Trofis Colisa 1200 Zuid-Amerika van Khoppie


Er is weer een hoop veranderd en heb afscheid genomen van de parrot cichlides. Deze zwemmen nu in een 150cm aqusrium met veel stenen en hout en past veel beter bij deze vissen. De zwarte plekken die ze hadden waren toen ze overgeplaatst werden binnen 2 dsgen helemaal verdwenen dus was puur en alleen stress.
Ik ben het een en ander aan kardinalen veroren en al mijn garnalen door het toevoegen van colombo lernex. Dit omdat ik dacht dat de vissen wormen hadden.

Heb hdt visbestand wel weer aangevuld en is nu zo.

25x kardinaal tetra.
2x Mikrogeophagus Ramirezi.
2x Apistogramma Agassizii.
2x L168.
1x L081.
1x Panaqua Maccus.
2x Synodontis Lucipinnis. (Wil ik nog overplaatsen maar krijg ze niet gevangen )

De combinatie ramirezi en apistogramma gaat goed en ze laten elkaar met rust. Soms showen ze naar elkaar maar daar blijft het ook wel bij. Dit heb ik te danken doordat ik 6 holletjes heb toegevoegd hdt een en ander aan hout, stenen en planten verplaatst en een aantal planten toegevoegd waardoor er een bak aan schuilplaatsen en zichtbrekers bij zijn gekomen :)
Alles is nu rustig en in harmonie en daar draait het toch allemaal om lijkt mij :D
 
Daar heb je even aardig wat ellende voor je kiezen gehad, wat onwijs rot voor je! Ik hoop dat het vanaf nu lekker meezit :)
 
Bedankt voor de leuke reacties :)

Heb inderdaad wat tegenslagen gehad waarvan sommige aan mezelf te wijten zijn maar het is helaas gebeurd en hoop dit nu achter me te kunnen laten :)
Daar ben ik inderdaad ook achter gekomen Memmo want heb redelijk volwassen exemplaren gezien in een andere winkel en schrok me een hoedje. Ik wist dat ze wat groter zouden worden dan de vissen die ik gewend was maar zo groot.....
De Parrot's doen het in de andere bak erg goed en zijn bevorderd tot hoofdbewoners :p er word nu een visbestandje om deze 2 heen gezocht :)

Ik heb vandaag een 60% waterwissel gedaan omdat het tijd werd dat ik de lernex uit het water ging halen. Dit moest je 2 a 3 weken zijn gang laten gaan en daarna een fikse waterwissel doen. Dit heb ik nu gedaan dus kan het aquarium er weer 1,5 tegen aan want ben van plan het aquarium om de 1,5 a 2 weken te verversen. Is denk ik een stukje beter nu ik ook niet echt vissen heb die enorm vervuilen :)
Of ik ga 1x per week een halve verversing doen. welke van de 2 het gaat worden weet ik nog niet hier moet ik nog over nadenken en een invulling aan geven :) Tips zijn altijd welkom natuurlijk :)

Heb trouwens vandaag weer een poging gedaan de 2 synodontissen te pakken te krijgen maar valt vies tegen. Ik dachtr nu er minder wate rin het aquarium zit zal het wel wat makkelijker gaan maar helaas dat was ijdele hoop :( Maar de aanhouder wint dus blijf het zo nu en dan toch proberen. Niet teveel en te vaak achter elkaar want dat veroorzaakt weer stress met kans op ziektes.

Zal binnenkort wel weer eens foto's plaatsen als de nieuwe planten een beetje aangeslagen zijn en alles gaat zoals ik wil :)
 
Ik ben blij voor je dat het beter gaat en dat de parrot's toch een goed tehuis hebben.

Ik zou wat vaker verversen, ik heb de ervaring dat de planten beter gaan doen met vaker verversen.
Komt ook nog bij dat je waterwaardes niet zoveel afwijken dan bij een grote wissel.
 
Het gaat de goede kant uit :) Het gaat niet snel maar er zit verbetering in :D

De Synodonthissen ben ik de baas geworden en heb ik kunnen herplaatsen. Ook heb ik het aantal L-nummers terug gebracht naar 2. Heb de Panaque Maccus en de L081 elders onder gebracht. Dit omdat ik merkte dat de L-nummers vaak ruzie hadden en elkaar flink na jaagden.

Bestand is nu:

25x kardinaal tetra.
2x Mikrogeophagus Ramirezi's.
2x Apistogramma Agassizii.
2x L168.

Niet zoveel dus maar voor nu meer dan voldoende. Ben me nu aan het richten op de water waardes en beplanting. Dit loopt niet lekker en heb flinke baardalg. Heb de verlichting al terug gebracht naar 10 uur per dag en heb weer turf toegevoegd aan het aquarium inclusief Rowa fos en actief kool. Dit laatste om de bruine kleur weer uit het water te krijgen want wil dit opzichte niet meer. Ook ga ik binnenkort meer planten toevoegen waaronder meer snelgroeiers en minder echinodorussen. Zo hoop ik meer evenwicht in het aquarium te krijgen. Wel moet dan eerst de baardalg weg zijn en dit hoop ik te bereiken door middel van de turf en het toevoegen van easy life easycarbo.
Is dit onder controle ga ik me ori�nteren m.b.t. toevoegen van co2 maar dit komt wel :) Dit omdat ik toch meer planten ga toevoegen dus co2 op den duur een goedkopere oplossing is dan easycarbo :)

Dus al met al gaat het de goede kant op al is het niet snel maarja geduld leverde me straks hopelijk een top aquarium op :D
 
Je blijft maar tobben zeg, dat maakt de hobby er ook niet altijd leuker op.
Ik hoop dat je toch uiteindelijk een goed draaiende bak eraan over houd ;)
 
Nee maarja je moet wat. Het bestand is nu in ieder geval rustig dus daar hoef ik me geen zorgen meer over te maken.
Het is nu een kwestie van de alg onder controle krijgen en dan ben ik al een heel eind. De alg is ontstaan nadat ik er de vorige keer de turf uit gehaald heb. Hoop nu door zuurder water dat de alg weggaat en weg blijft :)
Co2 toevoegen met een Co2 systeem met drukfles schijnt volgens de LFS makkelijk te zijn en word vaak moeilijker bestempeld dan het is. Ze zijn ook bereid me in heel dit proces te begeleiden dus dat is wel fijn :) ze willen er zelfs voor aan huis komen (wel tegen een kleine vergoeding) om alles aan te sluiten en uit te leggen dus misschien dat ik dat maar doe :)

Dan maar weer een plantenbak zoals vroeger maar als dat goed draait is het ook een plaatje en een mooi levend schilderij :D

Het is nu even doorbijten maar heb een doel en dat maakt het makkelijker :)
 
Ik moet zeggen dat het co2 systeem van dennerle heel duidelijk met beschrijving en tekeningen wordt uitgelegd.
Ik ben totaal niet technisch, en het is mij zelfs gelukt :D
 
Owwwwww fan moet het mij toch wel lukken :p nee hoor grapje :p

Denk dat het inderdaad ook niet zo moeilijk is en begin gewoon met 8 a 10 bellen per minuut en kan dan altijd bijstellen waar nodig :)
 
Zo vandaag is de grote ombouw van het aquarium gebeurd en heb ik mijn Zuid amerika aquarium omgebouwd naar een planten aquarium.
Ik heb de filterzand bodem vervangen voor fijn afgerond grind omdat ik toch merk dat de planten op filterzand een heel stuk minder snel groeien dan in grind. Dit heeft er gewoon mee te maken dat zand veel dichter op elkaar zit dan grind. Ik heb heel veel snelgroeiers toegevoegd aan het aquarium en ga deze aankomende maandag verwennen met een Co2 systeem :D Na lang wikken en wegen toch beslist een Co2 systeem te nemen omdat dit veel naukeuriger is dan werken met Easy carbo en Co2 op den duur ook een stukje goedkoper is dan easy carbo. Het is even een investering maar die verdiend zichzelf wel terug.

Wat zijn nu de plannen.

Aankomende maandag een Dennerle quantum 300 special edition halen. Deze heeft een magneetventiel dus kan ik een tijdschakelaar aan hangen dus veilig voor snachts :)

Ik heb Jbl tormec turf in mijn filter toegevoegd om de kalk te doen laten zakken en Rowa Carbon aan het filter toegevoegd om zo het bruiner worden van het water weer tegen te gaan. Ik wil helder water houden en geen thee kleur meer :) Ook heb ik Rowa fos in mijn kleinere filter zitten om de fosfaat laag te houden. ik heb namelijk het advies van de LFS gekregen nu zo min mogelijk meer te verversen zodat de waterwaardes lekker stabiel blijven wat beter is voor planten en vissen. Wel ga ik de bodem schoon houden met een Eheim Quick vac pro 3531 zodat uitwerpselen wel verwijderd worden maar het water gelijk weer terug in het aquarium komt.
Dit doen ze zo ook bij de LFS en hun hebben mij de waterwaardes laten zien (mocht bij het meten zijn)van hun showroom aquarium en deze waardes zijn allemaal heel netjes en hebben geen afwijkingen. De vissen groeien als kool (ook de discussen) en zien er heel gezond uit. Hun aquarium is kraak maar dan ook kraak helder en de planten zien er formidabel uit.
Met hulp van de LFS ga ik voor het zelfde resultaat in mijn aquarium.
Ik heb nu wel teveel planten maar ga dit weer uitselecteren wanneer dit nodig is. Het belangrijkste voor nu is dat de planten aan gaan slaan en ik mijn waterwaardes onder contole krijg.

Dit wil ik berijken met de turf en Co2:

PH 6.5 - 6.8
KH 3 - 4

Dit zijn ideale waardes voor de vissen die ik heb en ook de planten zullen dit wel waarderen omdat er met deze waardes meer dan voldoende Co2 in het water aanwezig is.

Het visbestand blijft nu voor wat het is en dit is:

17x Kardinaal tetra.
2x Mikrogeophagus Ramirezi.
2x Apistogramma Agassizii.
2x L168.

Het is niet veel maar ik denk dat het straks met een goed beplant aquarium meer dan voldoende zal zijn :)

Planten die ik nu heb:

- Cabomba (voor de opstart)
- 3x Cryptocoryne Walkeri.
- 2x Echinodorus Aflame.
- 3x Echinodorus Parviflorus.
- Ludwigia Repens rood.
- Ludwigia Repens groen.
- Alternanthera Reineckii.
- Nomaphila Stricta (soort).

Nogal wat planten dus die graag Co2 lusten :p

De inrichting kwa planten zal nog wel veranderen maar laat nu alles eerst lekker groeien en kan dan alsnog aanpassingen doen waar nodig :)

Tot zover de foto loze update. Foto's volgen snel als de mist in het aquarium is opgetrokken :D

Tips zijn altijd welkom :)
 
Het zijn trouwens 25 Kardinaal tetra's en niet 17 was te snel met typen :p
 
Hierbij de beloofde foto's :)
Alles is nog wel heel erg gerangschikt en moet nog groeien. Als dit eenmaal gebeurd kan ik kijken wat sneller groeit dan het andere en zo een mooi contrast met hoogte verschillen maken.

Maar voor nu ben ik tevreden :D

Morgen nog Co2 en klaar :p

Totaaltje:
242626khoppie_0_82_pa130001.jpg


Links:
821767khoppie_0_82_pa130003.jpg


Rechts:
837458khoppie_0_82_pa130002.jpg


Ramirezi's:

322245khoppie_0_82_pa130004.jpg

281551khoppie_0_82_pa130006.jpg

292293khoppie_0_82_pa130011.jpg


Agassizii's:

319964khoppie_0_82_pa130008.jpg

185199khoppie_0_82_pa130009.jpg

859858khoppie_0_82_pa130013.jpg


Hoop dat jullie het wat vinden :)

Hoor het wel ;)
 
Ziet er goed uit Kevin.

Ik heb de appistogramma agassizzii double red ook. Erg mooie dieren vind ik zelf. Het lijkt echter alsof jouw mannetje een beschadigde staartvin heeft. Het kan ook zo zijn dat het een vertekent beeld op de foto is maar het lijkt alsof er een inkeping in zijn staartvin zit. Qua kleuren ziet hij er wel heel goed uit. De agassizzii is trouwens een haremvormer. Misschien doe je er beter aan om er nog een vrouw bij te halen.
Je rami's zien er wel heel goed uit. Welke temperatuur hanteer je in je bak?

Gr Robin
 
Bedankt voor de leuke reacties :D

Nee heb je goed gezien hij heeft het aan de stok gehad met meneer ramirezi ;)
Het is genezende dus komt goed :p

Was nog van voor ik het aquaroum veranderd had is nu helemaal over :)

Zal morgen nog foto's plaatsen van de techniek en de Co2 installatie ;)
 
Hierbij de nieuwe techniek :p

Het was even puzzelen maar het is me gelukt om het te installeren :)
Het is een Dennerle Quantum 300 special edition met magneet ventiel.

Ik heb hem nu ingesteld tussen de 20 en 30 bellen per minuut.
Ik houd gewoon de lange termijn test in de gaten en vooral de vissen want deze geven eerder aan als er iets niet klopt :) maar tot nu toe is de lange termijn test nog steeds blauw ( te weinig Co2) en de vissen vertonen gewoon normaal gedrag en hij draait al zeker 3 uur. Normaal zou de lange termijn test nu 2 a 3 uur al bij moeten kleuren. Ik houd het in de gaten en anders voer ik morgen de bellen een beetje op maar doe dit elke dag een klein beetje, dit lijkt mij het veiligst :)

Genoeg gepraat hierbij de foto's:

Co2 fles en drukventiel:
974695khoppie_0_82_pa130015.jpg


Magneetventiel (aan binnenkant meubel bevestigd:
382571khoppie_0_82_pa130016.jpg

282312khoppie_0_82_pa130017.jpg


Flipper in aquarium:
552959khoppie_0_82_pa130014.jpg


Lange termijn test (blauw):
232238khoppie_0_82_pa130018.jpg


Tot zover weer de update :p
 
De lange termijn test bleef net nog steeds blauw dus heb de Co2 toevoer ietsje opgevoed :) nu maar weer kijken wat het gaat doen :p

De planten vinden het in ieder geval wel prettig dat er Co2 word toegevoegd vooral de cabomba schiet snel uit :p
 
Leuk bakkie!

Voor de planten die erin staan hoeft het co2 gehalte ook niet zo hoog te zijn hoor.
Misschien wat drijvertjes om het licht iets te dempen en algen te voorkomen.
 
Bedankt :D

Nee klopt maar heb de lange termijn test toch liever op groen dat zou denk ik het beste zijn maar heb dan toch liever blauw dan geel want dat is ook niet goed :)

Ik ga nu even kijken hoe of wat en misschien nog wat planten toevoegen als ik eenmaal kan zien hoe snel wat groeit zodat ik lagen op kan bouwen.
Drijvers zou inderdaad wel kunnen maar heeft dit geen nadelige effecten op de overige planten?

Zoiezo gaat de cabomba er binnenkort weer uit en word vervangen door een andere plant die kwam vorm en uiterlijk wel hetzelfde is maar die wat dichter groeit. Weet alleen de naam niet van deze plant :p en dan misschien nog wat mos of HS. Heb deze al wel eens eerder gehad maar zonder succes omdat deze plant veel co2 wil en ik toen geen installatie niet had.

Maar alles op z'n tijd nu alles maar eens laten stabiliseren :)

Wat is volgens jullie een veilige marge om mee te starten bij co2? Ik heb een aquarium van ongeveer 300 liter en heb de bellen indicator op het derde streepje gezet wat volgens mij 30 bellen per minuut is :) klopt dit en is dit veilig om mee te beginnen?

Hoor het wel :D
 
Het loopt wel behoorlijk snel zo. Die bubbels is nu een overschot aan co2 bellen plus restgassen.
Normaal vult dat bakje zich langzamer en komt er af en toe zo'n bubbel met restgassen omhoog.
Zou de bellen wat terugschroeven.
 
Ow oke dat zal ik morgen dan eens doen want dacht al dat dit niet zo moest :)
Het enige nadeel is dan alleen dat de lange termijn test weer terug loopt naar blauw is mijn vermoeden omdat ik daarom de bellen weer iets opgevoerd had :)

Zal het morgen wel zien en bedankt voor de reactie :)
 
Laat in het begin nu eerst maar eens die flipper "indraaien" met wat minder bellen. De co2 bellen moeten naar mate ze stijgen in de flipper steeds kleiner worden.
 
Dan ga ik hem gewoon weer terug op het 2de streepje zetten want hij staat nu op het 3de streepje :)
Of gewoon zo afstellen dat er geen bellen meer langs die zijkant ontsnappen?
 
Khoppie zei:
Ik heb Jbl tormec turf in mijn filter toegevoegd om de kalk te doen laten zakken en Rowa Carbon aan het filter toegevoegd om zo het bruiner worden van het water weer tegen te gaan.
Kijk eens wat je zelf een tijdje terug schreef over actieve kool:
Khoppie zei:
Heb over dit onderwerp pas geleden nog een flinke discussie gehad met een medewerker van de LFS. Ik hoorde een van de medewerkers tegen een klant zeggen dat actief kool altijd in je filter aanwezig moet zijn. Toen ik de vraag stelde waarom dit dan zo nodig moet kon hij geen antwoord geven.
Ook gelijk verteld dat ik eigenlijk nog nooit actieve kool gebruikt heb of een kool spons.
De klant die de actieve kool aangesmeerd kreeg vertelde ook dat hij veel problemen had met de planten terwijl hij meer dan voldoende vloeibare planten voeding gaf. Advies van de LFS was toch de dosis nog maar een beetje te verhogen..... Dus ik weer met me bijdehandte opmerking dat het beter zou zijn het kool te verwijderen omdat deze ook de plantenvoeding uit het water filterde. Dit was echter geen waar volgens de medewerker.
Toen heb ik een verpakking gevraagd van een kool spons en precies dezelfde tekst laten lezen die John hierboven al vermeld heeft.
Owja sorry meneer u heeft toch gelijk. Dan zou ik de kool er maar uithalen en deze vervangen voor een nitriet spons..... Dus ik zij dat de klant dan maar beter een extra doosje ciporax kan nemen omdat dit beter is dan een nitriet spons. Of gewoon filterwatten kan ook of een simpele blauwe spons.

(...)
Kleurtje eruit filteren is leuk, maar als je plantenvoeding ook meegaat het kool in kon je wel eens van een koude kermis thuiskomen v.w.b. plantengroei.

~ Ivo
 
Bedankt Peter dan ga ik dit doen :)

Die discussie m.b.t. de kool ging heel ergens anders over. Ik gebruik het nu om het water kleurloos te houden.
Wat bedoel je met van een koude kermis thuiskomen? Filtert de kool ook de Co2 uit het water dan? Ik dacht dat dit alleen gebeurde met de vloeibare variant. En wat raad jij dan aan??
Het kool er weer uit en dan ook de turf en dan de waterwaardes op pijl brengen met osmose of alleen het het kool eruit. Is er iets anders om het water niet bruin te laten worden dan want wil dat echt niet meer.

Hoor het wel :)
 
Dat die discussie (in dat topic, of in de LFS, of beiden) ergens anders over ging of waarover die discussie dan ging is in dezen totaal niet relevant. Relevant hier is de opmerking over het door actieve kool uitfilteren van vloeibare plantenvoeding. Het laat zich eenvoudig raden waar het belang daarvan ligt in jouw geval. Of ga je geen gebruik maken van vloeibare plantenvoeding?
 
Het enige wat ik nog wil toevoegen is eventueel easylife Ferro om het ijzer op pijl te houden en wat kleibolletjes voor bij de echinodorussen en crypto's.
Misschien nog nitro voor een No3 van 10mg/L maar daar valt wel een mouw aan te passen.

Bij de LFS doen ze het precies zo als ik het doe en die planten zijn super gezond en totaal geen algen of iets dus zou het bij mij ook wel moeten lukken toch :)

En wat raad jij anders aan Ivo? Toch het kool er uit en dan eventueel de turf oom en dan met osmose werken of is er een ander middel om de bruine looizuren uit het water te krijgen? Dan ben ik daar namelijk heel benieuwd naar :)

Hoor het wel.
 
Haal je met kool de plantenvoeding er niet uit? Dat zou betekenen dat je het dus voor jan l*l doet.

Maar Kevin, dit gaat wel mooi worden. Mooie planten, hoop echt voor je dat het gaat aanslaan.Waarom houd je de Cabomba er niet in? Met CO2 zul je prachtige bossen krijgen!
 

Terug
Bovenaan