Vissen zijn plotseling niet meer actief


Het ligt er maar helemaal aan wat de natuurlijke biotoop is van een vis, en wat het natuurlijke gedrag is. De Kuhli kende ik vroeger onder de naam " Indische Modderkruiper" en dat is precies wat dit visje doet. hij wroet en begraaft zich in de modder, of in heel fijn zand. Hij komt uit ondiepe, liefst trage of stilstaande wateren. Dus ik kan me voorstellen dat hij rivierzand wel fijn vindt.

De goudvis komt uit de benedenloop van de Jangtzekiang of Yangtze rivier in China. De rivier onspringt in het berggebied in Tibet, en de benedenloop, die een kleine 100 kilometer na de bekende Drieklovendam langs steden als Chongqing, Wuhan, Nanjing en Shanghai uitmondt in de Oost- Chinese Zee, is een traag stromende, brede rivier. Hier ving men de eerste goudvissen, die geel van kleur waren en daarom alleen door de Keizer mochten worden gehouden. Het is duidelijk een andere biotoop.

Een goudvis, en dus ook een sluierstaart, graaft en woelt niet, gaat niet onder het zand liggen. Hij neemt kleine hapjes zand in de bek, die hij min of meer zeeft, op zoek naar eetbare zaken. Grind of schelpjes kan daarom in de bek of tussen de kieuwen blijven steken, terwijl de ronde korrels van filterzand dat niet doen. Heel fijn zand werkt volgens mij ook niet lekker, dan wordt het water snel troebel met dat grondelen.
 
Om jullie een kleine update te geven: nu zit alles onder de groene algen. M'n vissen verstoppen zich meer als ooit te voren. Waardes gecheckt en kH is nu weer te hoog. Dus we gaan turf halen en hopen en kijken of dat gaat helpen...
 
Turf is niet aan te raden bij goudvissen, want dan wordt het water te zacht en te zuur. Sluierstaarten mogen best wat harder water hebben, tussen de 6 en 16, zuurgraad tussen de 7 en 7,5. Ik maak zelf de voorruit van de bak schoon door er een sponsje over te halen, bij mij zitten er soms wel groene algen op de achter- en zijwanden en op de stenen, maar dat vind ik niet erg. De vissen knabbelen er ook aan. Drijfplantjes zoals Limnobium en Salvinia natans temperen het licht wat. Ik voeg nu zelf dagelijks wat vloeibare CO2 van Easylife toe om de groei van penseel- en baardalg tegen te gaan en dat lijkt te werken.

Wat dat verstoppen betreft: misschien moet je eens kijken wat er in je kamer gebeurt. Goudvissen kunnen zien wat er buiten hun bak gebeurt. Staat de tv vaak aan? Ze kunnen ook infrarood zien, dus als je veel zapt zien zij dat ook. Of zijn er harde geluiden in de kamer, of kinderen/katten/honden die voor de ruit de bak in staren? Goudvissen zijn ook prooidieren, hun ogen staan opzij en ze kunnen goed bewegingen en geluiden waarnemen.
 
Ben ik weer 🙃 ik voel me een slechte vissen vrouw want het gaat nog steeds niet goed! De bak is weer groen aan het worden en er komen overal luchtbelletjes vandaan. Ik denk bodemrot?

Vissen doen nog minder als voorheen en weet weer niet zo goed wat ik moet doen. Filter is nu al onwijs vies net als de bak.

Wat is wijsheid? De complete bak leegmaken en alles schoonmaken en dan alles weer schoon erin? Ik dacht dat ze wat blijer zouden zijn in een grotere bak, maar dat idee heb ik nu niet. Hij staat nu zo'n drie weken, maar ben tot nu toe nog niet geheel fan van een aquarium 😓😅
 

Bijlagen

  • IMG_20201001_223003.jpg
    IMG_20201001_223003.jpg
    440.6 KB · Weergaven: 109
  • IMG_20201001_223008.jpg
    IMG_20201001_223008.jpg
    512.8 KB · Weergaven: 102
  • IMG_20201001_223033.jpg
    IMG_20201001_223033.jpg
    321.2 KB · Weergaven: 99
Ahhhh meid, het zit wel een beetje tegen hè! Ik twijfel maar denk blauwalg te zien... heb het met je te doen!
 
Belletjes uit de bodem?
Bodem rot is geen lucht maar methaan.
Wat voor zand is dat?
 
Algengroei is normaal in een sluierstaartenbak, gezien de hoeveelheid ontlasting en urine die ze produceren. Ik maak hier voor iedere waterwissel de voorruit schoon met de ruwe kant van een sponsje, en knijp dat ook in de bak uit.

Bellen die uit de bodem opstijgen heb ik ook gehad, maar sinds ik extra filtering heb is dat voorbij. Jij hebt een standaard ingebouwde filter, en dat kan voor sluiers iets te krap zijn. Je kunt er altijd een extern potfilter bijzetten.

Zoals ik al eerder vertelde heb ik filterzand. De aanzuigopeningen van mijn twee Fluval U4 binnenfilters zitten links onder in mijn bak, en de aanzuigkorf van mijn Eheim Powerhead zit daarnaast, iets hoger tegen de zijwand. Vanuit de Powerhead gaat het water via een slang naar mijn overhead sump, en via de keramische filtermedia en een overloop stroomt het water er aan de rechterkant weer uit. Het water circuleert dus, en dat scheelt. Tot voor kort had ik ook een waterschimmel in de bak, maar die is nu verdwenen. Bovendien zorgen de beide Fluvals voor wat stroming, maar niet te veel. Daar houden sluiers niet zo van.

Bij mij is de achterwand donker, een nep-schorswand die ik er ooit in heb gezet, en waar meestal algen op groeien. Heb jij er papier of een poster achter zitten? Je zou ook kunnen uitproberen of het scheelt als hij een andere kleur is. Als experiment zwart plastic of een vuilniszak erachter spannen, of de achterwand aan de buitenkant zwart verven met schoolbordverf. Sommige leden hier hebben dat zo gedaan. Of een fotoposter van groene waterplanten of rotsen. Mijn bak is alleen maar aan de voorkant en een klein stukje van een zijkant open, je zou ook kunnen proberen (gedeeltelijk) de zijwanden te bedekken.

Ik merk wel dat ze graag bezig zijn. Grondelen in het filterzand vinden ze fijn, het geeft hen ook rust. Steentjes zijn minder fijn voor ze om in te grondelen. Sommige sluiers vinden luchtbellen leuk om mee te spelen, een luchtsteentje of zelfs een hele bellenwand.

Het kan soms even tijd kosten om je sluiers goed te leren kennen, maar ik hoop dat Ben en Barbara zich binnenkort op hun gemak gaan voelen.
 
Oké, drama en een beetje van slag. Ik wilde het ikaquarium compleet goed reinigen en heb de vissen er even uitgehaald. Maar toch m'n schrik zie ik dat de sluier van Barbara compleet kapot is!! Het ziet er echt heel slecht uit! Wat moet ik hemelsnaam doen?? Apart houden of? En gaat ze hier aan dood? Ik heb geen idee hoe dit is gekomen, ze heeft het ook niet eerder gehad
IMG_20201003_152617.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20201003_152613.jpg
    IMG_20201003_152613.jpg
    343.2 KB · Weergaven: 103
  • IMG_20201003_152557.jpg
    IMG_20201003_152557.jpg
    403.5 KB · Weergaven: 104
Wat is dat voor groen ding onder die oranje vis? Is toch geen schildpad he? Anders is dat het antwoord waarom haar sluier kapot is, indien dit in die bak opeens is gebeurd. Verder is al die witte zooi gwn zweefvuil of, lijkt net alsof het soms op de vis zit maar zie het ook gwn los zweven dus zal wel optisch bedrog zijn.
 
Wat is dat voor groen ding onder die oranje vis? Is toch geen schildpad he? Anders is dat het antwoord waarom haar sluier kapot is, indien dit in die bak opeens is gebeurd. Verder is al die witte zooi gwn zweefvuil of, lijkt net alsof het soms op de vis zit maar zie het ook gwn los zweven dus zal wel optisch bedrog zijn.
Schildpad staat er normaal niet in, dit is de oude bak. Ik had ze daar even in gedaan zodat ik hun grote bak even goed en grondig kon schoonmaken etc. Dus het komt zeker niet van de schildpad. (Deze heeft wel altijd ik de oude bak gestaan, en toen was haar sluier altijd gewoon heel). Verder is het witte van het water zelf, een beetje vuil, en het glas is niet geheel schoon aan de buitenkant. Maar zoals ik al zei, dit is in hun kleine bak om er alleen even voor te zorgen dat ik de 180l bak gemakkelijk kon schoonmaken zonder te veel stress te zorgen
 
Maar wanneer zag je dan dat de sluier kapot was. Al voordat de vis bij de schildpad is geweest of daarna? Het blijven happers namelijk en heb je dan geluk gehad al die jaren. Anders is het wellicht door het uitvangen of door iets in het aquarium gebeurd. Die sluier gaat niet zomaar kapot lijkt mij.

Anders heb je misschien nog wat aan dit topic: https://aquaforum.nl/threads/sluierstaart-staart-kapot.163126/ . Of plaats je probleem even bij de sectie goudvissen, dan heb je wellicht meer kans dat er ervaringsdeskundigen om het maar zo te noemen reageren en je verder kunnen helpen ;).

Verder is las ik dat ook al een paar keer je licht is aangekaart. Heb je daar al wat mee gedaan? Zou anders toch even daar mee experimenteren. De leds van Juwel weet ik uit eigen ervaring zijn best fel. Dit kun je oplossen door of andere verlichting te kopen (dure optie), drijf planten te nemen of ze gedeeltelijk af te plakken met bakpapier. Wat ik laatst hier op het forum las kan het ook met stukjes PVC buis. En dan even een week ofzo aankijken. Heeft tevens als bijkomend voordeel dat je algen waarschijnlijk wat minder hard zullen groeien.

Gr
Stefan
 
Maar wanneer zag je dan dat de sluier kapot was. Al voordat de vis bij de schildpad is geweest of daarna? Het blijven happers namelijk en heb je dan geluk gehad al die jaren. Anders is het wellicht door het uitvangen of door iets in het aquarium gebeurd. Die sluier gaat niet zomaar kapot lijkt mij.

Anders heb je misschien nog wat aan dit topic: https://aquaforum.nl/threads/sluierstaart-staart-kapot.163126/ . Of plaats je probleem even bij de sectie goudvissen, dan heb je wellicht meer kans dat er ervaringsdeskundigen om het maar zo te noemen reageren en je verder kunnen helpen ;).

Verder is las ik dat ook al een paar keer je licht is aangekaart. Heb je daar al wat mee gedaan? Zou anders toch even daar mee experimenteren. De leds van Juwel weet ik uit eigen ervaring zijn best fel. Dit kun je oplossen door of andere verlichting te kopen (dure optie), drijf planten te nemen of ze gedeeltelijk af te plakken met bakpapier. Wat ik laatst hier op het forum las kan het ook met stukjes PVC buis. En dan even een week ofzo aankijken. Heeft tevens als bijkomend voordeel dat je algen waarschijnlijk wat minder hard zullen groeien.

Gr
Stefan
Bedankt voor de tip! Nee, ik zag dat de staart al kapot was toen ik ze daar in deed. In de grote bak staat niks scherpt wat de staart kapot kan maken... Qua licht zijn we nu mee bezig om te kijken hoe of wat. Even afwachten dus maar :)
 
Zoals geopperd volstaat je juwel filter niet. Je zit nu op week 3/4 ander aquarium en zul ws. nitriet piek hebben. Het filter kan gewoon niet de vervuiling aan van de sluiers. Je moet tevens het pijpje van het filter naar boven richten zodat er beweging in het water oppervlak komt. Dit geeft zuurstof.

Je vissen niet verhuizen naar ander aquarium bij schoonmaken. Dat levert veel meer stress op en ze zullen moeten wennen aan het veelvuldig verversen. Licht doet ook niet ter zake bij sluiers. Sluiers zijn niet schuw en wennen aan het verversen.

Groene algen is 24/7 een snoepwinkel voor je sluiers. Er zijn die juist sluier houders die groen water willen hebben in het aquarium dus daar niet druk over maken.

Je zult moeten verversen, verversen en verversen. Geen 1/3 deel maar water eruit zodat visjes net nog onder water zitten (wel je filter uitzetten) en vers water van dezelfde tempratuur erin. Thermometer erin!! beter 1 graad warmer dan kouder.

Zolang je geen goed filter erbij heb die al wat weken draait zul je alleen de boel goed kunnen houden met 2 a 3 keer per week flink water te verversen. Als je vandaag in je schoonmaak sessie heel het filter heb uitgespeold begin je weer van voren af aan dan zijn de bacties weg en moet je weer opnieuw beginnen. Daarom ook voorkeur 2 filters zodat je in gedeeltens kunt schoonmaken zonder teveel bacties om zeep te helpen.

De beschadigde vinnen/sluier is slecht nieuws. Probeer eerst je water goed te krijgen en geef de beschadigde sluier een paar dagen een zoutbadje. Misschien dat het stagneerd. Als de sluier/vinnen verder afnemen zul je met medicatie aan de gang moeten.

Sluiers horen ten aller tijde rond te grondelen. Als ze lusteloos zijn is er 90% reden dat water niet goed is.
 
Ik blijf toch nadenken over die bak van jou. Wat kan er aan de hand zijn? Is het wel zo ongewoon wat we tot nu toe aan vissengedrag hebben gezien? Even een kort overzicht van wat ik tot nu toe heb gelezen:
8 september: Ik heb twee sluierstaarten en zitten sinds een paar dagen in een aquarium van 180 liter (hebben hiervoor helaas in een veel te kleine bak gezeten! Was erg verkeerd voorgelicht). Aan het begin waren ze actief aan het zwemmen, maar sinds twee dagen ongeveer liggen ze een beetje tussen de planten en hangen ze wat rond op de bodem. Ze eten wel en wanneer je langs de buitenwand gaat met je hand zwemmen ze ook.

Waardes gecheckt en die waren als volgt: NO3=10 NO2=0 GH=16 KH=15/20
PH=8 Cl2=0 ook al water voor 1/3 ververst, vorige week ook gedaan en dan vanochtend. Maar eigenlijk geen verbetering.

Ze zitten in een Juwel Vision 180 aquarium met ingebouwd filter en lamp. Ook hebben ze planten genoeg zonder lood etc. Ik heb echt geen idee meer wat ik moet doen ...
12 september: En daar zijn we weer! Ontmoet Ben (oranje) en Barbara (wit). Ben is een wat blijere sluiervis dan Barbara de laatste tijd. Barbara ligt vaak in hetzelfde hoekje en zwemt af en toe wel gewoon rond en eet. Maar dan gaat ze daar weer liggen. Ben komt haar af en toe vergezellen maar doet daarnaast ook nog gewoon zijn ding.

Nu zijn m'n plantjes bruine algen gaan groeien en zijn ze nog steeds niet blij als eerst...

Ik heb het water ververst voor 1/3, het filter verschoond (alleen de witte spons, want niet alles mocht in één keer las ik) en ik heb de bodem gereinigd met zo een stofzuigsysteem.

Maar ik heb geen idee wat ik nu moet doen :( het kan bijna niet dat ze blijer en actiever waren in een 30 liter bak (lees terug, totaal verkeerd geïnformeerd) dan ik een nu 180 liter bak...
13 september: Dit grind hebben we speciaal gekocht bij een aquarium winkel die wisten dat we sluierstaarten hadden? Zij zeiden ook dag zand het meest ideale was, maar moeilijk en het maakt het water snel troebel omdat ze er van houden om er in te woelen... :( 1 tot 2 mm steentjes

Qua licht en deksel ga ik het eens proberen, thanks!
28 september: Om jullie een kleine update te geven: nu zit alles onder de groene algen. M'n vissen verstoppen zich meer als ooit te voren. Waardes gecheckt en kH is nu weer te hoog. Dus we gaan turf halen en hopen en kijken of dat gaat helpen...
1 oktober: Ben ik weer 🙃 ik voel me een slechte vissen vrouw want het gaat nog steeds niet goed! De bak is weer groen aan het worden en er komen overal luchtbelletjes vandaan. Ik denk bodemrot?

Vissen doen nog minder als voorheen en weet weer niet zo goed wat ik moet doen. Filter is nu al onwijs vies net als de bak.

Wat is wijsheid? De complete bak leegmaken en alles schoonmaken en dan alles weer schoon erin? Ik dacht dat ze wat blijer zouden zijn in een grotere bak, maar dat idee heb ik nu niet. Hij staat nu zo'n drie weken, maar ben tot nu toe nog niet geheel fan van een aquarium 😓😅
3 oktober: Oké, drama en een beetje van slag. Ik wilde het ikaquarium compleet goed reinigen en heb de vissen er even uitgehaald. Maar toch m'n schrik zie ik dat de sluier van Barbara compleet kapot is!! Het ziet er echt heel slecht uit! Wat moet ik hemelsnaam doen?? Apart houden of? En gaat ze hier aan dood? Ik heb geen idee hoe dit is gekomen, ze heeft het ook niet eerder gehad

Dus als ik het goed begrijp zijn je vissen een paar dagen voor 8 september van de 30 liter bak naar de nieuwe bak gegaan. Vissen moeten aan hun nieuwe omgeving wennen. Goudvissen zijn prooidieren, dus het is logisch dat ze zich de eerste dagen verstoppen. Bovendien voelen sluiers zich wat prettiger bij niet te fel licht en niet te veel stroming. Dus hun gedrag op 8 september was wel logisch te verklaren.

Had je die eigenlijk bak van te voren laten indraaien ( ik nam eerder aan van wel)? Dat is namelijk een voorwaarde om voldoende nitrifierende bacterien in je filter te krijgen. Ik las ook dat je Easystart hebt gebruikt, wat er dan op lijkt te wijzen dat je de vissen meteen in de nieuwe bak hebt gedaan met Easystart erbij. Dat kan, maar het is niet de gemakkelijkste/veiligste manier. Een filtersysteem moet bacteriekolonies opbouwen om zijn werk te kunnen doen. Ook planten, decoratie en niet te vergeten de bodem zijn plekken waar de goede bacterien zich moeten vestigen, die dienen dus eigenlijk ook als filtering. Om die reden gebruik ik nooit een bodemstofzuiger, maar waaier alleen de losse poepjes en ander afval naar de hevelklok van mijn Sera bodemzuiger, die ik boven de bodem houd. Ik blijf van de bodem zelf af. Algen zijn overigens ook planten. Ik maak om die reden alleen mijn voorruit schoon met een sponsje, en laat de groene algen lekker zitten. Mijn filters zijn ook groen begroeid. Nu mijn planten goed groeien wordt de alg minder.

Als de waterwaarden tot nu toe niet optimaal waren, omdat de bacteriekolonies nog opgebouwd moesten worden, is het gedrag van je vissen nog steeds logisch. Ook de rode plekken die ik inmiddels bij Barbara zie, wijzen op een verhoogd nitrietgehalte. Zo snel mogelijk een 60% waterwissel doen.

Blauwalg heb ik opgezocht, het kan komen door te weinig nitraat en een kleine ammoniumpiek. Ook dit is logisch, omdat je de bak nog maar net hebt opgestart. Met je vissen erin die ontlasting en urine produceren ( ammoniak) levert dit een ammoniumpiek op. Dit moet eerst omgezet worden naar nitriet, waarna de nitrifierende bacterien dit omzetten naar nitraat.

Groene alg komt omdat je bak nog niet in balans is. Als de stikstofcyclus goed werkt, nemen de planten je nitraat op, en gaan groeien. Daardoor worden de groene algen minder.

Bak helemaal leegmaken en schoonzuigen? Dan haal je juist de nuttige bacterien weg. De vissen eruit halen levert stress op, waardoor ze hun staarten kunnen beschadigen. Met goede waterwaarden groeit dit vanzelf weer aan. Soms gaan sluierstaarten ook spelen ( paaigedrag) en jagen ze elkaar de planten in, dat levert soms ook gescheurde staarten op. Dat is helemaal niet erg, geneest vanzelf weer als je waterwaarden goed zijn en er geen scherpe onderdelen in je bak zitten. Ook daarom zie ik zelf liever filterzand dan grind.

Mijn advies: doe iedere 3 dagen een 60 % waterwissel, knijp de filtersponzen alleen uit als hij echt niet meer loopt ( kan soms wel een maand duren) en blijf van de bodem af. En laat je vissen rustig in de bak zitten, ze eruit halen voor schoonmaak levert alleen maar stress op. Verhoogde stress vermindert de weerstand. Verminderde weerstand en verhoogde nitrietwaarden leiden tot ziekten en uiteindelijk tot de dood. Sluierstaarten vragen veel geduld en inzet...
 
Ik blijf toch nadenken over die bak van jou. Wat kan er aan de hand zijn? Is het wel zo ongewoon wat we tot nu toe aan vissengedrag hebben gezien? Even een kort overzicht van wat ik tot nu toe heb gelezen:





Dus als ik het goed begrijp zijn je vissen een paar dagen voor 8 september van de 30 liter bak naar de nieuwe bak gegaan. Vissen moeten aan hun nieuwe omgeving wennen. Goudvissen zijn prooidieren, dus het is logisch dat ze zich de eerste dagen verstoppen. Bovendien voelen sluiers zich wat prettiger bij niet te fel licht en niet te veel stroming. Dus hun gedrag op 8 september was wel logisch te verklaren.

Had je die eigenlijk bak van te voren laten indraaien ( ik nam eerder aan van wel)? Dat is namelijk een voorwaarde om voldoende nitrifierende bacterien in je filter te krijgen. Ik las ook dat je Easystart hebt gebruikt, wat er dan op lijkt te wijzen dat je de vissen meteen in de nieuwe bak hebt gedaan met Easystart erbij. Dat kan, maar het is niet de gemakkelijkste/veiligste manier. Een filtersysteem moet bacteriekolonies opbouwen om zijn werk te kunnen doen. Ook planten, decoratie en niet te vergeten de bodem zijn plekken waar de goede bacterien zich moeten vestigen, die dienen dus eigenlijk ook als filtering. Om die reden gebruik ik nooit een bodemstofzuiger, maar waaier alleen de losse poepjes en ander afval naar de hevelklok van mijn Sera bodemzuiger, die ik boven de bodem houd. Ik blijf van de bodem zelf af. Algen zijn overigens ook planten. Ik maak om die reden alleen mijn voorruit schoon met een sponsje, en laat de groene algen lekker zitten. Mijn filters zijn ook groen begroeid. Nu mijn planten goed groeien wordt de alg minder.

Als de waterwaarden tot nu toe niet optimaal waren, omdat de bacteriekolonies nog opgebouwd moesten worden, is het gedrag van je vissen nog steeds logisch. Ook de rode plekken die ik inmiddels bij Barbara zie, wijzen op een verhoogd nitrietgehalte. Zo snel mogelijk een 60% waterwissel doen.

Blauwalg heb ik opgezocht, het kan komen door te weinig nitraat en een kleine ammoniumpiek. Ook dit is logisch, omdat je de bak nog maar net hebt opgestart. Met je vissen erin die ontlasting en urine produceren ( ammoniak) levert dit een ammoniumpiek op. Dit moet eerst omgezet worden naar nitriet, waarna de nitrifierende bacterien dit omzetten naar nitraat.

Groene alg komt omdat je bak nog niet in balans is. Als de stikstofcyclus goed werkt, nemen de planten je nitraat op, en gaan groeien. Daardoor worden de groene algen minder.

Bak helemaal leegmaken en schoonzuigen? Dan haal je juist de nuttige bacterien weg. De vissen eruit halen levert stress op, waardoor ze hun staarten kunnen beschadigen. Met goede waterwaarden groeit dit vanzelf weer aan. Soms gaan sluierstaarten ook spelen ( paaigedrag) en jagen ze elkaar de planten in, dat levert soms ook gescheurde staarten op. Dat is helemaal niet erg, geneest vanzelf weer als je waterwaarden goed zijn en er geen scherpe onderdelen in je bak zitten. Ook daarom zie ik zelf liever filterzand dan grind.

Mijn advies: doe iedere 3 dagen een 60 % waterwissel, knijp de filtersponzen alleen uit als hij echt niet meer loopt ( kan soms wel een maand duren) en blijf van de bodem af. En laat je vissen rustig in de bak zitten, ze eruit halen voor schoonmaak levert alleen maar stress op. Verhoogde stress vermindert de weerstand. Verminderde weerstand en verhoogde nitrietwaarden leiden tot ziekten en uiteindelijk tot de dood. Sluierstaarten vragen veel geduld en inzet...
Onwijs bedankt voor de samenvatting, ik ga dit eens even proberen en kijken of het verbetering met zich meebrengt. Nogmaals bedankt! We gaan er met goede moed tegenaan ☺️
 
Weer eventjes een kleine update ☺️ Sinds ongeveer een week gaat het erg goed met ze! We hebben op aanraden van de aquarium zaak de lichttijd ingedeeld in twee delen en hebben het water flink ververst. Ze zijn veel actiever en de waterwaardes blijven goed. Ze hebben er zelfs nu een nieuwe vriend bij: Barry, een zwarte sluier.
 

Bijlagen

  • IMG_20201023_080817.jpg
    IMG_20201023_080817.jpg
    367.6 KB · Weergaven: 89
Fijn dat het nu goed gaat, het ziet er goed uit op dit moment.

Mocht je merken dat het weer minder gaat, dan kun je overwegen er een extern filter bij te zetten. Een derde vis geeft meer dynamiek in de groep, maar ook meer ammoniak/nitriet in het water. In jouw bak van 180 liter met ingebouwd filter zou het zomaar kunnen dat dat filter de vervuiling van drie volwassen sluiers niet aankan. Mijn bak (200 l totaalinhoud) bleek een overheadsump te hebben en het scheelt echt sinds ik die in gebruik heb genomen. Wel blijf ik mijn 3-daagse waterwissel van 60 % aanhouden.
 

Terug
Bovenaan