Trofis Colisa 1200 Zuid-Amerika van Khoppie


Inderdaad, water verversen en de kappen van je bak openzetten zodat het water wat kan afkoelen. :)
 
Het water was vanochtend al afgekoeld naar 26.5 graden dus water heb ik niet hoeven te verversen. Het moet nu nog wel wat verder zakken maar 1.5 week geleden was het water ook nog 27.5 door het warme weer dus kan niet zoveel kwaad meer.

De laatste maanvis ziet er nog steeds belabberd uit maar weet niet goed wat ik er mee aan moet :(
Aan de ene kant denk ik er aan het diertje een kans te geven maar hij/zij ziet er zo slecht uit dat ik eerlijk gezegd betwijfel of hij/zij het wel gaat redden. Blijft toch altijd een moeilijke keuze :(
De kardinalen zijn al wel wat meer op kleur gekomen maar zijn heel schrikachtig en komen heel erg gestresst over. Ga deze heel goed in de gaten houden want volgens mij staan deze vissen er om bekend heel snel witte stip te krijgen in dit soort situaties. Hoop het natuurlijk niet want kan ik er nu echt niet bij hebben.

De ramirezi's hebben dit fiasco tot nu toe boven verwachting goed doorstaan. Had eigenlijk verwacht dat deze als eerste zouden gaan maar niets is minder waar en ze zijn nu volop bezig een nestplaatsje aan het graven in het zand. Dit wil natuurlijk nog niks zeggen want vissen kunnen ook afzetten in slechte omstandigeheden dus is alnog even afwachten. Waterwaardes is niks aan veranderd dus dit is positief :)

Dus even kort samengevat is er een flinke schade onstaan in mijn visbestand.
Ik heb voor mezelf al wel besloten dat mocht deze maanvis het alsnog redden ik deze ga proberen te herplaatsen want soortgenoten zijn amper tot niet te krijgen in het zelfde formaat als dat ik ze had. Ook staat dan al vast dat er geen nieuwe maanvissen meer komen.
De kardinalen worden ook niet meer aangevuld. Ik ben nog niet aan het nadenken over een mogelijk nieuw bestand maar 1 ding weet ik al wel, of het word een school met grote robuuste scholenvissen (10cm of groter) of het word een grote cichlide soort die paargewijs gehouden kan worden. Lekker simpel en niet al te moeilijk meer. Tips zijn nu al wel welkom natuurlijk maar ga er pas echt iets mee doen als heel de boel stabiel is en ik er zeker van ben dat er geen ziektes of wat dan ook aanwezig zijn in het aquarium.

Bedankt voor de reacties in ieder geval :)
 
Ik heb zelf rouwtetra's en bloedvlektetra's, beide mooie grotere soortjes en ze laten zich goed zien.
Maar echt, je hebt alle pech van de wereld zeg, jou bak mag als rampgebied verklaard worden :rolleyes:
 
Jeetje, Kevin.... wat een drama.
Vreselijk..wat zonde van alle vissen en ook zeker van die prachtige maanvissen.
Slecht zeg, zo'n verwarmingselement.

Heel veel sterkte. .
 
Ik schrijf ze op een lijstje bedankt Astrid :)

Dat kan je inderdaad wel zeggen ben er kapot van maarja kan er nu niks meer aan doen.
Ik huil niet snel maar hierom heb ik toch wel even wat traantjes gelaten. Had net alles een beetje op de rit en het kwam in de buurt van hoe ik het voor ogen had en wou hebben en gebeurt er zoiets :( Of ik alle pech van de wereld heb weet ik niet soms denk ik ook wel eens dat ik het over mezelf afroep.
Mijn vriendin en haar zus en vriend vinden het ook allemaal heel erg en hebben al aangeboden de nieuwe vissen te betalen maar heb ze bedankt en gezegd dat dit niet nodig is :) Het is niet expres gegaan en je kan het ook zien als een soort van nalatigheid van mijn kant uit. ik wist het van de thermostaat en heb er niks mee gedaan.

Maarja het is zoals het nu is en moet het er maar mee doen veranderen kan ik het niet meer :(

Ik heb inderdaad gelijk een ander verwarmingselement besteld want wil dit geen tweede keer meemaken. Ook ga ik deze dan gelijk verstevigen. Hoe weet ik nog niet maar komt wel goed.

Tevens zijn de 2 Echinodorus Magdalensissen nu echt overleden. De rest van de planten lijken het te hebben overleefd maar dit zal ik wel merken in de loop van aankomende weken :)

Ook vind ik mijn 7 Japonica garnalen nergens meer en ook voor hen vrees ik het ergste :( Ook de laatste maanvis begint nu steeds vaker naar het water oppervlak te komen om lucht te happen. Zo ging het bij de vorige ook dus denk dat ik deze maar humaan uit zijn lijden verlos :(
 
Zo'n verwarmingselement zou hier per direct een enkeltje de deur uit krijgen en wel op het moment dat er geconstateerd werd dat de draaiknop voor de temperatuurinstelling niet te vertrouwen is. Daar is het nu helaas te laat voor bij jou, maar een nieuwe verwarming zou ik toch direct op het wensenlijstje zetten.

Tsjah en verdere tips.
Wat mij opvalt is dat je schrijft je vriendin plus consorten niets kwalijk te nemen, maar in het vervolg niet meer wilt dat zij voeren. Dat is best lastig met elkaar te rijmen. Niet meer mogen voeren betekent in mijn ogen dat je ze niet vertrouwd. Zo zou ik het althans zien en ik ben vast niet de enige. Bedenk je goed of je zo'n mogelijk signaal wilt afgeven.

~ Ivo
 
Er is nu ook een nieuwe besteld dus hoop deze van de week binnen te krijgen.

Misschien is dat ook wel zo maar wil niet zeggen dat ik ze iets kwalijk neem vind ik. In doe het zoiezo de eerste tijd zelf en daarna zien we wel weer verder. Tevens hebben ze zelf al aangegevn het niet meer te willen doen als ik er niet bij ben dus ben niet bang dat hun denken dat ik ze niet vertrouw. Het had zelfs in het slechtste geval bij mij zelf kunnen gebeuren in een onoplettend moment dus nee neem het hun absoluut niet kwalijk. Kan ook niet vind ik.
En inderdaad zoals je zelf al zegt is het ook wel mn eigen schuld omdat ik van het probleem met het verwarmingselement af wist.

Jij kent mij ook niet persoonlijk dus jij zou het misschien inderdaad anders opgevat hebben maar hun gelukkig niet :)
 
Is het ook maarja zal wel een reden hebben.

Ben net bij de LFS geweest en zag dat ze hele mooie en aparte vissen hadden zitten.
Deze heb ik laten reserveren. Het gaat om de Hemigrammopetersius Caudlis of wel de gele Congo zalm. Ik vind de normale Congo zalm ook altijd heel mooi maar die hebben een groter aquarium nodig. De gele Congo zalm blijft kleiner en zie je volgens mij ook niet zo heel vaak. Ik heb ze nog nooit gezien in ieder geval.

Hey zijn ook vrij makkelijke vissen dus precies wat ik wou :)

Ze mogen zo lang blijven zitten als nodig is dus dat is ook geregeld :)
De kardinalen zijn er nog maar 4 van dus niet veel meer :( Ze hebben ook allemaal een witte laag op hun lijf. Geen schimmel want dat ken ik. Zou het kunnen zijn dat door de warmte hun slijmhuid verbrand is of zoiets?

Hoor het wel :)
 
Dat witte laagje zou een soort van blaar kunnen zijn, ze zullen echt wel een soort van eerstegraads of tweedegraads brandwond hebben opgelopen.
Ik vraag mij gelijk af of je ze niet moet euthanasieren.
Brandwonden zijn geen pretje....
 
Was ik eigenlijk ook van plan maar dan moet je ze wel te pakken krijgen :(
Vind het ook raar dat de ene vis het wel heeft en de ramirezi's en L-nummers niet.
Die zullen misschien hogere temperaturen kunnen verdragen vermoed ik dan maar???
 
Net de laatste kardinalen gevangen en geeuthaniseerd.
Het is nu echt een hele lege bedoeling in het aquarium met alleen nog de 4 L-nummers, 2 ramirezi's en 2 australe killi's.
Nu eerst maar eens alles tot rust laten komen en afwachten wat alles gaat doen :)

Hou jullie wel op de hoogte :)
 
Mascha&Ivo zei:
Tsjah en verdere tips.
Wat mij opvalt is dat je schrijft je vriendin plus consorten niets kwalijk te nemen, maar in het vervolg niet meer wilt dat zij voeren. Dat is best lastig met elkaar te rijmen. Niet meer mogen voeren betekent in mijn ogen dat je ze niet vertrouwd. Zo zou ik het althans zien en ik ben vast niet de enige. Bedenk je goed of je zo'n mogelijk signaal wilt afgeven.

~ Ivo

Ik vertrouw mijn moeder voor 110%
maar mijn vissen laten voederen terwijl ik weg ben? no way ;)

Tussen niet mogen voederen en geen vertrouwen hebben in die persoon is een gigantische kloof.
Het ��n staat totaal los van het ander.
 
Ik zie nu dat ik het niet helemaal goed opschreef. Ik bedoelde niet meer vertrouwen met het voeren. Dat is inderdaad heel iets anders dan in zijn algemeenheid niet vertrouwen.

:oops: :sorry:
 
Balen zeg van je prachtige maanvissen. Veel succes met de bak verder en laat alles lekker even rusten een goede verversing zou ik wel een keer maken en daarna pas nieuwe vissen toevoegen. Ben je bij Brouwers geweest?
 
Hier weer even een update.
Ik heb na mijn laatste bericht geen uitval meer gehad en heb vervolgens na ongeveer een weekje mijn groep kardinalen weer uitgebreid naar 12 stuks.
Toen mijn ouders op visite kwamen hadden deze ook een verassing voor mij bij en dit bleken 2 parrot cichlides te zijn. Ik was totaal niet bekend met deze soort alleen wist ik wel dat het een soort is die uit 2 andere soorten onstaan is dus niet een offici�le soort is.
Ze vonden het zo zielig voor me dat er zoveel vissen dood waren gegaan dat ze me deze cadeau wouden doen. Mijn ouders hebben het niet heel erg breed maar toch gaven ze me dit cadeau dus hierdoor kon ik het ook niet weigeren. Achteraf ben ik er via een ander forum op gewezen dat deze vissen eigenlijk niet in mijn aquarium kunnen (wat ik betwijfel) Ze worden wel wat groter maar ze zijn erg rustig en totaal niet agressief. Ze laten alle vissen met rust en jagen nergens op. Ze zitten gewoon op kraanwater dus dat is ook prima voor ze.
De ramirezi's doen het ook nog steeds onzettend goed ook al zitten ze al bijna 4 weken op kraanwater. Ze vertonen geen raar gedrag en eten gewoon goed. Ook zijn ze erg mooi op kleur en hebben om de 2 a 3 weken een legsel.
Mochten de Zuid-Amerikaanse vissen met der tijd dood gaan dan komen er geen meer voor terug en wil ik over gaan op midden amerikanen de wel de kraanwater waardes kunnen waarderen.

Tevens is er in de techniek ook het een en ander veranderd.
Er zit een splinternieuwe thermostaat in die wel werkt zoals het hoort dus ongelukken zijn zo goed als uitgesloten. ook heb ik sinds gisteren een extra filter aangesloten op het aquarium omdat er aan de ene kant van het aquarium een hoop vuil bleef liggen. Dit komt simpelweg omdat de inlaat van het filter aan de andere kant zat.
Nu heb ik er een JBL Cristalprofi e401 bij gehangen met de inlaat aan de andere kant, dus nu zit er aan iedere kant van het aquarium een in en uitlaat. Ook staan beide filters nu op vol vermogen te filteren. Had eerste alleen een JBL Cristalprofi e1501 en die stond maar half open omdat ik dacht dat deze teveel stroming zou produceren maar achteraf bleek dat ik dus veel te weinig capaciteit had.

Nu heb ik:
JBL Cristalprofi e1501 greenline: max. 1400 liter per uur.
JBL Cristalprofi e401 greenline: max. 450 liter per uur.

dus dit is samen maximaal 1850 liter per uur maar ik weet dat dit nooit gehaald word omdat door vervuiling dit al snel verminderd word. Maar toch denk ik dat ik nu meer dan voldoende filtercapaciteit heb. En het is toch eigenlijk wel beter een over capaciteit te hebben dan te weinig.

Ik weet dat er nu waarschijnlijk opmerkingen gaan komen over de parrot/papegaai cichlides maar heb al besloten ze te houden. Ik weet dat het eigenlijk "mutanten" zijn en het een slechte zaak is dat ze bestaan maar ik heb ze nu eenmaal en ga ze niet meer weg doen. Zou ik ook een beetje onbeschoft en ondankbaar naar mijn ouders vinden.

Binnenkort toch een verduidterings periode doen omdat ik dacht van de blauwalg af te zijn maar is helaas weer terug gekomen. Dus dan maar een verduidterings periode en kijken of dit wil helpen :)
 
Tof om te horen dat het weer beter gaat Kevin! Hopelijk blijft het nu zo. ;)
Ik ben wel is benieuwd naar foto's van je papegaai chiclides. :p
 
Hey Peter :)
Het gaat inderdaad weer langzaam de goede kant op al ben ik nog steeds niet helemaal op de weg terug. Het viel me behoorlijk zwaar na wat er de laatste keer gebeurd is en is me zeker niet in de koude kleren gaan zitten. Maar gelukkig doen de vissen het op het moment erg goed.
De blauwalg is niet zo'n ramp opzich is maar een klein iets :) Ga morgen zoveel als mogelijk de blauwalg afhevelen, een 50% waterwissel doen en de No3 naar 20mg/L brengen. Daarna een bruissteentje in het aquarium hangen en deze vervolgens rondom helemaal afdekken met zwarte vuilniszakken en duck-tape zodat het echt donker word. Dit laat ik zo dan 3 a 4 dagen zitten en vervolgens weer een 50% waterwissel en de filters schoonmaken. Daarna weer de No3 op pijl brengen en zo houden :)

Moet de bovenkant van het aquarium ook afgedekt worden of is dit niet nodig? Er zitten gewoon kleppen op het aquarium is is dit niet voldoende en moeten er toch zwarte zakken overheen?

Hoor het wel :)
 
Ik zal vanavond weer eens wat foto's schieten en deze uploaden :)
Is inderdaad al weer even geleden en het is natuurlijk een foto album en geen talk album :p

Foto's volgen dus snel :p
 
Hierbij de beloofde foto's :)
Anders werd het pas volgende week i.v.m. de veduisterings periode.

Papegaai cichlides:

535731khoppie_0_82_p8270014.jpg


472794khoppie_0_82_p8270018.jpg


Ramirezi's:

535759khoppie_0_82_p8270026.jpg


634793khoppie_0_82_p8270028.jpg


173559khoppie_0_82_p8270021.jpg


L-nummers:

Panaque Maccus:
941886khoppie_0_82_p8270015.jpg


1 van de 2 L168
739343khoppie_0_82_p8270031.jpg


De L081 was vandaag niet van de partij :p

Nog wat foto's van de blauwalg:

896155khoppie_0_82_p8270023.jpg

338218khoppie_0_82_p8270025.jpg


Dat was het weer voor deze keer :)
 
Mooi hoor! Alleen jammer dat je nog wat last hebt van blauwalg maar dit zal wel goedkomen! :)
 
Dankjewel Maarten!
Jawel komt goed is niet zo heel moeilijk en ia niks ernstigs :)
Maar lelijk is het wel :p
 
Mooie foto's Kevin.
Blauwalg is idd niet heel veel. Kan je het niet onder controle houden door elke dag even de alg af te hevelen?
 
Ik vind die parrot cichliden wel mooi, ik hoop dat je aquarium groot genoeg is voor hen en dat je er geen problemen mee krijgt.
 
Bedankt Peter en dolle ancistrus!! :D

Ik ga dat misschien eerst maar eens proberen want denk dat ik de vissen en planten er niet blij mee ga maken ze 4 dagen in het donker te zetten :) Het is inderdaad niet veel en heel makkelijk met een doekje eraf te krijgen merkte ik net :) Bedankt voor de tip Peter :thumbs:

Het aquarium zou als je het heel strikt neemt niet groot genoeg zijn. De vissen kunnen zover ik nu gelezen heb 30 a 35 cm worden maar lees nergens dat ze het gehaald hebben. Dus als je zo kijkt zitten ze inderdaad te klein gehuisvest maar als je dan vervolgfens naar het gedrag van de vissen kijkt valt al gelijk op hoe rustig dat ze zijn. Ze zwemmen wel maar kunnen ook best zo'n 5 minuten op dezelfde plek blijven peddelen.
Ik kijk het gewoon aan en mocht het met der tijd toch zo zijn dat ze veel te groot worden dan zoek ik een nieuw huisje voor ze. Ook zal ik de inrichting van het aquarium in de loop van de tijd iets aan moeten passen en zorgen voor meer open emruimte's maar dat hoeft nu nog niet. Het mannetje is nu zo'n 15cm lang en kan overal nog makkelijk en heel snel tussendoor :) Het vrouwtje is zoals je op de foto's kunt zien een stukje kleiner.

Ik vind ze ook heel mooi maar als je sommige mensen over deze vissen hoort praten......
Ik geegf maar even een paar voorbeelden: het zijn vuile misvormde misbaksels, ze zijn het leven niet waard, ze zijn zo mismaakt dat ze geen soort van leven hebben en noem maar op.
Het is inderdaad bewezen dat ze vergroeien of al zijn en het zijn inderdaad bastaards maarja maakt dat ze minder mooi voor het oog. Daar schuilt tevens het grote gevaar want eigenlijk zou het ook verboden moeten worden deze vissen nog langer te verkopen vind ik. Hier ben ik ook pas achter gekomen nadat ik ze gekregen heb.
Dus ja ze zijn wel heel mooi maar gaat eigenlijk ten koste van de vis zelf.
 
Je hebt ze nu Kevin, dus er zo goed mogelijk voor zorgen en van genieten. Dacht dat Memmo ze ook heeft of heeft gehad.

Als je blauwalg zich niet uitbreidt, dan makkelijk steeds even wegvegen.

Fijne bak!
 
Ja daarom zo denk ik er ook over :) Zoiezo wat nu dood gaat aan bijvissen even niet bijvullen en kijken wat de papegaaitjes kwa formaat gaan doen. Ow oke zal eens kijken bij Memmo :)

Ga ik doen en dan mijn No3 op pijl houden en dan zal het uiteindelijk hopelijk helemaal verdwijnen :)
 

Terug
Bovenaan