden. 500 liter water kan nou eenmaal m��r hebben dan 30 liter !

Ik denk dat mensen die net beginnen, of waarbij iets fout gaat in het aquarium (algen, slechte plantengroei) vaak veel te veel in korte tijd aan hun bak prutsen. Volkomen begrijpelijk hoor, dat doe/deed ik zelf ook.

Het is een mooie groene rustige bak hoor.
Ja heel waar wat je zeg, hoe groter de bak, eenmaal goed draaiend heb je minder werk dan een kleinere.

C�dric Vleminckx zei:
Zo zit dat 😉
Maar met de waterwaardes is dit ook zo, bij een grotere bak is dit altijd makkelijker onder controle te houden dan bij een kleine bak.
Dat zei ik. 🙂

C�dric Vleminckx zei:
Crash Cowboy zei:
C�dric Vleminckx zei:
Zo zit dat 😉
Maar met de waterwaardes is dit ook zo, bij een grotere bak is dit altijd makkelijker onder controle te houden dan bij een kleine bak.
Dat zei ik. 🙂

Ow ja, da's waar. 😉 Sorry.

Ik heb het een beetje herschreven 😉
Haha ! Nou, bedankt voor de tip. 😉

Crash Cowboy zei:
C�dric Vleminckx zei:
Crash Cowboy zei:
C�dric Vleminckx zei:
Zo zit dat 😉
Dat zei ik. 🙂

Haha, nee, ook zo weer iet bedoeld, ik heb het gewoon op een andere manier geschreven.
Maar ja, het staat er nu en ik hoop dat iedereen het begrijpt 😉 , normaal zou het nu toch vanzelf moeten gaan, het staat er twee keer 😉

C�dric Vleminckx zei:
Crash Cowboy zei:
C�dric Vleminckx zei:
Crash Cowboy zei:
C�dric Vleminckx zei:
Zo zit dat 😉
Dat zei ik. 🙂

Haha, nee, ook zo weer iet bedoeld, ik heb het gewoon op een andere manier geschreven.
Maar ja, het staat er nu en ik hoop dat iedereen het begrijpt 😉 , normaal zou het nu toch vanzelf moeten gaan, het staat er twee keer 😉
Hihi kalm maar hoor ... Dit is een vrij forum. Altijd leuk als iemand iets post ! Maar als je terug leest in mijn fotoalbum (dat zijn w�l 53 pags) dan lijkt me mijn aanpak vrij helder ! Je kan dan ook lezen hoe ik de waterwaarden constant hou bijvoorbeeld.

Ik heb al een tijd niet veel gepost, omdat ik een ander project ben gestart dat niks met aquariums te maken heeft. Voor de ge�nteresseerden: ik ben een elektrische gitaar van staal aan het bouwen, op de lascursus waar ik eerder het onderstel van de Jungle heb gelast. Hier kan je daarover een blog vinden.

Met de Jungle gaat alles goed. Het werd hoog tijd voor flink wat snoeiwerk, wnt de bak groeide zo ongeveer dicht. De planten begonnen daar last van te krijgen: lange stenges zonder dat daar onderaan bladeren aangroeiden en zo, omdat er gewoon bijna geen licht meer tot de bodem doordrong. Daardoor zijn een paar nieuwe plantjes verdwenen ...

Zo was het v��r het snoeien:

DSCF1332_zpsqayeom9d.jpg

Het hele wateroppervak was begroeid; vooral met Braziliaanse klimop en Vallisneria. Op deze foto kijk je boven in de bak. De witte streep onderaan is de LED balk van de nachtverlichting. Die werkt nog steeds prima ! !

15B09399-CFE1-4E22-BBD5-B3572EBA4482_zpswwnx2kwa.jpg

Zo is de situatie n� het snoeien:

DSCF1349_zpsxxupq7sy.jpg

Ik ben al wat langer van plan om v��r in de bak wat ruimte te maken door het strandje in de kloof langs de hele voorruit uit te breiden. Daar zie je hieronder het begin van. Je krijgt dat eigenlijk twee begroeide 'eilanden' op een zandstrand. Het is nog niet af; ik denk dat ik langs de hele voorkant ook wit zand ga leggen. Rechts is dat nog niet zo. Wat vinden jullie er van ?

DSCF1354_zpsdhu50z5l.jpg

Nog even van links naar rechts:

DSCF1350_zpsuzqntyci.jpg

DSCF1351_zpsqpesjflc.jpg

DSCF1352_zpsoyxyl48z.jpg

Zo, nou zijn jullie weer op de hoogte !

🙂

Het blijft een mooie bak :thumbs:

Leuke gitaar overigens ben benieuwd of het helemaal gaat lukken, succes

TonHageraats zei:
Het blijft een mooie bak :thumbs:

Leuke gitaar overigens ben benieuwd of het helemaal gaat lukken, succes
Dat hoop ik ook ! :help:

Een kort filmpje (van het aquarium):

[video]https://www.youtube.com/watch?v=bdL4BO1cTwk[/video]

peterdenhaag53 zei:
Mooi zo weer na het snoeien!
Dank je ! Er zitten hier en daar wat aandachtspuntjes in ... Zo heeft bijvoorbeeld de volle bos Cryptocoryne van de bak wel in het midden hele lange stelen gekregen door lichtgebrek denk ik. Komt wel weer goed.

Een mini-movie van het mooiste scholenvisje in mijn bak: de Kegelvlekbarbeeltjes. Altijd in beeld, en altijd met z'n allen, boven in de bak.

[video]https://www.youtube.com/watch?v=aHTrE5DdCB8&feature=youtu.be[/video]

En nog even een reminder: Wil echt NIEMAND mijn planten hebben ???? Dat maak je mij niet wijs. Het is genoeg om een heel aquarium mee in te richten ! Ik heb ze al uitgeselecteerd, en dan is het nog steeds een hele emmer vol ! Kijk ook hier en PB me !

AF95A110-A037-46C1-876C-6378A98394F3_zpsbu8qoil3.jpg

De plantjes zijn bijna allemaal weer weg. Dank je voor het ophalen Patty, en voor de lekkere biertjes ! En succes met jullie 27 (!) bakkies !

Alex, die van jou stuur in maandag op.

Patty zat naar mijn bak te kijken, en zag ineens enkele Posthoornslakken. Nog nooit gezien, en geen idee waar ze vandaan komen ! Tot nu toe had ik alleen maar Poelslakjes.

Crash Cowboy zei:
De plantjes zijn bijna allemaal weer weg. Dank je voor het ophalen Patty, en voor de lekkere biertjes ! En succes met jullie 27 (!) bakkies !

Alex, die van jou stuur in maandag op.

Patty zat naar mijn bak te kijken, en zag ineens enkele Posthoornslakken. Nog nooit gezien, en geen idee waar ze vandaan komen ! Tot nu toe had ik alleen maar Poelslakjes.
:thumbs:

Dit is toch wel echt heel mooi ... Takashi Amano ! Ik wil een keer naar Lissabon !

[video]https://www.youtube.com/watch?v=R4rLrgha9GY&app=desktop[/video]

Als je dit ziet dan zijn wij met z'n allen een stelletje koekenbakkers.

Komt geen einde aan en allemaal even mooi.:smitten:

Hele mooie bak! Lekker groen! hou ik van! Mooi verdeeld ook! Oh, en zandstrand geeft in mijn optiek een extra dimensie aan je bak, doen dus! ...mits je geen grote garnalen hebt... zoals ik... 🙁

Net 'even' je hele gitaar draadje doorgelezen. Ziet er erg goed uit. Ik denk dat ik de lassen lekker zou laten zitten en niet gladmaken. Geeft net weer een wat ruiger uiterlijk. Ik ben benieuwd hoe die straks klinkt en voelt.

Je aqua staat er zoals altijd ook weer top bij.

Rock on!

Leopard

lombok zei:
Als je dit ziet dan zijn wij met z'n allen een stelletje koekenbakkers.

Komt geen einde aan en allemaal even mooi.:smitten:
Haha en jij hebt al drie meter tien ! Da's twee keer zo lang als ik ! Maar idd: imposant is het wel, die Amano bak ... Net als al zijn andere trouwens.

Leopard zei:
Net 'even' je hele gitaar draadje doorgelezen. Ziet er erg goed uit. Ik denk dat ik de lassen lekker zou laten zitten en niet gladmaken. Geeft net weer een wat ruiger uiterlijk. Ik ben benieuwd hoe die straks klinkt en voelt.

Je aqua staat er zoals altijd ook weer top bij.

Rock on!

Leopard
Dank je !

De afwerking van de gitaar zie ik over een tijdje wel. Niet afwerken is een optie, ja. En The Jungle gaat ook prima !

7E46A382-C12B-44D8-A1E1-6065CCBE60E8_zpsitixqn9h.jpg

Feiko zei:
Hele mooie bak! Lekker groen! hou ik van! Mooi verdeeld ook! Oh, en zandstrand geeft in mijn optiek een extra dimensie aan je bak, doen dus! ...mits je geen grote garnalen hebt... zoals ik... 🙁
Ik denk dat het 'opdelen' van het aquarium in twee 'eilanden' die op een 'strand' staan wat meer structuur en rust, maar ook wat meer spanning, geeft. Ik ga er binnenkort mee aan de slag. En ik heb het niet zelf verzonnen hoor; in sommige Amano tanks zie je het zelfde. Hieronder ��n van de Sumida aquariums bijvoorbeeld:

16B5938E-9C4E-48BC-9D3B-747ED54C3AE7_zpswinxnhkx.jpg

De garnalen: er zitten volgens mij nog een stuk of zeven Japonica's in mijn bak, maar die heb ik al een jaar niet gezien. Dat zegt niks, want in mijn oude Rio 125 dacht ik ook maanden dat ze dood waren, tot ik de inhoud van de bak ging verhuizen naar de 450 liter die ik nu heb. Taaie flikkertjes, die garnaaltjes !

Wat me iets meer zorgen baart is dat ik van de oorspronkelijke 37 Kardinalen er nog maar een stuk of 25 tel, voor zover tellen mogelijk is. Tot nu toe heb ik weinig uitval (van de 7 Glasmeervallen zijn er nog maar vijf over, en ik heb twee of drie keer een zieke Kardinaal uit het water gevist). Ik vind echter nooit dode vissen. Maar: er zijn veel schuilplekken in de Jungle !

Crash Cowboy zei:
...er zitten volgens mij nog een stuk of zeven Japonica's in mijn bak...

...Ik vind echter nooit dode vissen. Maar: er zijn veel schuilplekken in de Jungle !

Nou dat is niet zo vreemd hoor. 7 Japonica's maken in minder dan een dag korte metten met een dode kardinaal.

Geert80 zei:
Crash Cowboy zei:
...er zitten volgens mij nog een stuk of zeven Japonica's in mijn bak...

...Ik vind echter nooit dode vissen. Maar: er zijn veel schuilplekken in de Jungle !

Nou dat is niet zo vreemd hoor. 7 Japonica's maken in minder dan een dag korte metten met een dode kardinaal.
Klopt. Maar ik vraag me wel af waar die Tetra's gebleven zijn. 10 minder is best veel.

Het aquarium is nu ��n jaar oud !

[video]https://www.youtube.com/watch?v=bgP1BgYZeIM[/video]
[video]https://www.youtube.com/watch?v=BVzY5FwudLk[/video]

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan