Hormooninjecties... wordt dat ook al bij vissen gedaan? Dat omhoog kijken snap ik nog vanuit historisch oogpunt, toen de Chinezen en Japanners goudvissen in porseleinen schalen hielden ( glas kenden ze nog niet). Die schalen waren glad en rond en er lag geen zand op de bodem. Ze hapten met hun bekje en het voer lag gewoon op de bodem. Voor de houders van die vissen was het leuk dat de visjes hen aankeken ( soms zie je nog wel Chinese plaatjes van zulke vissen.
Bekijk bijlage 286412
Ik weet niet of zulke vissen erg oud werden, of dat ze steeds de aandacht van hun baasjes kregen. Voor een karper is het geen natuurlijke omgeving, maar ja, in die tijd keek men daar toen natuurlijk heel anders tegenaan. In onze eigen contreien was het overigens niet anders, katknuppelen en ganstrekken waren toen algemeen volksvermaak, om maar te zwijgen van openbare terechtstellingen en het tentoonstellen van rariteiten op de kermis...
ja dat is gewoon hoe ze zijn folgens mij er is nog een forum lid (waar ik 123 niet de naam van weet ) die heeft ook een grote groep zitten maar ook niet zoveel kleurZou dat voor het kweken van vissen dan ook handig zijn? ik hoorde dat slakjes en garnalen goed zijn. welke planten zijn het dan? ps, ik heb hier malawa garnalen, erg mooi! Het lijkt erop dat ze niet altijd zo mooi kleuren. weet jij hoe dat komt?
Tja, ik weet uit ervaring dat het kweken vaak echt lastig is. En lukt het kweken dan is het grootbrengen de volgende uitdaging. Ik kweek L-nummers en er zijn soorten die kweken als konijnen en weer andere soorten is het vrij lastig. Er staan ook zoveel tegenstrijdigheden op internet. Ik probeer al tijden te kweken met Sturisoma en het grootbrengen van de jongen blijkt toch echt vrij lastig. Nu na een jaar hoor ik hier op het forum dat een uitval van 30 tot 50% normaal is. Dus ik ben al een jaar aan het klootviolen en probeer alles wat ik lees en hoor van andere kwekers. Gelukkig heb ik afgelopen week een goed advies gekregen van een kweker hier op het forum dus hopelijk gaat het volgende ronde beter. Ik heb dan ook diep respect voor de aqua liefhebbers die het blijkbaar in de vingers hebben en bijna alle soorten kunnen kweken. Ziet er allemaal simpel uit, ook op die youtube filmpjes. Soms denk ik ach, maak maar gewoon een mooie show aquarium, erg mooi! maar ik vind juist het kweken erg boeiend en geweldig als het lukt en je ziet zo'n zwerm kroost! Zoals bij maanvisjes...geweldig! Om soorten aan het kweken te krijgen lukt mij eigenlijk redelijk goed, scalare, labirint, L-nummers antenne baarsjes etc...maar dan!
maar ik denk dat de natuurlijke selectie bijna allemaal komt doordat ze opgegeten worden , en dat gebeurt in een kweekbak natuurlijk niet , uiteraard heb je gelijk maar ik denk dat dat alleen opgaat voor dieren in het wildBij vissen is het dus heel normaal dat er een enorme uitval is bij het jong gebroed.
Vergelijk het met olifanten. Die leven lang, maar bij een zwangerschap van bijna 2 jaar komt er slechts één jong, en in tijden van droogte houdt dat het niet lang uit. Om de populatie in stand te houden moet één olifantenvrouwtje slechts voor 2 nakomelingen zorgen.
Bij vissen heb je per legsel meestal tientallen kleintjes, en toch is het zo dat er maar 2 nakomelingen per vrouwtje nodig zijn om de populatie in stand te houden....
Dus in de natuur heb je makkelijk 90%+ uitval in de eerste weken, en dan nadien vallen veel vissen ten prooi van roofvissen.
Dat is de realiteit in de natuur. Als actieve kweker doe je er alles aan om die uitval te beperken, maar eigenlijk is dat tegennatuurlijk omdat je een stuk van de natuurlijke selectie gaat omzeilen.
Natuurlijk, als je handelt, dan wil je mogelijk enorm veel nakomelingen, en met sommige soorten is dat poepmakkelijk (kersenbuiken, guppy's, garnalen), met andere een stuk moeillijker.
Maar we moeten onthouden dat uitval heel natuurlijk is, en er voor bedoeld is om een goede natuurlijke selectie te bekomen.
Ja, de traagste en zwakste eerst natuurlijk.maar ik denk dat de natuurlijke selectie bijna allemaal komt doordat ze opgegeten worden , en dat gebeurt in een kweekbak natuurlijk niet , uiteraard heb je gelijk maar ik denk dat dat alleen opgaat voor dieren in het wild
Net als jou info! erg interressant! En toch leuk dat ik via dit forum in contact kom met andere kwekers en aqua liefhebbers. Ik zou wel een topic willen openen over uitval bij kwekers, per soort maar ik ben nog niet echt thuis op dit forum.
dat een soort in gevangenschap telkens wat groter wordt kan ook te maken hebben met de goede zorgen, maw de jonge vissen vinden in de natuur minder makkelijk hun eiwitten en in gevangenschap krijgen ze ze aan overvloed. ze groeien sneller en beter uit. Je krijgt dan nakweek die groter is dan de ouders, ,,,,als je ze maar vaak genoeg voert natuurlijk en ze in proper water opgroeien ,, maw betere condities dan in het wild. je ziet dit ook bij de mens, de jeugd word alsmaar groter 🙂Kijk ook even naar de labidochromis caeruleus xl versie.... heeft bijna 2x zoveel massa als de wildvang / normaal gekweekte versie... kans is groot dat dit komt door het kruisen met een grotere soort. is dat wenselijk? tja.... m.i. niet.
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.