Wat is er nieuw

Veel algen

Sowieso duurt het vaak een week of 2 voor een wijziging in iets (voeding, licht, stroming…) resultaat geeft.

Daarnaast: minder lang licht aan is niet hetzelfde als minder licht. Kun je je verlichting dimmen? Eventueel een veel van de lamp afdekken zodat het licht niet door komt.

Heb je een stootkuur Carbo geprobeerd?

Ik denk echt dat je je licht moet dimmen.
Dus niet korter aan doen, maar dimmen. Je hebt op Amazon lampen die je kan dimmen, die heel weinig kosten. Veel van die bakken van nu zijn qua belichting ingericht op het toevoegen van Co2. Als je dat niet doet, dan krijg je hiermee te maken.
Ik heb hier in het begin van mijn bak ook enorm mee getobt en toen, tegen allerlei adviezen in, de lampen aangepakt, en daarna nooit meer last hiervan gehad.

Als je onderhoud op orde is, je bemest volgens het schema, dan lijkt het erop dat je teveel licht hebt ten opzichte van de co2 in je aquarium.
Dus een lagere lichtsterke of co2 gaan toevoegen.

Ik weet te weinig van je bak om je hier verder in de adviseren.
Maar denk niet dat dit nog te redden valt, dus gewoon opnieuw beginnen lijkt mij de beste optie:sorry:

Zou het kunnen dat ik teveel planten in m'n kleine bakje heb? Met teveel planten per liter water, kan je natuurlijk ook tekorten krijgen die je misschien helemaal niet aangevuld krijgt met voeding.. zo geef ik natuurlijk al geen CO2, dus daar is sowieso een tekort aan. Hoewel ik wel vloeibare CO2 geef maar dat lijkt eigenlijk niks te helpen.

Ook lees ik dat teveel verversen niet goed is voor de balans. Ik ververs elke week ongeveer de helft.

Tot slot lees ik overal dat teveel licht, teveel sterkte van licht, ook een boosdoener kan zijn. Maar dit licht zat nu eenmaal bij dit bakje... ik zou ook niet weten waar ik ander licht kan kopen en welke ik dan moet hebben. Ja, iets gedempter licht moet het dan worden maar ik heb geen idee hoe ik daaraan kan komen.

Ik heb mijn licht met een stuk bakpapier gedimd. (Standaard Juwel verlichting, ongeveer een kwart afgeschermd, nu geen algen meer en planten doen het (eindelijk) goed.)
Verder ververs ik 80% van mijn water eens per twee weken en geef dan voeding voor een week.
En ik heb het al eerder gezegd, en herinner je er nog eens aan: Carbo is een bestrijdingsmiddel.

Wat zijn de waterwaarden van je bak verder? (nitraat, fosfaat, ijzer (als maat voor de mineralen-sporenelementen).)

Zou het kunnen dat ik teveel planten in m'n kleine bakje heb? Met teveel planten per liter water, kan je natuurlijk ook tekorten krijgen die je misschien helemaal niet aangevuld krijgt met voeding.. zo geef ik natuurlijk al geen CO2, dus daar is sowieso een tekort aan. Hoewel ik wel vloeibare CO2 geef maar dat lijkt eigenlijk niks te helpen.

Ook lees ik dat teveel verversen niet goed is voor de balans. Ik ververs elke week ongeveer de helft.

Tot slot lees ik overal dat teveel licht, teveel sterkte van licht, ook een boosdoener kan zijn. Maar dit licht zat nu eenmaal bij dit bakje... ik zou ook niet weten waar ik ander licht kan kopen en welke ik dan moet hebben. Ja, iets gedempter licht moet het dan worden maar ik heb geen idee hoe ik daaraan kan komen.
De helft verversen dat is misschien iets te ingrijpend als het klein is en tegen teveel licht kun je ook wat op de oppervlakte laten drijven qua dimmen of minderen, van eendekroos tot stukjes kurk.

Opzich is de helft verversen geen probleem zolang je maar voldoende voeding in de bak hebt zoals met de estimative index. Normaliter kun je prima uit de voeten met minder verversen van bv 25%.

Heb je een Juwel bak met led buizen?
Ik dim met PVC moffen, te verkrijgen bij de bouwmarkt. Zijn stukjes PVC buis die je over de ledbuis kunt schuiven. Maatje 5/8 valt er mooi los omheen dus geen warmte ophoping. Wel de grijze nemen, geel pakt lelijk uit:
https://www.praxis.nl/elektra/bedrading/pvc-elektrabuizen/martens-mof-slagvast-3-4-cr-3st/2134401

Bijlagen

• IMG_6223.jpeg
    IMG_6223.jpeg
    3.2 MB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt door een moderator:
Helaas, ook green exit helpt niet. Het is weer net zo erg als wat het was.... misschien nog een keer een kuurtje doen en dan wat langer volhouden? Geen idee.. maar als dit zo doorgaat, dan kap ik met de hobby.
Ik had nu complete plantenvoeding gekocht van planted-box. Deze link; https://planted-box.com/product/all-in-one/

Ik heb geen Juwel aquarium meer. Die heb ik destijds weg gedaan omdat het gewoon teveel werk was, en ik elke keer last van blauwalg had. Sjouwde me rot elke week met al die liters water om die blauwalg te lijf te gaan en het hielp geen moer. Dus toen alles weg gedaan.
Nu heb ik een simpel goedkoop aquarium van de dierenwinkel. En daar zit led verlichting in. Ik ben al terug gegaan van 11 uur licht naar 8 uur licht. Ik heb een kennis die beweerd dat de planten 12 uur licht moeten hebben, maar dat is gewoon niet waar. Dat kun je denk ik alleen doen als je ook co2 toevoegd. Pas als je alles kan bieden aan voedingsstoffen die een plant nodig heeft, kun je je verlichting zo lang aan zetten. Ik heb geen co2 dus ik moet ze echt geen 12 uur licht geven. Heb hem dus nu op 8 uur staan. Ik heb geen dag of nacht verlichting, gewoon led lamp die erbij zat.
Denk er aan, lichtduur is iets heel anders als lichtsterkte. Kennelijk zijn er nog erg veel mensen die dit niet weten. Voor je planten kan je gemiddeld een lichtduur aanhouden van zo'n 8 uur. Dit is dan wel exclusief eventuele dimtijden. Je lichtsterkte bepaalt je plantengroei. Maar daarvoor is her wel belangrijk om te weten welke lichtsterkte je planten vragen. Op zich is het niet zo moeilijk om daar achter te komen want de online planten aanbieders vermelden dit altijd bij elke plant. Ze vertellen dat planten weinig licht, gemiddeld of veel licht vragen. Wanneer je planten in je bak wilt hebben die veel licht vragen, zoals bijvoorbeeld rode planten, moet je je realiseren dat dit waarschijnlijk gaat betekenen dat je extra CO2 moet toevoegen. Wil je dit niet of nog niet, koop dan niet die planten. Nu over je algen probleem. Algen zijn er altijd in elke bak. Maar het is niet altijd een probleem. Bij jou is het wel een probleem doordat je bak niet in evenwicht is. Er is met name een teveel aan groene alg, de harde variant, zo meen ik te zien, naast ook wat baardalg. De onevenwichtigheid in je bak is het gevolg van een verhoudingsprobleem CO2/lichtsterkte. In de huidige situatie moet jij je lichtsterkte verminderen omdat je geen CO2 toevoegt. Je licht duur blijft dus op 8 uur zonder de eventuele dimtijden die je mogelijk nog hebt. Dat betekend ook dat je alleen planten kunt hebben die maximaal een gemiddelde lichtsterkte vragen! Voor bemesting kan je het beste even rondkijken bij aquariumbemesting.nl. Zij bieden goedkope poeders aan die jezelf moet aanlengen met water. Veel succes!!

Ik heb mijn licht met een stuk bakpapier gedimd. (Standaard Juwel verlichting, ongeveer een kwart afgeschermd, nu geen algen meer en planten doen het (eindelijk) goed.)
Verder ververs ik 80% van mijn water eens per twee weken en geef dan voeding voor een week.
En ik heb het al eerder gezegd, en herinner je er nog eens aan: Carbo is een bestrijdingsmiddel.

Wat zijn de waterwaarden van je bak verder? (nitraat, fosfaat, ijzer (als maat voor de mineralen-sporenelementen).)
Oké, dit is een idee om te gaan proberen. Bakpapier heb ik wel in huis haha..
Waterwaardes weet ik helaas niet zo. Ik heb strips gekocht destijds en dus kan ik die niet exact meten en fosfaat en ijzer zit er al sowieso niet bij. Ook geen financiële middelen om dat allemaal aan te gaan schaffen, het zal dus op de gok moeten.
Je hebt idd al eerder gezegd dat carbo een bestrijdingsmiddel is. Ik heb al eerder gezegd dat ik het daar niet mee eens ben. Carbo is een vloeibare vorm van CO2. Dat heeft niks te maken met een bestrijdingsmiddel. Dus ik geef het in de juiste dosering elke dag en het kan geen kwaad maar het helpt ook niet echt momenteel.

De helft verversen dat is misschien iets te ingrijpend als het klein is en tegen teveel licht kun je ook wat op de oppervlakte laten drijven qua dimmen of minderen, van eendekroos tot stukjes kurk.
Ik heb al wat drijfplantjes maar dat helpt ook niks. Ik denk dat ik maar eens ga proberen om een kwart van de verlichting te dimmen met bakpapier. Dat is een goedkoper oplossing die ik direct kan uitvoeren.

Google eens op glutaaraldehyde (de werkzame stof van easycarbo) en kijk wat er dan tevoorschijn komt.
En verder laat ik het aan jezelf over.

Klopt maar zolang je je aan de aanbevolen dosis houdt kan het geen kwaad. Ik heb al vele malen een stootkuur gebruikt en zelfs dan had ik geen problemen.

Heb je een Juwel bak met led buizen?
Ik dim met PVC moffen, te verkrijgen bij de bouwmarkt. Zijn stukjes PVC buis die je over de ledbuis kunt schuiven. Maatje 5/8 valt er mooi los omheen dus geen warmte ophoping. Wel de grijze nemen, geel pakt lelijk uit:
https://www.praxis.nl/elektra/bedrading/pvc-elektrabuizen/martens-mof-slagvast-3-4-cr-3st/2134401
Nee, ik heb geen Juwel bak, ik heb wat anders.. een led lichtstrip zit hierin. Het is een HS Aqua platy 50 bak. Dus een onbekend merk zeg maar. Ik zag dat iemand die hier reageerde, al dimde met bakpapier. Dus als ik hier klaar ben, ga ik dat eens proberen, om een paar lampjes in die strip te dimmen met bakpapier.

Denk er aan, lichtduur is iets heel anders als lichtsterkte. Kennelijk zijn er nog erg veel mensen die dit niet weten. Voor je planten kan je gemiddeld een lichtduur aanhouden van zo'n 8 uur. Dit is dan wel exclusief eventuele dimtijden. Je lichtsterkte bepaalt je plantengroei. Maar daarvoor is her wel belangrijk om te weten welke lichtsterkte je planten vragen. Op zich is het niet zo moeilijk om daar achter te komen want de online planten aanbieders vermelden dit altijd bij elke plant. Ze vertellen dat planten weinig licht, gemiddeld of veel licht vragen. Wanneer je planten in je bak wilt hebben die veel licht vragen, zoals bijvoorbeeld rode planten, moet je je realiseren dat dit waarschijnlijk gaat betekenen dat je extra CO2 moet toevoegen. Wil je dit niet of nog niet, koop dan niet die planten. Nu over je algen probleem. Algen zijn er altijd in elke bak. Maar het is niet altijd een probleem. Bij jou is het wel een probleem doordat je bak niet in evenwicht is. Er is met name een teveel aan groene alg, de harde variant, zo meen ik te zien, naast ook wat baardalg. De onevenwichtigheid in je bak is het gevolg van een verhoudingsprobleem CO2/lichtsterkte. In de huidige situatie moet jij je lichtsterkte verminderen omdat je geen CO2 toevoegt. Je licht duur blijft dus op 8 uur zonder de eventuele dimtijden die je mogelijk nog hebt. Dat betekend ook dat je alleen planten kunt hebben die maximaal een gemiddelde lichtsterkte vragen! Voor bemesting kan je het beste even rondkijken bij aquariumbemesting.nl. Zij bieden goedkope poeders aan die jezelf moet aanlengen met water. Veel succes!!
Op zich weet ik dit theoretisch gezien allemaal al heel lang.. alleen in de praktijk is het ontzettend moeilijk om uit te zoeken welke lampen je dan wel moet hebben, welke planten dan geschikt zijn, en hoe lang je je licht aan moet hebben, hoe lang het gedimd moet zijn, enz enz.. ik snap dat hoe langer je het licht aan hebt en hoe sterker je licht is, hoe harder je planten willen gaan groeien en hoe meer voeding ze dan nodig hebben. Als je dus te weinig voeding geeft of er ontbreekt een voedingsstof, zoals in dit geval de CO2, dat je dan problemen krijgt. Maar in de praktijk is het gewoon heel.lastig om dit allemaal precies uit te gaan vissen, zeker als je zoals ik financieel beperkte middelen hebt en dus niet continu allerlei tests, techniek, nieuwe lampen en weet ik veel wat zou moeten kopen.
Ik zag wel een hele goede tip staan bij al deze reacties. Ik ga zo eens proberen om een kwart van de lampen op de strip af te plakken met bakpapier. Eens kijken of dat wat helpt. Ik heb wel net een nieuwe kuur exit green erin gedaan, maar daar wil je ook niet mee aan de gang blijven natuurlijk.
Ook heb ik sinds enkele weken andere voeding, complete plantenvoeding waar ook fosfaat en nitraat in zit. Maar ook dit helpt niks, en dat komt denk ik door die ene ontbrekende factor die gewoon noodzakelijk is bij deze hoeveelheid licht, en dat is CO2.

Ik heb zojuist iets gedaan met de lichtstrip en heb de grootste moeite met dit te schrijven want ik zie denk ik de komende 3 uur niks meer omdat ik in het licht heb staan kijken 😂 en nu min of meer stekeblind ben.. ik had hem uitgezet even, en daarna aangezet maar wilde toch even kijken wat het effect was.. het effect is iig dat je zelf geen ene klote meer ziet...
Ik wilde bakpapier op gaan plakken maar wilde dat doen met van dat isolatie tape wat ik nog heb liggen. Dat plakt goed en is ook redelijk goed bestand tegen vocht.. toen dacht ik ineens; misschien kan het wel gewoon daarmee ook?
Dus een deel van de lampen afgeplakt met dat blauwe tape. En nu is het ietsje gedempt maar het licht komt er nu meer door als blauw licht.. ik geloof dat dat juist wel goed is toch? Ik zie vaak blauw licht in bakken als avond verlichting..

Zou het wat kunnen doen zo? Of is blauw juist niet verstandig? In dat geval kan ik evt bij de bouwmarkt morgen even zwart tape halen...

20250107_181405.jpg
20250107_181444.jpg
20250107_181551.jpg

Teveel blauw is juist niet aan te raden als ik het goed heb. Ik denk dat @Cornelius je dat kan zeggen en het waarom.

Teveel blauw is juist niet aan te raden als ik het goed heb. Ik denk dat @Cornelius je dat kan zeggen en het waarom.
Ohw, dat is dan niet handig.. dan zal ik het zo toch moeten veranderen.

En dit is niet een kwart van de balk, dit is veel minder, 10% ofzo?
Ik had ook eerst tape om het bakpapier vast te zetten, en ben na een week overgeschakeld op tiewraps. (De tape kwam los).

Ik heb het veranderd mer bakpapier, maar het licht is zo fel dat ik niet het idee heb dat het iets doet..
Ik denk dat ik morgen even van dat zwarte isolatie tape ga halen. Of zal ik het met een vuilniszak proberen? Een stukje van een zak knippen en dat er overheen plakken?
20250107_183828.jpg
20250107_183838.jpg
20250107_184007.jpg

Zo te zien is het dus wel wat gedimd. Misschien kun je een wat groter stuk in het midden doen, en aan de buitenkanten juist geen bakpapier? Als ik je bak zo zie, heb je vooral aan de buitenkant veel plantenmassa en in het midden een stuk minder en kan het licht daar verder wat meer gedimd worden?

Je hebt nu een blauwe gloed omdat de tape alleen het blauwe licht doorlaat en de andere kleuren van het spectrum absorbeert.
Daarmee verklein je wel de lichtopbrengst, maar bied nu alleen blauw aan.
Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin. En dit absorbeert uiterst effectief straling uit het blauwe spectrum.

Zo te zien is het dus wel wat gedimd. Misschien kun je een wat groter stuk in het midden doen, en aan de buitenkanten juist geen bakpapier? Als ik je bak zo zie, heb je vooral aan de buitenkant veel plantenmassa en in het midden een stuk minder en kan het licht daar verder wat meer gedimd worden?
Nou, ik vind het zo op het zicht niet echt gedimd.. misschien 2 lagen bakpapier doen? En zou idd in het midden nog wat extra kunnen plakken maar dan wel dubbel ook want zo'n enkel laagje doet niks zo te zien.. pas als ik iets heb gevonden wat goed lijkt, ga ik het vast zetten met tiewraps.. ik zit ook nog te overwegen om het met een vuilniszak te proberen of iets anders zwart.. maar aan de andere kant is dat misschien wel wat brandgevoelig, met heel de tijd dat hete licht erop.. bakpapier fikt natuurlijk niet.. dus misschien toch maar een dubbel laagje dan...

Je hebt nu een blauwe gloed omdat de tape alleen het blauwe licht doorlaat en de andere kleuren van het spectrum absorbeert.
Daarmee verklein je wel de lichtopbrengst, maar bied nu alleen blauw aan.
Algen bezitten een bepaald pigment die planten niet hebben: phycobillin. En dit absorbeert uiterst effectief straling uit het blauwe spectrum.
Oké, ik heb toevallig gezien daarnet, dat er sowieso ook 2 lichten op de lichtbalk zitten in het blauw.. zou dat evt ook een oorzaak kunnen zijn? En zo ja, zou ik die dan beter afplakken zodat er minder blauw licht is?
Ik heb iig die blauwe plakkers weg gehaald, en er bakpapier voor terug geplakt maar dat lijkt nog niet echt iets te doen, zo in 1 laagje.. ik zit nu te denken om een dubbele laag bakpapier te doen, of morgen even naar de gamma te gaan voor zwart isolatie tape.

Ik zou er een dubbele laag bakpapier van maken, want mijn ervaring was dus dat tape niet houdt.

Ik zou er een dubbele laag bakpapier van maken, want mijn ervaring was dus dat tape niet houdt.
Had je ook isolatie tape gebruikt?
Ik ga er idd een dubbele laag bakpapier van maken want een enkele laag lijkt vrijwel niks te doen...

Ik heb het met een pl lamp destijd met een paar laagjes van die bruine inpaktape gedaan.

Ik heb het met een pl lamp destijd met een paar laagjes van die bruine inpaktape gedaan.
Ah oke.. ik hoop dat de isolatie tape wel houdt, anders ga ik over op tiewraps. Moet wel ook want m'n tape is op hahaha..

Het viel me daarnet op dat hoe meer lichten ik afplakte, hoe blauwer het licht in de bak werd.. en dat was logisch, want ik plakte alleen de gele lichten af, niet de blauwe.. das natuurlijk niet de bedoeling, om juist meer blauw licht erin te krijgen, dat heb ik net hier boven geleerd.. dus ook de blauwe lampen afgeplakt, eentje met een enkel laagje zodat ie toch nog iets doorlaat, de andere met een dubbele laag. En nu lijkt het wel alsof het idd goed gedempt is allemaal. Ik ga het zo eens 2 weken aankijken, hoewel het ook lastig is om te zien wat het doet omdat ik net ook die exit green kuur erin gedaan heb.. maar goed, dat is nu eenmaal zo.. we zien wel.
20250107_201252.jpg
20250107_201312.jpg

Een bak moet goed kunnen draaien zonder bestrijdinsmiddelen en alleen een uitgebalanceerde voeding.

Een bak moet goed kunnen draaien zonder bestrijdinsmiddelen en alleen een uitgebalanceerde voeding.
Ja dat snap ik.. maar het zit er nu al in. Dus ik hoop dat ie daarna, na deze kuur, eindelijk wel goed kan draaien zonder al dat gedoe.

Misschien handig om het advies ook op de situatie af te stemmen. Ik heb de specificaties van de hs platy 50 bekeken. Die komt met een lamp van 4 watt. Laten we even uitgaan van een fantastisch rendement van 150lm/w. Dan heb je dus 600lm. De bak is ca 45 liter. Dus in het beste geval maximaal ca 13lm per liter. Om dat nog te dimmen lijkt me weinig zinvol.

Als het licht niet al te lang aan is zou ik het eerder zoeken in mest en/of stroming/filtering. Naar ik begrijp is TS recent meer voeding gaan toevoegen. Misschien eerst even het resultaat daarvan afwachten?

Overigens geeft afplakken met blauw tape niet meer blauw licht, maar vooral minder van de andere kleuren.

Oh, nog iets waar ik nog niet op gelet heb. Zitten de algen overal, of alleen op bepaalde planten?
In je laatste foto lijkt het mee te vallen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan