vragen over eerste aquarium, co2 checker blauw, vissen happen snel lucht en bruine algen?


vinnig

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2022
Berichten
254
Leeftijd
39
Hallo,
Ik zou graag kort en bondig zijn met mn post, maar omdat ik geen idee heb wat allemaal effect heeft op wat leg ik maar onze gehele situatie uit.

ik heb een aquarium sinds ong. 4 weken, onze eerste.
De vissen zijn er een paar dagen na de planten ingekomen.
Helaas vertelde de winkels ons dat vissen er al na 1 week in kunnen samen met easy-life vloeibaar filter medium levende bacterien (ik zag later dat dit geen bacterien zijn maar dat dit opgeloste zeoliet is?? )
We hebben een juwel 70 primo gekocht met bijbehorend bioflow one filter.
Ook hebben we een co2 drop checker er in hangen, die altijd blauw is.

De winkels vertelden ons dat co2 niet nodig is voor een 70 liter aquarium met 10 a 15 visjes.

Ik heb het idee dat we door de winkels niet goed of gebrekkig voorgelicht zijn over tal van dingen, en aangezien het levende diertjes betreft durf ik absoluut niet meer op winkel advies te vertrouwen.

Nu zitten we opgescheept als beginners met een cycelende tank met 5 baby goud cardinaal tetra;s en 5 zebra danio's, en 9 planten (waarvan 2 rode en 7 groene)
Voor de planten heb ik v30 complete, e15 feractiv en deponit nutriballs. (had ik niet beter gewoon wat aquasoil onder de planten kunnen drukken?)
Het licht staat van ongeveer 9 uur sochtends tot 9 uur savonds aan.

Sinds ongeveer een week zit er bruine alg op de planten en het glas (diatomeeen?)
De winkels raadden ons algumin aan als er algen in zouden komen. We hebben dit dus toegevoegd toen de bruine algen op kwamen zetten. Nu betwijfel ik of dat wel goed was om te doen?

De metingen van de test strip van het water zijn wel ok denk ik.

De filterstroom was veels te sterk en visjes kwamen overal vast te zitten. Ik heb een schuimpje voor de opening gezet om dit wat te verminderen.
Ook zit er een zuurstof slangetje aan vast, die volgens de beschrijving bellen uit de uitlaat zou moeten maken? maar in plaats daarvan gaat er juist water uit dat slangetje. zowel met als zonder schuimpje voor de uitlaat

In het begin had ik het zuurstof slangetje dicht, aangezien de winkels dit adviseerden. Echter zag ik sochtends alle visjes bij de oppervlakte happen.
Daarop heb ik m maar open gezet.
De dag erop dicht gedraaid, visjes zaten al na een uur allemaal boven te happen, dus is ie nu permanent open.

Ik heb vandaag nutriballs voor de planten toegevoegd en direct daarna zaten alle tetras en 1 danio aan de oppervlakte met zuurstof slangetje open?
Inmiddels zwemmen ze weer op normale hoogte.
Ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie en de visjes straks dood gaan aan vergiftiging of zuurstof tekort.


Ik weet niet of dat slangetje zo wel voldoende zuurstof kan maken, en er zit misschien ook te weinig co2 in?
Zou het ook kunnen dat er zo weinig co2 in het water zit dat het de zuurstof opname van de vissen verhinderd?
of zit er misschien iets anders in het water wat niet goed is voor de visjes?

Zorgen de diatomeeen nu dat de planten niet meer werken?
Ik kan wel een hoop loss flodder conclusies trekken maar ik heb 0 ervaring.

Is het een goed idee om een diy gist co2 generator te maken? ik heb vooralsnog geen geld voor een co2 ssetup uit de winkel.
Ik heb een filmpje en fotos gemaakt van onze situatie.
Alvast bedankt namens onze visjes!
 

Bijlagen

  • IMG_20220516_125458.jpg
    IMG_20220516_125458.jpg
    438.8 KB · Weergaven: 101
  • IMG_20220516_125610.jpg
    IMG_20220516_125610.jpg
    120.5 KB · Weergaven: 103
  • VID_20220516_125651.mp4
    25.9 MB
  • stripje.jpg
    stripje.jpg
    302.9 KB · Weergaven: 97
Tja een boel vragen maar echt goede voorlichting gaf de lfs niet denk ik. Co2 is belangrijk voor de planten maar niet voor de vissen en tov het licht moet er voldoende voeding aanwezig zijn om algen te voorkomen.
Weet je de waterwaarden en wat voeg je eventueel aan voeding toe?
Een bak moet minimaal 4 wk indraaien als die nieuw is zodat de bacteriecultuur zich kan opbouwen en aanpassen. Die diatomen heb je door teveel organische belasting en als de bak op orde is dan trekt dit wel weg en je kan het vrij simpel van de bladeren wrijven.
Je oppervlakte beweegt goed dus ik zou dat slangetje eraf halen. Dat de checker blauw is dat kan kloppen want je hebt omdat je geen co2 toevoegt erg weinig co2 in het water.
 
Vissen voeding sochtends en savonds beide een plat stukje met de grootte van ongeveer 10 cent. De vissen eten het meest direct op, en wat er op de bladeren beland is vaak met een paar minuten weg. Soms zie ik enkele korretjes later nog liggen. Ik voer nu iets minder dan in het begin, of ze eten meer, want toen lagen er uren lang nog korrels op de planten.

De waterwaarden volgens de strip zijn ong.
0 cl
7 a 7.2 ph (dit was eerder 7.6 ph)
178 KH alkalinity
GH d 7
hardness ppm125
NO2 0.5
NO3 0
 
Ook hebben we een co2 drop checker er in hangen, die altijd blauw is.
  • Klopt, want je voegt geen co2 toe, deze werkt bij toevoegen co2 uit een drukfles.

    De winkels vertelden ons dat co2 niet nodig is voor een 70 liter aquarium met 10 a 15 visjes.
  • Co2 is nodig voor je planten groei, afhankelijk van welke planten je hebt. Heeft niets met het aantal visjes te maken.

    Voor de planten heb ik v30 complete, e15 feractiv en deponit nutriballs. (had ik niet beter gewoon wat aquasoil onder de planten kunnen drukken?)
  • Nee hoor, met planten voeding en voeding in de bodem kom je er ook, want niet alle planten nemen voeding op via de bodem, maar ook via de bladeren.

  • Het licht staat van ongeveer 9 uur sochtends tot 9 uur savonds aan.
  • 12 uurtjes vind ik persoonlijk wat lang, zelf hou ik hem op 9 uur. Maar ook dit is afhankelijk van de lichtsterkte en welke lampen het zijn.

    Sinds ongeveer een week zit er bruine alg op de planten en het glas (diatomeeen?)
    De winkels raadden ons algumin aan als er algen in zouden komen. We hebben dit dus toegevoegd toen de bruine algen op kwamen zetten. Nu betwijfel ik of dat wel goed was om te doen?
  • Nee, algumin helpt niet tegen bruine alg, alleen bij bepaalde groene alg. En als je groene algen krijgt ligt dit vaak aan te weinig plantenvoeding, te veel licht of te weinig of geen co2. En als je deze 3 in balans krijgt, krijg je ook geen algen, althans erg weinig. En algumin is wel het laatste wat je hier geadviseerd word.

    De metingen van de test strip van het water zijn wel ok denk ik.
  • Teststrips zijn een indicatie. Druppeltesten geven een nauwkeuriger beeld en zou ik je dan ook willen adviseren.

    De filterstroom was veels te sterk en visjes kwamen overal vast te zitten. Ik heb een schuimpje voor de opening gezet om dit wat te verminderen.
  • Als het filter wat meer is ingedraaid zal de stroming ook minder worden. Zelf zou ik de uitstroom door middel van een ander uitstroomkopje meer op de achterwand richten, nu blaast ie zo hard vooruit.

  • Ook zit er een zuurstof slangetje aan vast, die volgens de beschrijving bellen uit de uitlaat zou moeten maken? maar in plaats daarvan gaat er juist water uit dat slangetje. zowel met als zonder schuimpje voor de uitlaat
  • Geen idee waarom dat gebeurd, maar die kan je er inderdaad aflaten. Als je zorgt dat er een lichte rimpeling aan het wateroppervlak is, dan er genoeg zuurstof voor je visjes. Je video gaf een goede rimpeling aan, dus geen zuurstof te weinig.

    De dag erop dicht gedraaid, visjes zaten al na een uur allemaal boven te happen, dus is ie nu permanent open.
  • Dat je vissen naar luchthappen, ik vraag me af of dat zo is, in de video kon ik het niet herkennen. Sommige van mijn vissen vinden het interessant om tegen de stroom in te zwemmen, dat zie ik op jouw video ook een beetje. Mochten ze echt happen naar lucht of naar boven komen omdat zij zich niet goed voelen, dan kan er wat aan de hand zijn met de waterwaardes (dus druppeltesten!) en dit zou ik voor de zekerheid uitsluiten.

    Ik heb vandaag nutriballs voor de planten toegevoegd en direct daarna zaten alle tetras en 1 danio aan de oppervlakte met zuurstof slangetje open?
    Inmiddels zwemmen ze weer op normale hoogte.Ik ben bang dat ik iets over het hoofd zie en de visjes straks dood gaan aan vergiftiging of zuurstof tekort.
  • Ik neem aan dat je de nutriballs gewoon in de bodem hebt gestopt, zoals het hoort? Dan zal dat niet de oorzaak zijn. Daarom is het belangrijk om je water te testen om te gaan uitsluiten.

    Ik weet niet of dat slangetje zo wel voldoende zuurstof kan maken, en er zit misschien ook te weinig co2 in?
  • Je voegt geen co2 toe toch? Geen drukfles, geen carbo? Nu lees ik wel dat je V30 complete en E15 Feractiv gebruikt, in beide zit ijzer… té veel ijzer vinden je visjes ook absoluut niet leuk. Dus wellicht zit het daar in, teveel ijzer. Daarnaast mis ik in die plantenvoeding nitraat en fosfor, een absolute must voor planten. De rimpeling op je wateroppervlak zorgt voor voldoende zuurstof.

  • Zou het ook kunnen dat er zo weinig co2 in het water zit dat het de zuurstof opname van de vissen verhinderd? of zit er misschien iets anders in het water wat niet goed is voor de visjes?
  • Je voegt geen co2 toe, dus nee en co2 helpt vissen nergens mee, is alleen van belang voor je planten. Een te hoog co2 in je bak vinden je planten heerlijk, maar vissen kunnen er aan door gaan…

    Zorgen de diatomeeen nu dat de planten niet meer werken?
  • Nee, ze vormen wel een laagje op de bladeren waardoor licht en voeding slecht word opgenomen door de bladeren. Meestal is dit ontstaan door een kort ingedraaide bak en dan een belasting erop van de vissen en voer en het licht en verdwijnt dit vaak vanzelf. Bij het onderhoud, eens perweek, kun je de bladeren schoonvegen, net als de rest in je bak en een grote waterwissel doen.

  • Ik kan wel een hoop loss flodder conclusies trekken maar ik heb 0 ervaring.
  • Nou beter van niet. Ik vind het geschokt wat voor flutadviezen je in die winkel hebt gehad…maargoed, je zit hier op het forum goed, een hele hoop expertise. Daarnaast zou ik je willen adviseren om zoveel mogelijk te lezen en te zoeken hier op het forum. Je bent niet de eerste en je zal ook niet de laatste zijn, en kun je er alleen maar van leren.

    Is het een goed idee om een diy gist co2 generator te maken? ik heb vooralsnog geen geld voor een co2 ssetup uit de winkel.
  • Tuurlijk, bio co2 zullen je plantjes ook erg prettig vinden. Er staan hier op het forum een hoop ideeën en verhalen over, dus lees eerst even om te kijken wat voor jouw bak de beste oplossing is (diffuser of omgekeerd bakje, of anders, zoveel keuzes)
 
dankjwel voor al het uitgebreride avdies en de antwoorden! :)
Het licht is de standaard lamp die bij het aquarium zat, een novolux 60, 8 watt
Ik ben een heel stuk wijzer geworden.
Welke druppeltest zijn goed om in mijn geval aan te schaffen?
Ik zie trouwens dat de KH 10 is met een ppm van 178, volgens de strip iig.
 
dankjwel voor al het uitgebreride avdies en de antwoorden! :)
Het licht is de standaard lamp die bij het aquarium zat, een novolux 60, 8 watt
Ik ben een heel stuk wijzer geworden.
Welke druppeltest zijn goed om in mijn geval aan te schaffen?
Ik zie trouwens dat de KH 10 is met een ppm van 178, volgens de strip iig.
Volgens de strip heb je 0.5 nitriet gehalte, dit moet 0 zijn. Misschien omdat je niet ingedraaid hebt, komt de nitrietpiek eraan en dan gaan je vissen ook lucht happen. Ik zou nu sowieso 70% waterwissel doen en dan vanavond weer meten, net zolang tot deze op 0 is. Nitriet is dodelijk voor vissen
 
Helaas gaat het steeds slechter met ons aquarium! 😰
vlak voordat we een water change wouden doen van 50% is een van de tetra visjes dood gegaan, en een aantal hingen scheef en stil in het water en konden nauwelijks zwemmen..

Ik heb nu 50% van het water vervangen (heb 4 dagen geleden 20% vervangen)
Het water stonk een beetje toen we het eruit haalden. is dat normaal of slecht?
En ik heb de pomp wat minder bedekt zodat er nu meer stroming is.
De visjes zwemmen nu wel wat meer maar happen echter nog steeds naar lucht aan de oppervlakte en we weten niet wat we moeten doen....
Ik had eerder vandaag tetra safe start en tetra aquasafe gekocht en van de aqua safe 30ml er in gedaan en van de safestart 20ml
Een van de nutriballs was naar boven gekomen en had ook soort van wolkje in het water veroorzaakt. Kan dit ook een van de oorzaken zijn?

Wat we ook proberen het lijkt in heel snel tempo heel veel slechter te gaan en ik bang bang dat we morgen ochtend allemaal dode visjes aantreffen.
Ik weet niet of dit nou een continuatie is van wat er al gaande was, of dat ik met ingrijpen het erger heb gemaakt en de verslechtering heb versneld.

5 van de 9 planten groeien wel zichtbaar elke dag een beetje. Van de andere zou ik niet kunnen zeggen of ze groeien of niet.
Ik heb van het kraan water ook een test strip genomen en de waardes waren vrijwel gelijk aan het aquarium water, met uitzondering van de nitriet die bij het aquarium water een heel klein beetje roze werdt, een verschil wat ik nog net kan onderscheiden. Op het buisje van de jbl test strips staat dat dit nog binnen de ok waardes valt.
Ik ga morgen die colombo test kit halen, maar voor de rest weet ik niet wat ik nu kan verwachten na die grote water change. Of daar ook weer problemen van kunnen komen die we moeten verhelpen.

Ik las dat er van de easy start geen overdosering mogelijk is, en omdat het levende bactieren zijn heb ik maar de helft gedaan.
Ik las dat er na een water change een nitriet piek kan onstaan, maar ik durf eerlijk gezegd niet zonder advies nog meer easy start er in te gooien, ondanks dat nu de helft weg is.. Wat zal ik hiermee doen?

ook heeft de nieuwe danio die we een paar dagen geleden hebben gekocht een heel erg opgezwollen buik.. we hebben hem nog niet zien poepen.
Een andere danio hangt lusteloos boven in het water :(
Ook daarvan weten we niet wat we moeten doen:(
 
Laatst bewerkt:
Dat wolkje zal geen oorzaak zijn maar je waterwaarden zijn denk ik nog niet goed dus meet je waarden als dat kan en ververs zonodig 70%.
 
ook heeft de nieuwe danio die we een paar dagen geleden hebben gekocht een heel erg opgezwollen buik
Ik zou eerst eens beginnen met geen extra vissen te kopen. Je aquarium is nog niet in balans. Dat is op dit moment prioriteit nummer 1.

Je krijgt al goede tips om dagelijks 70% waterwissel te doen.

Als praktijk tip wil ik je geven om daarvoor bijvoorbeeld een Gardena classic waterslang te gebruiken. Zelf heb ik er eentje van 20 meter. Deze bevat geen weekmakers (schadelijke stoffen) en het scheelt je een gesjouw met emmers.. Water loopt in de tuin. Op de slang/het aquarium heb ik een klem geplaatst die de slang in de bak houdt.

De slang koppel ik met een soort waterdief aan de keukenkraan om te vullen. Uiteinde in de bak is dan een aanzuigbuis met korf van buitenfilter.met als extra een Gardena koppeling met kraantje.

Even nog een vraag. Wat voor bodem heb je gekozen?

En maak je vooral geen illusies. Verschillende mensen, anderen, jij, ook ik hebben fouten gemaakt, kregen verkeerde adviezen in de winkels.
Je bent nu op de goede weg om het op te lossen. Geef jezelf en de bak de tijd, geef vooral niet op. Er zijn mensen genoeg op het forum om je de ondersteuning te bieden die nodig is
 

Bijlagen

  • 20211004_152604.jpg
    20211004_152604.jpg
    221.9 KB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:
Fouten maken hoort er inderdaad bij en gelukkig zul je daar weer van kunnen leren.
 
Ik las dat er na een water change een nitriet piek kan onstaan, maar ik durf eerlijk gezegd niet zonder advies nog meer easy start er in te gooien, ondanks dat nu de helft weg is.. Wat zal ik hiermee doen?

Van een waterverversing krijg je géén nitrietpiek. Je krijgt een nitrietpiek omdat je nog onvoldoende bacteriën hebt die het nitriet omzetten in nitraat. Dus je filter is nog onvoldoende ingedraaid. En het is lastig voor ons om op afstand te kijken wat er precies mis is. Maar zolang jouw vissen naar luchthappen en er vissen dood gaan, dan is jouw water niet in orde en ja, waarschijnlijk is dat nitriet.
Dus zolang je vissen raar doen....water verversen, water verversen, water verversen..... Je vissen lijden hier geen schade aan, zullen zich daar juist veel beter bij voelen. Nu kunnen tetra's wat gevoelig reageren op temperatuurschommelingen, althans, dat is mijn ervaring. Dus ik zou er wel water in doen wat al bijna op temperatuur is.
Ik zou zelf er geen goedjes/easystart of aquasafe meer in gooien.... Je filter moet eerst goed indraaien.
De druppeltest voor nitriet is zorgvuldiger dan de teststrip, dus ik zou daarmee gaan meten.

Ik heb nu 50% van het water vervangen (heb 4 dagen geleden 20% vervangen)
Ik zou nu iedere dag doen. Totdat je exact kan gaan meten. In vier dagen kan je nitriet enorm stijgen, dus ik denk dat daar je probleem van overlijden visjes ligt.

Een van de nutriballs was naar boven gekomen en had ook soort van wolkje in het water veroorzaakt. Kan dit ook een van de oorzaken zijn?
Zoals jessicapilon zegt, het zal geen kwaad doen, maar je kan voor de zekerheid water verversen.

Op het buisje van de jbl test strips staat dat dit nog binnen de ok waardes valt.
Ik ga morgen die colombo test kit halen, maar voor de rest weet ik niet wat ik nu kan verwachten na die grote water change. Of daar ook weer problemen van kunnen komen die we moeten verhelpen.

Een teststip is maar een indicatie, een beetje roze op een teststip zegt dat er nitriet in zit, maar niet hoeveel.
Van water change ga jij geen problemen krijgen die je weer moet verhelpen... dus lekker doen, beter voor je vissen. Eerst de vissen dan de rest..

Ik las dat er van de easy start geen overdosering mogelijk is, en omdat het levende bactieren zijn heb ik maar de helft gedaan.
Ik las dat er na een water change een nitriet piek kan onstaan, maar ik durf eerlijk gezegd niet zonder advies nog meer easy start er in te gooien, ondanks dat nu de helft weg is.. Wat zal ik hiermee doen?

Mee stoppen. Je bacteriën moeten zich gaan vermenigvuldigen in je filter en dat kost tijd, en dat kun je verder niet versnellen. Je kunt een baby ook niet versneld volwassen laten worden toch? Dus geduld hebben... En zolang je filter nog niet in orde is, waterverversen. Dit doe je normaal gesproken niet, maar omdat er bij jou al vissen in zitten doe je dit dus wel.
 
Laatst bewerkt:
Van een verversing krijg je echt geen problemen want veel mensen verversen wekelijks de helft. Je moet blijven verversen tot de no2 op 0 staat.
 
Heel erg bedankt voor al het advies en de tips weer:)
We waren inderdaad niet van plan om nog meer visjes te kopen na de laatste, het is hartverscheurend dit voor ons om te zien;(
Het liefste zouden we de visjes aan iemand anders geven en de tank helemaal overnieuw beginnen zoals het hoort, maar ik denk niet dat iemand een paar van dit soort visjes zomaar wil overnemen met alle risico van dien.
We hebben straks denk ik nog 2 danio's over en 2 tetra's, gezien de staat van 3 visjes.

Alle tetra's zitten nog steeds bij de oppervlakte en de ene danio ook, is het handig om nu direct weer een water ververwsing te doen of vanmiddag pas?
En zit er genoeg zuurstof in kraanwater wat zo uit de kraan komt?

Onze kranen zijn heel super dus ik kan de temperatuur wel benaderen door steeds warm en dan koud te doen in de kan, maar kan het niet exact gelijk krijgen.
De water temperatuur was ingesteld op 24 graden, maar is nu 25 graden. Het aquarium koelt niet af lijkt het wel, ondanks dat ik de water thermostaat al wat lager heb gezet.
Het aquarium staat niet in de zon.
 
Ik verwacht dat zuurstof geen probleem is met voldoende planten en wat beweging van het oppervlak.
Zelf zou ik meten en als je nog no2 meet weer verversen en dat minimaal elke dag doen afhankelijk van de no2 waarde.
 
Ook belangrijk in dit geheel is de hoeveelheid voedsel die je geeft. Je zegt dat je 2x daags voer geeft ter grootte van 10 cent. Dat lijkt me veel te veel. Daardoor stijgt de organische belasting van je aquarium nog verder.
Als ik het zo hoor en inschat, zou ik voorlopig niet meer dan een héél klein beetje (minder dan een mespuntje) voer, 1x maal daags geven. Vissen geef je eerder teveel dan te weinig voer en zeker in een onstabiele bak.

Verder hoop en duim ik voor je dat het toch nog in orde komt!
 
Als grond bedekking hebben we aquarium grind, niet echt rood, maar meer wit. Het is geen zand, maar je kan er wel een bolletje van maken in je hand.
Van de hornbach, het zou kunnen zijn dat het deze is, maar weet dit niet 100% zeker
we hebben het wel een aantal keer gespoelt in een emmer voordat we het in het aquarium deden.
Qua voer: een muntgrootte was misschien geen juiste manier om het aan te geven, ik zal er ook even een foto van maken.
 
Wanneer je vissen naar lucht happen, vaak trillen ze dan ook, is er sprake van een nitriet piek. In dat geval moet je het water verversen. Een keer per vier dagen is niet genoeg. Zodra je ziet dat je vissen weer bovenin gaan zwemmen en lucht happen moet er ververst worden. Je moet ook even nadenken over je Lfs. De adviezen zijn op z'n zachts gezegd nogal bedenkelijk.
 
Heel erg bedankt voor al het advies en de tips weer:)
We waren inderdaad niet van plan om nog meer visjes te kopen na de laatste, het is hartverscheurend dit voor ons om te zien;(
Het liefste zouden we de visjes aan iemand anders geven en de tank helemaal overnieuw beginnen zoals het hoort, maar ik denk niet dat iemand een paar van dit soort visjes zomaar wil overnemen met alle risico van dien.
We hebben straks denk ik nog 2 danio's over en 2 tetra's, gezien de staat van 3 visjes.

Alle tetra's zitten nog steeds bij de oppervlakte en de ene danio ook, is het handig om nu direct weer een water ververwsing te doen of vanmiddag pas?
En zit er genoeg zuurstof in kraanwater wat zo uit de kraan komt?

Onze kranen zijn heel super dus ik kan de temperatuur wel benaderen door steeds warm en dan koud te doen in de kan, maar kan het niet exact gelijk krijgen.
De water temperatuur was ingesteld op 24 graden, maar is nu 25 graden. Het aquarium koelt niet af lijkt het wel, ondanks dat ik de water thermostaat al wat lager heb gezet.
Het aquarium staat niet in de zon.
Zoals Benvo ook zegt, niet wachten maar meteen verversen..
En zoals Jessicapilon al zegt, je wateroppervlakte moet beweging hebben en met je plantjes, dan is er voldoende zuurstof.
En overnieuw beginnen zou ik niet doen, de bak draait nu, je filter is waarschijnlijk halverwege, dus het zou zonde zijn om dat overnieuw te doen. Wellicht zou je de visjes kunnen "laten logeren" bij iemand met een goed ingedraaid aquarium? Geen idee of je of iemand in de buurt hebt? En zo niet, dan dus blijven verversen.

24 graden is goed, en een kleine verhoging naar 25 is echt geen drama, dat zal je in de zomer meer gaan mee maken door de omgevingstemperatuur. Dus als je thermostaat goed ingesteld stond, zou ik hem daarop laten staan, lager zetten heeft dan geen zin... tenzij je dus ziet dat ie aan blijft springen en de thermostaat dus het water nog meer dan 24gr verwarmd, dan wel terugdraaien.
 
Je moet ook even nadenken over je Lfs. De adviezen zijn op z'n zachts gezegd nogal bedenkelijk.
@benvo +1 (y)
Ook al heb je zelf ook een stukje verantwoordelijkheid wil nog niet zeggen dat een of meerdere LFS dat niet hebben. Er wordt immers met levende have gewerkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik het water nog wat ga verversen dan.
Er zit nu nog een visje boven, alleen niet happen, een heel erg verzwakte danio.
De rest zit in het midden, en een van de tetras komt wel af en toe boven om te happen.
2 van de visjes gingen gister inderdaad trillen!

Echt jammer dat ons niet is verteld dat die strips zo onprecies zijn.
Het is natuurlijk makkelijk praten aan de wal en achteraf, en missschien denk ik te kort door de bocht nu, maar als ik zelf een aquarium visjes verkoper was geweest dan had ik ons niet zomaar laten lopen met of zonder een aantal spullen wetende wat ik nu weet.
Ik had ik een soort handleding / checklist cycelen, verschijnselen lijstje en tabelletje beginners vis+bak+decoratie+toebehoren combinaties meegegeven, een papiertje en men heeft al een stuk meer houvast en preventie, blije klant en minder kans op lijden visjes.

Wellicht hadden we flink pech en was er miscommunicatie oid, maargoed communicatie is wel extreem belangrijk met levende have verkopen die afhnakelijk zijn van een bepaalde omgevings balans.
We vroegen zoveel we maar konden bedenken iig.
 
Ik denk dat ik het water nog wat ga verversen dan.
Er zit nu nog een visje boven, alleen niet happen, een heel erg verzwakte danio.
De rest zit in het midden, en een van de tetras komt wel af en toe boven om te happen.
2 van de visjes gingen gister inderdaad trillen!

Echt jammer dat ons niet is verteld dat die strips zo onprecies zijn.
Het is natuurlijk makkelijk praten aan de wal en achteraf, en missschien denk ik te kort door de bocht nu, maar als ik zelf een aquarium visjes verkoper was geweest dan had ik ons niet zomaar laten lopen met of zonder een aantal spullen wetende wat ik nu weet.
Ik had ik een soort handleding / checklist cycelen, verschijnselen lijstje en tabelletje beginners vis+bak+decoratie+toebehoren combinaties meegegeven, een papiertje en men heeft al een stuk meer houvast en preventie, blije klant en minder kans op lijden visjes.

Wellicht hadden we flink pech en was er miscommunicatie oid, maargoed communicatie is wel extreem belangrijk met levende have verkopen die afhnakelijk zijn van een bepaalde omgevings balans.
We vroegen zoveel we maar konden bedenken iig.
Winkels hebben een verdienmodel over het leed van de vissen, een goudvis die met gemak 60 cm word en minimaal 30 jaar word tenslotte ook verkocht voor in een goldfishkit (bakje van krap 20 liter) of net zo erg: in een vissenkom want dat past makkelijk......
Nieuwe medewerkers krijgen ook instructies van de baas dat nee geen antwoord is en de klant altijd gelijk heeft, dus als jij vraagt of je de bak kan starten met bacterien uit een flesje en je meteen vissen erin kan doen zal niemand zeggen dat dat niet kan, personeel die dat wel doet worden ontslagen
 
De danio die slecht is en haast niet zwemt, vlak voor het filter zweeft, heeft iets geks bij zn staart zag ik zonet, enig idee wat dit is?
Alle andere visjes lijken het nu beter te doen, geen meer aan de oppervlakte na de water change
 

Bijlagen

  • IMG_20220517_165309.jpg
    IMG_20220517_165309.jpg
    166.9 KB · Weergaven: 64
  • IMG_20220517_165311.jpg
    IMG_20220517_165311.jpg
    141.1 KB · Weergaven: 66
  • IMG_20220517_165315.jpg
    IMG_20220517_165315.jpg
    96.9 KB · Weergaven: 67
Heel lastig om goed te zien maar door de omstandigheden zal hij verzwakt zijn en het lijkt schimmelachtig maar zoals ik al zei is dat niet duidelijk.
 
Heel lastig om goed te zien maar door de omstandigheden zal hij verzwakt zijn en het lijkt schimmelachtig maar zoals ik al zei is dat niet duidelijk.
Schimmel, zou ook ik willen bevestigen. Een geschikt middel daartegen is Colombo Cerpofor Femsee of ook wel Colombo Cerpofor Alparex. Maar ik zou het nog even aanzien, de dieren in je bak zijn verzwakt doordat ze veel te snel ingebracht zijn. Wanneer alles weer een beetje tot rust is gekomen en je NO 2 echt op nul staat is het middel het overwegen waard. Bij het gebruik van geneesmiddelen is het sowieso zaak dat je waterwaarden op orde zijn. Iets wat mogelijk wel van nut kan zijn is Easy Life Voogle. Een product wat de weerstand van je vissen verhoogt. Het moet gezegd, op zich ben ik niet zo'n voorstander van allerlei middeltjes maar door je foute start zit er mogelijk niet iets anders op. Overigens zou ik zeker de Lfs dit alles nog wel even laten weten...
 
Heel veel goede adviezen zijn hierboven al gegeven. Even een kleine aanvulling van mijn kant:
- Blijf de komende week elke dag 50% water verversen. Zo blijven de waterwaardes altijd goed!
- De 2de week om de dag 50% water verversen.
- De 3de week om de 2 a 3 dgn 50% water verversen.
- Vanaf de 4de week 1 x p/w water verversen bij je standaard onderhoud van je bak.

Je hebt verschillende vormen van indraaien van een aquarium. Noodgedwongen zit jij in een "fish in cycle". Dan is het belangrijk dat bovenstaande uitgevoerd wordt. Liever had je dit natuurlijk helemaal niet gedaan, maar ja..........

Blijf in deze periode wekelijks meten met een NO2 druppeltest. Dagelijks hoeft niet bij het volgen van bovenstaand.

Verder zou ik zeker in deze fase geen medicijnen toevoegen, want je bak is alles behalve in evenwicht. Een medicijnklap kan jou bakje de genadeklap geven waardoor je opnieuw moet beginnen. Wat dit betekent voor je zieke danio is niet te zeggen, aankijken maar.

Heel veel succes,

Gr. Ed
 
Dankjewel voor alle reacties weer!, we hebben nu een stuk meer vertrouwen in de overlevingskans van de visjes, en we gaan dat water change schema aanhouden en heel hard duimen voor de danio.
 
Dankjewel voor alle reacties weer!, we hebben nu een stuk meer vertrouwen in de overlevingskans van de visjes, en we gaan dat water change schema aanhouden en heel hard duimen voor de danio.
Ik duim mee 🤞🤞
 
Wat je wel zou kunnen overwegen is wat easylife voogle toevoegen. Dat is een soort homeopatisch geneesmiddel. Of het echt wat doet weet ik niet, maar het kan in elk geval geen kwaad. En ik hoor er goede berichten over. Misschien dat het je vissen net een duwtje in de juiste richting geeft.
 
Ik denk dat ik het water nog wat ga verversen dan.
Er zit nu nog een visje boven, alleen niet happen, een heel erg verzwakte danio.
De rest zit in het midden, en een van de tetras komt wel af en toe boven om te happen.
2 van de visjes gingen gister inderdaad trillen!

Echt jammer dat ons niet is verteld dat die strips zo onprecies zijn.
Het is natuurlijk makkelijk praten aan de wal en achteraf, en missschien denk ik te kort door de bocht nu, maar als ik zelf een aquarium visjes verkoper was geweest dan had ik ons niet zomaar laten lopen met of zonder een aantal spullen wetende wat ik nu weet.
Ik had ik een soort handleding / checklist cycelen, verschijnselen lijstje en tabelletje beginners vis+bak+decoratie+toebehoren combinaties meegegeven, een papiertje en men heeft al een stuk meer houvast en preventie, blije klant en minder kans op lijden visjes.

Wellicht hadden we flink pech en was er miscommunicatie oid, maargoed communicatie is wel extreem belangrijk met levende have verkopen die afhnakelijk zijn van een bepaalde omgevings balans.
We vroegen zoveel we maar konden bedenken iig.
Je hebt hier helaas een hele goede les uit getrokken, dat het niet alleen een bak water is met visjes naar keuze.
Het is echt heel jammer dat je er op deze manier moet achter komen en helaas ben je hierin echt niet de eerste en ook niet de laatste..
Je doet nu je best om de visjes te redden en je leert nu van al de adviezen hoe het wel hoort en ik hoop dat dit niet je enthousiasme van de aquarium hobby weg haalt, want het is echt een héél leuke hobby!
 

Terug
Bovenaan