Wat is er nieuw

Veel algen

Trouwens nog iets anders dat me opvalt nu ik het hele gesprek doorleest. Niemand heeft het nog gehad over mest in de bodem. Iets van klei billen en of planten pillen wil ook nog weleens helpen. Je biedt dan mest aan in de bodem. Je planten kunnen er dan beter bij dan de algen.

booty GIF

Teveel blauw is juist niet aan te raden als ik het goed heb. Ik denk dat @Cornelius je dat kan zeggen en het waarom.
Het is bekend door onderzoeken dat algen het beste groeien onder wit een witlicht spectrum. Maar ze groeien verhoudingsgewijs ook meer bij blauw licht dan bij rood licht. Algen behoren namelijk, en dat vergeten we nog wel eens, tot het plantenrijk. Blauw licht openen de stoma's bij planten waardoor hun stofwisseling hoger wordt en de plant sneller groeit en dus een alg, als gezegd in zekere zin een plantje, ook. Bij koeler wit licht waar dus veel blauw inzit zie je meer gedrongen planten met dikkere bladeren. Planten kunnen dan ook niet zonder blauw licht, met name in de herfst en winter zit er om redenen veel blauw in het licht, Maar het gaat dan altijd wel om de verhoudingen van de kleuren in het licht. Maar het gaat denk ik wat te ver om hier meer op in te gaan.

Indien je plantenvoeding met wat NPK en sporenelementen doseert moet je richting co2 denken.
Is bio-co2 niets voor jou?
Als je wenst zonder co2 te blijven zou ik een lichtpauze gebruiken.

Misschien handig om het advies ook op de situatie af te stemmen. Ik heb de specificaties van de hs platy 50 bekeken. Die komt met een lamp van 4 watt. Laten we even uitgaan van een fantastisch rendement van 150lm/w. Dan heb je dus 600lm. De bak is ca 45 liter. Dus in het beste geval maximaal ca 13lm per liter. Om dat nog te dimmen lijkt me weinig zinvol.

Als het licht niet al te lang aan is zou ik het eerder zoeken in mest en/of stroming/filtering. Naar ik begrijp is TS recent meer voeding gaan toevoegen. Misschien eerst even het resultaat daarvan afwachten?

Overigens geeft afplakken met blauw tape niet meer blauw licht, maar vooral minder van de andere kleuren.
Voorlopig heb ik toch de lampen wat afgeplakt, gewoon om eens te kijken wat dit nu gaat doen. Het licht is niet al te lang aan, nu althans niet.. eerder stond het licht 10 uur per dag aan. Ik heb een kennis die beweerd heel veel van aquariums af te weten en die zegt steeds dat ik mijn licht ongeveer 12 uur per dag aan moet hebben.. daar had ik al zo mijn twijfels bij dus ik heb het toen gelaten bij 10 uur, maar inmiddels heb ik hem al enige tijd geleden terug gezet naar 8 uur per dag. En dat in 2 delen verspreid, dus smorgens gaat ie even aan van 10 uur tot half 12 en savonds om 17.00 tot 23.30. Toch bleven de algen terug komen (en de kennis bleef roepen dat ik het naar 12 uur moest doen haha, negeer, negeer)...
Mest, stroming en filtering zou ik niet weten wat ermee moet zijn. Ik stofzuig elke week de bodem goed af. De stroming staat vrij sterk en de filter doet het prima. Dus in die zin ligt het daar naar mijn idee niet aan.
Ik ben niet meer voeding gaan geven, ik ben andere voeding gaan geven. Maar merk totaal geen enkel resultaat ervan tot nu toe. Ik ben over gegaan van profito easylife fertilizer naar een all-in-one plantenvoeding van the planted box, waar ook nitraat en fosfaat in zit. Maar dat is ook al maanden geleden dat ik daarmee begonnen ben en ook dat doet niks.
Ik denk toch echt dat de verlichting veel te sterk is. Dus ik ga het afwachten, hoe het nu gaat. Alleen word het lastig om een oordeel te vellen want ik geef momenteel netjes elke dag easycarbo en ik ververs elke week op dinsdag en geef daarna plantenvoeding maar helaas moet ik nu weer de balans gaan verstoren want ik ga volgende week op vakantie haha.. en mijn lieve buren gaan vast heel goed voor mijn lieve kat zorgen maar ik kan ze niet ook nog belasten met de zorg van een aquarium. Hooguit dat ze af en toe wat vlokvoer erin willen gooien en een kwart tabletje ofzo. Maar de rest kan ik niet vragen van ze. Gelukkig ga ik maar 10 dagen dus ik hoop dat het daarmee beperkt blijft maar vooral de easycarbo zal toch gemist gaan worden door de planten....

Oh, nog iets waar ik nog niet op gelet heb. Zitten de algen overal, of alleen op bepaalde planten?
In je laatste foto lijkt het mee te vallen.
Nee ze zaten op den duur overal...

Indien je plantenvoeding met wat NPK en sporenelementen doseert moet je richting co2 denken.
Ik heb al zitten kijken naar bio co2 en ga dit idd serieus overwegen als het dimmen van het licht niet helpt..
Een lichtpauze doe ik al.. smorgens staat de bak anderhalf uur aan, savonds 6 enhalf uur.. ik weet eigenlijk wel dat CO2 het probleem is maar ik heb er geen geld voor om dat soort dure dingen aan te schaffen.. en de kennis ook niet echt om dat goed te laten verlopen. Die bio co2 zag er echter wel redelijk makkelijk en betaalbaar uit dus dat wil ik evt nog wel overwegen... maar eerst eens kijken hoe het gaat nu die lampen afgeplakt zijn...

M'n bakje is van de week ververst, waarbij ik heel veel water eruit heb gehaald zodat die exitgreen eruit was.. verder heb ik enorm veel gesnoeid.. het ziet er nu best goed uit.. het licht is dus gedeeltelijk gedimd, en ik hoop dat dit gaat helpen. Zo niet, dan denk ik dat het grote probleem co2 is, en dan ga ik eens overwegen om bio co2 te gaan geven.. dit is net wat beter betaalbaar en makkelijker dan de andere co2 installaties..

Voorlopig staat ie er dus goed bij.. maar ik ben benieuwd voor hoe lang haha.. want ik ga volgende week 10 dagen op vakantie, en dan kan ik even niet verversen, geen voeding toevoegen en ook geen easycarbo. En de buren die voo4 de kat zorgen zullen vast wel af en toe een beetje voer voor de vissen erin willen gooien maar meer dan dat ga ik niet van ze vragen.. ze hebben niet echt verstand van vissen, van katten ook niet eigenlijk haha maar dat lukt nog wel.. maar vissen en aquariums, nee.. gaan we maat niet doen haha.. we gaan het zien hoe die eruit ziet als ik terug kom..
20250124_225850.jpg
20250124_225855.jpg
20250124_225858.jpg
20250124_225901.jpg
20250124_225912.jpg

En de buren die voo4 de kat zorgen zullen vast wel af en toe een beetje voer voor de vissen erin willen gooien
Tip: stop het voedsel in een zakje met de dag erop en leg dit voor de buren klaar ( en verstop de rest). Kunnen ze niet teveel voeren.

goede tip: het grootste gevaar van vakantieverzorgers is overvoeren.

Ik doe hier altijd in eierdopjes per dag. Komt op hetzelfde neer maar is denk ik iets makkelijker dan zakje.

Of mer dimmen.
Jessicapilon slaat de spijker op z'n kop want een lichtpauze heeft weinig zin. Algen worden beïnvloed door de lichtsterkte en niet door de lichtduur.

Voorlopig heb ik toch de lampen wat afgeplakt, gewoon om eens te kijken wat dit nu gaat doen. Het licht is niet al te lang aan, nu althans niet.. eerder stond het licht 10 uur per dag aan. Ik heb een kennis die beweerd heel veel van aquariums af te weten en die zegt steeds dat ik mijn licht ongeveer 12 uur per dag aan moet hebben.. daar had ik al zo mijn twijfels bij dus ik heb het toen gelaten bij 10 uur, maar inmiddels heb ik hem al enige tijd geleden terug gezet naar 8 uur per dag. En dat in 2 delen verspreid, dus smorgens gaat ie even aan van 10 uur tot half 12 en savonds om 17.00 tot 23.30. Toch bleven de algen terug komen (en de kennis bleef roepen dat ik het naar 12 uur moest doen haha, negeer, negeer)...
Mest, stroming en filtering zou ik niet weten wat ermee moet zijn. Ik stofzuig elke week de bodem goed af. De stroming staat vrij sterk en de filter doet het prima. Dus in die zin ligt het daar naar mijn idee niet aan.
Ik ben niet meer voeding gaan geven, ik ben andere voeding gaan geven. Maar merk totaal geen enkel resultaat ervan tot nu toe. Ik ben over gegaan van profito easylife fertilizer naar een all-in-one plantenvoeding van the planted box, waar ook nitraat en fosfaat in zit. Maar dat is ook al maanden geleden dat ik daarmee begonnen ben en ook dat doet niks.
Ik denk toch echt dat de verlichting veel te sterk is. Dus ik ga het afwachten, hoe het nu gaat. Alleen word het lastig om een oordeel te vellen want ik geef momenteel netjes elke dag easycarbo en ik ververs elke week op dinsdag en geef daarna plantenvoeding maar helaas moet ik nu weer de balans gaan verstoren want ik ga volgende week op vakantie haha.. en mijn lieve buren gaan vast heel goed voor mijn lieve kat zorgen maar ik kan ze niet ook nog belasten met de zorg van een aquarium. Hooguit dat ze af en toe wat vlokvoer erin willen gooien en een kwart tabletje ofzo. Maar de rest kan ik niet vragen van ze. Gelukkig ga ik maar 10 dagen dus ik hoop dat het daarmee beperkt blijft maar vooral de easycarbo zal toch gemist gaan worden door de planten....
Je zou die kennis van jou die zegt veel van aquariums te weten eens iets moeten vertellen over een belangrijk verschil dat bestaat tussen lichtduur een lichtsterkte. De lichtduur hou je op zo'n 8 uur exclusief eventuele dimtijden. Je planten keus bepaald je lichtsterkte. Wanneer je planten hebt die hoge lichtsterkte vragen neemt de vraag naar voeding toe. En bij voeding hoort ook CO2. En juist die verhouding lichtsterkte voeding/CO2 maakt of je al of niet een algenprobleem hebt.

MD Fishtanks (youtube) belicht zijn bakken ook 12 uur en veelal zonder CO2. Die bakken staan er mooi bij, dus het is denk ik geen exacte wetenschap.
Zolang de verhouding lichtsterkte/C02 maar op orde is inderdaad. Zonder CO2 ontkom je niet aan dimmen of veel drijfplanten.
Ik belicht overigens ook 8 uur ex dimtijd, maar dat is omdat langer niet noodzakelijk is.

Die 8 uur is een minimum. Ik heb de verlichting van mijn 2m 12uur (zonder dimtijd ofzo) aan, maar het is wel een zwakke verlichting. Ik kan me voorstellen dat hoe sterker je licht is, hoe nauwer het luistert.
Het is een kwestie van balans en hoe 'zwaarder' de ene helft van de weegschaal belast wordt, des te makkelijker de balans verstoord wordt.

Jessicapilon slaat de spijker op z'n kop want een lichtpauze heeft weinig zin. Algen worden beïnvloed door de lichtsterkte en niet door de lichtduur.
Een lichtpauze kan zeker positief bijdragen in bakken die geen hoge kunstmatige co2 toevoegingen hebben of bij (te) zware verlichting niet voldoende hoge co2 kunnen aanhouden.
Jou advies zal dan eerder neigen naar dim uw verlichting of zorg voor beter co2 oplossing.
Mijn oplossing is dan zo een pauze.

Dit is de verlichtings periode momenteel bij me
8 tot u 11licht aan (+- 2u 0,5w/l)
11 tot 18u licht uit ( wat zonlicht)
18 tot 23u licht aan(+- 4u 0,5w/l)
Ik pas al decennia al dan niet vaste verlichtings of pauzes toe
De 1ste reden om maximaal van mijn aquarium te kunnen genieten wanneer ik thuis ben.
Zo heb ik s'morgen vroeg tijd om naar mijn aquarium te kijken.
En s'avonds laat is de 2de verlichtings periode om verder te kunnen genieten.

2de reden of aangenaam gevolg is dat mijn bio-co2 terug wat opbouw tijd krijgt en ik zo een langere tijd hard kan verlichten per dag.

Je kun misschien vermoeden dat ik dit enkel doe omdat bio-co2 niet kan voldoen aan het gewenste co2 gehalte over langere lichtperiodes.
Maar ik zou eveneens een lichtpauze inlassen als ik ooit zou overstappen naar drukflessen hoor.

En omgekeerd: je lichtsterkte bepaalt je plantenkeus (in lumen per netto liter water (bijv)).
Ok. Misschien is het nog beter en preciezer om te zeggen: Je lichtsterkte mogelijkheid geeft de breedte aan waarin je plantenkeus kan liggen. En dat is denk ik ook wat je bedoelt.

Een lichtpauze kan zeker positief bijdragen in bakken die geen hoge kunstmatige co2 toevoegingen hebben of bij (te) zware verlichting niet voldoende hoge co2 kunnen aanhouden.
Jou advies zal dan eerder neigen naar dim uw verlichting of zorg voor beter co2 oplossing.

De 1ste reden om maximaal van mijn aquarium te kunnen genieten wanneer ik thuis ben.

2de reden of aangenaam gevolg is dat mijn bio-co2 terug wat opbouw tijd krijgt en ik zo een langere tijd hard kan verlichten per dag.

Je kun misschien vermoeden dat ik dit enkel doe omdat bio-co2 niet kan voldoen aan het gewenste co2 gehalte over langere lichtperiodes.
Maar ik zou eveneens een lichtpauze inlassen als ik ooit zou overstappen naar drukflessen hoor.
In feite bestaat er een lichtpauze die kennelijk het meest optimaal is voor planten. Namelijk het dag en nachtritme. En in zo'n dag en nachtritme zijn er tijdsverschillen die de seizoenen aangeven en die vervolgens de planten een groei en bloei regel geven. Bij ondermeer de dieren is er wel een mogelijkheid om dit soort ritmes kunstmatig te verschuiven. In een dierentuin zien we dat bijvoorbeeld om ook nachtdieren in actie te kunnen zien. Jij past dat feitelijk ook toe omdat je de bak wilt kunnen zien op tijden die voor jou beter uitkomen. Maar om een langere tijd voor je bak te kunnen genieten zou je ook kunnen denken aan groeivertraging binnen je plantenkeuze door je lichtsterkte te verminderen. Mijn bak kende verlichting van 8:30 uur in de morgen tot 23:00 uur in de avond. Maar je begrijpt vast al dat dit inclusief dimtijden was. Misschien is het goed om hier eens een term voor de dag te halen: Fotoperiodisch stuurlicht. Het is een manier om de daglengte te verhogen middels een vermindering van de lichtsterkte. Er bestaan onderzoeken hierover. Daarin wordt aangetoond dat sommige plantensoorten blad aanpassingen, meer chlorophyl in een groter blad, deden en ook dat de planten langer werden. Deze onderzoeken vonden ook plaats om de mogelijkheid te bezien of er besparingen op de energiekosten mogelijk zijn voor kwekers. Bovendien zullen verschillen in de planten een rol spelen en daarnaast speelt het licht op zich, het witlicht spectrum bijvoorbeeld, een rol. Daarnaast:
  • Lichtintensiteit: de hoeveelheid fotonen die de plant kan gebruiken;
  • Fotoperiodiciteit: de blootstellingsduur;
  • Lichtkwaliteit: de golflengten van licht waaraan de plant wordt blootgesteld.
Eigenlijk zie je bij dit soort onderzoeken dat dag verlenging mogelijkheden geeft. Toch heb ik nog weinig gehoord over pauze toepassingen. En meen ik dat dag en nacht cyckli belangrijk zijn voor planten. Overigens probeer ik met dit te lange verhaal je niet van je onderhoudsmanier af te brengen. Het is jouw bak en jij weet daar het meeste van. Waarin ik je ook graag veel succes mee toewens.

goede tip: het grootste gevaar van vakantieverzorgers is overvoeren.
Ja ik zit nog een beetje te denken hoe ik dit ga doen.. want ik ga alleen vlokvoer laten voeren, en misschien 2 keer een kwart tabletje algentablet.. en vlokvoer om de dag een klein beetje.. maar hoe doe je een mini beetje vlokvoer afmeten voor een vakantie oppas? Omdat ik hele kleine visjes heb, moet het echt maar weinig zijn en je moet het goed verpulveren tussen je vingers.. ik ga dat denk ik maar gewoon laten zien van het weekend, dan zie ik haar even om wat uitleg over de kat te geven.. en zal ik dit ook uitleggen, en vooral ook dat het niet zielig is als ze niet elke dag eten krijgen haha want mijn buurvrouw kennende gaat ze dat wel raar vinden..

Zo doe ik het ook ongeveer.. smorgens even aan, smiddags uit (en ik dek de bak dan juist af zodat er geen daglicht in komt) en dan savonds weer aan als ik tijd heb om ernaar te kijken. Dat doe ik al de hele tijd zo, dus dat maakt voor de algen verder niet veel uit, helaas.

Ik maak kant en klaar potjes met voer. Dus verpulverd en al. Bij de action, hema, ed winkels hebben ze ieniemini lepeltjes. Deze gebruik ik voor de hoeveelheid te bepalen (tip). 1 lepeltje afgestreken is voldoende voor 1 of 2 dagen.

Inmiddels ben ik al een hele poos terug van de vakantie. Het was echt geweldig daar! Zwemmen in een heel groot aquarium haha.. zonder algen. Helaas ook met maar heel weinig koraal want door het warmere zeewater en door een aantal flinke stormen was alle koraal flink kapot gegaan. Maar toch aardig wat prachtige vissen gezien met snorkelen, het was geweldig.
Ik kwam terug en had de buurvrouw dus laten zien wat ze moest voeren en hoeveel maar ze heeft heel slecht geluisterd.. er lag me een lading met tablet voer op de bodem, dat was niet van 2 keer voeren haha. Dat was de opdracht namelijk; in die 10 dagen dat ik weg was, moest ze slechts 2 keer een kwart van zo'n algen tabletje geven, en om de dag wat vlokvoer. Heb het nog op een briefje geschreven ook maar dat heeft niet geholpen. Maar, qua algen viel het gelukkig best wel mee.
En inmiddels zijn we een paar weken verder en gaat het sowieso best redelijk met de algen. Ik ben dus best tevreden over het afplakken van het licht dus dat laat ik zo. Ik ben echter totaal niet tevreden over de inrichting van m'n bakje. Het is rommelig en chaotisch dus ik hoop binnenkort eens iets anders te kunnen gaan doen. Een totaal andere inrichting, maar dat kan weer bij een ander topic. Voor nu staat de bak er zo bij.
20250325_195820.jpg
20250325_195828.jpg
20250325_195830.jpg
20250325_195833.jpg
20250325_195919.jpg
20250325_195938.jpg
20250325_195952.jpg
20250325_195956.jpg
20250325_195959.jpg

Mooie vakantie gehad dus en dat is mooi. Ja je bak is druk en groen maar ik hou daar wel van hoor.

Mooie vakantie gehad dus en dat is mooi. Ja je bak is druk en groen maar ik hou daar wel van hoor.
Ja was echt geweldig..
Ik hou echt niet van rommelig en druk. Ik wil juist altijd alles strak, recht, rustig, overzichtelijk hebben. Maar ik weet gewoon niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen...

Zijn er geen slachtoffers gevallen van zulke overschot van voer?

Je kunt wat meer rust krijgen door de planten in groepen te planten en te zorgen dat planten met min of meer gelijk blad niet pal naast elkaar te zetten, waardoor je meer contrast krijgt.

Ja was echt geweldig..
Ik hou echt niet van rommelig en druk. Ik wil juist altijd alles strak, recht, rustig, overzichtelijk hebben. Maar ik weet gewoon niet hoe ik dat voor elkaar moet krijgen..
Om het geheel minder rommelig te laten lijken, kan je proberen om minder planten soorten te gebruiken, en de plantengroepen wat groter maken.

Wauw cindy mooi aqarium ik wou dat ik er ook zo een had!! :stom:

Wat wel eens wil helpen is de bak 24/48 uur kompleet verduisteren. Licht uit en inpakken in licht dicht materiaal.
Neemt niet de oorzaak weg uiteraard maar als je daarna weer de oude routine aanhoud komt het vast goed.

Wat wel eens wil helpen is de bak 24/48 uur kompleet verduisteren. Licht uit en inpakken in licht dicht materiaal.
Neemt niet de oorzaak weg uiteraard maar als je daarna weer de oude routine aanhoud komt het vast goed.
Ik weet niet of dat veel helpt bij baard en groene algen. Bij blauwalg wel maar dat is een bacterie.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan