Vraagjes van een dierenverzorger in een dierenwinkel


B

Blacktao

Guest
Beste Aquarianen,

ik werk (al 3jaar) in een dierenwinkel en ben daar verantwoordelijk voor de aquaristiek.
In deze 3 jaar zijn er wat vragen opgerezen (van klanten die het aan mij vragen of omdat ik het zelf ondervind) waar ik zelf het antwoord niet op weet.

Ten eerste:
Ik heb onlangs een paar bakken volledig uitgekuisd en nieuw filtermateriaal ingestoken. het water is wit troebel geworden en is zo al een goede week. Hoe komt dit?

Ten tweede:
Een klant heeft een bak van 450liter. Als hij hem uitkuist en bijvult is zijn water mooi helder. 24 � 48uur later wordt zijn water groen. Hoe komt dit? ER zit echt hout in, staat niet in blakke zon, filtert over super peat.

Ten derde:
er is een klant en heeft soms schuim op zijn water?.

Ik had belooft aan deze klanten om hier een antwoord op te zoeken dus vandaar mijn vragen!

Alvast bedankt!
 
Heeft allemaal met een balans in de bakken te maken,bacteri�n in het filter die voor een mooi evenwicht zorgen van de waterwaarden.
Door het kuisen verstoor je dit evenwicht en raakt het uit balans met zulke oorzaken zoals je noemt tot gevolg.
Veel mensen denken vaak dat het zo simpel werkt,vissen met water en lekker laten zwemmen maar helaas werkt dat niet zo.
 
Misschien een idee om als verantwoordelijke in de aquaristiek eens een cursus te gaan volgen (wat je eigenlijk al lang had moeten doen, maar dat terzijde) Als verantwoordelijke zou je op dit soort vragen het antwoord zo moeten kunnen geven. Als je dat na 3 jaar nog niet kunt, ben je mijns inziens niet echt serieus met je vak bezig. Maar als je deze link volgt kan je eens wat idee�n opdoen
 
Seabait zei:
Heeft allemaal met een balans in de bakken te maken,bacteri�n in het filter die voor een mooi evenwicht zorgen van de waterwaarden.
Door het kuisen verstoor je dit evenwicht en raakt het uit balans met zulke oorzaken zoals je noemt tot gevolg.