Trofis Colisa 1200 Zuid-Amerika van Khoppie


Planten doen het toch goed?
Met rode Lotus moet je geduld hebben, ik zou het knolletje niet weggooien.
Bij mij kwam die pas na driekwart jaar op gang.
 
Bedankt voor je reactie Ronald :D jouw bak staat er inderdaad ook erg fraai bij zeg!!!
Ik ben op zich ook wel tevreden alleen vind ik het nu nog teveel geordend en weinig contrast omdat bijna alles hoog groeiend is. Dus ga zeker nog kijken voor lager blijvende planten alleen nog even uitzoeken wat kan en mooi is. Tips zijn welkom :)

Ik ga de knol zeker nog niet weggooien want heb hem gisteren even verplaatst en hij voelde nog heel stevig aan en niet rot dus geef de hoop nog niet op :p hij staat nu meer onder het licht en heb er weer een nieuwe kleibol bij gestopt dus holen dat dit iets uit haalt :p

Tevens kan ik melden dat ik minimaal 7 jonge vissen heb gezien. Er zitten veel blauwe platy's tussen en een aantal oranje maar ik weet niet of dit nou de rode platy's zijn of de zwaard dragers dit blijft een verassing :p maar een feit is wel als dat dit kleine grut straks eenmaal groter is selecteren onvermijdelijk is anders worden het veel te veel vissen :)
 
Bedankt Visstick! Ze doen het inderdaad heel goed en hoef er niet eens zo veel voor te doen :D
De Co2 staat nu goed afgesteld en voeg wekelijks ijzer toe en voor de rest weinig want de vissen zorgen voor voldoende No3 dus hoef ik niet meer toe te voegen.

Nu alleen nog hopen dat de rode lotus aan slaat voor wat meer rood in het aquarium en ik ben tevreden :D
 
Zo na lange tijd afwezig te zijn geweest ben ik weer eens op het forum te vinden :p

Het aquarium draait als een tierelier en alles groeit goed. Het vis en plantenbestand is in de tussentijd wel een beetje veranderd. Wat er veranderd is is dat de cabomba er uit is en hier voor in de plaats is een mooi stuk hout gekomen. De Rotala Rotundifolia heeft nu heel de linker hoek omdat alle andere planten die ik er weg zetten het niet overleefden. Ik vermoed door te weinig licht in de hoeken. Ook heb ik een super mooie Echinodorus cordifolius marble green toegevoegd. Vooral de speling van de lichte met donkere kleuren van de bladeren is ontzettend mooi. Ook is er een rode lotus bij gekomen dus al met al een redelijke uitbreiding van het planten bestand.
Wat visbestand betreft is er ook het nodige veranderd. De platy's zijn allemaal weg omdat ik het niet meer bij kon houden met voortplanten. Had veel jonge vissen en er werden er maar weinig van opgegeten ook al voerde ik nog heel minimaal.

Het visbestand nu:

5x Pterophyllum Scalare
14x Paracheirodon Axelrodi
1x Epalzeorhynchos Bicolor
4x Betta Splendens (1x man en 3x vrouw)
2x L168
5x Neritina Turrita (algen etende slak)

Ik weet dat niet alles een gelukkige combinatie is maar tot nu toe gaat alles goed en laat alles elkaar met rust. De Labeo is erg rustig en valt zelden een medebewoner aan. De maanvissen laten op hun beurt de Betta's met rust dus gaat goed.

Ik heb gisteren de waterwaardes gemeten en ook deze zijn redelijk goed.

PH: 7,5
GH:10
KH: 7 (te hoog maar ben ik mee bezig)
No3: 10 mg/L
No2: 0 mg/L
NH3/NH4: 0 mg/L
Po4: 0 mg/L

Om eerlijk te zijn doe ik voor de rest ook heel weinig aan het aquarium en merk dat dit toch echt de beste manier is om alles lekker stabiel te houden. Ik snoei enkel de planten en maak de ruiten schoon wanneer nodig. Verversen doe ik amper ik vul alleen maar aan. En zoals jullie aan de waterwaardes kunnen zien is er geen enkele vorm van vervuiling meetbaar en om eerlijk te zijn kan ik me niet meer herinneren wanneer ik voor het laatst ververst heb dus is al weer even geleden. Ik wil aankomende maand wel weer een 30% verversing doen omdat ik de groeihormonen wil terugdringen. De maantjes groeien echter goed hoor dus dat is het probleem niet maar wil ik toch 1x in de 3 a 4 maanden gaan doen of meer wanneer echt nodig. Aankomende verversing word dus ook ververst met osmose water om de kalk terug te dringen.

Ik weet dat ik nu een hoop woede op m'n nek kan halen door te zeggen dat ik nog amper ververs maar dit is wel de manier die voor mij bewezen werkt. Ik heb amper algen alleen wat alg op de achterwand omdat hier geen stroming staat en zoals je ziet zijn de waterwaardes wat vervuiling betreft goed. Ook die vissen zijn erg gezond en doen het heel goed. Ik heb geen zieke vissen meer gehad sinds ik ben gestopt met verversen.

Foto's volgen nog wel :)
 
ja klopt maar dacht beter iets dan niets haha :p Heb nog geen tijd gehad foto's te maken maar hoop dit vanmiddag te kunnen doen. Sinds we de puppy hebben is het behoorlijk druk dus schieten dit soort dingen er nogal eens bij in :p
 
Zoals beloofd de foto's van hoe het aquarium er nu bij staat.

Totaaltje:

221196khoppie_0_82_p2230056.jpg


En wat vissen en planten:

572791khoppie_0_82_p2230057.jpg

837214khoppie_0_82_p2230058.jpg

791713khoppie_0_82_p2230059.jpg

972878khoppie_0_82_p2230065.jpg

881463khoppie_0_82_p2230069.jpg


Sorry voor de but kwaliteit maar er is op de een of andere manier een instelling op m'n camera veranderd echter ben ik er nog niet achter welke.

Toch hoop ik dat jullie het wat vinden :p
 
Er is in ieder geval te zien wat je wilt laten zien, lijkt mij.
Ik zou de grote echinodorus meer uit het midden plaatsen en iets meer nadruk op je hout leggen.

Ziet er verder goed uit.
 
Ik heb de echinodorus inderdaad eerst meer in de hoek gehad maar daar groeide hij niet zo lekker. Hij groeide toen helemaal tussen de andere planten en werd er niet mooier op dus vandaar dat hij nu daar staat :)

De ramirezi's hebben het niet gehaald die stierven zeer kort na elkaar. De agassizzi's zijn naar een maat van me gegaan bij mij ging dat niet lekker. De vrouwtjes joegen elkaar zowat de dood in en daar werd het mannetje weer te gestrest van en ging ook jagen dus zitten nu groter :)
Ik kon het inderdaad niet laten weer manen te nemen :p ik miste ze toch te erg en ben super blij dat ik ze weer heb :D
 
Lang vervlogen tijden :'(
Mis het aquarium en de maantjes nog iedere dag echt jammer dat het aquarium niet mee kon naar ons nieuwe huis :'(
 

Terug
Bovenaan