Vraagjes van een dierenverzorger in een dierenwinkel


ILoveAnimals zei:
Blacktao zei:
ILoveAnimals zei:
Naar mijn mening klinkt je als een gepassioneerd persoon! :)
Ik heb 1 vraag, wat zegt u als iemand vraagt naar de verzorging van reguliere goudvissen?
En sluierstaarten? :)

goudvissen moeten zoiezo groot genoeg zitten. Inderdaad is in een vijver het beste!
De goudvissen voorzien van echte planten en een dag eten geven en een dag niet. Voor de rest hetzelfde verzorgen als alle andere vissen (elke week +/- 1/3 van de bak uitkuisen, etc
dit geld ook voor sluierstaarten.

Top!
Dit weten de meeste verkopers niet.
Sluierstaarten moeten alleen wel 3-4x per dag worden gevoerd, anders vergroeien ze.
Als u wilt kan ik u een door mij geschrevenem artikel sturen over de verzorging van reguliere goudvissen en sluierstaarten :)
Ik vind dat u super bezig bent!

@ton.
Hahahaha, bedankt! Jij ook :) :D

aah dat zou super zijn!! ;)
 
Bedoelt u met uitkuisen het aquarium volledig legen?
Dit is niet aan te raden omdat het aquarium dan geen bacteriecultuur kan opbouwen.
Sluierstaarten hebben ook wat meer verversingen nodig, elke week minimaal 50%, anders vergroeien ze :)
 
ILoveAnimals zei:
Bedoelt u met uitkuisen het aquarium volledig legen?
Dit is niet aan te raden omdat het aquarium dan geen bacteriecultuur kan opbouwen.
Sluierstaarten hebben ook wat meer verversingen nodig, elke week minimaal 50%, anders vergroeien ze :)

neen neen!! maar 1/3 ongeveer per keer (per week) ;)
wat bedoel je juist met vergroeien?
 
Dat staat in het gestuurde artikel :)
 
Vergroeien doe ze als ze te lange tijd te klein zitten. vissenkom , 40 cm.

aarom gelijk de 50 liter water per vis.
Binnenwaarts groeit alles door, buiten blijven ze klein.
Dus binnen raakt alles bekneld.
 
Aaaah ok wist wel al dat dat gebeurde (dat vanbinne doorgroeien en gekneld wordt),maar wist niet dat daar een speciale naam voor was. Voila weer iets bijgeleerd ;)
 
Welke speciale naam is dat dan?
 
Vaak zijn de ogen en vinnen (bij Goudvissen) dan ook erg groot in verhouding tot het lichaam. Je ziet vergroeien vaak bij Goudvissen, Discussen en Maanvissen.

DreD3hfp5XyLBbFPyIsnHhGPcQmmNgF_.png


DreD3hfp5XyLBbFPyIsnHhGPcQmmNgF_.jpeg
 
Dat is te inderdaad wel heel speciaal :!
 
Allemaal mismaakte vissen en ik heb ze nog veel erger gezien. Dit stelt nog weinig voor.
 
Hier zijn de volgende vragen.
ben de plantenbakken aan het uitkuisen. Ik en mijn collega vroegen zich af of een plant color lamp (van sera) ook de algengroei gaat stimuleren (persoonlijk denk ik van wel omdat dat technisch gezien ook wel planten zijn).

Ver olgens, de siporax van sera is da gewoon een plaats waar bacteri�n alleen maar leven of ook actief gaan zijn. Dit o.dat we aan het overwegen zijn om sipora ook bij de filter van de plantenbak te steken voor meer filtering.

Greetz
 
Als er algen zijn met genoeg voedingstoffen maakt het in principe niet uit welk type verlichting het precies is.
Dus komt niet speciaal door een colorlamp dat algen gestimuleerd worden.

Siporax is gewoon 1 van de vele materialen met een gunstig oppervlak waar bacteri�n zich kunnen nestelen en hun werk kunnen doen.
 
Ok bedankt!
 
Kan door het verschil in taal zijn maar krijg altijd de kriebels als ik uitkuisen van bakken zie staan.
Hier noemen we het onderhoud ;)
Uitkuisen klinkt als een grote schoonmaak oid en kan meestal meer goed dan kwaad maar kan het mis hebben natuurlijk.
 
Des te meer licht op de planten word ook de vraag naar voeding groter, daar ze dit onvoldoende krijgen zullen algen gaan toeslaan.

Vaak worden in winkels alleen de gewone winkelverlichting gebruikt dit is genoeg voor de planten om ze niet verder te stimuleren en mooi klein blijven in de winkel bakken.
 
Seabait zei:
Kan door het verschil in taal zijn maar krijg altijd de kriebels als ik uitkuisen van bakken zie staan.
Hier noemen we het onderhoud ;)
Uitkuisen klinkt als een grote schoonmaak oid en kan meestal meer goed dan kwaad maar kan het mis hebben natuurlijk.

Neen uitkuisen is 1/3 verversen, dys wat jij ziet onder onderhoud ^^
verschil in taal dus
 
Ik ken 'uitkuisen' ook alleen in combinatie met de grote schoonmaak.
Als je waterverversen bedoelt, neem ik aan dat je dat dan ook gewoon opschrijft...
 
Haha Christa, iedere streek heeft zo te zien wel weer zn eigen schrijfgewoonten. Hier in het Noorden krijgen we eigenlijk niks mee van de Zuidelijkere taal en al helemaal niet van het Vlaams en al wat Zuidelijker is. Vandaar dat ik dat woord ook nog niet kon.
Als jij een stukje Grunnings zou lezen dan begreep je vast ook niet veel ervan denk ik ;)
 
Ja maar ja,als bv gnuddebudde flink schoonmaken zou betekenen in het Gronings gebruik je dat toch ook niet als je water verversen bedoelt? ;)
 
Nee dat is waar, maar ja als je het hele woord niet kent dan valt het je niet op dat iemand er waarschijnlijk iets anders mee bedoeld.
Daarbij ben ik blond he ;)

Hoe weet jij dat gnuddebudde Gronings is :D :D :D?
 
jessicapilon zei:
Als jij een stukje Grunnings zou lezen dan begreep je vast ook niet veel ervan denk ik ;)

Zal je nog tegenvallen ;) , mijn mams is grootgetrokken in Loppersum, en mijn eerste serieuze liefde woonde / woont in Groningen stad.
Dus ik heb best nog een tik van de grunninger taalmolen meegekregen.

Maar ik blijf erbij: zeg wat je bedoelt, zeker als je een vraag over iets hebt waarbij het best nauw luistert.
 
Beetje triestig dat iemand als verkoper zich heel bloot durft geven en gelijk een hoop verwijten naar zijn hoofd krijgt geslingerd en een soort kruisverhoor moet ondergaan.

Hulde voor de mensen die hem gewoon antwoorden op zijn vragen gaven, zonder meer. Dat weer wel.
 
TonHageraats zei:
Van de Botia's heb ik helaas geen verstand, maar stel dat deze hun werk hebben gedaan wat doe je er dan mee, niet iedereen wil deze in hun bak hebben!!!!!

Die eten wel meer dan alleen slakken. Sommige Botia soorten zijn niet eens zo'n geweldige slakkeneters.

Een Clown Botia eet zowat alles. Zoals met de meeste andere vissen: afwisselen is altijd goed.

De Clown wordt wel redelijk groot en je moet er in principe een aantal van in je bak hebben. Dat impliceert dat je een grote bak zal nodig hebben. Maar ik ken ook mensen die er 2 of 3 houden en ze een lang en gelukkig leven kunnen bezorgen. Maar meer Clown's is wellicht beter.

Maar niet alle botia soorten worden groot. Een aantal kan je perfect huisvesten in een 1 meter bak.
 
Ik kan het niet laten:
Blacktao zei:
of een plant color lamp (van sera) ook de algengroei gaat stimuleren(persoonlijk denk ik van wel omdat dat technisch gezien ook wel planten zijn).
Technisch gezien zijn algen juist geen planten ;)
 
christa zei:
jessicapilon zei:
Als jij een stukje Grunnings zou lezen dan begreep je vast ook niet veel ervan denk ik ;)

Zal je nog tegenvallen ;) , mijn mams is grootgetrokken in Loppersum, en mijn eerste serieuze liefde woonde / woont in Groningen stad.
Dus ik heb best nog een tik van de grunninger taalmolen meegekregen.

Maar ik blijf erbij: zeg wat je bedoelt, zeker als je een vraag over iets hebt waarbij het best nauw luistert.

Leuk om even te weten Christa ;).
 
Hoe nieuwe leden hier soms verwelkomd worden op dit forum...
Sjonge jonge.

Alsof een verkoper in een dierenspeciaalzaak plots alles moet weten...
Zelfs de beste biologen weten niet alles...
Sommige leden hier lijken zelf benoemde experts en verwachten dat iedereen alles weet.

Die witte waas krijg je idd als de bacteriepopulatie niet op peil is. Had ik nu onlangs ook door in ��n keer 90% water te verversen(de bak moest verplaatst worden)
Een bacteriekuurtje heeft die bloei na 24 uur volledig weggewerkt. :)

Het groene water van uw tweede vraag zal volgens mij hetzelfde probleem zijn. Mensen zien niet vaak het verschil tussen zweefalg en bacteriebloei.

Schuim op het water is meestal een teken van teveel eiwitten in het water.
Waarschijnlijk voert hij veel diepvries voer.
Meer water verversen zal dit oplossen.
 
Coulibaly zei:
Beetje triestig dat iemand als verkoper zich heel bloot durft geven en gelijk een hoop verwijten naar zijn hoofd krijgt geslingerd en een soort kruisverhoor moet ondergaan.

Hulde voor de mensen die hem gewoon antwoorden op zijn vragen gaven, zonder meer. Dat weer wel.

+1
 
Nou,nou.

Met 3 jaar zou hij toch wel Wat moeten weten.
Vragen staat vrij,Maar zo hoef het nou ook weer niet.
 
Bertus zei:
Nou,nou.

Met 3 jaar zou hij toch wel Wat moeten weten.
Vragen staat vrij,Maar zo hoef het nou ook weer niet.

Stop nu eens met op dat joch zijn kop te zitten.

Ik vind je aanname nogal dwaas. Het is niet omdat hij DIT niet weet, dat hij niks weet.

En zelfs in het onwaarschijnlijke geval dat dit laatste toch waar zou zijn: deze kerel wil zichzelf verbeteren en zijn kennis verrijken. Beter wat respect voor betonen en zijn vragen zonder poespas beantwoorden.

Mocht Aquaforum een bedrijf zijn, dan werden vandaag heel wat 'experts' ontslagen. Niet omdat ze te weinig productkennis hebben, wel omdat ze 'klantonvriendelijk' zijn.

Ik krijg er gewoon stenen kloten van. Serieus.
 
Gaan we weer.
Was al helder allemaal,mensen die nu nog steeds aan het janken zijn doen dit gewoon om de boel op stelten te zetten,niks anders.
Dat is pas sneu en draagt totaal niks positiefs bij.
 
Laten we het gezellig houden beste mensen en elkaar respecteren evenals de reacties en vragen van anderen.Iedereen mag zijn eigen mening hebben, maar respecteer wel een ander alsjeblieft :).
 

Terug
Bovenaan