Ik vind dat waardeloos, waarom moet je de natuur aanpassen naar de smaak van de mens en zodat het beter verkoopt? Terwijl het pure inteelt is, dus niet goed voor het welzijn van het beestje.
Waarom zijn bv de guppies tegenwoordig zoveel zwakker dan vroeger?
Het is een punt dat de natuur leeggevist wordt. Maar waarom dan doorkweken met dezelfde beestjes? Waarom niet zo natuurlijk mogelijk houden?
Ik zie dat ook met discussen en maanvissen, het zijn gedrochten en heeft niks met de originele kleuren te maken.
Meer omdat wij leuke kleurtjes willen hebben.
Dat is het resultaat van selecteren op weinig voorkomende varianten. Ik denk niet dat vissen daar ongelukkig van worden doordat ze een ander kleurtje hebben.
Die variaties zouden in de natuur ook kunnen voorkomen, maar overleven waarschijnlijk niet door natuurlijke selectie.
Simpel voorbeeld zijn albino varianten. Meestal zijn die iets zwakker, of ze kunnen zich moeilijker verstoppen, en dus worden ze sneller prooi van roofvissen.
Ik heb meer problemen met fysieke afwijkingen die doorgekweekt worden. Sluiervissen, telescopen, oranda etc zijn vissen die ik (maar dat is dan mijn mening) echt niet graag zie, en waar ik me meer vragen bij stel of die vissen normaal kunnen zwemmen.
Dat vissen in aquaria groter worden dan in de natuur is volgens mij op 2 manieren te verklaren:
- ze worden beter gevoed, hebben minder periodes dat ze honger lijden, en blijven groeien
- geen predators. Ze worden gewoon ouder doordat ze niet opgegeten worden.
Kijk maar naar de evolutie bij mensen. Nog nooit zijn mensen in de westerse wereld zo groot geweest, en dat is vrijwel rechtstreeks te linken aan betere voeding gedurende onze jeugd. Wie van ons heeft ooit echt honger gehad in zijn leven? (gedurende dagen aan een stuk natuurlijk)
Er zijn nogal wat soorten vis die gewoon heel hun leven blijven groeien (meervalsoorten), en als je dat combineert met goede verzorging, goede voeding en de afwezigheid van roof, dan krijg je heel grote exemplaren.