Trofis Colisa 1200 Zuid-Amerika van Khoppie


Net gebeld met de LFS en de plant is niet op voorraad :(
Ze gaan kijken of ze hem voor vrijdag nog geleverd kunnen krijgen maar gebeurd daar helaas wel vaker dat er langere tijd iets niet voorradig is of komt omdat ze het vergeten :(

Maar weer afwachten dus...
 
Waar ik nog aan dacht Kevin is om die stukken hout in het midden wat naar links of rechts te verplaatsen, zeg maar op twee derde van de breedte en dan die grote Echinodorus op dat andere twee derde punt (al naar gelang naar aan welke kant het hout heen zou gaan). Heb je denk ik nog wat betere zichtbrekers.

HN is leuk en fraai, maar als zichtbreker doet hij vrij weinig.

Succes en ik ben benieuwd naar hoe het verder zal verlopen.

~ Ivo
 
Daar zou ik inderdaad nog wel een beetje mee kunnen spelen zal ik van de week eens naar kijken :)
Nee ik bedoel niet de Hydrocleys Nymphoides maar de Hydrocotyle Leucocephala (braziliaanse klimop) Dit word zover ik op de foto's heb kunnen zien wel een volle bos met bladeren en volgens mij kan deze wel gebruikt worden als soort van zichtbreker of werkt dit ook niet?

Kan het natuurlijk ook gewoon afwachten en kijken hoe snel de Echinodorus in het midden wil groeien :) Misschien dat hij wat sneller wil gaan dan de andere haha :p

Ik eerlijk gezegd ook maar hoop dat alle planten snel gaan groeien dan pas kan ik echt gaan zien hoe het uit gaat pakken kwa inrichting endergelijke :)

Bedankt voor de tip!!
 
Even een update :D weliswaar zonder foto's maar die hoop ik woensdag avond weer te kunnen posten :p
De veranderingen hebben een zeer positief effect gehad op het gedrag van de Nanay's en ze dagen elkaar een heel stukje minder uit dan dat ze van tevoren deden. Ook is het koppeltje een stuk rustiger geworden en zonderen zich niet meer zo veel af als dat ze dit van tevoren deden. Nu zwemt de groep merendeels van de tijd bij elkaar wat weer een heel mooi gezicht geeft :) Het koppeltje zonderd zich af en toe nog wel af maar verder als poetsen en wat baltsgedrag komt het niet (nog niet) Maar eerlijk gezegd hoeft dit van mij ook niet meer zo nodig.

Als het goed is krijg ik woensdag post van Rene op de deurmat met daarin 8 stekjes van de Hydrocotyle Leucocephala :D Deze wil ik dan tegen de stukken hout in het midden laten groeien zodat er in het midden van het aquarium toch op een natuurlijke manier een soort van muurtje groeit (zichtbreker)
Hopelijk verbeterd dit alleen maar het natuurlijke gedrag van de Nanay's en zorgt dit er voor dat de rust die er nu in de bak heerst blijft :D

Wel zijn ze nu in plaats van elkaar te etteren mij aan het etteren door elke keer een aantal stekjes van de Vallisneria uit de grond te trekken. Ook de sleutelgat cichlides dragen hier hun steentje aan bij :p Hierdoor moet ik toch meer in het aquarium bezig zijn dan ik zelf wil (mogelijke allergie) maar heb nu van die lange onderzoekshandschoenen dus kom niet meer rechtstreeks met mijn huid in het water wat al een hele verbetering is :)
Toch hoop ik dat de Vallisneria zich snel vast gaat zetten zodat ook dit probleem weer opgelost is maar zal even tijd nodig hebben :p

Tot dusver de update en hopelijk kan ik woensdag een aantal nieuwe foto's posten :D
 
Vandaag een leuk pakketje ontvangen bij de post :D
De stekjes van Ren� zijn binnengekomen en deze heb ik gelijk in het aquarium geplaatst. Ze zijn wel een beetje bleek door gebrek aan licht vermoed ik maar voor de rest waren ze in uitstekende staat :D
Ik weet alleen nog niet of de plant op de juiste plaats staat maar hoop dat jullie me daar straks bij kunnen helpen :) kan nu helaas nog niet echt mooie foto's maken door teveel licht weerkaatsing op dr ramen dus die volgen later deze avond nog :D
Nogmaals wil ik Ren� enorm bedanken voor de stekjes!!
 
Hierbij de foto's :D nog niet helemaal perfect en nog wat lichtinval maar kon niet langer wachten haha :p

Totaaltje:

916493khoppie_0_82_p5070098.jpg


De nieuwe plant (Hydrocotyle Leucocephala):

137862khoppie_0_82_p5070099.jpg


Maantjes (waren nogal beweeglijk dus niet veel soeps :p ):

273357khoppie_0_82_p5070105.jpg


811691khoppie_0_82_p5070108.jpg


Een redelijke foto van mn Golgen Nugget (L081):

929278khoppie_0_82_p5070096.jpg


En Punky het konijntje van mn vriendin was ook aanwezig :p

371155khoppie_0_82_p4240039.jpg


165457khoppie_0_82_p4240033.jpg


Hoor het wel :D

Zoals eerder gezegd ben ik er nog niet helemaal tevreden over dus als jullie tips hebben hoor ik het wel :)
Ook de Vallisneria groeit nog niet heel erg zoals jullie kunnen zien. Is dit normaal?
 
Het kan erg lang duren voor de vallisneria aanslaat.. Heeft hier zeker 2 / 3 maand geduurd, nu gaat het als een speer!
 
Dan wacht ik dit gewoon af :) heb namelijk al wel eens de gigantea gehad en die groeide binnen no time de bak uit maar dat is bij die kleinere soorten dus anders :)

Iemand nog tips over mijn inrichting of zal ik het gewoon zo laten?
 
Leuk hoor, vind het er al wat wilder uitzien.;)

Maar vind het persoonlijk nog wel redelijk kaal of bedoel eigenlijk,het mag nog wel iets wilder. Gooi er lekker een paar takken met bladeren of alleen bladeren of de grond.Gooi er hier en daar nog een paar stukken kienhout op de bodem. Minder gerangschikt of zo. Lekker wild doen.:D;)

En een leuk konijntje.
 
Ik vind het er ook goed uitzien, maar het staat nog wel een beetje gerangschikt op een rijtje.
gooi gewoon eens 1 stuk kienhout om en leg hem er ergens tussen, lijkt misschien gelijk al minder statisch :)
 
Ik snap wat jullie bedoelen maar bladeren ga ik al niet aan beginnen dit geeft me teveel rotzooi. Is er niet iets anders wat ik hiervoor kan gebruiken? :)
Misschien dat ik het linker stuk hout dat in het midden omhoog staat plat kan leggen. Ik zat zelf te denken om deze dan links in het aquarium bij de andere stukken hout de plaatsen en dan naar het midden van het aquarium laten lopen. Dan groeit daar straks de Vallisneria mooi omheen en is gelijk weer een mooie afzet plek voor de maantjes. Dan kan ik de kleine Echinodorus die nu net naast de klimop staat wat meer naar links achter plaatsen zodat deze niet in de verdrukking komt te staan.
Ik hoop ook dat de Vallisneria snel gaat aanslaan evenals de klimop. Hierdoor hoop ik dat de Echinodorus die rechts in het aquarium staat minder kolossaal overkomt want ik vind dat deze dat nu wel doet :)

Wat jullie niet zien is dat er achter de planten ook nogal wat stenen liggen maar kan nog wel eens kijken voor wat kleinere stukjes hout of wat kleine takjes voor op de bodem. Kan ik hiervoor ook takken gebruiken uit de natuur en zo ja moet ik nog iets speciaals doen voordat deze in het aquarium kunnen :)

Bedankt voor het meedenken en de tips kan ik echt iets mee :D

Hoort het wel.
 
Iemand nog tips m.b.t. mijn inrichting?
Ik zit er zelf over te denken de 2 kleine Echinodorussen eruit te halen want de doen het helemaal niet zoals ik het wil en vind ze niet mooi.
Hiervoor wil ik dan wel weer andere plantjes terug hebben maar heb nog niet echt een idee wat ik er dan voor terug wil... Weten jullie misschien een leuk plantje uit Zuid-Amerika wat niet al te hoog word, dus zeg maar tot hoogstens de helft van mijn aquarium.
Tevens zit ik er toch over te denken de 2 staande stukken hout in het midden meer naar links te gaan verplaatsen en de 2 rechter stukken hout in het midden weg te halen en ergens anders in het aquarium te plaatsen. Zo kan de klimop tegen de achterwand aangroeien wat denk ik toch een mooier effect geeft dan midden in het aquarium omhoog groeiend tegen een stuk hout :)

Tevens wil ik er nog eens een aantal stenen uit gaan halen omdat deze de bewegingsvrijheid met planten en hout vreselijk beperken. Ga wel kijken of ik met een aantal stukken steen wat grotjes kan creeeren zodat mijn Golden nugget zich op verschillende plekken kan verstoppen.
Ook heb ik een nieuwe bewoner die ik spontaan van mijn vriendin kreeg :p
Het is ook een L-nummer alleen welke weet ik niet precies. Mn vriendin zij dat het klonk als pinokio dus ik moest gelijk denken aan een peckoltia soort en ik moet zeggen dat ik er wel een aantal heb gevonden die er op lijken maar welke het nou precies is durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
Wou zelf eigenlijk geen uitbreiding meer in het aquarium maar dit kon ik absoluut niet weigeren. mijn vriendin heeft namelijk totaal niks met aquariums en mn mond viel dus ook spontaan open toen ze hier mee aankwam. Ik heb in de LFS wel eens gezegd dat ik dat soort visjes mooi vond maar dat ze dit nu als cadeau gaf stond ik echt van te kijken :p
Overigens word hij of zij volgens de LFS maar zo'n 10 a 15 cm groot dus valt nog mee maarja als je dan vervolgens belt om de naam van de vis te vragen en ze kunnen hem dan niet geven twijfel je ook al snel aan de 10 a 15 cm die hun aangaven maarja we gaan het zien :)
Ga nog wel proberen een foto van de vis te maken maar hij/zij is nu nog heel erg schuw en zit helemaal onder het hout verstopt, maar ga mn best doen :p

Hoor het wel alle tips en op of aanmerkingen zijn van harte welkom :D
 
Zo de verbouwing zit er weer op en ik moet zeggen dat ik het zelf weer heel prettig vind om naar mn aquarium te kijken :D
Ik weet dat ik nog niet echt heel veel zichtbrekers heb gecreeerd maar ik laat nu eerst maar eens de Vallisneria en de Braziliaanse klimop groeien en kijk dan verder hoe of wat :)

De foto's zijn niet veel soeps maar beter iets dan niets :) Zal kijken of ik vanavond nog betere foto's kan maken en anders komt dat van de week weer wel :p

Totaaltje:

717546khoppie_0_82_p5090112.jpg


Links (niet veel veranderd):

899437khoppie_0_82_p5090114.jpg


Midden:

711435khoppie_0_82_p5090115.jpg


Rechts:

922999khoppie_0_82_p5090113.jpg


Veeeeeel troep op de bodem :p :

142978khoppie_0_82_p5090116.jpg


Vanuit de zijkant vanaf rechts gezien:

455948khoppie_0_82_p5090117.jpg


Het aquarium is nog wel wazig door het gerommel met het hout en de planten maar dit trekt ook wel weer weg :D
Hoop dat het er nu weer een beetje natuurlijker uitziet :D

Hoor het wel.
 
Ja,heel natuurlijk hoor, heel natuurlijk maar toch georganiseerd, dus er niet zomaar in gekwakt.
Leuke bak geworden!
 
het is ook nog niet helemaal klaar maar laar het nu nog maar even zoals hij nu is :)
Als je zo kijkt staan de 2 kleine Echinodorussen inderdaad wel heel synchroon maar was absoluut niet de bedoeling haha :p
De sleutelgatjes vinden al het hout op de bodem wel heel leuk en zijn het volop aan het onderzoeken en kijken of er iets tussen ligt haha.
Ook heb ik de grote Echinodorus in het midden een stukje gesnoeid en de lelijke bladeren waar wat bruine vlekken op zaten eraf gehaald dus als deze straks weer uit gaat schieten vormd deze een soort van afscheiding in het aquarium weer goed is voor de zichtbrekers.
 
kan het op de foto's niet heel goed zien, maar het is een stuk minder statisch!
mooi hoor
 
Was ook de bedoeling maar heb altijd moeite om het zo natuurlijk mogelijk te laten lijken :(
Op de een of andere manier zit er bij mij toch altijd een soort van semetrie in. Nu laat ik eerst alles eens lekker groeien en kijk dan wel weer verder of er nog iets aangepast moet worden :)

Bedankt voor de leuke reacties ben ik echt blij mee :D
 
Bedankt Peter :D
 
Hierbij de nieuwe foto's die toch een stukje beter gelukt zijn hahaha :p


Links:

952823khoppie_0_82_p5090120.jpg


Midden:

125775khoppie_0_82_p5090123.jpg


Rechts:

755611khoppie_0_82_p5090119.jpg


Nog wat losse foto's:

128696khoppie_0_82_p5090124.jpg


732855khoppie_0_82_p5090125.jpg


661674khoppie_0_82_p5090126.jpg


319595khoppie_0_82_p5090130.jpg


Hoop dat jullie het mooi vinden :)

Hoor het wel weer hahaha :p
 
Zijn sleutelgaatjes tegenwoordig oppervlaktevissen? :D

Nee geintje, fraai :thumbs:
 
Hahaha ze hadden net eten gehad dus dan blijven ze het eerste kwartier nog schooien om meer :p

Bedankt ben er zelf ook heel blij mee :D
 
Ik vind hem zelf ook heel erg mooi alleen jammer dat zijn rugvin een beetje beschadigd is :(
Zal met de tijd wel weer bijtrekken zolang hij/zij maar niet teveel gaat matten met mijn nieuwe L-nummer. Heb geprobeerd deze op de foto te krijgen maar dit is echt niet te doen. Deze heeft zich rechts in het aquarium helemaal onder een stuk hout verstopt en weigerd er onderuit te komen. Misschien als we eenmaal een tijdje verder zijn dat hij.zij een stukje minder schuw word net als mijn Golden Nugget :)

Verbeter tips zijn nog steeds van harte welkom :D
Misschien nog wat extra aankleding voor op de bodem maar wil absoluut geen bladeren dus zou niet weten wat er dan nog geschikt is. Heb wel andere dingen gezien hier op het forum en vind ik erg mooi (foto album van Rene) maar wil geen na-aper zijn :p

Bedankt voor de leuke racties! :D
 
Als de Vallisneria lekker aanslaat wordt het echt schitterend! :thumbs:
 
Bedankt Jones hoop inderdaad dat die snel gaan groeien dat zal ook wel een hoop schelen en een heel ander en mooier zicht geven :D
 
Ik ben er denk ik achter gekomen welke L-nummer ik van mijn vriendin heb gekregen :D
Het is denk ik zelf een L204 wetenschappelijke naam Panaqolus Albivermis.
Hier lijkt de vis toch wel het meeste op. Ik krijg hem/haar alleen maar niet op de foto :(
Blijf het gewoon volhouden want de aanhouder wint maar hoelang dit gaat duren.....?????? :p
 
Hahaha... zijn schuwe vissen he en verdomd snel.

Wel heeeel mooi visje!
 
Nogal.... Dan denk je nu zit hij/zij eindelijk even stil en kan ik een mooie foto maken ben je bezig aan het inzoomen en komt dat rode lampje schrikt de vis hier weer van en weg is tie weer pffff...

Zeker wel. Hoop alleen dat de kleuren zich nog wat beter ontwikkelen want vind het strepen patroon nog niet heel overduidelijk maar komt misschien als ze ouder worden nog wel :)
 
Het is even stil geweest in mijn foto album maar heb weer even een update (foto's volgen)
De maanvissen zijn lekker bezig en het koppeltje is nog steeds volop aan het poetsen :p
Ze hebben tot nu toe nog steeds geen eitjes gehad maar ze zijn zeker al meer dan een maand aan het poetsen. Dan weer op de vallisneria, dan weer de 2 stukken hout aan de rechterkant van het aquarium en dan weer bij mn thermostaat.
Weet iemand hoelang het kan dutren voordat ze echt eitjes af gaan zetten en hoe je dit kunt bevorderen?
ook lijkt het of er zich een 2de koppel aan het vormen is maar durf dit niet mer zekerheid te zeggen omdat de vissen toch ook regelmatig of met zn 3en of met zn 5en bij elkaar zwemmen :)

Ook is bij de sleutelgat cichlides duidelijk te merken dat deze meer interesse in elkaar krijgen. Regelmatig is duidelijk de kenmerkende sleutelgatvorm te zien. Normaal is deze plek rond maar zien nu steeds vaker dat de zwarte plek van vorm veranderd en in een sleutelgat veranderd :p
Wel heel mooi om te zien dit baltsgedrag :D ook vinden ze het maar wat leuk om de catappa bladeren in de mond te nemen en heel de inrichting te veranderen :p sosm kom ik thuis en denk ik echt bij mezelf daarstraks lagen die bladeren toch 100% zeker anders. Mijn vriendin verklaarde me voor gek totdat we 1 van de sleutelgatjes gisteren met een blad zagen sleuren :p

Wil eigenlijk nog steeds meer catappa bladeren toevoegen maar weet niet of dit kan. Zit al aan de maximale toegeschreven hoeveelheid die op de verpakking stond. Max. 9 bladeren op 300 Liter water. Dit heb ik nu dus maar zou liever zien dat er nog wat meer bladeren in het aquarium liggen. Ten eerste omdat de sleutelgatjes en de L-nummers het heerlijk vinden hier onderdoor te gaan of onder te schuilen, ten 2de omdat de L-nummers de bladeren kennelijk heel lekker vinden en sommige bladeren al voor de helft opgegten zijn :p

Is het trouwens raadzaam om de L081 en de L204 regelmatig groente te geven of is dit niet nodig? Ik heb namelijk in het begin regelmatig een stukje komkommer in het aquarium gedaan voor de L081 maar deze keek er niet naar om de enigste vissen die het aten/sloopten waren de maanvissen en sleutelgatjes :p

Zoals eerder gezegd zal ik kijken of ik vanavond de foto's kan maken en dan post ik ze morgen wel :D
Eigenlijk is er weinig veranderd behalve dat de bladeren zijn toegevoegd en de vallisneria wel 2 lange sprieten gekregen heeft :p Vind dat deze heel langzaam aanslaat maar was me al verteld dat dit wel een aantal maanden kan duren voordat deze eenmaal echt gaat groeien. ook sterft de vallisneria niet af tus dit is zoiezo al een goed teken denk ik :p Ik vermoed dat ze zo langzaam groeien door de led verlichting maar vind ik opzich niet erg. Bter dan iedere week een hoop te moeten snoeien :p
 
Zo ik ben net terug van de LFS en heb een paar mooie nieuw aanwinsten voor in het aquarium.
Het is toch een mannetje en vrouwtje Apistogramma Cacatuoides geworden. Het is niet de normale kleurvariant maar de flash variant. Die ik heb is ongeveer net zo geel als het vrouwtje is tijdens de broed :p

Normaal vind ik kweekvarianten niet zo maar kon deze toch echt niet laten zitten. Heb er specifiek voor gekozen maar 1 vrouwtje te nemen omdat ik op deze manier hoop dat het goed blijft gaan tussen de caca's en de sleutelgatjes.
Het mannetje en vrouwtje lijken wel interesse in elkaar te hebben maar of het uiteindelijk een koppeltje word is nog even afwachten :)
Tot nog toe geen agressie gezien van de sleutelgatjes of de caca's maarja kan nog komen natuurlijk ze zitten er nog maar net in :p maarja zoals voorspeld waren de sleutels wel heel erg nieuwsgierig en volgen het mannetje en vrouwtje overal waar ze gaan. Was de vorige keer ook toen ik de nieuwe L-nummer los gelaten had. Is morgen wel weer over en als de caca's het beu zijn bijten ze wel van zich af :)
Tch ben ik nog van plan meer bladeren in het aquarium te doen. Heb nu 9 catappabladeren kleiner geknipt tot kleine blaadjes maar is toch nog te weinig vind ik. Zijn er nu nog gedroogde eiken of beuken bladeren te krijgen of moet ik dan toch echt wachten tot van de herfst? Of drogen deze bladeren snel als je ze van de bomen of struiken haalt?

Zal vanmiddag toch echt eens foto's gaan maken want had ik eergisteren al belooft maar had toen een feestje en gisteren was ik te brak om foto's te maken dus zal staks eens een poging wagen als ik terug ben van het werk :0 Hopen dat het lukt met al die lichtinval maar zien we dan vanzelf wel :p
 
Ik heb op de bodem losse kleine stukjes hout liggen, elzenproppen en beukenblad (gewoon groen) Geeft een lekker rommelige bodem. Komt gewoon van buiten, uit het bos. Mooie bak, je manen zijn erg mooi :D

Edit: Het hout komt niet uit het bos, dat is gewoon van de winkel ;)
 
Ow oke elzenproppen heb ik volgens mij ook nog wel ergens onder een dikke laag stof liggen :p
Heb ik ooit wel eens gekocht maar daarna de doos ergens in mn meubel gelegd en niet meer gebruikt haha.
Kunnen deze groene bladeren geen kwaad dan of worden die vanzelf bruin? hier op het werk staan namelijk behoorlijk wat beuken hagen dus kan bladeren meenmen zoveel ik wil :D

Hahaha dat snapte ik maar toch bedankt :p

Bedankt :D vind ze ook echt super mooi en dan te bedenken dat ik er nog over na heb zitten te denken ze weg te doen..... Ben toch blij dat ik dit niet gedaan heb :)
Als het goed is groeien ze nog wel een klein beetje maar niet veel meer. Ik merk wel dat de kleuren wel nog steeds mooier worden en de maantjes steeds vaker en langer de zwarte strepen hebben. in het begin gebeurde het nog wel eens regelmatig dat ze bleek waren maar is nu bijna niet meer. wat hier de oorzaak van is weet ik niet maar vind het niet erg :p
Ook is het koppeltje al weken lang aan het poetsen maar een legsel heb ik nog niet gehad. of dit komt omdat ze nog niet geslachtstijp zijn of door onervarenheid weet ik niet maar verdedigen kunnen ze in ieder geval als de beste :p
Het mannetje jaagd de overige 3 maanvissen elke keer weer weg als ze te dicht in de buurt komen.
Ben misschien wel van plan om de eitjes elke keer te verwijderen. Het is kwa gedrag wel heel mooi om te zien maar denk dat de overige maanvissen en andere vissen dan geen leven meer hebben. Maar wacht het wel even af want weet niet of dit eigenlijk wel zo goed is om de eitjes te verwijderen.
 
Hoop maar dat het goed gaat.

Ben er zelf niet zo'n voorstander van om de cacatuoides ��n vrouw te houden. Hoeft niet altijd verkeerd af te lopen, maar de man kan soms erg enthousiast worden en de vrouw opjagen of zelfs aanvallen. Maar hopelijk heb je een rustige man.
 

Terug
Bovenaan