Kevin, ik heb flink getwijfeld of ik dit bericht wel moest schrijven, maar ik doe het toch, met het risico dat je straks ook kwaad op mij wordt, maar weet dat het goed en vooral constructief bedoeld is.
Natuurlijk zonde van het ramirezi vrouwtje, laat ik dat vooropstellen. Helaas ben ook ik er een beetje bang voor dat de kans aanzienlijk is dat we je alvast kunnen condoleren met het mannetje. Je beschrijvingen klinken mij namelijk niet bepaald hoopvol in de oren.
Ik weet ook eigenlijk niet zo goed waarom je zo kwaad wordt als iemand aangeeft dat een flinke tik volgens hem/haar het beste is. Zoiets wordt toch niet bepaald lichtzinnig geschreven. Sterker nog: liever schrijven mensen dat helemaal niet. En jij wilt het liever niet lezen, maar betekent dat ook dat het niet het juiste advies kan zijn, of dat het zinloos is? Volgens mij niet. Op ander welgemeend advies reageerde je eerder ook al zo heftig. Even tot 10 tellen zoals Astrid al zei zou ook voor je eigen gemoedrust wel helpen denk ik zo.
Dat je een poging wilt wagen het mannetje nog te redden is volkomen begrijpelijk en dat je hem nog fit genoeg vindt ogen is daarvoor een prima argument. Maar je zult wel een idee moeten hebben hoe je dat dan wilt gaan doen en waarom juist dat zou gaan helpen. Stel jezelf de vraag waarmee wil je dan gaan kuren en waarom zou juist dat volgens jou kunnen helpen. En wees eerlijk naar jezelf toe en trek je conclusies als je die vragen voor jezelf niet kan beantwoorden.
Het valt me ook op dat je het had over de laatste 4 dagen, maar misschien was er al een voorbode. Op 5 juli schreef je: "Belt mn vriendin net op dat het vrouwtje van de Ramirezi's zich links voorin het aquarium op houd en een beetje op de bodem rust." Ik vermoed toch dat er toen al wat aan de hand was. Hoe (en hoe lang) heb je de ramirezi's eigenlijk overgewend nadat je ze had gekocht?
Lees ook je topic eens terug en zet voor jezelf op een rijtje welke adviezen allemaal zijn gegeven. We zitten op pagina 12 van dit topic (met onze foruminstellingen) en al vanaf pagina 6 is de hulpstroom zo'n beetje continu. Daarnaast heb je nog diverse andere topics gehad. Zou me verbazen als daarin niet veel dingen staan waar je ook nu nog wat aan hebt.
En of je nu straks een nieuw vrouwtje wilt halen voor de man, of dat het weer een ander soortje wordt, ik hoop dat je deze keer wel het geduld weet op te brengen om eerst de bak er klaar voor te hebben. Het voornemen dat je had om eerst je water in orde te krijgen, alvorens de ramirezi's te plaatsen was een heel goed voornemen. Helaas heb je je daar niet aan gehouden. Dat de winkel ze niet langer voor je wilde vasthouden had hun probleem moeten zijn, niet het jouwe. Tipje voor de volgende keer. Het is namelijk niet zo dat het een unieke kans is als er ramirezi's bij een LFS zitten, want die zijn eigenlijk altijd wel te krijgen. Je kunt dus prima eerst de bak op orde brengen voordat je weer aan uitbreiding gaat denken zonder dat je het risico loopt dat je naast de ramirezi's grijpt. Het lijkt me ook belangrijk de bak wat rust te gunnen en de veranderingen die je nog voor ogen hebt rustig door te voeren. Wij hebben toen we overgingen van een beetje aangezuurd kraanwater naar osmosewater hiervoor bijna 8 weken (!) de tijd genomen. Dat was ook heel aardig om alles eens goed op een rijtje voor onszelf te zetten.
Succes ermee.
~ Ivo