Wat is er nieuw

The Crash Cowboy - 450 liter Junglescape 'The Lion Sleeps Tonight'

Van links naar rechts !

DSCF0680_zpsr6deqp3w.jpg

DSCF0681_zpsiug8fk8d.jpg

DSCF0682_zpsahe4kfle.jpg

DSCF0683_zpseoqwvkhx.jpg

Gaaf hoor al die planten in je bak, echt een jungle. Hou ik wel van.

groeten Albert

Misschien leuk om eens een overzicht te maken van wat er allemaal in mijn Jungle zit. Ik krijg wel eens PB's met vragen, vandaar. Nou, daar gaat ie:

Het aquarium is begin maart 2015 opgestart .

Afmetingen aquarium
- 160B x 60D x 60H (waterhoogte 50)
- Netto 450 liter
- Staat op zelfgelast frame van stalen balken 40 x 40 mm.

Filtering
- JBL Crystalprofi e1501 (1500 l/u bruto), met daarop een externe (inline) Hydor 300 watt verwarming
- Eheim Classic 600 (1000 l/u bruto) met daarin een Sera CO2 set met 2 kilo fles, inline via een AquaMedic 1000 reactor
- Eheim 2213 (440 l/u bruto) met daaropeen tweede Sera CO2 set met 500 gr fles, inline via een DIY reactor. Deze gebruik ik eigenlijk niet meer.

Fitermateriaal is standaard. Totaal filter ik dus bruto 2940 liter per uur. Alle instroom is via spraybars.

Verwarming
- Hydor 300 watt extern inline

Verlichting
- 4 x Sylvania Luxline Plus Daylight T5/865 6650 lumen, 80 watt
per twee schakelbaar via een tijdklok.

Verlichtingsschema
- 11.00 - 15.00 de twee voorste lampen
- 17.00 - 20.00 de twee achterste lampen
- 20.00 - 21.00 alle vier de lampen
- 21.00 - 21.30 de twee achterste lampen

Hardscape
- Schoon grind
- Fijn wit zand (strandje)
- Spiderwood
- Lavasteen

Planten
- Microsorum pteroptis
- Bolbitis heudelotii
- Anubias nana
- Anubias nana 'mini'
- Javamos
- Ludwigia repens
- Cryptocoryne wendtii groen
- Echinodorus ozelot groen
- Echinodorus ozelot rood
- Hemianthus callitrichoides
- Vallisneria spiralis
- Vallisneria nana
- Hydrocotyle leucocephala
- Crinum callamistratum
- Alternanthera rosaefolia
- Hygrophilia pinnatifida

Plantenvoeding
- Naast CO2: nitraat, fosfaat, sporenelementen, EasyCarbo, hier en daar kleitabletten bij de wortelplanten.

Vissen en andere bewoners
- ongeveer 30 Kardinaaltetra's
- 20 Kegelvlekbarbelen
- 9 Corydoras panda
- 3 Zweepstaartmeervallen
- 5 Glasmeervallen
- 5 Otocinclus vittatis
- 4 Diamantgoerami's
- 1 Vuurtetra
- 1 Ancistrus

Er zwemmen denk ik nog een stuk of zes Japonica's in de bak, maar die heb ik al maanden niet gezien. Dat was in mijn oude aquarium ook zo, dus ik weet niet zeker of ze er nog zijn.

Voer
- Sera Vipan
- Diepvriesvoer
- Voedertabletten

Waterwaarden
Ik pas de Estimative Index methode toe,dus ik meet zelden de waarden.
Streefwaarden:

- pH 7.0
- KH 5
- NO3 20 mg/l
- PO4 2 mg/l
- temperatuur 23,5 graden C

Waterverversing
Iedere twee weken 50 % met gewoon kraanwater. Totaal onderhoud kost met ongeveer 2 uur per twee weken.

Mondeo zei:
Co2 en carbo,merk je verschil in planten groei? Doet carbo net dat beetje extra,bedoel ik.
Ik voeg EasyCarbo toe in de eerste vijf dagen (10 ml/dag) na de waterwissel, samen met het EI schema met nitraat, fosfaat en sporen. Ik heb de indruk dat daarmee de CO2 daling na het verversen wordt opgevangen. Sinds ik dat doe heb ik iig helemaal nergens meer algen. Geen idee of de oorzaak bij de EasyCarbo toevoeging ligt, maar never change a winning team zeg maar.

De planten hebben vanaf het begin goed gegroeid, maar ik ben pas na een maand of vijf EasyCarbo toe gaan voegen. Er zijn wel wat planten verdwenen die niet aansloegen. Ik ben iig zeer enthousiast over de Estimative Index.

Ik heb onderstaande vraag gesteld in het topic 'Verlichting', maar voor de trouwe fans ook hier onder:

Ik zou graag (blauwe ?) nachtverlichting in mijn aquarium willen. 's Middags is het licht twee uur uit, en dan zit ik hier naar zo'n zwarte plaat glas te staren. 's Avonds een uurtje na sluitingstijd lijkt me ook wel wat.

Ik heb onder de kap nog wel plaats voor een led-kabel. Ik heb daar alleen de ballen verstand van. Is dit iets waarmee ik uit de voeten zou kunnen ? En daar moet neem ik aan wel een voeding bij (kan die dan gewoon in 220V met een schakelklok ?). En een dimmer lijkt me ook handig, om de hoeveelheid licht te regelen. Hoef niet computergestuurd of automatisch of zo, gewoon aan en uit is goed genoeg.

Wordt zo'n led strip trouwens heet ?

Led-strip van 1,50 meter, voeding en dimmer komen op � 35,-; dat is te overzien, toch ? Het hoef dus niet veel licht te zijn, alleen een beetje sfeer.

Deze optie is iets duurder, maar dan kan ik naast dimmen ook nog zelf de kleur van het licht bepalen, begrijp ik.

Graag advies van mensen die er m��r verstand van hebben dan ondergetekende !

ik heb nu zelf ook rgb strips boven mijn bak voor de nachtverlichting.
En ik moet zeggen dat ik het niet mooi vind om naar een blauwe bak te kijken.
Daarom ben ik heel blij met mijn TC420 controller.
Dit ding kost nog geen �25 en daarmee kun je tijd/lichtsterkte en kleur instellen.
Je kunt dus savonds heel langzaam het licht over laten gaan naar blauw als je dat mooi vindt
Bij mij staan de blauwe leds snachts wel aan op 10%, je kunt dan nog net wat beweging in de bak waar nemen

En je prachtige bak verdient wel een deftige nachtverlichting.
Voor een �50 heb je een mooi setje uit china

Gaat dat met zo'n controller vanzelf, m.a.w. zijn de overgangen automatisch en instelbaar, of moet je dat steeds handmatig doen ?

Mijn T5 lampen zijn trouwens niet dimbaar, dus ik zoek een apart systeem daarnaast.

Ik heb 5 m RGB LED strip, met voeding, dimmer en afstandbediening gekocht. De verlichting 'onthoudt' de laatste stand als ik hem uitzet en weer aan, dus alles kan op een timer (zonder als een stroboscoop in allerlei kleuren te gaan staan knipperen haha).
Ik lijm een dubbele rij leds op een aluminium strip, die ik boven het aquarium kan hangen. Ik heb het al even geprobeerd (met de zelfklevende strips, maar morgen met siliconenkit) en ziet er fantastisch uit !

Alles bij elkaar kostte vier tientjes, en zeven euro voor een aluminium strip.

Enige vraag nog: kan je delen van zo'n ledstrip afplakken, bijvoorbeeld met gaffer tape ? De leds worden niet heet, dat weet ik al, dus ik vermoed dat dat kan. Maar voor de zekerheid ?

924F56C7-9628-4E69-B607-7911A0016C21_zpsir5ywatm.jpg

Morgen meer foto's !

De TC420 stel je eenmalig in, daarna hoef je niets meer te doen.
Het instellen doe je gewoon met de laptop waar je een schema aanmaakt en in de controller schiet.

Crash Cowboy zei:
Enige vraag nog: kan je delen van zo'n ledstrip afplakken, bijvoorbeeld met gaffer tape ? De leds worden niet heet, dat weet ik al, dus ik vermoed dat dat kan. Maar voor de zekerheid ?

Morgen meer foto's !

Dat kan geen kwaad, je laat de strip ook best niet op volle sterkte branden, dit komt de levensduur ten goede 🙂

viny boy zei:
Crash Cowboy zei:

Morgen meer foto's !

Dat kan geen kwaad, je laat de strip ook best niet op volle sterkte branden, dit komt de levensduur ten goede 🙂
LED gaat sowieso maar een uur of drie per dag aan, het is alleen maar voor de sier. Ik geloof dat zo'n strip 50.000 branduren heeft, dus ik kan nog een jaar of 45 (snel getekend) vooruit !

En ik moet zeggen dat de kosten van zo'n pakketje met alles er in (made in China, gewoon bij een elektronicazaak gekocht) erg meevielen. Dus over een jaar of veertig zie ik wel weer (dan ben ik 97 !). Het zullen wel geen LED's zijn die een heel aquarium gied kunnen verlichten, maar als 'nachtverlichting' is het goed zo.

😉

Henko zei:
De TC420 stel je eenmalig in, daarna hoef je niets meer te doen.
Het instellen doe je gewoon met de laptop waar je een schema aanmaakt en in de controller schiet.
Ik laat het gewoon zo; als alles ge�nstalleerd is zoek ik een mooi kleurtje en dat brandt dan een paar uurtjes per dag, als de T5 overdag en 's avonds uit is en ik hier in de kamer zit. Als de lampjes worden uitgeschakeld en later weer aangaan is dat gewoon in dezelfde stand; ik dacht dat dat alleen met een controller zou lukken. Nu hoef ik alleen maar een timer te halen.

Met de afstandbediening kan ik bij bezoek nog een beetje klooien met de kleuren en de lichtsterkte. Ik zal morgen een filmpje laten zien (als dat lukt).

Misschien schaf ik later nog wel eens een controller aan ! En dan lijkt me een volledig computergestuurde dimbare ledverlichting voor het hele aquarium met zonsop- en ondergang wel wat. Maar dat zal wel wat duurder worden ...

Bedankt voor jullie tips !

Nou, de leds hangen. Het is lastig om de goede kleur en lichtsterkte op de foto te krijgen, want de camera zoekt vooral de optimale belichting. Maar om een idee te geven: zoals hieronder ziet het er uit. Ik vind het mooi !

Morgen even een tijdklokje halen. Het belichtingsschema wordt:

10.00 - 11.00 nachtverlichting
11.00 - 15.00 voorste twee T5 lampen
15.00 - 17.00 nachtverlichting
17.00 - 20.00 achterste twee lampen
20.00 - 21.00 alle vier de lampen
21.00 - 21.30 achterste twee lampen
21.30 - 23.00 nachtverlichting

Ik heb de led-strip met siliconenkit (dus niet met de zelfklevende laag) op een aluminium profiel gelijmd. En ja, de beschermstrook is van de plaklaag af ! Dat profiel ligt over de hele breedte van het aquarium onder de deksels. Aan twee kanten is de ledstrip nog aan het profiel geborgd met een tie-ripje.

924F56C7-9628-4E69-B607-7911A0016C21_zpsir5ywatm.jpg

DSCF1223_zpsrur0ze7d.jpg

Overdag ziet dat er zo uit:

DSCF1229_zpsjlng3zen.jpg

En 's avonds zo:

DSCF1230_zpsopnmhrf5.jpg

Ik kan (met een afstandsbediening) allerlei kleuren instellen, en de lichtsterkte regelen. Het mooiste/natuurlijkste vind ik gewoon wit licht, op ongeveer halve sterkte. Dat imiteert volgens mij het beste een soort maanlicht.

In het kastje (ja, ik weet het: nog st��ds zonder deurtjes) hangt een stuk van de led-strip; het snoer is te kort om het helemaal boven in het aquarium te krijgen en de led-strip is lang genoeg. Dat eind moet ik nog blinderen met een stuk gaffer tape.

Het profiel ligt nu v��r in de bak; dat is een beetje lastig met voeren en zo. Verder wordt zo de hele bak verlicht. Ik zal morgen eens proberen om het profiel in het midden te leggen, tussen de twee TL armaturen. dan valt er niet overal licht in het aquarium, en wordt het sfeertje denk ik wat mysterieuzer.

Zozo... Led in de Jungle?! Zelf heb ik ook Led strips gebruikt voor mooie avond/nacht verlichting en om een zonsopgang en zonsondergang te simuleren heb ik in China een TC420 Led controller besteld. Misschien een idee voor jou? Kost nog geen �25,- en ik vond het dat m��r dan waard. Ben er zeer tevreden over.

Seabait zei:
Mooi gedaan.
Ben wel nieuwsgierig hoe je planten eventueel gaan reageren.
Het lijkt me dat die niet veel gaan merken. Het is maar weinig licht, ongeveer vier uur per dag extra. Maar ik hou het in de gaten !

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan