tomansky
Well-known member
Die honing goerami's zien er echt schitterend uit!
Groeten Leopard
Dat zijn toch diamantgoerami's? Honing goerami's zijn oranje met blauwzwarte buiken.
Die honing goerami's zien er echt schitterend uit!
Groeten Leopard
Klopt.Dat zijn toch diamantgoerami's? Honing goerami's zijn oranje met blauwzwarte buiken.
Oeps! Zal wel aan het nieuwe forum liggen... Volgende keer beter opletten.Dat zijn toch diamantgoerami's? Honing goerami's zijn oranje met blauwzwarte buiken.
Ik heb ook geen klachten hoor. Het blijft moeilijk om nauwkeurig de waterwaarden te meten. Of ik moet zo'n electronisch apparaat met sensors en ijkvloeistof kopen. Ik ben gewoon nieuwsgierig verder. De bak draait prima, vissen en planten zijn gezond; dat is het belangrijkste.Houdt er rekening mee dat als je PH meting maar iets afwijkt en b.v. 7.4 is je gelijk al een redelijk groot verschil hebt en de Co2 dus ook meer is dan je verwacht, het zelfde met de KH.
Ik denk zelf dat je indicator de meest betrouwbare is, mede daar ik eigenlijk nog nooit klachten over de continue testers hier heb gehoord.
Één vrouw heb ik bij ons thuis, wie er nu regeert met harde hand... euhh, terug naar je overigens prachtige bak!Ja, dat zijn de blikvangers van de Jungle ! Het zijn drie vrouwtjes en een man. De man regeert als een koning over zijn harem en het oerwoud; ik noem hem El Rey ! Er is iedere dag wel een echtelijke twist gaande, of jaloerse ruzie tussen de meiden, maar El Rey regeert met harde en rechtvaardige hand ... ehh ... vin !
😀Één vrouw heb ik bij ons thuis, wie er nu regeert met harde hand... euhh, terug naar je overigens prachtige bak!
Ik heb drie flessen: nitraat, fosfaat en sporen. Die maak ik zelf, met poeders van aquariumbemesting.nl, voor een paar tientjes per jaar. Ik voeg die in de eerste 5 dagen van de EI cyclus toe: eerste, derde en vijfde dag nitraat en fosfaat, tweede en vierde dag sporen. Ik doe dit om het toevoegen een beetje te spreiden, en omdat ik hier en daar lees dat het gelijktijdig toevoegen van fosfaat en nitraat, en sporen, de werking van de sporen vermindert. Ik weet niet precies meer hoe het zit. Ik heb nitraat en fosfaat ooit apart gemaakt, om bij de dosering rekening te kunnen houden met het nitraatgehalte in het kraanwater waar ik mee ververs, maar daar let ik eigenlijk niet meer op. De weinige keren per jaar dat ik de waterwaarden meet zijn ze altijd goed: pH 7.0, KH 5, NO3 20 mg/l, PO4 2 mg/l en NO2 0 mg/l, bij een temperatuur van 23.5 graden.Wat mooi !
Hoe doe jij dat eigenlijk met de EI, voeg je ze toe gemengd in 2 flessen (micro en macro) of alles apart in een fles ?
Dank je ! Vind ik ook !Prachtige waterwissel! Kudos!
En je bak blijft ook geweldig om naar te kijken...
Zo lezende en interpreterende, heb jij doel en gedachte van de methode bereikt, maar toch op behoorlijk andere wijze dan zoals ooit door de bedenker van de methode gepropageerd. Dus of je dat EI moet noemen....De Estimative Index methode
Nee hoor, ik pas de EI methode nauwkeurig toe. Het gaat om het toedienen van een (gecontroleerd) overschot aan voeding voor de planten, en ik hou me strikt aan de doseringen die de EI voorschrijft. Het enige verschil is dat ik niet iedere week een 50% waterwissel doe, maar iedere drie weken. Mijn twee 'rustdagen' zijn dus twee rust-weken. En ik voeg ook nog EasyCarbo toe, maar dat kan je ook zien als een extra voedingsstof.Zo lezende en interpreterende, heb jij doel en gedachte van de methode bereikt, maar toch op behoorlijk andere wijze dan zoals ooit door de bedenker van de methode gepropageerd. Dus of je dat EI moet noemen....
Of missen we iets?
Ik heb drie flessen: nitraat, fosfaat en sporen. Die maak ik zelf, met poeders van aquariumbemesting.nl, voor een paar tientjes per jaar. Ik voeg die in de eerste 5 dagen van de EI cyclus toe: eerste, derde en vijfde dag nitraat en fosfaat, tweede en vierde dag sporen. Ik doe dit om het toevoegen een beetje te spreiden, en omdat ik hier en daar lees dat het gelijktijdig toevoegen van fosfaat en nitraat, en sporen, de werking van de sporen vermindert. Ik weet niet precies meer hoe het zit. Ik heb nitraat en fosfaat ooit apart gemaakt, om bij de dosering rekening te kunnen houden met het nitraatgehalte in het kraanwater waar ik mee ververs, maar daar let ik eigenlijk niet meer op. De weinige keren per jaar dat ik de waterwaarden meet zijn ze altijd goed: pH 7.0, KH 5, NO3 20 mg/l, PO4 2 mg/l en NO2 0 mg/l, bij een temperatuur van 23.5 graden.
Verder voeg ik in die vijf dagen ook nog iedere dag EasyCarbo toe. Daarmee denk ik de CO2 daling na het verversen op te vangen, en het werkt prima tegen eventuele draadalg in de planten aan het wateroppervlak (vooral in het Javamos).
De 'echte' EI cyclus duurt eigenlijk een week, maar ik ververs de helft van het water iedere drie weken, en daarna start de vijfdaagse cyclus van het toevoegen weer. Dat gaat goed, en zo voorkom ik dat het CO2 gehalte te veel schommelt iedere week; het duurt ongeveer 24 tot 36 uur tot het CO2 gehalte weer op peil is.
Mijn bak is vrijwel algenvrij, met gezonde planten en vissen. Alleen de Kardinaaltetra's doen het niet helemaal goed; van de 40 oorspronkelijke vissen zijn er nog maar een stuk of 20 over. Verder heb ik vrijwel geen uitval, behalve twee Glasmeervallen die in de weken na de aankoop verdwenen waren.
De Estimative Index methode vind ik helemaal top; ik meet nog maar zelden de waterwaarden, en zoals ik al zei draait de bak gezond en stabiel, met nauwelijks onderhoud.
Hier zeg je het toch eigenlijk al een beetje zelf?Nee hoor, ik pas de EI methode nauwkeurig toe. Het gaat om het toedienen van een (gecontroleerd) overschot aan voeding voor de planten, en ik hou me strikt aan de doseringen die de EI voorschrijft. Het enige verschil is dat ik niet iedere week een 50% waterwissel doe, maar iedere drie weken. Mijn twee 'rustdagen' zijn dus twee rust-weken. En ik voeg ook nog EasyCarbo toe, maar dat kan je ook zien als een extra voedingsstof.
Waar zitten volgens jou de andere verschillen ?
Als je het zo bekijkt dan heb je gelijk, en gaat het over de definitie van Estimative Index. Ik voeg overschotten aan voedingsstoffen toe, en laat die niet te hoog oplopen door een 50% waterwissel. Dat is de basisgedachte van de EI. We noemen het de Crash Cowboy Index haha !Hier zeg je het toch eigenlijk al een beetje zelf?
- drie wekelijks verversen in plaats van wekelijks (drie (!) keer zo infrequent)
- in plaats van 2 rustdagen in een cyclus van 7 dagen (2/7e deel van de tijd dus) maar liefst twee hele weken rust per drie weken (2/3e deel van de tijd dus).
Dat zijn zeer forse afwijkingen van het 'recept', zeker als je bedenkt dat er termen als "EI light" rondzingen voor minder rigoureuze afwijkingen van het 'recept'.
Maargoed, laat duidelijk zijn dat het ook vooral bewondering was die sprak.
het duurt ongeveer 24 tot 36 uur tot het CO2 gehalte weer op peil is.
Ik weet wat ik doe. 🙂Dat is erg lang toch? Als ik de helft ververs dan is zo n 6 uur later de indicator weer redelijk op peil namelijk. De oude EI gids gaf vaak aan dat het binnen 3 uur weer op het oude peil kan/moet wezen.
Ik ben ook van mening dat je best iets kan afwijken van de eigenlijke EI zolang je maar weet wat je doet en je ook weet dat je zo tekorten ermee voorkomt. Er zijn meer mensen die wat afwijken van de eigenlijke EI en dat hoeft absoluut geen probleem te zijn.
Btw, je bak staat er erg mooi bij dus het werkt goed zo te zien.
Precies wat wij in eerste instantie bedoelden!Ik denk wel dat je niet zomaar een methode moet toepassen, maar beter kan kijken hoe je die voor jou bak optimaliseert. Daarvoor is het nodig dat je de basis ervan begrijpt. En dat is het leuke ervan !
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.