Trofis Colisa 1200 Zuid-Amerika van Khoppie


Mijn idee, je ramirezi's hebben toch blijkbaar stress in je bak.Misschien door de recente veranderingen in je bak (waterwaardes, inrichting, misschien te lage temperatuur). Hierdoor zijn ze vaak vatbaar voor o.a. wormen.Als ze wel eten, toch vermageren en de ontlasting wit en slijmerig is kan het misschien flagellaten zijn.

Ik ga er vanuit dat je je bak wel regelmatig ververst en ze goed voedsel (o.a.diepvries en gevarieerd) geeft, zeker aangezien je ook maanvissen hebt.

Een behandeling tegen flagellaten,huid en kieuwwormen lijkt mij niet zo'n slecht idee,al is het nu misschien iets aan de late kant. Ben er sowieso wel voorstander van om zeker ramirezi's regelmatig te ontwormen.Je kan het in een aparte bak doen, maar ik zou het in de normale bak doen. Voordeel is dat je andere vissen dan ook meteen ontwormd zijn. E�n ding is zeker, als je niks doet gaan ze sowieso dood.
 
De temperatuur is op het moment 26,8 graden en zakt snachts naar 26,4.
Ik geef ze gevarieerde diepvries voeding en geen rode muggen larven en tubifex omdat ik gehoord had dat dit bij dwergjes soms verkeerd uit kan pakken.

Voor het vrouwtje is de hulp helaas te laat gekomen en zij is gaan hemelen :( :(
Het mannetje vertoond nu enorme stress tekenen en zoekt zijn vrouwtje overal :(
Ga echter geen nieuwe meer halen omdat ik te bang ben dat het weer mis gaat :(
Het mannetje oogt ook weer minder fit dan gisteren maar kan ook stress zijn. Zal morgen wel medicijnen halen had vandaag geen tijd heb vandaag bij ons een nieuwe CV gehangen en zat behoorlijk tegen.
 
Ik begrijp dat je weinig tijd hebt,maar volgens mij ben je vaak een stap te laat.
Vissen observeren en anticiperen,is een gratis tip.
 
Denk dat de man ook gaat hemelen, binnen nu en een paar dagen. Ik zou het beestje een flinke klap geven..
 
Ik geef jou toch ook geen doodklap voordat ik je geprobeerd heb te redden?????
Beetje kort door de bocht hoor :s

Het viel me pas sinds eergisteren op oom mede omdat ze gewoon aten en gewoon heel actief waren. Ze is ook echt pas de laatste 2 dagen enorm afgevallen en begin half vorige week was de ontlasting nog normaal. En ik kijk elke dag maar zondag is de winkel niet open dus kan ik weinig doen en vandaag had ik gehoopt door vroeg met de CV te beginnen op tijd klaar te zijn zodat ik nog naar de LFS kon maar alles zat tegen dus kon helaas niet dus vandaar dat het zolang duurt.
Het is heel lullig en komt misschien over of ik er weinig tijd aan besteed maar is nu gewoon samenloop van omstandigheden en een zondag waar ik niks aan kan doen.
 
Je begint met,het gaat de laatste 4 dager bergafwaarts. Dan gaat er nog een dag overheen,en het volgende bericht is dat de vis dood is.Zo kunnen leden toch ook niet helpen?
 
Nee geef hem een doodklap is een prima manier van helpen!!!! Top!
Ga morgen behandelen en kijk wel war er gebeurd. Hoop dat hij te redden is en misschien krijgt hij dan een nieuw vrouwtje maar eerst maar eens kijken hoe dit gaat.
 
Hoe ga je hem dan redden? En hoe denk jij dan dat ze ziek zijn geworden?

Ik weet voor bijna 99% dat de man ook gaat hemelen, zeker als ze in een ver stadium zijn helpen medicijnen vaak niet meer.Door ze langer te laten leven laat je ze alleen maar langer lijden, althans dat is mijn ervaring.

Gek genoeg dacht ik al dat de ramirezi's het niet zo lang bij zouden uithouden. Want als je je ramirezi's echt had willen helpen had je ze op in ieder geval zachter en zuurder water gehouden..
 
Laat maar weer zoek het zelf wel uit jij altijd met je misselijke verwijten!

Het forum heeft niks aan jou Visstick je jaagt alleen maar leden weg is al de 2de keer dat ik door jou van het forum af ga zou toch eens gaan werken aan je manier van reageren

Doe wel wat mij goeddunkt heeft me veel verder gebracht dan al die zinloze opmerkingen als sla hem z'n kop maar in..... Gast echt nergens over. Hij zwemt nog en kwam net weer gewoon eten dus vind hem nog fit genoeg om het er op te wagen. Helpt het niet dan heb ik het toch geprobeerd.

Misschien tot binnen kort weer maar heb het nu weer gehad hier. Altijd dezelfde die het verpesten ;)
 
Balen allemaal Kevin.
Ik kies geen partij maar je zou de opmerkingen van mensen die je niet aanstaan ook kunnen negeren toch?!
Vind het altijd zo jammer dat mensen zich zo focussen op de in hun ogen negatieve reacties en dat zelfs als reden nemen om niet meer op het forum te komen,zijn nog meer leden hoor... :juggle: ;)

Succes iig.
 
Tel tot 10, adem in, adem uit, herhaal dat nog een paar keer, en dan pas reageren op het geen waarop je wil reageren.
Rustig aan ;)
 
Kevin, ik heb flink getwijfeld of ik dit bericht wel moest schrijven, maar ik doe het toch, met het risico dat je straks ook kwaad op mij wordt, maar weet dat het goed en vooral constructief bedoeld is.

Natuurlijk zonde van het ramirezi vrouwtje, laat ik dat vooropstellen. Helaas ben ook ik er een beetje bang voor dat de kans aanzienlijk is dat we je alvast kunnen condoleren met het mannetje. Je beschrijvingen klinken mij namelijk niet bepaald hoopvol in de oren.

Ik weet ook eigenlijk niet zo goed waarom je zo kwaad wordt als iemand aangeeft dat een flinke tik volgens hem/haar het beste is. Zoiets wordt toch niet bepaald lichtzinnig geschreven. Sterker nog: liever schrijven mensen dat helemaal niet. En jij wilt het liever niet lezen, maar betekent dat ook dat het niet het juiste advies kan zijn, of dat het zinloos is? Volgens mij niet. Op ander welgemeend advies reageerde je eerder ook al zo heftig. Even tot 10 tellen zoals Astrid al zei zou ook voor je eigen gemoedrust wel helpen denk ik zo.

Dat je een poging wilt wagen het mannetje nog te redden is volkomen begrijpelijk en dat je hem nog fit genoeg vindt ogen is daarvoor een prima argument. Maar je zult wel een idee moeten hebben hoe je dat dan wilt gaan doen en waarom juist dat zou gaan helpen. Stel jezelf de vraag waarmee wil je dan gaan kuren en waarom zou juist dat volgens jou kunnen helpen. En wees eerlijk naar jezelf toe en trek je conclusies als je die vragen voor jezelf niet kan beantwoorden.

Het valt me ook op dat je het had over de laatste 4 dagen, maar misschien was er al een voorbode. Op 5 juli schreef je: "Belt mn vriendin net op dat het vrouwtje van de Ramirezi's zich links voorin het aquarium op houd en een beetje op de bodem rust." Ik vermoed toch dat er toen al wat aan de hand was. Hoe (en hoe lang) heb je de ramirezi's eigenlijk overgewend nadat je ze had gekocht?

Lees ook je topic eens terug en zet voor jezelf op een rijtje welke adviezen allemaal zijn gegeven. We zitten op pagina 12 van dit topic (met onze foruminstellingen) en al vanaf pagina 6 is de hulpstroom zo'n beetje continu. Daarnaast heb je nog diverse andere topics gehad. Zou me verbazen als daarin niet veel dingen staan waar je ook nu nog wat aan hebt.

En of je nu straks een nieuw vrouwtje wilt halen voor de man, of dat het weer een ander soortje wordt, ik hoop dat je deze keer wel het geduld weet op te brengen om eerst de bak er klaar voor te hebben. Het voornemen dat je had om eerst je water in orde te krijgen, alvorens de ramirezi's te plaatsen was een heel goed voornemen. Helaas heb je je daar niet aan gehouden. Dat de winkel ze niet langer voor je wilde vasthouden had hun probleem moeten zijn, niet het jouwe. Tipje voor de volgende keer. Het is namelijk niet zo dat het een unieke kans is als er ramirezi's bij een LFS zitten, want die zijn eigenlijk altijd wel te krijgen. Je kunt dus prima eerst de bak op orde brengen voordat je weer aan uitbreiding gaat denken zonder dat je het risico loopt dat je naast de ramirezi's grijpt. Het lijkt me ook belangrijk de bak wat rust te gunnen en de veranderingen die je nog voor ogen hebt rustig door te voeren. Wij hebben toen we overgingen van een beetje aangezuurd kraanwater naar osmosewater hiervoor bijna 8 weken (!) de tijd genomen. Dat was ook heel aardig om alles eens goed op een rijtje voor onszelf te zetten.

Succes ermee.

~ Ivo
 
Ik word niet kwaad op jou Ivo jij ligt tenminste toe waarom je iets zou doen en denkt in tegenstelling tot de eerdere opmerking van Visstick.
Het kan inderdaad zijn dat er al een voorbode was maar nadat ze een flinke normale ontlasting gehad heeft ging het weer goed met haar ook en hield ik ze in de gaten en observeerde ik het aquarium meerdere malen per dag.
Of het mannetje het gaat redden weet ik niet maar wil het er toch op wagen. Ik ga zoiezo een medicijn halen tegen inwendige wormen en tegen uitwendige en kieuwwormen en wil daarvoor de Colombo cerpofor dacticid gaan proberen omdat deze zoals ik nu lees alle wormen aanpakt.
Ik ga nu eerst is alles op orde krijgen en ga daarna werd tijd maken om hier terug te komen.
 
Dr ramirezi man leeft nog steeds en lijkt aan de beterende hand te zijn :)
Hij eet nog steeds en hij heeft normale ontlasting dus tot nu toe lijkt de behandeling aan te slaan :)
 
Zo zijn we weer.

Na net lekker 3 weken vakantie gehad te hebben en lekker met het aquarium bezig geweest ben heb ik weer orde op zaken weten te stellen. Had zonder het te weten last gekregen van blauwalg.....
Dit merkte ik pas op toejn ik de Salvinia Natans weer eens goed ging uitdunnen. Hier zat allemaal algensmurrie tussen en als je dit over je vingers deed en er even mee knede stonk het behoorlijk.
Ook achterin het aquarium zat er op het zand het een en ander aan plekken die ik niet had opgemerkt omdat het aquarium zo donker geworden was.
Alles nagemeten en alle opties doorgenomen en vermoed dat het een te lage No3 geweest is want sinds deze weer goed op pijl was zag ik de alg verdwijnen. Ga nu de Salvinia Natans zoiezo beter in toom houden zodat er een betere doorstrominhg in het aquarium blijft is in meerdere opzichten beter.

Het Ramirezi mannetje is weer helemaal opgeknapt en weer de oude. Dus even een opmerking naar degene die toen het advies gaven hem dood te maken. Ik vind dat jullie dit nog al snel zeggen. Een vis kan ziek worden maar ook weer genezen. Ja de rami's staan er om bekend dat ze het niet vaak halen maar als je het niet probeerd lukt het nooit. Dus a.u.b. niet te snel zijn met je oordeel dit kan misschien nog een aantal vissen levens schelen.
Hij heeft ondertussen een nieuw vrouwtje gekregen en ze maken het goed. Ze maken regelmatig parings dansjes en het mannetje heeft al regelmatig een soort van bunker in het zand gemaakt. Eitjes heb ik echter nog niet gehad maar komt misschien nog wel.
De maanvissen doen het ook uitstekend en zijn weer rustig geworden. Het geetter is opgehouden op zo af en toe elkaar uitdagen na maar dit is noujuist mooi om te zien en niet meer zo irritant als ze eerst deden. Het koppeltje heeft ondertussen weer 2 legsels gehad maar ook deze waren na een nacht weer weg. Ik verdenk het vrouwtje er van maar heb nooit echt concreet gezien dat zij de eitjes op at.

Het grote verschil is dat ik gestopt ben met moeilijk doen en ik weer lekker back to basic aan het gaan ben. Ben al gestopt met het toevoegen van osmose water en eikenblad extract en ga bij de volgende verversing het turf uit mijn filter verwijderen.
Ik weet dat ik hiermee geen vrienden zal maken maar laat ik voor eens en altijd maar gelijk duidelijk zijn. Het is MIJN aquarium dus IK bepaal wat IK doe. Wat jullie er ook van denken moet je zelf weten en je mag en kan er op reageren maar het veranderd niks. Dan ben ik maar eigenwijs en misschien in jullie ogen lui maar interesseert me niks. Er zijn maar genoeg gevallen bekent waar het ook goed bij gaat dus waarom zou het bij niet moeten kunnen.
Ik ga me ook niet maar op de kast laten jagen door mensen die het er niet mee eens zijn. Dit is de weg die ik in ga slaan en als sommigen het er niet mee eens zijn moeten ze maar niet meer in mijn album kijken, simpel is dat :)

Voor een foto update vind ik het nog te vroeg maar wou weer eens iets van me laten weten en vertellen hoe het er nu voor staat :)
 
Goed van je dat je je zelfstandig opstelt en je minder laat be�nvloeden door reacties van buitenaf. Let wel op dat het niet alleen jouw aquarium is, maar tevens de levensomgeving van je vissen. Dat betekent dat jij, aangezien jij de controle hebt over die levensomgeving, de beste omstandigheden moet aanbieden voor zover dat mogelijk is. Ik vind het super dat je je ramirezi man niet hebt opgegeven wat laat zien dat jij het beste overhebt voor je vissen, maar let wel op dat het gros van je vissen echt zacht en zuur water nodig hebben om te kunnen leven. Let dus goed op je vissen de komende periode en wees bereid om het weer op de 'oude' manier te doen, zodra je ziet dat het minder gaat met je vissen.

Succes!
 
Dan had ik me inderdaad vergist en was de ramirezi er gelukkig minder erg aan toe. Jammer van de blauwalg, maar is ook geen wereldramp.
 
hallelujah jeppo :)..en blij te horen dat de ramirezi het goed doet al ben ik het wel eens met een eerder gemaakte comment dat je vrij veel bezig bent in de bak. Wat in mijn ogen niet perse bevorderlijk is niet aanvallend bedoeld.


Ben een fan van je bak dat dit duidelijk is.
 
Ik weet dat ik nog steeds te veel bezig ben in het aquarium en geef dit ook eerlijk toe dus zie het niet als aanval hoor :) Als het turf er uit is, is dit ook voor langere tijd het laatste wat ik kwa grote veranderingen door ga voeren.
Ga gewoon mijn handen op mn rug binden als het moet :p Wel moet ik nog uit vogelen hoeveel en hoevaak ik easylife nitro toe moet voegen voor een goede No3 waarde maar dit is een kwestie van meten en corrigeren waar nodig. Dit geld ook voor de Fe waarde. Voor de rest ga ik nu in ieder geval niks meer veranderen behalve misschien nog een aantal slakjes toe voegen die mijn bodem struktuur open houden. Iemand die een goede kandidaat weet??
Voor de rest is het aquarium nu een beetje aan de kale kant omdat ik de Salvinia Natans flink heb terug moeten snoeien i.v.m. de blauwalg die er helemaal tussen zat. Ook doen de 2 Echinodorus Magdalensissen het niet beister goed maar trekt nu misschien wel weer bij nu ze wat meer licht hebben en de No3 en Fe waarde weer op pijl zijn :)

De blauwalg is inderdaad niet het ergste en vond het nogal meevallen met dat het steeds terug kwam enzo. Heb nog een aantal plekjes op het zand maar deze verwijder ik wel bij de volgende verversings beurt.

Bedankt MSS :D
 
Zo net weer de No3 en de Fe gemeten en ben niet geheel ontevreden :p

No3: 10 mg/L ( ga ik nog iets verhogen )
Fe: 0,25 mg/L

Heb de overige Salvinia Natans ook verwijderd zat helemaal vol met blauwalg dus heb nu even geen drijfplanten maar die komen wel weer :)
 
Mooie vissen heb je Kevin.
Tja ramirezi's zijn eenmaal gevoelige vissen en moeilijk te houden.

Ik ben ook al een tijdje aan het stoeien met blauwalg en het word nu aanzienlijk minder nu ik vaker water ververs.
Planten doen het nu ook goed in mijn Rio.
Tja ik ben nu eenmaal geen voorstander van middelen.
Mijn ervaring is: hoe minder je klooit met je bak hoe stabieler het word.
 
Bedankt memmo :)

Dat wel maar toch blijven het mooie vissen met een prachtig mooi karakter :D
De blauwalg is bij mij nog niet echt erg en zie het langzaam aan weer minder worden. Ik gebruik oom geen middeltjes tegen blauwalg er zijn ook manieren genoeg zonder al die "wondermiddelen" je moet de oorzaak aanpakken en niet het gevolg anders kom je er nooit vanaf.

Heb van de LFS gratis slakjes gehad ze hadden er veel te veel dus dat was weer een meevaller haha :p
 
Vandaag weer een goede waterverversing gedaan en gelijk de laatste resten van de blauwalg afgeheveld.
Tevens heb ik rondom de zandbodem zwarte tape geplakt zodat ook hier de blauwalg zal verdwijnen :)

Ook is uit het filter de kool verwijderd en heb ik een laag filterwatten toegevoegd omdat ik wat last had van zweefvuil.
Nu ben ik voor de aankomende tijd klaar in het aquarium en laat ik het lekker met rust. Geef de 2 Echinodorus Magdalensis toch nog een kans, misschien dat ze met meer licht toch beter groeien :) Zo niet dan kan ik die altijd nog veranderen :)

Tevens van de week weer een legsel gehad van de maanvissen en de eerste ei afzet van de ramirezi's gehad :D
Bij beide was het na 1 nacht al weer weg maar is opzich niet erg :)

Nu maar lekker alles zijn gang laten gaan en wacht nog even met drijfplanten want de Vallisneria maakt goed lange bladeren aan dus mijn hoop is dat deze nu lekker goed gaat groeien nu deze alle ruimte heeft :)
 
Fijn dat het allemaal goed gekomen is. Ik heb de discussie een beetje gelezen en het internet is altijd lastiger omdat anderen niet in je aquarium kunnen kijken. Niet iedereen heeft ook dezelfde ervaringen, dus uiteindelijk doet iedereen toch wat hem/haar het best lijkt. Soms pakt dat goed uit, soms niet, maar daar leert iedereen weer van.
 
Ben er ook blij mee want het gaat nu de kant op die ik wil en ik merk geen verandering van gedrag bij de vissen dus dat is ook positief :)
Ik ben me er van bewust dat het voor de vissen toch het beste zou zijn als ze op zuur water zitten maar heb ze eerder op kraanwater gehouden en toen was er ook niks aan het handje dus ga het weer gewoon proberen.
Zie ik dat de vissen er last van krijgen dan zal ik wel weer terug naar zuur moeten maar daar ga ik niet van uit :)
 
Er heeft zich een enorme ramp voorgedaan in mijn aquarium :(

Gisteren waren de zus van mijn vriendin en haar vriend bij ons thuis en deze wouden de vissen wat te eten geven.
Ikzelf was niet thuis maar mijn vriendin weet ook hoe dit moet en hun hebben het ook al vaker gedaan omdat ze dit leuk vinden dus gebeurd wel vaker. (gewoon droogvoer) ik vind dit zelf ook goed want ze moeten 's avonds toch nog gevoerd worden.
Nu was de thermostaat van het glas af gekomen en naar de bodem gezakt (gebeurd ook wel vaker, slechte zuignappen). Deze hebben ze wel terug geplaatst maar waarschijnlijk ongemerkt de draaiknop per ongeluk omgedraaid. Deze is vrij makkelijk om te draaien en als je dit niet doorhebt draait deze zo mee.
Ik kwam vanochtend pas vrij laat uit bed en merkte het in eerste instantie niet omdat de verlichting nog uit was.

De temperatuur stond voor ik gisteren ging werken zo rond de 25,5 graden. Toen ik vanochtend merkte dat het foute boel was stond de temperatuur op 38,7 graden dus meer dan 13 graden warmer :( Ze hadden gisteren rond 19.30 uur de vissen eten gegeven en zag het vanochtend pas toen de verlichting om 11.00 uur aan ging. Helaas hebben een aantal van mijn vissen dit niet overleeft waaronder 3 maanvissen en een stuk of 6 kardinalen :(

Echt zo zuur en kl*te dit :(

Ben benieuwd of er niet nog meer vissen het loodje gaan leggen want de andere 2 maanvissen zagen er ook niet heel erg goed meer uit en de kardinalen dobberden zo maar een beetje rond en waren helemaal van kleur af net zoals de maanvissen :(
De ramirezi's lijken niets te mankeren alleen dat ze een beetje loom zijn. Ook de L-nummers zien er nog goed uit dus deze halen het hopelijk ook. Heb de thermostaat weer terug gedraaid en de 2 kappen van het aquarium opengezet en de pomp op volle capaciteit. Ook heb ik de uitstroom boven het water gehangen omdat ik zo hoop dat het sneller afkoelt. Ook staat er een ventilator op het aquarium gericht. Durfde geen water te verversen omdat zo het water weer te snel afkoelt en dit is volgens mij ook niet goed :(

Denk je zelf alles weer op orde te hebben gebeurt dit..........&**%$#&^%$%@ je weet wel wat.

Neem mijn vriendin en haar zus en vriend niks kwalijk want ze hebben het niet expres gedaan maar maakt het niet minder zuur.

Nu maar hopen als ik straks terug kom van het werken dat er geen vissen meer zijn gaan hemelen maar heb er een hard hoofd in :(
 
Nogal........

Soms vraag ik me ook af waarom dit soort dingen altijd mij overkomen maarja krijg je toch geen antwoord op. dus ga er maar het beste van proberen te maken en zoveel vissen als mogelijk proberen te redden.

Net een berichtje van mn vriendin gehad dat er weer 3 kardinalen op de bodem lagen dus zijn in totaal al 9 kardinalen :( Heb er nu nog maar 7 over pfff...

Visbestand nu:

2x Pterophyllum sp. Rio Nanay.
7x Paracheirodon Axelrodi.
2x L168.
1x L081.
1x L204.
2x Mikrogeophagus Ramirezi.
2x Aphyosemion Australe.

Dus niet veel soeps mee.

Over de kardinalen maak ik me niet al te druk maar vind het vooral erg van de maanvissen.
Deze soort in dit formaat terug krijgen is erg moeilijk en vooral hier in de buurt :(
Kleintjes durf ik er niet bij te zetten deze worden zo dood gemaakt door de grotere vermoed ik :(
 
Weer even een update.
Een van de overgebleven maanvissen is ook gaan hemelen :(
Heb er nog maar 1 en ook die ziet er nog beroerder uit dan voor ik ging werken. Denk als het nog een beetje erger word ik het beestje maar uit zijn of haar lijden verlos :( De temperatuur is nu gezakt naar 32,5 graden dus weer enigsinds acceptabel. Hij moet nog wel verder zakken maar het ergste kwa temperatuur is voorbij.
De kardinalen zijn ook nog steeds goed van slag af en vermoed dat bij deze ook nog een aantal zal gaan hemelen aangezien het vissen zijn die totaal niet tegen stress kunnen en snel ziek worden door teveel schommelingen.
De ramirezi's zijn wel weer heel erg actief maar die kunnen 32,5 graden dan opzich ook wel waarderen :)

Veel ellende dus door 1x iemand anders je vissen te laten voeren pfff...... is tot nu toe altijd goed gegaan maar ga het nu voortaan weer zelf doen.

Nu eerst maar kijken wat het voor de rest met de vissen gaat doen en dan op het gemak eens gaan kijken voor andere vissen maar welke weet ik nog niet.
Wil het in ieder geval makkelijk houden. De ramirezi's blijven en ga voor de rest kijken hoe of wat. Misschien de kardinalen weer aanvullen of toch een nieuw scholenvisje mocht er weinig tot niks overblijven. Dan nog een vis voor in de bovenlaag en klaar.

Maar dit komt nog wel het belangrijkste is nu dat allees eerst een tijdje stabiel blijft en dat ik geen uitval meer heb en er zeker van ben dat er door dit grapje toch geen ziekte of virus is onstaan.

Houd jullie wel op de hoogte mochten er veranderingen zijn.
 
Heeft er echt niemand tips ofzo of is het niet interessant genoeg?
 
Mijn ervaring is redelijk beperkt, maar ik denk dat ik me zou richten op het verder verlagen van de temperatuur (32,5 is nog steeds vrij hoog) en de waardes goed in de gaten houden. Een goede water ververs van 20~30% met koel water geleidelijk toe te voegen doormiddel van een tuinslang bijv. kan helpen. Zoals je zelf al zegt is het belangrijkste dat de situatie nu een tijdlang stabiel blijft voordat je weer een uitbreiding doet van je vissenbestand.
 

Terug
Bovenaan