Trofis Colisa 1200 Zuid-Amerika van Khoppie


Je zou eens kunnen kijken naar purigen. Genoeg topics over te vinden op het forum.
 
Ik heb er al over aan het denken geweest om de kool er uit te halen en dan de kalk naar beneden te brengen met osmose want merk inderdaad dat de Nitraat en de Fe er heel snel uit gefiltert worden......
Niet echt over nagedacht maarja is maar een kleinigheidje denk ik :)

Vandaag de waterwaardes gemeten en de Co2 weer iets terug geschroefd. Nu geen bubbelbad meer haha :p

De waterwaardes zijn nog niet je van het maar komt ook gedeeltelijk door de kool vermoed ik.

PH: 7 - 7.5 (vermoed ronde de 7.3)
KH: 8 (nog veel te hoog)
No3: 5mg/L (zou zeker 10 tot 15 mogen zijn)
Fe: 0.5mg/L (helemaal goed)
Po4: 0.5mg/L (heb ik lieer op 0 of is dit ook goed)

Bedankt visstick ik hoop ook dat het mooi gaat worden :D

Ik zal eens zoeken naar dat product Ivo bedankt :)

Ik wou eigenlijk nog foto's plaatsen maar het word een filmpje :p Veel makkelijker dan een hoop foto's te uploaden en heb nu in 2 minuten alles kunnen laten zien van inrichting tot bewoners en de techniek :p

https://www.youtube.com/watch?v=nd6bR3Y ... e=youtu.be

Zoals te zien is loopt de Co2 een stuk minder snel en is de lange termijn test donker groen :)
Ook kun je zien dat het wateroppervlak niet heel erg hard beweegt wat weer goed is voor de Co2 :)

Hoop dat jullie het wat vinden :D

Tips en op of aanmerkingen zijn altijd welkom :)
 
Heb met Zuid-Amerika een hoop problemen gehad (deels door mezelf) en was toe aan iets anders :)
Het was allemaal wel heel makkelijk hoor een hoop hout en wat stenen en wat planten en klaar maar het was toch net niet helemaal wat ik voor ogen had. Ook mijn vriendin vind een beplant aquarium vele malen mooier dan een aquarium met een Zuid Amerikaanse inrichting dus dit was voor mij de doorslag. Tel daarbij op dat ik de bodem toch al moest vervangen i.v.m. dichtslibben en het npodige hout wat rot was en het was eigenlijk zo gebeurd :)
Toen ik de Juwel Rio 125 nog had was dit ook een planten aquarium en miste het toch wel. Het oogt heel mooi als het eenmaal aangeslagen is.
Ik ben ook heel blij dat ik deze keuze gemaakt heb want ben nu al enorm tevreden (laat staan als alles mooi groeit en aanslaat) en het spreekt me veel meer aan dan de zuid amerikaanse inrichting :)
Het is weliswaar misschien wat meer werk maar ook dit valt wel mee denk ik.
Bij mijn vorige inrichting moest ik ook Easylife Ferro en Nitro toevoegen en is nu niet heel anders alleen iets grotere hoeveelheden. Het enige wat voor mij veranderd is dat er meer planten in staan en ik wat vaker mijn waterwaardes moet controleren en waar nodig bijstellen. Heb gelukkig ook de lange termijn test die me helpt met het bepalen van de juiste hoeveelheid Co2 :) Zolang die groen is, is het goed makkelijk zat.

Wat ik nu gaan doen met de kool en het turf weet ik nog niet hier ben ik nog niet aan uit. Eerst maar is het een en ander lezen over purigen en anders toch mijn water zachter maken met osmose en dan maar de turf en het kool er weer uit :)
 
Ik ben aan het zoeken geweest naar artikellen over purigen omdat Ivo aangaf dat ik dit misschien kon gebruiken als vervanger van de kool (om het water niet bruin te laten worden door de turf) maar nu kan ik deze artikellen nergens vinden???
Onder welk rubriekje kan ik dit vinden?
 
Bedankt voor de reacties :D
Ik zal eens gaan snuffelen in de boven genoemde links :D
 
Ik ben overtuigd :D
Ik ga purigen bestellen :p Het schijnt echt super te werken en geen effect te hebben op de Fe, No3 en PH, KH, GH te hebben dus perfect voor het doel waar ik het voor wil gebruiken :p

Nogmaals heel erg bedankt :D
 
Zo ik heb gelijk via APO de 100ml verpakking van Seachem Purigen besteld :D
Heb hele goede recenties gelezen over deze Purigen. Voor nu heb ik de 100ml verpakking besteld omdat je hierbij een speciaal netje krijgt waar je de purigen in kan doen. Mocht ik het ooit nog eens nodig hebben kan ik altijd een grotere verpakking bestellen :p
Maar schijnbaar is het jaren te gebuiken als je het maar op zijn tijd regenereerd :)

Dus nu even afwachten totdat ik de Purigen binnen heb en dan kan het kool er weer uit en blijven mijn waterwaardes m.b.t. de planten als het goed is een heel stuk stabieler dan nu :D

Weer een stapje dichterbij een mooie plantenbak :D
 
Khoppie zei:
Po4: 0.5mg/L (heb ik lieer op 0 of is dit ook goed)

Ik voeg zelfs extra PO4 toe, in mijn planten bak. Velen adviseren een verhouding NO3: PO4=20:2 zelf neem ik dat niet zo strict, als er maar van beiden aanwezig is voor dat je gaat verversen en na het verversen vul ik dit weer aan.

Doe ik overigens met alle voedingsstoffen op die manier. Ik hou hierbij de dosering voor de EI-methode aan, volgens recept op aquariumbemesting.nl
 
Ow oke omdat ze mij bij de LFS hadden verteld dat de fosfaat 0 moet zijn. Daarom zit er in mijn filter ook Rowa Fos om dit eruit te krijgen maar als ik het goed begrijp kan ik dit er dus beter uithalen??

Zal eens lezen wat de EI-methode inhoud lees hier veel over :)

Heb gisteren de Purigen besteld en heb het morgen al in huis dus word morgen avond gelijk in het filter gestopt en de kool eruit gehaald.
Met het aquarium gaat het echt super goed en vooral de cabomba en de Ludwigia's groeien hard :D Zie gewoon dat ze dagelijks een stukje hogetr komen wat natuurlijk een heel goed teken is :p
Alleen de hele rode plant lijkt het een beetje moeilijk te hebben en verliest het een en ander aan blad. Had al gelezen dat dit vrij moeilijke planten zijn maar wqcht het nog even af misschien is het een kwestie van wennen aan het nieuwe water en andere verlichting :)
De vissen maken het ook heel goed en voelen zich veel prettiger dan in de Zuid-Amerika inrichting :D De cichlide's zijn nog mooier op kleur en de kardinalen ook. Laats genoemde zwemmen nu ook veel meer midden-boven en voorheen was dit midden-onder dus is nu een veel mooier zicht :)
De Co2 doet het goed en de lange termijn controle is nog steeds donker groen wat ik meer dan voldoende vind :)

Dus al met al eindelijk eens een goede start en iets wat wil in een keer goed gaat :p :D
 
Zo de kool is er uit en de purigen zit erin :D
Is echt maar een heel klein zakje en sta er versteld van dat dit voor 400 liter water is maar heb er alle vertrouwen in haha :p

Morgen hopelijk kraakhelder water dan maak ik weer nieuwe foto's :)
 
Zoals beloofd de nieuwe foto's :)
De purigen heeft zijn werk goed gedaan en heeft het water kristal helder gemaakt :D Het water lijk nog wel geel maar is door de verlichting. Ik heb namelijk de Dennerle special plant en de Dennerle kleur versterker (paarse)
De Co2 heeft zijn werk ook prima gedaan en de cabomba en de Ludwigia's zijn flink gegroeid :D
De plant helemaal links en de rode plant hebben het daar in tegen een stukje moeilijker en zitten onder de bruine plekken en laten bladeren los :( Heb dit de vorige keer met de rode plant ook gehad en denk dat de plant helemaal links gewoon een flinke klap heeft gehad.
De ijzer is heel erg belangrijk voor rode planten en die is ook gewoon op pijl dus snap niet waar het dan aan ligt.

De vissen doen het ook super en zijn heel mooi op kleur :D

Genoeg gepraat nu de foto's :D

Totaaltje:

763828khoppie_0_82_pa190022.jpg


De gelige gloed door andere lichtinval

511283khoppie_0_82_pa190031.jpg


De planten die het goed doen rechts in het aquarium

316679khoppie_0_82_pa190023.jpg


De planten die het minder doen

798972khoppie_0_82_pa190024.jpg

638424khoppie_0_82_pa190025.jpg

613642khoppie_0_82_pa190026.jpg


De vissen:

883488khoppie_0_82_pa190027.jpg

422994khoppie_0_82_pa190028.jpg

465332khoppie_0_82_pa190030.jpg



Hoop dat jullie het mooi vinden :D
 
Dat de rode planten het wat moeilijker hebben, kan ook aan de hoeveelheid verlichting liggen.
- Hoeveel verlichting heb je boven de bak zitten en hoeveel uur per dag brand deze?
- Heb je drijfplanten boven de lichtbehoeftige planten?

Houd er wel rekening me, dat als je de verlichting opvoert er ook weer extra voeding benodigd is en dan met name wat extra CO2.

Verder vind ik het er goed uitzien en alles gewoon even de tijd geven om lekker te groeien.
 
Ziet er mooi uit, Kevin.

De planten links...staan die nog onder de verlichting? Vaak reiken de tl's de links en rechtse plekken niet.
Dan zou je daar wat minder lichtbehoeftige planten neer kunnen zetten.
 
Ik heb er op het moment boven hangen:

1x Dennerle Trocal longlife special plant 35W
1x Dennerle Trocal longlife color plus 35W

De verlichting brand van 12.30 uur t/m 23.00 uur dus 10,5 uur.
De lange termijn test is donker groen dus geen overvloed aan Co2 maar ook zeker niet te weinig :)

De planten staan nog onder het licht vooral de rode. De groene plant links in het aquarium staat wat minder onder het licht maar heeft altijd al op deze plaatst gestaan ook in de vorige opstelling. Toen groeide deze ook al niet zo hard maar hij werd niet bruin.
Wel is te zien dat de rode ludwigia rechts in het aquarium sneller groeid dan de groene ludwigia die helemaal recht in de hoek staat dus eigenlijk er precies naast. Dus licht zal wel degelijk van invloed zijn op de groei maar bruin worden ze hier toch niet van :)

Ik ga het nog even afwachten en anders ga ik kijken of ik andere planten kan vinden die er op lijken of als vervanger van de rode plant een rode lotus die wat meer in de voorgrond komt te staan. Dit zijn ook hele mooi planten en dan heb je ook iets van rode tinten in het aquarium. Lotus groiet altijd is mijn ervaring :p

Bedankt voor de leuke reacties :D
 
Heb je voeding bij de wortels van de Alternanthera (ik noem hem nu express bij naam, want 'rode plant' en 'groene plant' is zo onduidelijk). Die waardeert dat wel namelijk.
Houd er ook rekening mee dat nu je water helder is er al meer licht is, dus ook sneller tekorten. Heb je de voeding al aangepast aan de hand daarvan?

~ Ivo
 
Ik wist dr naam niet precies en het is de enige echt rode plant dus vandaar die benaming :)
Ik heb gisteren de Co2 iets opgevoerd omdat ik vond dat deze minder snel liep als tevoren. Vermoedelijk door vuil in de flipper. De lange trrmi . Test is nu weer donker groen dus goed denk ik :)
Zal een kleibolletje bij de alternanthera stoppen. Dit heb ik bij dr crypto's en echinodorussen al gedaan maar zal dat bij deze dan ook wel :)
 
Ik snap het Ivo :)

Is het misschien een optie om op mijn achterste plaat van mijn deksel van dat aluminium plakfolie te doen? En dan voornamelijk aan beide zijkanten.
Dit omdat er in beide achterste hoeken van het aquarium toch wat minder licht komt en dit merk ik aan de groei van de planten. Zoals je op de foto's kunt zien groeit de Ludwigia die wat meer naar het midden geplant staat sneller dan de ludwigia die helemaal links in het aquarium staat.
Hetzelde plantje alleen groeit het stuk wat meer naar het midden staat, dus meer onder de lamp sneller dan de rest.
Ik hoop dus door aan de zijkanten die aluminium oplakstrips te doen dat het licht dan meer de hoeken in weerkaatst word zodat de planten hier ook even snel groeien :)
Echte reflectoren wil ik niet omdat deze alles flink extra belichten en dit is niet nodig de planten in het midden groeien prima en in een mooi tempo :)

De Alternanthera moet als verloren beschouwd worden ik ging er gisteren met een netje langs om het een en ander aan dode bladeren van de bodem te halen en toen lieten er een hele hoop bladeren los dus de plant is aan de onderkant helemaal kaal :(
Ik ben al aan het zoeken geweest en heb een makkelijke rode plant gevonden, zo staat deze in ieder geval beschreven. Het gaat dan om de Rotala Rotundifolia. Dit lijkt me een enorm mooie plant vooral omdat deze ook zo mooi van kleur veranderd. Is er weinig licht dan blijft deze plant groenig met zo hier en daar rood accenten en staat hij in het volle licht dan word deze plant volledig rood :)

Dan wou ik nog aan jullie vragen of jullie een plant weten die links achter in de hoek kan. De plant in de linkerhoek is ook langzaam aan het afsterven en word hoe langer hoe bruiner. Deze plant had het in mijn vorige opstelling al lastig en vermoed eerlijk gezegd ook dat het niet echt een aquarium plant is.
Dus mijn vraag aan jullie is of jullie een mooie plant weten die het wat beter doet op een iets wat donkere plek en het liefst een groene plant want heb nu al de rode luwigia en binnenkort de rotala rotundifolia.

Hoor het graag van jullie :D
 
Mooie foto s Kevin.
Als je folie zou gaan plakken dan heb je meer licht en zal de vraag naar voeding denk ik iets groter worden en dat is iets om even in de gaten te houden.
 
Bedankt John :D

Ja dat zoiezo maar wou dit dan alleen in de hoeken doen zodat de verlichting in de hoeken wat versterkt word en voor de rest nergens :)
De voeding ga ik zeker in de gaten houden en meet dit om de 2 dagen omdat ik nog aan het uitzoeken ben hoeveel Nitro en Ferro ik toe moet voegen om deze waardes enigsinds stabiel te houden :)

Bedankt voor de reactie :)
 
Lekker bakkie hoor! :petjeaf:

Als ik het goed begrijp zijn deze nieuwe planten op 11 oktober erin hebt gezet?
Dat ze blad verliezen is dan heel normaal omdat ze bovenwater gekweekt worden en moeten transformeren naar de onderwatervorm.
Sommige planten zijn daar beter in dan andere. (bv. uit mijn ervaring zijn ludwigia repens daar echte bazen in)
Je hoeft de planten die het minder doen nog niet als verloren te beschouwen vind ik. Geef het nog een maandje.

Ik zal niet te veel gaan goochelen met je waterwaarden, verlichting, voeding & CO2.
Bedenk dat elke keer als je iets aanpast de planten daar ook weer aan moeten aanpassen.
- Algen kunnen gaan profiteren van deze situatie en gaan bloeien.
- De planten die er nu in staan zijn nog niet sterk vanwege de transformatie naar de onderwatervorm.

Snap wel dat je alles perfect wilt hebben, maar hoeft niet allemaal binnen 1 week tijd h�.
Rome wasnt built in a day. ;>
 
Bedankt Apistodwarf :D
Ben zelf nog niet helemaal tevreden maar dat komt nog wel als alles straks lekker gegroeid is en aangeslagen :)
Hopelijk binnen nu en een maand dat het er al een stukje beter bij staat :p
 
Gisteren bij de LFS geweest omdat mijn Co2 systeem geregeld aan op hol slaat. Dit heeft schijnbaar te maken met mijn reduceerventiel. Dit gebeurd schijnbaar wel vaker met de reduceerventielen van Dennerle. Is een pinnetje wat opnieuw afgesteld moet worden.
Vandaag Co2 afkoppelen en terug naar de winkel dan krijg ik een nieuwe reduceer dus wel goede service :)

Voor de rest geen veranderingen behalve wat mos toegevoegd en de planten die groeien :D
 
Het probleem met de Co2 is wonder boven wonder verholpen jeeeejj :D
En wat bleek nu achteraf.... hij heeft nooit naar behoren gefunctioneerd. Ik had mijn Co2 namelijk altijd op het kline 2de streepje staan (dus zo maar net open) en toen had ik al bijna 25 a 30 bellen per minuut. Dit hoorde volgens de LFS dus kennelijk niet. Ik had nergens erg in want ik kende heel het principe niet.
Ik bij thuiskomst de nieuwe reduceer geinstalleerd en hetzelfde afgesteld als mijn vorige.... geen bellen??? Ik de LFS gebeld en die vroegen op welk streepje ik de naaldmeter had gezet. Dus ik vertelde het 2de streepje. Maar toen kwam het :p Ze vroegen of het ging om het 2de kleine streepje of het 2de grote streepje. Dus ik vertelde het 2de kleine streepje en toen kwam dus de aap uit de mouw. Hij moet voor 20 bellen per minuut op het 2de grote streepje gezet worden dus vandaar geen bellen.
Dus ik verteld dat ik de vorige reduceer afgesteld had op het 2de kleine streepje en toen ook al zoveel bellen had. Dit dingen ze op een briefje bij de reduceer doen en deze terug sturen naar de fabrikant dus probleem opgelost :)

De planten waarvan ik dacht dat ze het niet meer zouden gaan doen hebben inderdaad de geest gegeven en zijn helemaal kaal en lelijk terwijl de overige planten het wel prima doen en er prachtig bij staan. De cabomba en de rode Ludwigia zijn zelfs al bijna tot aan het wateroppervlak gegroeid. Ik heb nu Via APO de volgende planten besteld:

3x Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid) voor rechts in de hoek ipv de andere groene plant.
3x Rotala Rotundifolia voor op de plaats van de alternanthera.
1x Bakje Vesicularia dubyana mos voor op een van de stenen.

Hopen dat ik deze planten snel binnen heb en kan plaatsen in het aquarium :D Vooral het sterrenkruid ben ik enthousiast over want vind deze plant echt mooi en heb deze altijd al eens willen hebben en het schijnt een makkelijke plant te zijn :p

Tot zover de update. Als de planten er zijn en in het aquarium staan komen er weer foto's want met de dode planten ziet het e rnu niet uit :p
 
Beste allemaal,

na een tijdje afwezig geweest te zijn vond ik het weer eens tijd worden om wat foto's te plaatsen. ik vond mijn aquarium lange tijd niet echt foto waardig en eigenlijk ben ik er nog niet helemaal tevreden maarja ben er al wel achter dat het met een plantenbak langer duurt voor iets echt helemaal naar je zin is :p
Wil links in het aquarium zoiezo nog iets van rood wegzetten omdat ik het hier teveel rood vind. Had een rode lotus gekocht maar deze sloeg niet aan maar ga ik binnenkort nogmaals proberen en dan een die al wat verder uit de knol is :)

Genoeg gepraat hierbij de foto's :p
Let niet op de alg plekken op de ruiten die ga ik er zo afhalen en gelijk de cabomba en de ludwigia eens snoeien :)

Totaaltje:

347379khoppie_0_82_pc080034.jpg


Links:

547156khoppie_0_82_pc080036.jpg


Rechts (met kerstman :p ) :

547156khoppie_0_82_pc080036.jpg


Labeo bicolor (moeilijk op de foto te krijgen)

388966khoppie_0_82_pc080037.jpg

393989khoppie_0_82_pc080043.jpg


Platy's (blauwe, rode en Mickey mouse)

811542khoppie_0_82_pc080041.jpg

633274khoppie_0_82_pc080039.jpg

618824khoppie_0_82_pc080040.jpg


Baby's:

686818khoppie_0_82_pc080042.jpg

146393khoppie_0_82_pc080038.jpg


Lees jullie tips en reacties wel :D
 
Nog even een totaaltje na het snoeien en het poetsen van de ruiten :)
Het is nog een beetje wazig maarja :p

823734khoppie_0_82_pc080045.jpg


En zoals jullie aan deze foto kunnen zien verwachten we een uitbreiding van ons gezinnetje :D aanstaande vrijdag gaan wij onze franse bulldog pup Milo ophalen :D

447428khoppie_0_82_pc080047.jpg
 
Een plantenbak inrichten gebeurt niet vanzelf, maar het komt goed...met een beetje geduld.
Is mij ook gelukt, al zeg ik het zelf....hahaha
 

Terug
Bovenaan