Vissen liggen op de bodem


L

Lady_roxy

Guest
Mijn vrien heeft vissen en nu doen ze heel vreemd. Ze liggen op de bodem en verkleuren. Ze hebben nu bijna 3 weken een nieuw Aquarium en er zit een filter en
Plantjes in en steentjes. We hebben een 190 l gekocht en ze kwamen uit een echt kleine. We hebben hun oude water gewoon in het nieuwe aquarium gedaan en bijgevult. Nu is er 1 al dood en die lag dus ook veel op de grond maar zwom ook wel tegen de deksel aan wat kunnen we doen ik heb zelf echt geen verstand van vissen maar lijkt me dat ze horen tezwemmen en niet liggen

Hoor het graag
 
Een bak hoort zo n 4 weken in te draaien en in het oude water zitten weinig bacterien. Wat zijn de waterwaarden van de bak en heb je een foto?
Vissen horen inderdaad te zwemmen;)
 
Bedankt voor je reactie Ja dat las is dus nu ook pas ze zitten er nu bijna 3 weken in en doe het pas na het weekend zo. ik heb geen waarde hoe kan ik die teste heb een profiel foto gezet van de bak zit nu nog wel een plant bij
 
Kun je de foto hier ook posten via upload bestand? Dan is het wat duidelijker want ik zie weinig planten en weinig bodem als ik het zo bekijk. Als ik het goed begrijp heb je de bak 3 weken en zitten de vissen er ook 3 weken in? Of bij je vriend dan;). In de eerste weken krijg je de bekende nitrietpiek vaak in je bak en dat kan slecht zijn voor de vissen.
Misschien kan de aquariumwinkel anders je waarden even testen en dan moet je vragen of ze die willen opschrijven voor je.
 
Bedankt voor je reactie Ja dat las is dus nu ook pas ze zitten er nu bijna 3 weken in en doe het pas na het weekend zo. ik heb geen waarde hoe kan ik die teste heb een profiel foto gezet van de bak zit nu nog wel een plant bij
Bijv. hiermee:
https://www.wesdijk.nl/dieren/watertesten/155-wespro-testkoffer-1000000001075.html
Of:
https://www.aquariaveldhuis.nl/index.php?productID=18482&

Geen stripjes kopen, zijn onnauwkeurig.

Je kunt een foto uploaden via upload bestand, naast plaats reactie.

Welke vissen zitten erin?;)
 
Er zijn na deze foto nog 2 goudvissen bij gekomen en er zijn 3 sluimerstaarten. Dus nu helaas nog maar 6 goudvissen. Toen we de 2 laatste kochten is er nog een plant bij grkomen en 2 zakken stenen (deze zijn goed afgespoeld er in gegaan)
Er staan dus 2 planten in en een bosjes plantjes waar we het lood afmoesten halen (dat zeiden ze in de winkel) dit zit dus gedeelte los er in (hebben de vissen uit de ton getrokken )
Tjarlie 20170714_091501.jpg
 
Er zijn na deze foto nog 2 goudvissen bij gekomen en er zijn 3 sluimerstaarten. Dus nu helaas nog maar 6 goudvissen. Toen we de 2 laatste kochten is er nog een plant bij grkomen en 2 zakken stenen (deze zijn goed afgespoeld er in gegaan)

Bekijk bijlage 24473
Voor sluierstaarten heb je een groot genoeg aquarium, vanaf 1 meter namelijk. Je hebt 50 liter per sluierstaart nodig, dus er mogen 3-4 sluierstaarten in jouw bak.
Voor echte goudvissen is jouw bak te klein. Die hebben een bak nodig van minimaal 2 meter, en 100 liter per vis. Dus die zou ik naar een mooie vijver brengen.

Goudvissen vervuilen enorm, en geven groeihormonen af. Hierdoor moet je veel verversen. Zo'n 50% van al het water per week. Omdat jij je aquarium niet ingedraait hebt, zou ik elke dag 50% verversen.

Welk filter heb je erop? Er moet namelijk een erg sterk filter opzitten.;)



Als je meer vissen wilt, zou je deze naar een vijver kunnen brengen, en voor tropische vissen gaan.;)
 
Voor zoveel vissen is die bak ook te klein want je moet minimaal zo n 50 liter per vis rekenen meende ik. Ook heb je amper bodem in de bak waardoor je geen goede bacteriecultuur in de bodem zal krijgen en daarbij zijn deze vissen sterke vervuilers. Dat gaat dus niet goed denk ik. Zelf heb ik een bodem van zo n 4-5 cm en dan niet te grof want dar gaat vuil juist weer tussen zitten en rotten. Ik zou echt de waarden even laten testen als je dat niet zelf kunt doen en het beste is om wat vissen elders onder te brengen.

Weet je zo welke filter op de bak draaid?
 
Zo'n lichte bodem vinden de vissen niet echt fijn, zou die eruit halen, en voor iets anders gaan.
Zet er snelgroeiende planten in, zoals waterpest.;)
 
Oke dank jullie wel ik ga me best doen zijn de vissen die me vriend gehad heeft voor zijn verjaardag bijna 2.5jaar gelede ze hebben zelfs namen. Wij dachten er echt goed aan tedoen om ze uit en extreem kleine bak naar deze tezetten. Ik heb een filter waar ook lucht mee toegevoegt zou worden was super goed volgens de dierenwinkel. Als ik zand haal is dat dus al beter voor hun dan deze steentjes als ik het goed begrijp en lees van het forum? En wat moet ik doen kwa die waardes dan als ze niet goed zijn zijn (waar ik dus nu heel bang voor ben)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Oke dank jullie wel ik ga me best doen zijn de vissen die me vriend gehad heeft voor zijn verjaardag bijna 3 jaar gelede ze hebben zelfs namen. Wij dachten er echt goed aan tedoen om ze uit en extreem kleine bak naar deze tezetten. Ik heb een filter waar ook lucht mee toegevoegt zou worden was super goed volgens de dierenwinkel. Als ik zand haal is dat dus al beter voor hun dan deze steentjes als ik het goed begrijp en lees van het forum? En wat moet ik doen kwa die waardes dan als ze niet goed zijn zijn (waar ik dus nu heel bang voor ben)
Je hebt het ook goed gedaan om ze uit een kleine bak te halen hoor!:thumbs:

In de kleine bak zou dit veel sneller gebeurt zijn. Als de waardes verkeerd zijn, kun je 50% verversen. Maar dat zou ik nu al elke dag doen, en na een paar weekjes overgaan op 1 keer in de week 50%. En dan goed het water in de gaten houden, of je geen nh3 of no2 meet.;)
 
Dank jullie wel echt ga vanavond meteen met me vriend regelen voor die bodem en voor die test
 
Ik weet echt niet welke filter we toen gehaald hebben ergens anders onderbrengen moeten ze dan terug naar hun kleine bak? Weg doen is geen optie dus wil er alles aan doen zelfs als dat inhoud elke dag de bak schoonmaken etc
 
Ik weet echt niet welke filter we toen gehaald hebben ergens anders onderbrengen moeten ze dan terug naar hun kleine bak? Weg doen is geen optie dus wil er alles aan doen zelfs als dat inhoud elke dag de bak schoonmaken etc
Nee! Niet terug doen naar de kleine bak. Daar gaan nog sneller in dood, en vergroeien ze.;)

Gewoon elke dag 50% verversen. Als je dit doet, zullen de vissen niet meer dood gaan aan de afvalstoffen, dit omdat je met verversen die eruit haalt.;)
 
Nee en ben nu niet daar de filter hangt in de hoek achter aan hadden er juist 1 genomen met apart slangetje die lucht bij het water zou doen en geschikt zou zijn als we dus deze nieuwe bak zouden hebben.
 
Nee en ben nu niet daar de filter hangt in de hoek achter aan hadden er juist 1 genomen met apart slangetje die lucht bij het water zou doen en geschikt zou zijn als we dus deze nieuwe bak zouden hebben.
Ik zie het filter hangen. Beetje klein....

Ik zou voor iets gaan wat lijkt oo deze:
Jbl e901

Dus een buitenfilter met veel liters per uur, liefst meer dan 5 keer het aantal liter per uur wat in je bak zit.
Dus iets van 900 liter per uur.
En doe de normale goudvissen eruit. Er kunnen maar 4 sluierstaarten in deze bak, niet meer.;)
 
Oke bedankt voor al jullie info en wij gaan wat dingen verandere en zeker zo het water dat is mijn stap 1 daarna naar de dierewinken en spullen halen voor bodem en goede filter echt supper dat jullie zo hebben geholpen
 
Oke bedankt voor al jullie info en wij gaan wat dingen verandere en zeker zo het water dat is mijn stap 1 daarna naar de dierewinken en spullen halen voor bodem en goede filter echt supper dat jullie zo hebben geholpen
Zou niet bij de dierenwinkel gaan vragen, maar zelf eerst uitzoeken. De dierenwinkel weet er vaak niet zoveel van.
Je zou filterzand kunne gebruiken, is erg goedkoop;)
 
Sorry lees nu pas je bericht van daar voor staat deze naam gewoon in
 
Ik moet zeggen dat ik zelf geen ervaring met deze heb maar ik heb wel al gelezen dat ze meer gebrom veroorzaken en misschien meer stroom verbruiken.
 
Zou niet bij de dierenwinkel gaan vragen, maar zelf eerst uitzoeken. De dierenwinkel weet er vaak niet zoveel van.
Je zou filterzand kunne gebruiken, is erg goedkoop;)

De bodem die je nu erin heb met een tuinslang afhevelen. Niet gaan scheppen en roeren want dan veroorzaak je een grote vervuiling van je water. Ik doe altijd elke dag een stukje en dan meteen minimaal 50 % verversing. Let wel op dat je verse water op dezelfde tempratuur als aquarium is. Geen koud water erin plonsen.

Sluiers hebben geen bodem nodig vele hebben bare bottom.

Als je een bodem wil dan is filterzand een goed optie maar dan een heel dun laagje van max. 1 cm. Sluiers vervuilen erg veel en kans bij dikke laag zand op bodemrot is groot. De 1 cm wroeten ze zelf wel luchtig.

Sluiers houden heeft een andere aanpak dan tropische vissen.
 
Maar zonder een bodem moet je denk ik wel flink mer filtercapaciteit hebben om voldoende bacteriecultuur te hebben.
 
Maar zonder een bodem moet je denk ik wel flink mer filtercapaciteit hebben om voldoende bacteriecultuur te hebben.

Yep, uit ervaring weet ik dat het nog het beste is om 2 filters met aangepast filtermedia te hebben omdat je de filters veel regelmatiger moet schoonmaken gezien al de drek die ze veroorzaken. Ook medicatie gebruik je veel omdat ze erg vatbaar zijn voor van alles.

Als je 2 filters heb hou je bij schoonmaken/medicatie laten draaien op emmer altijd 1tje intact.

Maar wil een beginnend sluierstaart eigenaar niet meteen ontmoedigen en een over load aan info geven:stop:

Weet ook dat het erg leuk is om je aquarium in te richten. Je kom ervan zelf achter dat je mooie scape in een nacht wordt gemolesteerd:D:D staan er van je mooie lange plantjes nog alleen steeltjes, hebben ze de blaadjes eraf gevreten. Etc.

Heb uren besteed aan mooie scapes. Zit je op de bank zie je z on mormel rondzwemmen met een gehele plant in de bek. Ik besteed nu geen tijd meer in scapes maar in het hufter proof maken van het aquarium.

Dat is nu juist het leuke aan sluiers, op een of andere manier geeft de frustratie een band met die krengen. :smitten:
 
Laatst bewerkt:
Ja dat dacht ik al en zelf werk ik ook al met 2 filters in de meterbak. Ook voor het geval er een mocht uitvallen om welke reden dan ook.

Dat is nu juist het leuke aan sluiers, op een of andere manier geeft de frustratie een band met die krengen. :smitten:


Haha, smaken verschillen dus duidelijk;)
 
Voor sluierstaarten heb je een groot genoeg aquarium, vanaf 1 meter namelijk. Je hebt 50 liter per sluierstaart nodig, dus er mogen 3-4 sluierstaarten in jouw bak.
;)
Op die informatie zijn ze al terug gekomen. De recente meningen zijn een bak van minimaal 120cm lang en 70 liter per vis.

En ook niet op het randje gaan zitten, dus als 4 vissen kunnen dan liever 3 dan 4 vissen houden.
 
Op die informatie zijn ze al terug gekomen. De recente meningen zijn een bak van minimaal 120cm lang en 70 liter per vis.

En ook niet op het randje gaan zitten, dus als 4 vissen kunnen dan liever 3 dan 4 vissen houden.


Het wordt steeds meer begrijp ik wel;)
 

Terug
Bovenaan