Verschillende vragen omtrent mijn bakje (20L)


Er zit een olielaag op het water. Het filter pompte ook erg weinig omdat het redelijk verstopt was. Kan dat de oorzaak zijn?

Hoe vaak moet ik het filter schoon spoelen? (om de hoeveel weken?)

En hoe vaak moet ik dan spoelen met het schoonmaken? Wil niet al mijn bacteriën kwijt.
Zo net heb ik vier keer uitgeknepen, veel rotzooi er uit maar nog geen echte harde stroming in de bak.
 
Als je filter dichtslibt dan kan dat een waas geven. Zodra de uitstroom minder wordt en dat dus opvalt dan spoel ik de spons hier lichtjes uit. Ik schat dat dat zo eens in de 3 weken is.

Btw, welke filter heb je ook alweer??
 
Ja die heb ik ook maar met de fijne spons gaat die snel dichtzitten en daarom gebruik ik de grovere nu.
 
Is die grovere ook veilig voor 'babygarnalen'?
 
Ja hoor want het zijn allemaal openingen die dus niet doorlopen naar he midden en ik heb daar geen problemen mee gehad. Ik heb er in 4 nano s zo n grovere zitten.
 
Oké, dan ga ik die grovere proberen. Hoe kan ik het beste overstappen?

Ik dacht: Grovere spons op de pomp en de oude in de bak houden 1 a 2 dagen en paar keer goed uitknijpen? Geeft wel tijdelijk dikke rotzooi, maar ja.
 
Ja ik heb het ook zo gedaan hoor. Nieuwe erop en de oude uitspoelen in de bak . Ik heb hem er verder niet ingelaten. Als je bak is ingedraaid dan zul je ook al veel bacterien in de bodem hebben.
 
Bedankt, ik heb dat nu net gedaan. Nu maar hopen dat de bak een beetje snel opklaart, ziet er nu niet uit, haha.

Ik heb ook bladeren van onze eigen (schone) hazelaar (hazelnotenboom) gedroogd in de zon gisteren, kan ik die bladeren ook aan de garnalen geven?
 
Haha, volgens mij was dat gisteren een grote feestmaaltijd*, er ligt nu veel poep in de bak.

*de troebel en 'rotzooi' die bij het uitknijpen vrijkomt uit het oude fijne filter.
 
De eerste kleintjes zijn er! :D

Wou een foto maken van één van de zwangere dames en toevallig zag ik een dame kleintjes 'loslaten' boven de steen.

Foto is helaas niet zo duidelijk, het is echt klein spul...


IMG_20170607_kleintjes01.jpg
 
Mooi dat de kleintjes er nu zijn en in het begin kun je ze inderdaad nog moeilijk zien.
 
Bedankt!

Nog paar foto's. De zwarte stippen op het hout eten ze niet op. Gewoon laten zitten?

Zit op één plek best wat poep, durf het niet weg te halen want dan kan ik zomaar paar kleintjes mee opzuigen... hmmm...

IMG_20170615_klein+groot.jpg


IMG_20170614_zwangere.jpg
 
Mooi zeg! Je zou een fotoalbum moeten beginnen!


Kun je niet een slang met daaraan een spons en dan de poep wegzuigen? zo zuig je de garnaaltjes niet mee!
 
Hallo! Start eens een fotoalbum op joh! Deze foto's zijn veel te goed voor in een vragen topic! :foto:
 
Bedankt. Ik heb even gekeken maar kan niet zien hoe je een fotoalbum begint.

Bijna alle vrouwtjes zijn al weer zwanger... zo worden het er wel veel, haha! :) Kan ik straks mooi selecteren op de mooiste.
Zit alleen wel eventjes met de mannetjes, de meeste zijn iets minder mooi, hoeveel heb je minimaal nodig om slechte kweek te voorkomen?

Broccoli, what else?

IMG_20170623_broccoli02.png


IMG_20170624_broccoli01.png
 
Er zitten echt overal kleintjes, haha, leuk om te zien. Gaat zo snel denk ik door de hoge temperatuur. De bak is vaak net onder de 25 graden of 23 met de computerventilators aan.

Kan ik ze ook gestoomde zalm geven? Waren nog paar kleine stukje over (zaten vast op stoomrooster). Ze lijken het wel te lusten... niet heel fanatiek...

Misschien moet ik ze ook iets meer gaan voeren, ik zie erg weinig poep. ... Of.. zouden die kleintjes de poep van de ouders eten/vermalen?
 
Garnalen eten zo goed als alles maar beste is om ze zoveel mogelijk plantaardig voedsel te geven.
Mooie garnalen trouwens!
 
Garnalen eten zo goed als alles maar beste is om ze zoveel mogelijk plantaardig voedsel te geven.
Mooie garnalen trouwens!


Toch zijn ze ook erg gek op een dode garnaal en deze is vaak zeer snel opgegeten. Maar hoofdzakelijk eten ze plantaardig inderdaad.
 
Toch zijn ze ook erg gek op een dode garnaal en deze is vaak zeer snel opgegeten. Maar hoofdzakelijk eten ze plantaardig inderdaad.


Niet mijn woorden verdraaien John! :( :D
Ik zeg ook dat ze zo goed als alles eten,idd dode soortgenoten of vissen en ze zijn zelfs dol op spaghetti bv maar beste is om ze zoveel mogelijk plantaardig voer te laten eten.
 
Hoe lang duurt het voordat de mooie gele streep doorkomt? De nieuwe generatie is al wat groter aan het worden, maar ze lijken bijna allemaal geen streep te hebben. Terwijl dat nou net zo mooi is. :)

Hoeveel mannen heb ik minimaal nodig voor gezonde kweek? Ik denk dat ik veel minder mooie verkoop of naar de dierenwinkel breng. Ik wacht nog wel even tot ze meer volwassen zijn.

Is er een zaak in Groningen die (citroen)garnalen ruilt voor garnalenvoedsel? Ik ga kijken of ik met de mooie kan doorkweken en dat dan met een goed gevarieerd dieet.

Hoe kan ik 100% zeker zijn dat het een mannetje is en geen vrouwtje? De eivlek is een redelijk duidelijk verschil, maar verder?
 
Hoe lang duurt het voordat de mooie gele streep doorkomt? De nieuwe generatie is al wat groter aan het worden, maar ze lijken bijna allemaal geen streep te hebben. Terwijl dat nou net zo mooi is. :)

Hoeveel mannen heb ik minimaal nodig voor gezonde kweek? Ik denk dat ik veel minder mooie verkoop of naar de dierenwinkel breng. Ik wacht nog wel even tot ze meer volwassen zijn.

Is er een zaak in Groningen die (citroen)garnalen ruilt voor garnalenvoedsel? Ik ga kijken of ik met de mooie kan doorkweken en dat dan met een goed gevarieerd dieet.

Hoe kan ik 100% zeker zijn dat het een mannetje is en geen vrouwtje? De eivlek is een redelijk duidelijk verschil, maar verder?
waauw die zijn mooi op kleur!!
Hoe het met de streep precies bij citroentjes zit weet ik niet maar wat ik altijd bij mijn vuurgarnalen merkte was dat de allergrootste (en denk ik dus oudste) zo'n streep hadden en de rest niet (of dus pas veel later kreeg)
 
Hoe lang duurt het voordat de mooie gele streep doorkomt? De nieuwe generatie is al wat groter aan het worden, maar ze lijken bijna allemaal geen streep te hebben. Terwijl dat nou net zo mooi is. :)

Hoeveel mannen heb ik minimaal nodig voor gezonde kweek? Ik denk dat ik veel minder mooie verkoop of naar de dierenwinkel breng. Ik wacht nog wel even tot ze meer volwassen zijn.

Is er een zaak in Groningen die (citroen)garnalen ruilt voor garnalenvoedsel? Ik ga kijken of ik met de mooie kan doorkweken en dat dan met een goed gevarieerd dieet.

Hoe kan ik 100% zeker zijn dat het een mannetje is en geen vrouwtje? De eivlek is een redelijk duidelijk verschil, maar verder?


Ik heb even wat foto's genomen net van mijn bakje tijdens het voeren. Hierop kun je zien dat ook ik heel veel garnalen heb zonder die mooie streep.
Het is heel belangrijk om de minder mooie garnalen eruit te halen en te verkopen op marktplaats of naar de LFS te brengen.
Soms krijg je er een potje voer of een plantje voor terug, maar soms breng ik ze ook wel eens zonder dat ik iets terug hoef.

Het verschil tussen de dames en de heren ;)

-uiteraard de eivlek, maar dat is logisch
-de vrouwtjes zijn over het algemeen een stukkie groter en mooier van kleur (dit laatste hoeft niet want een man kan ook mooi zijn, maar dat is minder snel)
-de vrouwtjes hebben een minder scherpe knik tussen de kop en het lijf, zie de eerste twee foto's met de blauwe markering
-als vrouwtjes ouder worden worden ze ook breder in het lijf omdat ze daar de eitjes moeten kunnen dragen.

Inked2017-07-03 14.49.52_LI.jpg


Inked2017-07-03 14.50.28_LI.jpg


Veel baby's worden al geboren met een heel smal streepje op de rug die naarmate ze ouder worden als feller en breder wordt.
Maar er zijn dus ook babys zonder die streep en ik weet eigenlijk niet of deze later alsnog ontwikkelen bij de citroentjes, veel blijven in elk geval ook op oudere leeftijd zonder streep zitten.

1)Hieronder zie je een foto met twee prachtige oudere dames die een hele brede streep hebben en een jong vrouwtje in het midden dat nu al een mooie streep heeft. (blauwe pijltjes)
2)Maar je ziet ook garnaaltjes met een llelijke vrij brokkelige streep of slechts een klein deel van de streep (rode pijltjes)
3)Verder zie je garnaaltjes zonder streep (groene pijltjes)

Groep 3 moet k er allemaal uit halen.
Groep 2 haal ik er ook uit, behalve als ze een hele mooie kleur geel hebben op de rest van het lichaam en de streep niet heel erg slecht is.

Inked2017-07-03 14.33.15_LI.jpg


Helaas heb ik zelf nu ook weer heel veel jonge garnalen die heel licht geel gekleurd zijn of geen streep hebben.
Daarom zal ik ook snel moeten gaan uitselecteren, anders gaat je hele groep er op achteruit.

Ik heb ook een keer een aantal hele mooie dames bij gekocht, maar het is heel riskant om dat te doen ivm ziektes en sterfte.
Let er ook op dat je niet te veel in één keer uit dunt. En uiteraard dat je ook mannetjes behoudt, ook al heb je nog geen mannen met een rugstreep.

In principe heb je op 40 dames maar 1 heer nodig, alleen zou ik er wat meer overhouden uiteraard. :D
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie met foto's!

Ik denk dat ik de mannetjes nu redelijk kan onderscheiden van de vrouwtjes, maar het blijft lastig.
Waar ik het ook vaak aan denk te zien, is dat de mannetjes veel rond zwemmen (hoger in de bak) als een vrouwtje een eivlek heeft.

Op de tweede foto heb je links twee kleine citroentjes die een beetje streep hebben en ook 'segmenten' geel. Zulke heb ik ook rond zwemmen, ik hoop dat die een volle dekking krijgen.

Hoeveel (procent) van het nageslacht krijgt eigenlijk een streep? Het lijkt/voelt alsof de helft (als niet meer) straks geen streep heeft. Heeft dat met de genen te maken of?
 
Bedankt voor de uitgebreide reactie met foto's!

Graag gedaan, ik ben nooit zo'n ster in het uitleggen van dingen, dus dan maar met wat foto's erbij :D

Ik denk dat ik de mannetjes nu redelijk kan onderscheiden van de vrouwtjes, maar het blijft lastig.
Waar ik het ook vaak aan denk te zien, is dat de mannetjes veel rond zwemmen (hoger in de bak) als een vrouwtje een eivlek heeft.

Dat klopt helemaal! Als de mannetjes druk gaan zwemmen door de bak heen dan zijn er vrouwtjes die bepaalde hormonen afgeven aan het water omdat ze bevrucht willen worden. En tja, welke man wordt daar niet vrolijk van :D

Op de tweede foto heb je links twee kleine citroentjes die een beetje streep hebben en ook 'segmenten' geel. Zulke heb ik ook rond zwemmen, ik hoop dat die een volle dekking krijgen.

Hoeveel (procent) van het nageslacht krijgt eigenlijk een streep? Het lijkt/voelt alsof de helft (als niet meer) straks geen streep heeft. Heeft dat met de genen te maken of?

Ik denk niet dat die jongen de volledige streep gaan krijgen. Als je kijkt naar het mannetje op de tweede foto, dan zie je dat deze ook al wat groter is, maar dat de streep nog steeds blokkerig is.
Hoe het zit met percentages, dat weet ik niet precies, maar het is wel zo dat ik meer "slechte" heb dan hele mooie denk ik. Maar vind het heel moeilijk te zeggen.
Ik hoop wel dat als ik meer ga uitselecteren dat ik op den duur steeds een groter percentage mooie over houdt.
Mannen met een mooie felle streep is het moeilijkste om te krijgen.
 
Wortel vinden ze wel lekker, geeft een leuk plaatje (zie foto). :) Misschien heb ik iets te grote wortel er in gedaan. Ik haal wat over is overmorgen wel weg denk ik.

Helaas zie ik (nog) niet veel jonkies met een mooie streep.

IMG_20170707_wortel.jpg
 
Wat een geweldige foto :D :D :D

En ik zie heel veel baby's die straks een gele streep gaan krijgen hoor! :thumbs:
 

Terug
Bovenaan