Wat is er nieuw

Veel algen

Misschien een onnodige tip omdat je het al weet. Ik haal draadalg weg door de alg om een stokje te draaien. Makkelijke manier om veel in korte tijd weg te halen.

Zou toch proberen om zoveel mogelijk alg weg te halen. En ook zonder voeding toe te voegen kunnen planten groeien en hoef je geen bak vol met algen te krijgen. Ze groeien dan wel langzamer en niet alle planten zullen het goed doen.
Ja op zich doe ik dat wel elke keer, de algen weghalen.. ze groeien alleen sneller dan dat ik ze weg kan halen.. wel voeding, geen voeding, als de adviezen tegenstrijdig zijn word het lastig wat ik nou moet doen..

Misschien een onnodige tip omdat je het al weet. Ik haal draadalg weg door de alg om een stokje te draaien. Makkelijke manier om veel in korte tijd weg te halen.
Ja zo doe ik het ook.. trek alleen bijna de planten mee omdat de algen eraan vast zitten helemaal...

De hoeveelheid licht bepaalt hoeveel voeding (NO3, PO4, K, sporen, CO2(!)) je planten nodig hebben. In de huidige setting, met je huidige verlichting, doen je algen het (een stuk) beter dan je planten. Dus geen voeding is een optie, maar dan zul je de lichtsterkte serieus moeten dimmen. En dan zullen er planten zijn die door lichtgebrek het minder gaan doen of dood gaan.
Ik denk dat op dit moment de meest aangewezen stap is om NPK (nitraat, fosfaat, kalium) toe te voegen en eens te kijken wat er dan gebeurt.

Bij sommige van die bossen, kan er ook geregeld een schaar doorheen

17320178262751057064118.jpg

Ik vind dat wel een behoorlijk afgeknipt beeld opleveren Edwin. Ik kan me voorstellen dat niet iedereen op zo'n geschoren bak zit te wachten.....

Dat groeit snel weer terug, wel kunnen me japonicas zo veel meer alg verwijderen.
Enz het weer op een andere manier eruit groeit.

Ja op zich doe ik dat wel elke keer, de algen weghalen.. ze groeien alleen sneller dan dat ik ze weg kan halen.. wel voeding, geen voeding, als de adviezen tegenstrijdig zijn word het lastig wat ik nou moet doen..
Ik zeg niet dat je geen voeding moet gebruiken, gewoon doen wat bij jou ( en je bak) past. Was meer bedoelt dat je niet in de stres schiet omdat je niet de "juiste" voeding gebruikt, zelfs zonder voeding kan het naar mijn idee prima draaien. Hier 1 bakje waar ik nog nooit voeding aan heb toegevoegd, andere bakje af en toe maar zo onregelmatig (lees; laatste keer 3 week geleden volgens mij, wordt weer tijd :DD door omstandigheden ook bijna 2 jaar niks) dat de gemiddelde aquariaan er een kronkel van krijgt :DD.
Snap wel dat je van de huidige hoeveelheid alg niet blij wordt.

Ondanks dat ik de PO4 niet kan meten, denk ik dat ik zo al weet wat die zal zijn, nagenoeg nul..
Mijn waterwaardes;

NO3; 0 OF 10
NO2; 0
GH; 10,10,10
KH; 3
PH; 7,2
CL2; 0

Zoals jullie zien is de NO3 nagenoeg nul, slechts heel lichtjes verkleurd is de strip maar te weinig om het dan 10 te laten zijn. Ik denk dat ie 5 is ofzo. Veel te laag dus.
Ik denk ook dat het niet heeft meegeholpen dat ik de laatste 2 keer juist heel veel ververst heb qua water.. met de goede bedoeling in de strijd tegen de algen heb ik juist dat beetje NO3 wat er dan in zit door afvalstoffen, eruit gehaald. Dus dan word het idd alleen maar erger.
Ik hoop deze week of anders volgende week even naar die andere aquarium winkel te gaan, want daar maken ze echte voeding voor planten op maat, en dus ook met NO3 en PO4 erin.
Ik heb nu iig minder ververst, om niet dat beetje NO3 wat er nog in zit helemaal eruit te halen.

Zou het nog helpen als ik iets meer voer? Ik geef nu om de dag eten aan ze, meestal wat levend voer en een kwart van een algentabletje want zowel de garnalen als de vissen zijn ook heel gek op groenvoer.

Zou het nog helpen als ik iets meer voer? Ik geef nu om de dag eten aan ze, meestal wat levend voer en een kwart van een algentabletje want zowel de garnalen als de vissen zijn ook heel gek op groenvoer.
Je voerregime gewoon in stand houden, algen weg halen en voedingsstoffen toevoegen zodra je die hebt.

Ik zeg niet dat je geen voeding moet gebruiken, gewoon doen wat bij jou ( en je bak) past. Was meer bedoelt dat je niet in de stres schiet omdat je niet de "juiste" voeding gebruikt, zelfs zonder voeding kan het naar mijn idee prima draaien. Hier 1 bakje waar ik nog nooit voeding aan heb toegevoegd, andere bakje af en toe maar zo onregelmatig (lees; laatste keer 3 week geleden volgens mij, wordt weer tijd :DD door omstandigheden ook bijna 2 jaar niks) dat de gemiddelde aquariaan er een kronkel van krijgt :DD.
Snap wel dat je van de huidige hoeveelheid alg niet blij wordt.
Ik denk omdat het een klein bakje is, met een lage bezetting aan visjes, en ook nog eens hele kleine visjes, dat plantenvoeding in dit bakje wel handiger is. Normaal stoten je vissen ook voedingsstoffen uit die omgezet worden in nitraat voor je planten maar ik heb veel planten en maar weinig en kleine visjes. Dus ik denk dat die balans niet klopt..

Ik zit ook te denken, en lees net iets wat dat vermoeden bevestigd...
Het gedoe met algen is begonnen nadat ik snelgroeiende planten heb toegevoegd. Ik heb dit gedaan op het moment dat ik vissen erin ging doen onder het motto dat die dan zouden helpen met de afvalstoffen opnemen in het water, de afvalstoffen die de vissen uitstoten. Maar ik lees dus net dat snelgroeiende planten dus juist ontzettend veel NO3 en ook CO2 verbruiken. Wat logisch is want voor een snelle groei heb je ook veel voedingsstoffen nodig. Nu wil ook het geval, dat juist die snelgroeiende planten heel erg onder de algen zitten. Ik ga die er dus denk ik deze week ergens er allemaal uithalen, en vervangen voor planten die minder snel groeien.

Ik zit dan nu in twijfel wat ik zal doen; dat doen en daarna even afwachten hoe dat gaat, als die snelgroeiende eruit zijn? Want als die eruit zijn en er blijft weer voldoende NO3 en CO2 over voor de andere planten, is het probleem daarmee opgelost en heb ik niet perse andere voeding nodig..? Toch? Of kan ik sowieso altijd beter ook wat meer NO3 gaan toevoegen?

Ik denk dat je sowieso extra moet blijven toevoegen. Je hebt en houdt na een eventuele aanpassing genoeg plantenmassa over, wat waarschijnlijk niet in verhouding staat met je hoeveelheid vis. Dat hoeft ook niet in balans te zijn, want je kan dus zonder problemen extra voeding toevoegen.

Ik denk dat je sowieso extra moet blijven toevoegen. Je hebt en houdt na een eventuele aanpassing genoeg plantenmassa over, wat waarschijnlijk niet in verhouding staat met je hoeveelheid vis. Dat hoeft ook niet in balans te zijn, want je kan dus zonder problemen extra voeding toevoegen.
Ja dat is zo, want als de snelgroeiers eruit gaan, dan komen er toch weer andere planten voor terug.. en de algen slurpen nu natuurlijk ook een groot deel van de voedingsstoffen weg.. dus ik ga dan toch ook maar kijken voor andere plantenvoeding.

Ik heb die ooit gebruikt. Voor mij werkt een all in one product niet goed. Ik meng liever zelf de meststof poeders in de dosering die mijn planten nodig heɓben. Misschien werkt het voor jouw aquarium wel. Probeer het gewoon uit!
Zelf mengen is leuk, leerzaam, afgestemd op je aquarium en veel goedkoper.

Ik heb die ooit gebruikt. Voor mij werkt een all in one product niet goed. Ik meng liever zelf de meststof poeders in de dosering die mijn planten nodig heɓben. Misschien werkt het voor jouw aquarium wel. Probeer het gewoon uit!
Zelf mengen is leuk, leerzaam, afgestemd op je aquarium en veel goedkoper.
Snap je verhaal maar ik ga dan toch voor gemak en koop liever een fles waar alles in zit.

Inmiddels gaat het al een stuk beter met het bakje.. hoe? Nou, door iets te gebruiken wat niemand hier aan zal raden haha.. en ik weet dat dit soort middeltjes niks doen aan de oorzaak, maar dat zien we daarna wel weer.. voorlopig is het al een heel stuk beter qua algen door een kuurtje met exit green van profito. Donderdag moet ik weer een dosis toevoegen, en dan volgende week een flinke waterwissel doen. Dat komt meteen goed uit, want ik hoop dat ik het dan voor elkaar heb gekregen om de bloemen van m'n moeders crematie eindelijk weg te doen, zodat ik m'n aquarium weer even tijdelijk op m'n dressoir kan zetten om ruimte te maken om mijn kerstboom neer te zetten. Maar tot nu toe lijkt dit kuurtje wel heel goed en snel te werken dus dat is fijn. Daarna gaan we weer verder kijken, als het dan terug komt, wat we dan gaan doen.
20241125_204931.jpg
20241125_204934.jpg
20241125_204940.jpg
20241125_204944.jpg

Volegns mij bevat Exit Green geen biologische bestrijdingsmiddelen maar meer iets om de balans in de bak te herstellen zodat de bacterien hun werk goed gaan doen.
Daardoor heb je normaliter minder snel nh3/4 wat een boost voor algen kan zijn.

Volegns mij bevat Exit Green geen biologische bestrijdingsmiddelen maar meer iets om de balans in de bak te herstellen zodat de bacterien hun werk goed gaan doen.
Daardoor heb je normaliter minder snel nh3/4 wat een boost voor algen kan zijn.
Ja klopt, dit is mij idd zo uitgelegd in de winkel ook. Ik vraag me nu alleen af of ik tijdens deze kuurtje ook gewoon profito fertilizer mag geven? Of beter van niet..? Kan het nergens vinden. Ik wil sowieso nog andere plantenvoeding gaan kopen met no3 en po4 erin, maar ik hoop dat ik dat even kan uitstellen naar volgende maand.
Voorlopig ziet de bak er nu al een heel stuk beter uit. Die exitgreen zorgt ervoor dat de planten geen suiker meer lekken, want die suikers veroorzaken de algen die ik had. Het helpt wel goed, maar ben wel benieuwd wat er gebeurd als ik klaar ben met de kuur volgende week.. of het dan direct weer terug komt of niet.

Die exitgreen zorgt ervoor dat de planten geen suiker meer lekken, want die suikers veroorzaken de algen die ik had
Dat is een algemene misvatting. Glucose is niet een trigger voor alg. Het kan wel als voeding dienen voor algen, maar het is niet de reden dat ze algen veroorzaken.

En ja, je moet gewoon doorgaan met plantbemesting en asap beginnen met de NPK

Dat is een algemene misvatting. Glucose is niet een trigger voor alg. Het kan wel als voeding dienen voor algen, maar het is niet de reden dat ze algen veroorzaken.

En ja, je moet gewoon doorgaan met plantbemesting en asap beginnen met de NPK
Dat kan kloppen want als ik weleens een blad weghaal dan zie je ook uit het stukje steel wat blijft staan belletjes komen maar algen komen er niet op.

De algen zijn zo goed als weg, en ik heb toch de complete plantenvoeding besteld. Helaas heeft de levering ervan vertraging. Maar ik had vrijdag de bak schoon moeten maken en door omstandigheden is het daar nog niet van gekomen. Helaas is het overlijden van mijn moeder niet het enige wat me afleid van het aquarium, ook mijn beste vriendin is heel erg ziek.. dus andere dingen die me bezig houden steeds, waardoor de balans in de bak niet echt goed op gang zal komen want ik vergeet elke keer ook die easycarbo erin te gooien. Ik wil dan nu dinsdag de bak gaan verversen. En dan hoop ik de planten ook even flink te kunnen snoeien, ik denk van veel planten de kale onderkant eraf halen en de top terug planten.. en hopelijk heb ik dan wel de voeding binnen zodat ik iig die kan toevoegen. Easycarbo zal ik echt alleen doen als ik thuis ben en eraan denk, het is even niet anders. Ik hoop dat het met de andere voeding al een stuk beter zal gaan met de planten groei.
20241207_221809.jpg
20241207_221814.jpg
20241207_221817.jpg
20241207_221820.jpg

Ik wilde net zeggen, green exit gaat je helpen.
Heb het daarna ook nooit meer gehad, zulke erge algen.

Maar gebruik jij de originele lampen van Juwel? Ik had daar ook echt zoveel algen van. Uiteindelijk brand ik de originele lamp maar 4 uur per dag en de rest van de dag gebruik ik een led lamp die ik kan instellen op zonsondergang etc. Zodoende een stuk minder licht en dus ook minder voeding nodig.

Welke complete voeding heb je nu gekocht? Ik wil daar ook eens voor kijken.

Je bak ziet er nu in elk geval top uit, hopelijk blijft het zo!

Bio exit bevat iets om de balans te herstellen maar dood volgens mij niet de algen zelf. Vroeger had Easy Life wel iets wat algen doodde maar dat is toen vervangen voor dit middel.

Ik wilde net zeggen, green exit gaat je helpen.
Heb het daarna ook nooit meer gehad, zulke erge algen.

Maar gebruik jij de originele lampen van Juwel? Ik had daar ook echt zoveel algen van. Uiteindelijk brand ik de originele lamp maar 4 uur per dag en de rest van de dag gebruik ik een led lamp die ik kan instellen op zonsondergang etc. Zodoende een stuk minder licht en dus ook minder voeding nodig.

Welke complete voeding heb je nu gekocht? Ik wil daar ook eens voor kijken.

Je bak ziet er nu in elk geval top uit, hopelijk blijft het zo!
Helaas, ook green exit helpt niet. Het is weer net zo erg als wat het was.... misschien nog een keer een kuurtje doen en dan wat langer volhouden? Geen idee.. maar als dit zo doorgaat, dan kap ik met de hobby.
Ik had nu complete plantenvoeding gekocht van planted-box. Deze link; https://planted-box.com/product/all-in-one/

Ik heb geen Juwel aquarium meer. Die heb ik destijds weg gedaan omdat het gewoon teveel werk was, en ik elke keer last van blauwalg had. Sjouwde me rot elke week met al die liters water om die blauwalg te lijf te gaan en het hielp geen moer. Dus toen alles weg gedaan.
Nu heb ik een simpel goedkoop aquarium van de dierenwinkel. En daar zit led verlichting in. Ik ben al terug gegaan van 11 uur licht naar 8 uur licht. Ik heb een kennis die beweerd dat de planten 12 uur licht moeten hebben, maar dat is gewoon niet waar. Dat kun je denk ik alleen doen als je ook co2 toevoegd. Pas als je alles kan bieden aan voedingsstoffen die een plant nodig heeft, kun je je verlichting zo lang aan zetten. Ik heb geen co2 dus ik moet ze echt geen 12 uur licht geven. Heb hem dus nu op 8 uur staan. Ik heb geen dag of nacht verlichting, gewoon led lamp die erbij zat.

Bio exit bevat iets om de balans te herstellen maar dood volgens mij niet de algen zelf. Vroeger had Easy Life wel iets wat algen doodde maar dat is toen vervangen voor dit middel.
Ik heb geen idee meer wat ik nog moet doen. Is dat bio exit weer iets anders? En helpt dat wel heel goed? Want mijn bak zit gewoon weer vol met algen...

Nou, de bak is inmiddels weer overgenomen door de algen, en deze keer heb ik me netjes gehouden aan op tijd verversen, elke dag op tijd easycarbo toevoegen, en elke week een dosis plantenvoeding all-in-one geven waar dus ook nitraat en fosfaat in zit.. geen resultaat. Of nou ja, dit is het resultaat; stagnerende plantengroei, dode vissen en veel, heel veel algen. Ik weet het niet meer nu. Denk dat ik dinsdag of morgen al, de bak nog maar een keer ga verversen (normaal ververs ik op dinsdag), en er dan nog maar een kuurtje met green exit erin ga doen. Ik weet het anders ook niet. Heb wel al 2 dode danio's gevonden maar ja, dat is niet zo gek ook als je ziet hoe de bak eruit ziet. De ramen zitten ook elke week helemaal vol met aanslag van algen. Ik snap er geen moer van, maar als dit zo doorgaat, dan laat ik alles mooi doodgaan en dan gaat het bakje gezellig samen met het 20.liter bakje stof vangen in de schuur.
20241229_202651.jpg
20241229_202654.jpg
20241229_202657.jpg
20241229_202659.jpg
20241229_202704.jpg
20241229_202709.jpg
20241229_202712.jpg
20241229_202715.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug