Vraagjes van een dierenverzorger in een dierenwinkel


B

Blacktao

Guest
Beste Aquarianen,

ik werk (al 3jaar) in een dierenwinkel en ben daar verantwoordelijk voor de aquaristiek.
In deze 3 jaar zijn er wat vragen opgerezen (van klanten die het aan mij vragen of omdat ik het zelf ondervind) waar ik zelf het antwoord niet op weet.

Ten eerste:
Ik heb onlangs een paar bakken volledig uitgekuisd en nieuw filtermateriaal ingestoken. het water is wit troebel geworden en is zo al een goede week. Hoe komt dit?

Ten tweede:
Een klant heeft een bak van 450liter. Als hij hem uitkuist en bijvult is zijn water mooi helder. 24 � 48uur later wordt zijn water groen. Hoe komt dit? ER zit echt hout in, staat niet in blakke zon, filtert over super peat.

Ten derde:
er is een klant en heeft soms schuim op zijn water?.

Ik had belooft aan deze klanten om hier een antwoord op te zoeken dus vandaar mijn vragen!

Alvast bedankt!
 
Heeft allemaal met een balans in de bakken te maken,bacteri�n in het filter die voor een mooi evenwicht zorgen van de waterwaarden.
Door het kuisen verstoor je dit evenwicht en raakt het uit balans met zulke oorzaken zoals je noemt tot gevolg.
Veel mensen denken vaak dat het zo simpel werkt,vissen met water en lekker laten zwemmen maar helaas werkt dat niet zo.
 
Misschien een idee om als verantwoordelijke in de aquaristiek eens een cursus te gaan volgen (wat je eigenlijk al lang had moeten doen, maar dat terzijde) Als verantwoordelijke zou je op dit soort vragen het antwoord zo moeten kunnen geven. Als je dat na 3 jaar nog niet kunt, ben je mijns inziens niet echt serieus met je vak bezig. Maar als je deze link volgt kan je eens wat idee�n opdoen
 
Seabait zei:
Heeft allemaal met een balans in de bakken te maken,bacteri�n in het filter die voor een mooi evenwicht zorgen van de waterwaarden.
Door het kuisen verstoor je dit evenwicht en raakt het uit balans met zulke oorzaken zoals je noemt tot gevolg.
Veel mensen denken vaak dat het zo simpel werkt,vissen met water en lekker laten zwemmen maar helaas werkt dat niet zo.

+1
 
Ik denk dat het in iedergeval al een goede stap is om hier advies te vragen.
 
Ik denk het en jij zegt het AquaVisie ;)
Zijn eigenlijk de basis dingen die je hoort te weten,zeker in jouw geval Blacktao.
Wel goed dat je nu uit jezelf naar info zoekt.
 
1ste is waterbloei. Bak zonder bacterie.
Hang een ingedraaid filter in die bak.



2e is algbloei, Is met UV filter te behandelen.
Dood de 1 cellige algjes.

3 de, Water verversen, zal vies zijn.
 
AquaVISie zei:
Misschien een idee om als verantwoordelijke in de aquaristiek eens een cursus te gaan volgen (wat je eigenlijk al lang had moeten doen, maar dat terzijde) Als verantwoordelijke zou je op dit soort vragen het antwoord zo moeten kunnen geven. Als je dat na 3 jaar nog niet kunt, ben je mijns inziens niet echt serieus met je vak bezig. Maar als je deze link volgt kan je eens wat idee�n opdoen

excuseer??!
het is ten eerste een dierenspeciaalzaak waar de nadruk op katten en honden ligt. aquaristiek is maar een extra bijverdienste. dat wil dus zeggen dat ze hun er niks (of toch niet veel) van aantrekken. dat wil dus zeggen geen geld om mensen cursussen te laten doen ofzo.
Ik heb hier een heleboel boeken over aquaristiek, die ik allemaal heb doorgelezen. Ik kan dus van mijn eigen zeggen dat ik toch redelijk wat weet over de aquaristiek.
we zijn zelfs met 3 mensen in de winkel die toch redelijk wat over aquariums kennen, geen van ons kon op deze vragen een deftig en onderbouwd antwoord geven, natuurlijk wisten we dat het over de waterkwaliteit ging maar niet precies wat (pH, KH, GH, bacterie,...).

Aquaristiek is mijn passie, ben daar al 4 jaar mee bezig, ondanks mijn studies heb ik niet veel tijd om er veel over op te zoeken of te lezen. dus als u zegt dat ik niet serieus met mijn vak bezig ben dat wordt het miss eens tijd om vanuit je troon bovenop je berg te komen en even nadenken dat aquaristiek een moeilijk en ingewikkeld onderwerp is waarbij vele visies en gedachtegangen zijn en dat niet iedereen meteen alles kan weten...

ik ben indertijd er ook maar gewoon ingegooid... ze hebben de vorige verantwoordelijke van de aquaristiek moeten ontslagen. en hebben mij toen als jobstudent aangenomen. ik wist toen nog niet veel en al zeker niet hoe het er in de winkel aan toeging.

ik ga de link die je gestuurd hebt eens bekijken en doorlezen. daar bedank ik u zeker voor, maar voor de arrogante toon waarop je geantwoord hebt op mijn vragen wil ik u toch even op wijzen.
Misschien dat je dat bij de beginnelingen kan doen zodat ze hun lesje leren om beter na te denken bij wat ze doen in de aquaristiek, maar bij mij werkt dat averechts hoor, respect moet je verdienen en dat doe je niet op zo een manier...
Iemand die zijn werk met passie en ziel doet en op problemen stoot maar op zijn werk nergens terecht kan en dan dit aan vreemden vraagt. En jij gaat dan zeggen dat hij niet echt werkbekwaam is... sorry hoor!!
 
Bertus zei:
1ste is waterbloei. Bak zonder bacterie.
Hang een ingedraaid filter in die bak.



2e is algbloei, Is met UV filter te behandelen.
Dood de 1 cellige algjes.

3 de, Water verversen, zal vies zijn.

okey alvast bedankt!!
hmm bij het 2e heeft de klant denk ik ook een uv filter die hij gemiddeld 8u per dag opzet
 
Heel goed dat je je vragen hier deponeert. John en Bertus hebben ze goede adviezen gegeven waar ik zo gauw niets aan toe weet te voegen.
Vergeet gewoon die ene post waarin weer ondoordacht zonder de achtergrond te kennen wordt gereageerd. Je bent gewoon goed bezig!
 
Ik moet zeggen vind het toch goed om deze advies te vragen dikke pluim daarvoor ik ben ook maar een beginneling weet nog niet veel en iedereen moet het toch leren niks mis mee. Dus zo ook de medewerker in de winkel ik zeg ga zo door vraag alles en iedereen het hemd van het lijf :D
 
AquaVISie zei:
Misschien een idee om als verantwoordelijke in de aquaristiek eens een cursus te gaan volgen (wat je eigenlijk al lang had moeten doen, maar dat terzijde) Als verantwoordelijke zou je op dit soort vragen het antwoord zo moeten kunnen geven. Als je dat na 3 jaar nog niet kunt, ben je mijns inziens niet echt serieus met je vak bezig. Maar als je deze link volgt kan je eens wat idee�n opdoen

Heb je hem ook weer. Juist omdat hij het hier komt vragen kan je de conclusie trekken dat hij wel serieus met zijn 'vak' bezig is. Als je het al een vak mag noemen want wat ik er van begrijp is het een bij baantje in een dierenwinkel, dus als er al een cursus gevolgd moet worden is het aan zijn werkgever omdat te regelen.

Verder sluit ik me aan bij de gegeven antwoorden.
 
Blacktao zei:
AquaVISie zei:
Misschien een idee om als verantwoordelijke in de aquaristiek eens een cursus te gaan volgen (wat je eigenlijk al lang had moeten doen, maar dat terzijde) Als verantwoordelijke zou je op dit soort vragen het antwoord zo moeten kunnen geven. Als je dat na 3 jaar nog niet kunt, ben je mijns inziens niet echt serieus met je vak bezig. Maar als je deze link volgt kan je eens wat idee�n opdoen

excuseer??!
het is ten eerste een dierenspeciaalzaak waar de nadruk op katten en honden ligt. aquaristiek is maar een extra bijverdienste. dat wil dus zeggen dat ze hun er niks (of toch niet veel) van aantrekken. dat wil dus zeggen geen geld om mensen cursussen te laten doen ofzo.
Ik heb hier een heleboel boeken over aquaristiek, die ik allemaal heb doorgelezen. Ik kan dus van mijn eigen zeggen dat ik toch redelijk wat weet over de aquaristiek.
we zijn zelfs met 3 mensen in de winkel die toch redelijk wat over aquariums kennen, geen van ons kon op deze vragen een deftig en onderbouwd antwoord geven, natuurlijk wisten we dat het over de waterkwaliteit ging maar niet precies wat (pH, KH, GH, bacterie,...).

Aquaristiek is mijn passie, ben daar al 4 jaar mee bezig, ondanks mijn studies heb ik niet veel tijd om er veel over op te zoeken of te lezen. dus als u zegt dat ik niet serieus met mijn vak bezig ben dat wordt het miss eens tijd om vanuit je troon bovenop je berg te komen en even nadenken dat aquaristiek een moeilijk en ingewikkeld onderwerp is waarbij vele visies en gedachtegangen zijn en dat niet iedereen meteen alles kan weten...

ik ben indertijd er ook maar gewoon ingegooid... ze hebben de vorige verantwoordelijke van de aquaristiek moeten ontslagen. en hebben mij toen als jobstudent aangenomen. ik wist toen nog niet veel en al zeker niet hoe het er in de winkel aan toeging.

ik ga de link die je gestuurd hebt eens bekijken en doorlezen. daar bedank ik u zeker voor, maar voor de arrogante toon waarop je geantwoord hebt op mijn vragen wil ik u toch even op wijzen.
Misschien dat je dat bij de beginnelingen kan doen zodat ze hun lesje leren om beter na te denken bij wat ze doen in de aquaristiek, maar bij mij werkt dat averechts hoor, respect moet je verdienen en dat doe je niet op zo een manier...
Iemand die zijn werk met passie en ziel doet en op problemen stoot maar op zijn werk nergens terecht kan en dan dit aan vreemden vraagt. En jij gaat dan zeggen dat hij niet echt werkbekwaam is... sorry hoor!!

+1
 
Nou nou,en dat vlak voor kerst...
Misschien wel gelijk over de manier waarop van Aquavisie en ik die daar ook nog een bijdrage toevoegt maar hoeft allemaal niet zo dramatisch gelijk.

Excuses van mijn kant iig.
 
Zit hem niet alleen in de toon waarop maar ook de reactie zelf. Want iedereen weet dat er maar weinig deskundig personeel rondloopt in de gemiddelde dierenwinkel. Alleen de link kan de Ts iets mee en de rest is totaal overbodig,
 
Mijn punt is dat hier de kern wordt bloot gelegd van een van de grote problemen in de dierhandel. Een dieren "speciaalzaak" verkoopt ook aquaria en aanverwante artikelen omdat het wel lekker verdient, en daar hoort natuurlijk ook de levende have bij. Expertise is niet aanwezig en iemand aanstellen die volledig op de hoogte is van alles in deze richting is natuurlijk veel te duur. Er wordt dus een werkstudent aangesteld als verantwoordelijk voor die afdeling. Absoluut onverantwoordelijk natuurlijk van de eigenaar. En als verkoper kan je natuurlijk niet schoon praten met de zin : weinig tijd. Als verkoper en verantwoordelijke van de afdeling wordt er door de klanten van je verwacht dat je ze deskundig advies kunt geven. Met alleen een hoop goeie wil kom je er niet. Zoiets kost tijd en als je geen tijd hebt dan heb je een vet probleem

Een hoop mensen worden op deze manier volgestopt met vissen die te groot worden en/of niet bij elkaar passen, er worden middeltjes verkocht die niet nodig zijn etc etc, het forum staat er vol van. Misschien was de toon van mijn reactie een beetje hard, maar dit probleem is ook ontzettend groot en verandering zie ik daar nog niet zo snel in. Misschien als er wetten komen zoals in Duitsland, daar wordt deze kennis vereist, daar wordt zelfs van je ge�ist als verkoper dat je ongevraagd alle juiste advies geeft.

Zie ook : http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1693012
 
AquaVISie zei:
Mijn punt is dat hier de kern wordt bloot gelegd van een van de grote problemen in de dierhandel. Een dieren "speciaalzaak" verkoopt ook aquaria en aanverwante artikelen omdat het wel lekker verdient, en daar hoort natuurlijk ook de levende have bij. Expertise is niet aanwezig en iemand aanstellen die volledig op de hoogte is van alles in deze richting is natuurlijk veel te duur. Er wordt dus een werkstudent aangesteld als verantwoordelijk voor die afdeling. Absoluut onverantwoordelijk natuurlijk van de eigenaar. En als verkoper kan je natuurlijk niet schoon praten met de zin : weinig tijd. Als verkoper en verantwoordelijke van de afdeling wordt er door de klanten van je verwacht dat je ze deskundig advies kunt geven. Met alleen een hoop goeie wil kom je er niet. Zoiets kost tijd en als je geen tijd hebt dan heb je een vet probleem

Een hoop mensen worden op deze manier volgestopt met vissen die te groot worden en/of niet bij elkaar passen, er worden middeltjes verkocht die niet nodig zijn etc etc, het forum staat er vol van. Misschien was de toon van mijn reactie een beetje hard, maar dit probleem is ook ontzettend groot en verandering zie ik daar nog niet zo snel in. Misschien als er wetten komen zoals in Duitsland, daar wordt deze kennis vereist, daar wordt zelfs van je ge�ist als verkoper dat je ongevraagd alle juiste advies geeft.

Zie ook : http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1693012

Ik denk dat je precies de spijker op z'n kop slaat. Helaas is dat een groot deel van de praktijk. Echter het feit dat de TS zich aanmeldt bij een forum om zodoende meer kennis op te bouwen is iets wat meer winkelpersoneel zou moeten doen. Ik vind dat lovenswaardig van de TS.
 
Ik snap je punt heel goed Aquavisie, maar jou reactie is naar de ts gericht terwijl daar de fout niet ligt. De ts probeert het juist goed te doen door elders info te verzamelen. De verantwoording ligt bij de eigenaar, die dient er voor te zorgen dat het personeel voldoende geschoold is, tenminste ik neem aan dat jij ook geen cursus gaat volgen en uit eigen zak gaat betalen zodat je je werk beter kan doen.

Zolang er geen onderscheid word gemaakt tussen de verkoop van dieren en dingen gaat dit nooit veranderen.
 
Wat ik al zei : natuurlijk ligt de grootste verantwoording bij de eigenaar, maar ook een verkoper heeft verantwoordelijkheden. Hij is echter al 3 jaar daar werkzaam en in die 3 jaar had hij zich toch de nodige basisvaardigheden wel kunnen aanleren. Deze basisvaardigheden kan je overal vinden op internet en boeken. Daar is dan misschien wat begeleiding bij nodig, maar dat hoeft je de kop niet te kosten. Word lid van een aquariumvereniging, de contributie is echt niet hoog. De benodigde hulp bij problemen is dan binnen bereik van iedereen. Geen excuus dus
 
Aquavisie is al meer dan 40 jaar met aquaria bezig. En lid nr 6 op dit forum sinds 7 September 2002. En heeft zelf ws het nodige meegemaakt met verkopers en sowieso veel gelezen over ellende met verkopers op dit forum. Dus ik snap Aquavisie wel.

Dat je kennis probeert te vergaren is heel erg goed.
 
Dit is nu idd wel een goed voorbeeld van advies dat misschien ook anders geformuleerd mag worden... Vooral tegen iemand die duidelijk wel een positieve instelling heeft.

Blacktao, het wordt goed bedoeld. Trek je er niet teveel van aan. Sommige ervaren aquarianen zijn wel eens iets te fanatiek en serieus.
 
mastertaga zei:
Sommige ervaren aquarianen zijn wel eens iets te fanatiek en serieus.

Het gaat hier dan ook over levende wezens, daar kan je niet serieus genoeg mee om gaan
 
Dat ben ik met je eens hoor Aquavisie.

Maar ik denk niet dat de TS -die juist w�l de moeite neemt om zich te informeren- dat (in het algemeen gesproken terechte) verwijt van jou op zijn bord hier hoeft te krijgen, zo uit het relatieve niets.

En zelfs al zou hij dat wel verdienen, kun je je afvragen of iemand op die wijze geneigd is naar je te luisteren of denkt krijg het heen en weer joh. Ik heet in ieder geval nooit iemand welkom met een botte opmerking in mijn eerste paar zinnen.

Hoe verpak je iets, heet dat geloof ik.

Maar ik moet uitkijken, want ga denk ik al weer te ver off topic. En dat mag absoluut niet hier heb ik gemerkt. Veel grotere prioriteit dan nieuwe gasten proberen zich welkom te laten voelen en daar op te modereren. ;)
 
Wacht even, ik ga even neuspeuteren. mastertaga.
merk wel ,jij weet het.

Ja, hij neemt de moeite om te vragen.
daar is antwoord opgegeven.

Nadeel is dat iedereen wat te zeggen wil hebben.wat al gezegt is.
 
AquaVISie zei:
Wat ik al zei : natuurlijk ligt de grootste verantwoording bij de eigenaar, maar ook een verkoper heeft verantwoordelijkheden. Hij is echter al 3 jaar daar werkzaam en in die 3 jaar had hij zich toch de nodige basisvaardigheden wel kunnen aanleren. Deze basisvaardigheden kan je overal vinden op internet en boeken. Daar is dan misschien wat begeleiding bij nodig, maar dat hoeft je de kop niet te kosten. Word lid van een aquariumvereniging, de contributie is echt niet hoog. De benodigde hulp bij problemen is dan binnen bereik van iedereen. Geen excuus dus

In die 3 jaar heb ik zeker de nodige basisvaardigheden aangeleerd... en die 40 jaar dat je in de aquaristiek staat zegt me echt niks hoor... ik ken iemand en die is al 20 jaar DJ maar kan er nog altijd niks van...
titels en diploma's doet me niks. Zeker niet als deze persoon dan onrespectloos omgaat met anderen.
Ik erger mij ook vaak aan mensen die zomaar wat vissen in een bokaaltje steken... maar dan denk ik die mensen weten niet beter en die probeer ik dan wat bij te scholen en meer wetentheid te geven.
zelf volg ik agro-en biotechnologie, dierenzorg. Dus ik weet wel wat over het dierenwelzijn en zet me daar ook voor in. Daarom dat ik wat minder tijd heb om naar aquaristiek groepen te gaan.

Ik heb deze vragen gesteld om aan de meer ervarene mensen de mogelijkheid te geven om hun kennis te delen met iemand die iets minder weten.
 
Jammer van de foute start maar laten we dat achter ons laten ;)
Kunnen we je nog helpen?
 
Juist nog 1tje, voor een slakkenplaag zijn toch alle botia- achtigen een goede (natuurlijke) oplossing h�? Heb zelf clownbotia's in mijn bak en heb geen slakken, geef ze zelfs af en toe slakken vanop mijn werk ^^.
 
Ten eerste zijn slakjes goed om de bodem los te houden en kleine vervuiling op te eten.

Een plaag komt meestal door te veel voeding voor de vissen welke niet word opgegeten en dus voeding voor de slakken word.

Ze komen meestal mee door nieuw aangeschafte plantjes, welke niet goed worden gespoeld voor plaatsing, dus altijd goed spoelen en schoonmaken, eventueel voor plaatsing behandelen met slakkengif, LET OP DOE DIT NIET als er andere slakken of garnalen in de bak zitten, zo wel dan zeker de plantjes 3 tot 5 dagen spoelen met schoon water, doe dit altijd als er garnalen of slakken in de bak zitten!!!!!

Eventueel kunnen er ook Anatome helena's worden bij geplaatst, verder uitvangen door een netje met komkommer in de bak te doen en dit elk uur te legen.

Verder zijn er nog slakkenvallen op de markt te koop ook.

Het blijft een feit dat een plaag vooral komt door teveel voederen van de vissen.

Van de Botia's heb ik helaas geen verstand, maar stel dat deze hun werk hebben gedaan wat doe je er dan mee, niet iedereen wil deze in hun bak hebben!!!!!
 
Naar mijn mening klinkt je als een gepassioneerd persoon! :)
Ik heb 1 vraag, wat zegt u als iemand vraagt naar de verzorging van reguliere goudvissen?
En sluierstaarten? :)
 
Mits de bak groot genoeg is dus zeker 1.50 Mtr en minstens 50 Liter water per sluierstaart is dit goed te doen.

Over goudvissen kan ik kort zijn deze horen in een vijver!
 
Oeps, ik zie nu pas dat ik Oscar beantwoord, haha fijne feestdagen man.
 
ILoveAnimals zei:
Naar mijn mening klinkt je als een gepassioneerd persoon! :)
Ik heb 1 vraag, wat zegt u als iemand vraagt naar de verzorging van reguliere goudvissen?
En sluierstaarten? :)

goudvissen moeten zoiezo groot genoeg zitten. Inderdaad is in een vijver het beste!
De goudvissen voorzien van echte planten en een dag eten geven en een dag niet. Voor de rest hetzelfde verzorgen als alle andere vissen (elke week +/- 1/3 van de bak uitkuisen, etc
dit geld ook voor sluierstaarten.
 
TonHageraats zei:
Ten eerste zijn slakjes goed om de bodem los te houden en kleine vervuiling op te eten.

Een plaag komt meestal door te veel voeding voor de vissen welke niet word opgegeten en dus voeding voor de slakken word.

Ze komen meestal mee door nieuw aangeschafte plantjes, welke niet goed worden gespoeld voor plaatsing, dus altijd goed spoelen en schoonmaken, eventueel voor plaatsing behandelen met slakkengif, LET OP DOE DIT NIET als er andere slakken of garnalen in de bak zitten, zo wel dan zeker de plantjes 3 tot 5 dagen spoelen met schoon water, doe dit altijd als er garnalen of slakken in de bak zitten!!!!!

Eventueel kunnen er ook Anatome helena's worden bij geplaatst, verder uitvangen door een netje met komkommer in de bak te doen en dit elk uur te legen.

Verder zijn er nog slakkenvallen op de markt te koop ook.

Het blijft een feit dat een plaag vooral komt door teveel voederen van de vissen.

Van de Botia's heb ik helaas geen verstand, maar stel dat deze hun werk hebben gedaan wat doe je er dan mee, niet iedereen wil deze in hun bak hebben!!!!!

inderdaad allemaal volledig waar ^^
mensen met slakken in hun aquarium hebben dus ook een gezonde en goede aquarium ;)

je kan de vissen dan gewoon bijhouden, ik vindt het heel toffe en mooie vissen. Er zijn ook soorten die niet zo groot worden als de clownbotia, daarom dat ik het graag wil weten want mijn clowntjes zijn al vrij groot en niet iedereen heeft daar de plek voor.
 
Blacktao zei:
ILoveAnimals zei:
Naar mijn mening klinkt je als een gepassioneerd persoon! :)
Ik heb 1 vraag, wat zegt u als iemand vraagt naar de verzorging van reguliere goudvissen?
En sluierstaarten? :)

goudvissen moeten zoiezo groot genoeg zitten. Inderdaad is in een vijver het beste!
De goudvissen voorzien van echte planten en een dag eten geven en een dag niet. Voor de rest hetzelfde verzorgen als alle andere vissen (elke week +/- 1/3 van de bak uitkuisen, etc
dit geld ook voor sluierstaarten.

Top!
Dit weten de meeste verkopers niet.
Sluierstaarten moeten alleen wel 3-4x per dag worden gevoerd, anders vergroeien ze.
Als u wilt kan ik u een door mij geschrevenem artikel sturen over de verzorging van reguliere goudvissen en sluierstaarten :)
Ik vind dat u super bezig bent!

@ton.
Hahahaha, bedankt! Jij ook :) :D
 

Terug
Bovenaan