Blacktao zei:
De klant is vandaag teruggekomen omdat ik hem een antwoord had belooft.
ik heb hem dan nog wat vragen gesteld.
hij heeft zand in zijn bak, de bak is 1m50 en wenst graag naar 2m (of meer) te gaan, maar door financiel� (en vrouwelijke) redenen kan dit nog niet. Hij weet/wiest dat ze groot werden.
ze doen dit alleen tegen elkaar en nooit tegen iets anders. Voorlopig zijn er no geen vissen door of van gestorven.
Beste Blacktao,
Op de vorige pagina staan al antwoorden en filmpjes, al is het wat verwarrend inderdaad.
De vissen van de klant zijn toch Haaivinbarbelen (Balantiocheilus melanopterus)?
Dat zijn vissen die toch zullen uitgroeien naar zo'n 35 cm, scholenvissen die met meerdere soortgenoten willen zijn, en omdat ze vrij groot worden en graag willen zwemmen, dus eigenlijk in een hele ruime bak behoren.
Zoals ik het nu begrijp zitten ze met drie�n in een 1,50 bak en gedragen zich dominant naar elkaar.
Zij zitten dus met een te klein aantal in een te kleine bak, wat je dan krijgt is dat zulke dieren vreemder gedrag gaan vertonen.
Ze zouden eerder gestresst kunnen raken en dan vervelender of agressiever gaan gedragen, dan dat ze met meerderen soortgenoten zouden zijn.
Deze vissen zijn ook niet geschikt voor de meeste "normale" aquaria, zulke grote bakken met genoeg ruimte voor deze dieren kunnen de meeste mensen gewoonweg niet bieden.
En ligt het ook met welke aantallen ze er in de bak komen en of het actieve of rustige vissen zijn en daarbij zullen de soorten goed met elkaar om moeten gaan.
Grote vissen vervuilen het water ook meer dan kleinere soorten vissen, met als gevolg meer kans op ziekten.
Als stelregel wordt hier dan ook gebruikt; de bak hoort ongeveer tien keer de grote van de vis te zijn, liever meer natuurlijk.
Dit geldt ook voor alle andere scholenvissen, bijv enkele Kardinaaltetratjes gedragen zich ook anders dan dat ze in een schooltje of groepje leven, etc.
Zulke grote vissen horen wat mij betreft ook niet aangeboden te worden in een winkel of enkel op bestelling voor een ervaren liefhebber, die er wel de ruimte voor heeft. Zo verleid je een klant toch tot een impuls aankoop, met allerlei nare gevolgen van dien voor deze prachtige vissen.