Wat is er nieuw

Veel algen

Misschien een onnodige tip omdat je het al weet. Ik haal draadalg weg door de alg om een stokje te draaien. Makkelijke manier om veel in korte tijd weg te halen.

Zou toch proberen om zoveel mogelijk alg weg te halen. En ook zonder voeding toe te voegen kunnen planten groeien en hoef je geen bak vol met algen te krijgen. Ze groeien dan wel langzamer en niet alle planten zullen het goed doen.
Ja op zich doe ik dat wel elke keer, de algen weghalen.. ze groeien alleen sneller dan dat ik ze weg kan halen.. wel voeding, geen voeding, als de adviezen tegenstrijdig zijn word het lastig wat ik nou moet doen..

Misschien een onnodige tip omdat je het al weet. Ik haal draadalg weg door de alg om een stokje te draaien. Makkelijke manier om veel in korte tijd weg te halen.
Ja zo doe ik het ook.. trek alleen bijna de planten mee omdat de algen eraan vast zitten helemaal...

De hoeveelheid licht bepaalt hoeveel voeding (NO3, PO4, K, sporen, CO2(!)) je planten nodig hebben. In de huidige setting, met je huidige verlichting, doen je algen het (een stuk) beter dan je planten. Dus geen voeding is een optie, maar dan zul je de lichtsterkte serieus moeten dimmen. En dan zullen er planten zijn die door lichtgebrek het minder gaan doen of dood gaan.
Ik denk dat op dit moment de meest aangewezen stap is om NPK (nitraat, fosfaat, kalium) toe te voegen en eens te kijken wat er dan gebeurt.

Bij sommige van die bossen, kan er ook geregeld een schaar doorheen

17320178262751057064118.jpg

Ik vind dat wel een behoorlijk afgeknipt beeld opleveren Edwin. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen op zo'n geschoren bak zit te wachten.....

Dat groeit snel weer terug, wel kunnen me japonicas zo veel meer alg verwijderen.
Enz het weer op een andere manier eruit groeit.

Ja op zich doe ik dat wel elke keer, de algen weghalen.. ze groeien alleen sneller dan dat ik ze weg kan halen.. wel voeding, geen voeding, als de adviezen tegenstrijdig zijn word het lastig wat ik nou moet doen..
Ik zeg niet dat je geen voeding moet gebruiken, gewoon doen wat bij jou ( en je bak) past. Was meer bedoelt dat je niet in de stres schiet omdat je niet de "juiste" voeding gebruikt, zelfs zonder voeding kan het naar mijn idee prima draaien. Hier 1 bakje waar ik nog nooit voeding aan heb toegevoegd, andere bakje af en toe maar zo onregelmatig (lees; laatste keer 3 week geleden volgens mij, wordt weer tijd :DD door omstandigheden ook bijna 2 jaar niks) dat de gemiddelde aquariaan er een kronkel van krijgt :DD.
Snap wel dat je van de huidige hoeveelheid alg niet blij wordt.

Ondanks dat ik de PO4 niet kan meten, denk ik dat ik zo al weet wat die zal zijn, nagenoeg nul..
Mijn waterwaardes;

NO3; 0 OF 10
NO2; 0
GH; 10,10,10
KH; 3
PH; 7,2
CL2; 0

Zoals jullie zien is de NO3 nagenoeg nul, slechts heel lichtjes verkleurd is de strip maar te weinig om het dan 10 te laten zijn. Ik denk dat ie 5 is ofzo. Veel te laag dus.
Ik denk ook dat het niet heeft meegeholpen dat ik de laatste 2 keer juist heel veel ververst heb qua water.. met de goede bedoeling in de strijd tegen de algen heb ik juist dat beetje NO3 wat er dan in zit door afvalstoffen, eruit gehaald. Dus dan word het idd alleen maar erger.
Ik hoop deze week of anders volgende week even naar die andere aquarium winkel te gaan, want daar maken ze echte voeding voor planten op maat, en dus ook met NO3 en PO4 erin.
Ik heb nu iig minder ververst, om niet dat beetje NO3 wat er nog in zit helemaal eruit te halen.

Zou het nog helpen als ik iets meer voer? Ik geef nu om de dag eten aan ze, meestal wat levend voer en een kwart van een algentabletje want zowel de garnalen als de vissen zijn ook heel gek op groenvoer.

Zou het nog helpen als ik iets meer voer? Ik geef nu om de dag eten aan ze, meestal wat levend voer en een kwart van een algentabletje want zowel de garnalen als de vissen zijn ook heel gek op groenvoer.
Je voerregime gewoon in stand houden, algen weg halen en voedingsstoffen toevoegen zodra je die hebt.

Ik zeg niet dat je geen voeding moet gebruiken, gewoon doen wat bij jou ( en je bak) past. Was meer bedoelt dat je niet in de stres schiet omdat je niet de "juiste" voeding gebruikt, zelfs zonder voeding kan het naar mijn idee prima draaien. Hier 1 bakje waar ik nog nooit voeding aan heb toegevoegd, andere bakje af en toe maar zo onregelmatig (lees; laatste keer 3 week geleden volgens mij, wordt weer tijd :DD door omstandigheden ook bijna 2 jaar niks) dat de gemiddelde aquariaan er een kronkel van krijgt :DD.
Snap wel dat je van de huidige hoeveelheid alg niet blij wordt.
Ik denk omdat het een klein bakje is, met een lage bezetting aan visjes, en ook nog eens hele kleine visjes, dat plantenvoeding in dit bakje wel handiger is. Normaal stoten je vissen ook voedingsstoffen uit die omgezet worden in nitraat voor je planten maar ik heb veel planten en maar weinig en kleine visjes. Dus ik denk dat die balans niet klopt..

Ik zit ook te denken, en lees net iets wat dat vermoeden bevestigd...
Het gedoe met algen is begonnen nadat ik snelgroeiende planten heb toegevoegd. Ik heb dit gedaan op het moment dat ik vissen erin ging doen onder het motto dat die dan zouden helpen met de afvalstoffen opnemen in het water, de afvalstoffen die de vissen uitstoten. Maar ik lees dus net dat snelgroeiende planten dus juist ontzettend veel NO3 en ook CO2 verbruiken. Wat logisch is want voor een snelle groei heb je ook veel voedingsstoffen nodig. Nu wil ook het geval, dat juist die snelgroeiende planten heel erg onder de algen zitten. Ik ga die er dus denk ik deze week ergens er allemaal uithalen, en vervangen voor planten die minder snel groeien.

Ik zit dan nu in twijfel wat ik zal doen; dat doen en daarna even afwachten hoe dat gaat, als die snelgroeiende eruit zijn? Want als die eruit zijn en er blijft weer voldoende NO3 en CO2 over voor de andere planten, is het probleem daarmee opgelost en heb ik niet perse andere voeding nodig..? Toch? Of kan ik sowieso altijd beter ook wat meer NO3 gaan toevoegen?

Ik denk dat je sowieso extra moet blijven toevoegen. Je hebt en houdt na een eventuele aanpassing genoeg plantenmassa over, wat waarschijnlijk niet in verhouding staat met je hoeveelheid vis. Dat hoeft ook niet in balans te zijn, want je kan dus zonder problemen extra voeding toevoegen.

Ik denk dat je sowieso extra moet blijven toevoegen. Je hebt en houdt na een eventuele aanpassing genoeg plantenmassa over, wat waarschijnlijk niet in verhouding staat met je hoeveelheid vis. Dat hoeft ook niet in balans te zijn, want je kan dus zonder problemen extra voeding toevoegen.
Ja dat is zo, want als de snelgroeiers eruit gaan, dan komen er toch weer andere planten voor terug.. en de algen slurpen nu natuurlijk ook een groot deel van de voedingsstoffen weg.. dus ik ga dan toch ook maar kijken voor andere plantenvoeding.

Ik heb die ooit gebruikt. Voor mij werkt een all in one product niet goed. Ik meng liever zelf de meststof poeders in de dosering die mijn planten nodig heɓben. Misschien werkt het voor jouw aquarium wel. Probeer het gewoon uit!
Zelf mengen is leuk, leerzaam, afgestemd op je aquarium en veel goedkoper.

Ik heb die ooit gebruikt. Voor mij werkt een all in one product niet goed. Ik meng liever zelf de meststof poeders in de dosering die mijn planten nodig heɓben. Misschien werkt het voor jouw aquarium wel. Probeer het gewoon uit!
Zelf mengen is leuk, leerzaam, afgestemd op je aquarium en veel goedkoper.
Snap je verhaal maar ik ga dan toch voor gemak en koop liever een fles waar alles in zit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan