Wat is er nieuw

The Crash Cowboy - 450 liter Junglescape 'The Lion Sleeps Tonight'

Dat zijn toch diamantgoerami's? Honing goerami's zijn oranje met blauwzwarte buiken.
Klopt.

Hier is El Rey:

C46A041A-9FC5-417D-81D0-9B05AB5AFBBC_zpss36e8viu.jpg

F5F32FF4-A316-4483-B2BA-182AE2DD8353_zpsaeyniek0.jpg

En alwéér dat vreemde fenomeen: toen ik terug kwam van 3 weken vakantie was de CO2 fles weer leeg. Ik heb een paar dagen geleden 50% water ververst, maar nog geen tijd gehad om de CO2 fles om te ruilen. Indicator na waterwissel was blauw (te weinig CO2), maar na een paar dagen is ie weer gewoon groen (voldoende CO2 in het water). Ik heb zoals altijd nieuwe indicatorvloeistof in de indicator gedaan.
Ik voeg de eerste 5 dagen van de EI cyclus wel 10 ml/dag EasyCarbo toe. Maar het blijft een raadsel !

B1583333-55AE-4EA5-8CB3-59A565BF7E31_zpsifjq7b0o.jpg

5F3309DB-AB46-4413-86AD-9B29823DF639_zps5bus2hna.jpg

Ik ben niet zo thuis in de planten chemie.
Maar ik kan mij voorstellen, dat als er voldoende easycarbo in het water zit. Dat planten dit misschien eerder gebruiken dan de CO2, dat hierdoor het CO2 in het water blijft. Dus de indicator groen blijft.

Dit is een niet te onderbouwen conclusie, maar het is misschien een mogelijkheid.

Ik ga ervan uit, dat Backplay dit misschien kan verklaren.

Nou, schiet mij maar lek !

Een week verder, ik heb de CO2 fles nog steeds niet vervangen (de volle staat hier wel klaar). De indicator is nu geelgroen (meer dan ruim voldoende CO2 aanwezig) !

De EI cyclus (toevoegen van nitraat, fosfaat, sporen en in mijn geval 10 ml EasyCarbo per dag) is al bijna een week afgelopen. Ik ververs iedere drie weken 50 % water met kraanwater (ipv iedere week, zoals de EI voorschrijft).

Dit fenomeen (lege fles, toch CO2 genoeg) is nu al een paar keer opgetreden.

'Natuurlijk' CO2 wordt gemaakt door de vissen die dat net als wij 'uitademen, en 's nachts door de planten. Overdag verbruiken de planten die CO2 om te groeien; daarom voeg je het nou net toe, voor goede plantengroei. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat de productie van CO2 door planten ('s nachts dus) en vissen hoog genoeg is om deze waarden te krijgen; ik heb nu zeg maar een onverklaarbaar 'overschot' aan CO2, zonder dat ik het zelf toevoeg. Behalve de eerste vijf dagen als EasyCarbo: in totaal 50 ml op 450 liter water.

Een raadsel dus ! ... of ik heb een Toveraquarium. Maar dat wisten jullie al hihi.

E35A2485-37A9-4F72-A041-32A0173240B9_zpsn32s9u3p.jpg

Laatst bewerkt:
Apart! Je zou eens kunnen kijken wat de CO2 doet als je de oude fles daadwerkelijk afkoppelt (en de nieuwe nog niet aankoppelt)? Blijft je CO2 dan op peil dan ligt het mogelijk echt aan het aquarium, de easycarbo of misschien de testvloeistof. Zakt je CO2 volgens de indicator wel als je de fles afkoppelt, dan denk ik dat er toch nog genoeg rest-CO2 in de fles zat dat er zo af en toe nog een belletje het aquarium inborrelt en je CO2 daarmee op peil houdt.

De indicator is na drie weken nog groen, en de planten groeien gewoon goed.

Ik heb het CO2 gehalte maar eens op de oude manier bepaald, door pH en KH te vergelijken in de CO2 tabel. Dat geeft een reëlere waarde:

PH is 7.5
KH is 5

Dat geeft in de tabel een CO2 gehalte van 4,8 mg/ml. Misschien iets meer of minder, vanwege de onnauwkeurigheid van de Sera testjes (pH in stappen van 0.5). Dat klopt dus méér met het feit dat ik al een tijd geen CO2 toevoeg.

Overweging is nu wel:

Een pH van 7.5 is niet laag, maar ook niet overdreven hoog. En een KH van 5 is ook alleszins acceptabel. Waarom zou ik nog CO2 toevoegen ???? De planten groeien niet superhard meer (dat scheelt een hoop snoeien) maar zijn gezond, en er is totaal geen alg.

Nog een vraag: Kan er een verband zijn tussen een hogere watertemperatuur en het CO2 gehalte ? Of met de kleur van de indicatorvloeistof ? De streeftemperatuur in mijn bak is 23 graden, maar daar zat ie de afgelopen weken met dat warme weer ruim boven (max 29). Temp is inmiddels terug naar 24 graden, en de indicator is niet meer geelgroen maar donkergroen. Het lijkt of de indicatorvloeistof (of het CO2 gehalte dus ...) geler/hoger is bij hogere temperaturen.

Ik zal de CO2 fles maar eens aansluiten, en op zoek gaan naar een betrouwbare manier om het CO2 gehalte te meten. Tips ?

ZLCG-GK2L_B90yuFMpelmBauXV9jWZDH.gif

Laatst bewerkt:
Houdt er rekening mee dat als je PH meting maar iets afwijkt en b.v. 7.4 is je gelijk al een redelijk groot verschil hebt en de Co2 dus ook meer is dan je verwacht, het zelfde met de KH.
Ik denk zelf dat je indicator de meest betrouwbare is, mede daar ik eigenlijk nog nooit klachten over de continue testers hier heb gehoord.

Houdt er rekening mee dat als je PH meting maar iets afwijkt en b.v. 7.4 is je gelijk al een redelijk groot verschil hebt en de Co2 dus ook meer is dan je verwacht, het zelfde met de KH.
Ik denk zelf dat je indicator de meest betrouwbare is, mede daar ik eigenlijk nog nooit klachten over de continue testers hier heb gehoord.
Ik heb ook geen klachten hoor. Het blijft moeilijk om nauwkeurig de waterwaarden te meten. Of ik moet zo'n electronisch apparaat met sensors en ijkvloeistof kopen. Ik ben gewoon nieuwsgierig verder. De bak draait prima, vissen en planten zijn gezond; dat is het belangrijkste.

Ja, dat zijn de blikvangers van de Jungle ! Het zijn drie vrouwtjes en een man. De man regeert als een koning over zijn harem en het oerwoud; ik noem hem El Rey ! Er is iedere dag wel een echtelijke twist gaande, of jaloerse ruzie tussen de meiden, maar El Rey regeert met harde en rechtvaardige hand ... ehh ... vin !
Één vrouw heb ik bij ons thuis, wie er nu regeert met harde hand... euhh, terug naar je overigens prachtige bak!

Ik denk dat de temperatuur de bepalende factor is, voor de kleur van de indicatorvloeistof of voor het CO2 gehalte. De bak is nu een paar dagen netjes 23 graden, en de indicator is nu blauwgroen.

76026233-F691-4D4F-9B1D-DD14AE3F7CF3_zpsxmzf7tcs.jpg

Ongelofelijk. Daar word ik blij van.

Ik heb de Jungle in maart 2015 opgestart, en ik heb destijds een stuk of zes Japonica's meeverhuisd uit mijn ouwe Rio 125. Ik heb ze vanaf de start al ruim anderhalf jaar niet meer gezien; ik weet dat het taaie beestjes zijn maar ze hebben niet het eeuwige leven. Maar laatst zag ik er weer eentje bezig, op de bodem tussen de planten. Toen ik een foto wilde maken was ie al weer weg.

Ik zal eens goed kijken of ik er nog meer zie !

het kunnen lekker eigenwijze beestjes zijn, net als jij je omdraait steken ze hun kopjes onder de planten vandaan😀

Wat mooi !

Hoe doe jij dat eigenlijk met de EI, voeg je ze toe gemengd in 2 flessen (micro en macro) of alles apart in een fles ?

Prachtige waterwissel! Kudos! :petjeaf:

En je bak blijft ook geweldig om naar te kijken...

Wat mooi !

Hoe doe jij dat eigenlijk met de EI, voeg je ze toe gemengd in 2 flessen (micro en macro) of alles apart in een fles ?
Ik heb drie flessen: nitraat, fosfaat en sporen. Die maak ik zelf, met poeders van aquariumbemesting.nl, voor een paar tientjes per jaar. Ik voeg die in de eerste 5 dagen van de EI cyclus toe: eerste, derde en vijfde dag nitraat en fosfaat, tweede en vierde dag sporen. Ik doe dit om het toevoegen een beetje te spreiden, en omdat ik hier en daar lees dat het gelijktijdig toevoegen van fosfaat en nitraat, en sporen, de werking van de sporen vermindert. Ik weet niet precies meer hoe het zit. Ik heb nitraat en fosfaat ooit apart gemaakt, om bij de dosering rekening te kunnen houden met het nitraatgehalte in het kraanwater waar ik mee ververs, maar daar let ik eigenlijk niet meer op. De weinige keren per jaar dat ik de waterwaarden meet zijn ze altijd goed: pH 7.0, KH 5, NO3 20 mg/l, PO4 2 mg/l en NO2 0 mg/l, bij een temperatuur van 23.5 graden.
Verder voeg ik in die vijf dagen ook nog iedere dag EasyCarbo toe. Daarmee denk ik de CO2 daling na het verversen op te vangen, en het werkt prima tegen eventuele draadalg in de planten aan het wateroppervlak (vooral in het Javamos).

De 'echte' EI cyclus duurt eigenlijk een week, maar ik ververs de helft van het water iedere drie weken, en daarna start de vijfdaagse cyclus van het toevoegen weer. Dat gaat goed, en zo voorkom ik dat het CO2 gehalte te veel schommelt iedere week; het duurt ongeveer 24 tot 36 uur tot het CO2 gehalte weer op peil is.

Mijn bak is vrijwel algenvrij, met gezonde planten en vissen. Alleen de Kardinaaltetra's doen het niet helemaal goed; van de 40 oorspronkelijke vissen zijn er nog maar een stuk of 20 over. Verder heb ik vrijwel geen uitval, behalve twee Glasmeervallen die in de weken na de aankoop verdwenen waren.

De Estimative Index methode vind ik helemaal top; ik meet nog maar zelden de waterwaarden, en zoals ik al zei draait de bak gezond en stabiel, met nauwelijks onderhoud.

Laatst bewerkt:
De Estimative Index methode
Zo lezende en interpreterende, heb jij doel en gedachte van de methode bereikt, maar toch op behoorlijk andere wijze dan zoals ooit door de bedenker van de methode gepropageerd. Dus of je dat EI moet noemen....
Of missen we iets?

Zo lezende en interpreterende, heb jij doel en gedachte van de methode bereikt, maar toch op behoorlijk andere wijze dan zoals ooit door de bedenker van de methode gepropageerd. Dus of je dat EI moet noemen....
Of missen we iets?
Nee hoor, ik pas de EI methode nauwkeurig toe. Het gaat om het toedienen van een (gecontroleerd) overschot aan voeding voor de planten, en ik hou me strikt aan de doseringen die de EI voorschrijft. Het enige verschil is dat ik niet iedere week een 50% waterwissel doe, maar iedere drie weken. Mijn twee 'rustdagen' zijn dus twee rust-weken. En ik voeg ook nog EasyCarbo toe, maar dat kan je ook zien als een extra voedingsstof.

Waar zitten volgens jou de andere verschillen ?

Ik heb drie flessen: nitraat, fosfaat en sporen. Die maak ik zelf, met poeders van aquariumbemesting.nl, voor een paar tientjes per jaar. Ik voeg die in de eerste 5 dagen van de EI cyclus toe: eerste, derde en vijfde dag nitraat en fosfaat, tweede en vierde dag sporen. Ik doe dit om het toevoegen een beetje te spreiden, en omdat ik hier en daar lees dat het gelijktijdig toevoegen van fosfaat en nitraat, en sporen, de werking van de sporen vermindert. Ik weet niet precies meer hoe het zit. Ik heb nitraat en fosfaat ooit apart gemaakt, om bij de dosering rekening te kunnen houden met het nitraatgehalte in het kraanwater waar ik mee ververs, maar daar let ik eigenlijk niet meer op. De weinige keren per jaar dat ik de waterwaarden meet zijn ze altijd goed: pH 7.0, KH 5, NO3 20 mg/l, PO4 2 mg/l en NO2 0 mg/l, bij een temperatuur van 23.5 graden.
Verder voeg ik in die vijf dagen ook nog iedere dag EasyCarbo toe. Daarmee denk ik de CO2 daling na het verversen op te vangen, en het werkt prima tegen eventuele draadalg in de planten aan het wateroppervlak (vooral in het Javamos).

De 'echte' EI cyclus duurt eigenlijk een week, maar ik ververs de helft van het water iedere drie weken, en daarna start de vijfdaagse cyclus van het toevoegen weer. Dat gaat goed, en zo voorkom ik dat het CO2 gehalte te veel schommelt iedere week; het duurt ongeveer 24 tot 36 uur tot het CO2 gehalte weer op peil is.

Mijn bak is vrijwel algenvrij, met gezonde planten en vissen. Alleen de Kardinaaltetra's doen het niet helemaal goed; van de 40 oorspronkelijke vissen zijn er nog maar een stuk of 20 over. Verder heb ik vrijwel geen uitval, behalve twee Glasmeervallen die in de weken na de aankoop verdwenen waren.

De Estimative Index methode vind ik helemaal top; ik meet nog maar zelden de waterwaarden, en zoals ik al zei draait de bak gezond en stabiel, met nauwelijks onderhoud.

Ok duidelijk, bedankt !

Nee hoor, ik pas de EI methode nauwkeurig toe. Het gaat om het toedienen van een (gecontroleerd) overschot aan voeding voor de planten, en ik hou me strikt aan de doseringen die de EI voorschrijft. Het enige verschil is dat ik niet iedere week een 50% waterwissel doe, maar iedere drie weken. Mijn twee 'rustdagen' zijn dus twee rust-weken. En ik voeg ook nog EasyCarbo toe, maar dat kan je ook zien als een extra voedingsstof.

Waar zitten volgens jou de andere verschillen ?
Hier zeg je het toch eigenlijk al een beetje zelf?
- drie wekelijks verversen in plaats van wekelijks (drie (!) keer zo infrequent)
- in plaats van 2 rustdagen in een cyclus van 7 dagen (2/7e deel van de tijd dus) maar liefst twee hele weken rust per drie weken (2/3e deel van de tijd dus).
Dat zijn zeer forse afwijkingen van het 'recept', zeker als je bedenkt dat er termen als "EI light" rondzingen voor minder rigoureuze afwijkingen van het 'recept'.

Maargoed, laat duidelijk zijn dat het ook vooral bewondering was die sprak.

Hier zeg je het toch eigenlijk al een beetje zelf?
- drie wekelijks verversen in plaats van wekelijks (drie (!) keer zo infrequent)
- in plaats van 2 rustdagen in een cyclus van 7 dagen (2/7e deel van de tijd dus) maar liefst twee hele weken rust per drie weken (2/3e deel van de tijd dus).
Dat zijn zeer forse afwijkingen van het 'recept', zeker als je bedenkt dat er termen als "EI light" rondzingen voor minder rigoureuze afwijkingen van het 'recept'.

Maargoed, laat duidelijk zijn dat het ook vooral bewondering was die sprak.
Als je het zo bekijkt dan heb je gelijk, en gaat het over de definitie van Estimative Index. Ik voeg overschotten aan voedingsstoffen toe, en laat die niet te hoog oplopen door een 50% waterwissel. Dat is de basisgedachte van de EI. We noemen het de Crash Cowboy Index haha !

Ik denk wel dat je niet zomaar een methode moet toepassen, maar beter kan kijken hoe je die voor jou bak optimaliseert. Daarvoor is het nodig dat je de basis ervan begrijpt. En dat is het leuke ervan !

... en de bewondering is wederzijds !

het duurt ongeveer 24 tot 36 uur tot het CO2 gehalte weer op peil is.

Dat is erg lang toch? Als ik de helft ververs dan is zo n 6 uur later de indicator weer redelijk op peil namelijk. De oude EI gids gaf vaak aan dat het binnen 3 uur weer op het oude peil kan/moet wezen.
Ik ben ook van mening dat je best iets kan afwijken van de eigenlijke EI zolang je maar weet wat je doet en je ook weet dat je zo tekorten ermee voorkomt. Er zijn meer mensen die wat afwijken van de eigenlijke EI en dat hoeft absoluut geen probleem te zijn.

Btw, je bak staat er erg mooi bij dus het werkt goed zo te zien:thumbs:.

Dat is erg lang toch? Als ik de helft ververs dan is zo n 6 uur later de indicator weer redelijk op peil namelijk. De oude EI gids gaf vaak aan dat het binnen 3 uur weer op het oude peil kan/moet wezen.
Ik ben ook van mening dat je best iets kan afwijken van de eigenlijke EI zolang je maar weet wat je doet en je ook weet dat je zo tekorten ermee voorkomt. Er zijn meer mensen die wat afwijken van de eigenlijke EI en dat hoeft absoluut geen probleem te zijn.

Btw, je bak staat er erg mooi bij dus het werkt goed zo te zien:thumbs:.
Ik weet wat ik doe. 🙂

Ik denk wel dat je niet zomaar een methode moet toepassen, maar beter kan kijken hoe je die voor jou bak optimaliseert. Daarvoor is het nodig dat je de basis ervan begrijpt. En dat is het leuke ervan !
Precies wat wij in eerste instantie bedoelden!

In The Jungle is altijd wel wat te doen.

Een bos Hydrocotyle tripartita. Die heb ik ooit uit de bak verwijderd omdat ze tot één grote bos spaghetti vergroeiden waar niks meer aan bij te snoeien viel. Soms vond ik weer de nazaten van een paar restjes die destijds in de bak zijn achtergebleven; dat spul groeit als kool. In de laatste weken zijn wat stekken in de war geraakt met wat plukken Javamos. Ik had die kluit ergens op de bodem gelegd om later te kijken wat ik er mee wil gaan doen, maar de hele kluit is losgekomen en drijft nu midden in mijn bak tegen een tak. Best geinig toch ?

DDFC237C-0737-49FD-8D39-0630CF307EC4_zpsewc87xq5.jpg

32963338-8498-478F-93F5-65B213313280_zpstzs5ed6a.jpg

Hey Crash,

Misschien ken jij mij nog wel van punkyfish. Ik volgde daar altijd jouw foto album van de cube. Met volgens mij 2 lampjes van aqua nature erboven. En jij reageerder altijd op mijn topic: 30l scape bakje van Dr.creative.

Leuk dat ik jou hier tegen kom en wat een mooie bakken zeg. Die laatste scape bak welke nu draait is werkelijk prachtig 😀 !! Ik ga dit zeker volgen. Zelf ben ik na jaren niet meer actief geweest te zijn ook weer begonnen.

Ik vind dit echt een prachtbak! Als ik zulke plantengroei zou kunnen krijgen zou ik erg blij zijn!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan