Vissen zijn plotseling niet meer actief

Giebeltje

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
30 jun 2019
Website
www.lasignoramusica.com
Het ligt er maar helemaal aan wat de natuurlijke biotoop is van een vis, en wat het natuurlijke gedrag is. De Kuhli kende ik vroeger onder de naam " Indische Modderkruiper" en dat is precies wat dit visje doet. hij wroet en begraaft zich in de modder, of in heel fijn zand. Hij komt uit ondiepe, liefst trage of stilstaande wateren. Dus ik kan me voorstellen dat hij rivierzand wel fijn vindt.

De goudvis komt uit de benedenloop van de Jangtzekiang of Yangtze rivier in China. De rivier onspringt in het berggebied in Tibet, en de benedenloop, die een kleine 100 kilometer na de bekende Drieklovendam langs steden als Chongqing, Wuhan, Nanjing en Shanghai uitmondt in de Oost- Chinese Zee, is een traag stromende, brede rivier. Hier ving men de eerste goudvissen, die geel van kleur waren en daarom alleen door de Keizer mochten worden gehouden. Het is duidelijk een andere biotoop.

Een goudvis, en dus ook een sluierstaart, graaft en woelt niet, gaat niet onder het zand liggen. Hij neemt kleine hapjes zand in de bek, die hij min of meer zeeft, op zoek naar eetbare zaken. Grind of schelpjes kan daarom in de bek of tussen de kieuwen blijven steken, terwijl de ronde korrels van filterzand dat niet doen. Heel fijn zand werkt volgens mij ook niet lekker, dan wordt het water snel troebel met dat grondelen.

Private conversations
Help Users
    Bovenaan