vuurgarnalen aquarium


Ik heb zelf ook garnalen samen met vissen. Ben begonnen met 25 stuks en nu na een jaar heb ik er zo'n 50/60. Ik zou dus ook niet verwachten dat je er binnen een paar dagen 30 hebt. De vissen eten meestal best wel wat kleintjes. Maar je weet maar nooit.
 
Het is altijd afwachten of de groep zich in stand kan houden of hoeveel deze zal gaan groeien. Maar de danio hoort ook niet in een 40cm bakje en daarom zou ik deze ook al hieruit halen.
 
is er misschien een ander visje dat wel met de vuurgarnaaltjes kan samenleven en de kleintjes niet op eet?

anders zal ik ze wel degelijk moeten overplaatsen...
 
Eigenleek eet elke vis op wat er in zijn bek past. Vaak zijn dit nou eenmaal de jonge garnalen, maar met genoeg verstopplaatsen wordt de groep wel groter. Nu begrijp ik dat het hier gaat om een 40cm bak? Eigenlijk niet geschikt voor de meeste vissen. Ik zou de briggittae ook niet aanraden, heb ze hier gehad in een 36cm bak (tijdelijk) voor ze naar mijn 60cm over konden, maar in deze laatste waren ze veel roder en echt best wel heel erg actief, ondanks hun geringe formaat. Dit was in de kleinere bak niet te zien, puur doordat er niet zoveel ruimte was. Van de 60cm zijn ze na een tijd naar mijn huidige bak gegaan en hier de school aangevuld. Prachtige vissen die nog mooier werden om naar te kijken qua gedrag. Dan zaten er wel geen andere grote vissen bij, op een koppel goerami's na. Dit is mijn ervaring met deze vis.. Aan jou de keuze te maken
 
Ben het eens met Mike en ik zou zoals ik al eerder aangaf het bakje alleen voor de garnalen gebruiken. Zo kan de groep ook het snelste uitbreiden.
 
Ik dacht altijd dat het best mogelijk was om kleine vissen bij garnalen te houden maar daar moet ik toch op terugkomen. In mijn garnalenbakken hield ik ook endlerguppen en in het begin ging dat goed maar toen waren de endlers nog jong en klein. De eerste lichting jonge garnalen is voor een klein gedeelte groot geworden daarna zag ik geen jongen meer. Pas geleden zag ik twee endlers mijn zwangere garnaal aanvallen, twee maal kort achter elkaar en ze hadden haar ook echt in de bek, door mijn ingrijpen is het goed gegaan. Met een beetje pech dus eten ze de jongen maar ook de eitjes onder de garnalen op. Zo ben ik van al mijn vrouwelijke green jade garnalen afgekomen en ook bijna van al mijn citroentjes. Vissen en garnalen is gewoon geen goede combi.
 
Het is trouwens een misvatting om te denken dat de bak dan leeg lijkt als je alleen garnalen houdt. Met vissen zul je de garnalen niet echt zien maar zonder vissen zullen ze heel actief rond gaan scharrelen.
 
Yilleke zei:
Pas geleden zag ik twee endlers mijn zwangere garnaal aanvallen, twee maal kort achter elkaar en ze hadden haar ook echt in de bek, door mijn ingrijpen is het goed gegaan.

Wat een vreselijk gezicht....

Ik ben ook nog niet uit met mijn zwevers. Die zijn behoorlijk groter dan vuurtjes en ik heb ze volwassen Aphyosemion australe dames van ~5 cm zien verjagen van de bodem. Toch ging kweek in mijn west-Afrika bakje nog niet echt geweldig. Ik ben er nog niet uit of het mijn onveilige filter (die stommiteit staat vast), of de vissen waren.... Ik ga dit nu uitproberen door naast de nieuw te starten west-Afrika bak met kleine killi's en zwevers ook een kweekbak aan te houden voor het geval het misgaat......
 
moeten de garnalen, als ze alleen in een bak zitten, ook speciaal voer krijgen?
of kunnen ze ook vlokvoer appreci�ren?

en op wat zijn garnalen echt dol?
dan kan ik ze eens uit hun schuilplaatsje lokken :)
 
Yilleke zei:
Het is trouwens een misvatting om te denken dat de bak dan leeg lijkt als je alleen garnalen houdt. Met vissen zul je de garnalen niet echt zien maar zonder vissen zullen ze heel actief rond gaan scharrelen.

Dat klopt en momenteel is er een lid die er Danio s bij heeft zitten en ja dan zie je ze ook amper blijkt.
 
Mark heeft al een mooie complete lijst opgesomd. Vlokvoer zullen ze misschien wel eten maar je kan er beter garnalenvoer voor kopen.
Hier zijn ze helemaal gek van het moerbeiblad. Je kan dat kopen bij onlineaquariumspullen.nl.
Pets Place verkoopt zakjes van 1 euro met gedroogde brandnetel en walnootblad. Dat vinden ze ook erg lekker.
 
ze zitten nu 1 dagje alleen.
heb er gisteren vooravond een schijfje komkommer in gehangen en ze aten er al goed van.
nu zie ik bij sommigen een lichtere vlek achter hun kop aan de bovenkant.
wat is dit?

sommigen waaien ook met een soort van pootjes achter hun laatste pootjes

verder is er ook vannacht eentje bezig geweest met vervellen :)
 
Wat je ziet is misschien een eivlek? Kun je anders een foto posten hiervan?
Mooi dat ze van de komkommer eten. Laat dat niet heel lang in je bak zitten want dat gaat dan week en flatterig worden en kan je water gaan vervuilen. Ik laat het in de regel niet langer dan 12 uur in de bak zitten.

Voor de eivlek kun je hier eens gaan kijken:

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post619273
 
Als ze met de pootjes waaien zou ik eens beter kijken of je eitjes ziet, pootjes waaien betekent vaak dat ze zwanger zijn.
 
Je moet normaal bij een Vuurtje de eitjes wel duidelijk onder het lijf kunnen zien zitten hoor.
 
184392guppyanthony_0_82_img_24931.jpg


hopelijk kunnen jullie het hierop zien.
dit is de eerste keer dat ik een foto hierop upload dus het kan zijn dat ik iets fout doe :)
 
hier nog een foto waarop ze genieten van de komkommer :)

228827guppyanthony_0_82_img_24941.jpg
 
ik ga de komkommer er vanavond uithalen.
ik las op vele sites dat het er max 1 dag mag inliggen ivm vervuiling
 
Hier wapperen de garnaaltjes ook vaak met de achterpootjes.
Ook als ze geen eitjes hebben trouwens.
 
weet er iemand of mijn Bloody Mary garnalen, vuurgarnalen zijn?
of is dit gewoon een synoniem?
 
Die op de eerste foto is mooi gedekt en de 2e foto vindt ik meer een gemiddeld Vuurtje. Er worden diverse benamingen aan de gradaties gegeven.
 
wil dit zeggen dat diegene op de eerste foto zwanger is? :)
hoe zie je dat toch zo snel ? :eek:
 
hoelang zit er tussen de bevruchting van het vrouwtje en het effectief geboren worden van de kleintjes?
 
Zeg maar rond de 3 weken. Bij hogere gradaties cr/cb zit je dan snel rond de 4 weken.

Hangt ook van de temperatuur af.
 
mijn temperatuur is momenteel 24,5 graden
 
Je garnaal is mooi gedekt.
Is ie nu zwanger???

Hier heb ik echt even om gelachen, vond dit een hele grappige verwarring in taalgebruik.

Of je garnalen vuurgarnalen zijn?

Dat heb ik in je andere post toch uitgelegd?
De 'gewone' RODE vuurgarnaal is er dus in verschillende varianten (voornamelijk hoeveelheid kleur of herkomst) en heeft dus ook verschillende benamingen:

neocaridina davidi ....

Red fire
Red Cherry
Red Sakura
Red Sakura Taiwan
Red Sakura Ultra
Red Sakura Painted Red
Red Sakura Champ
Red Sakura Bloody Mary
Red Sakura Bloody Mary Chi-Tai Lee
Red Bloody Mary

En de varianten...
Red Rili
Red Rili Sakura
[/quote]
 
De bovenste garnaal op de onderste foto is trouwens zwanger. Die bovenop de komkommer zit. Als ik de foto met mijn ipad vergroot dan zie ik iig drie/vier bruine bolletjes onder het achterlijf dus gefeliciteerd, je wordt opa.
 
ah ja nu merk ik het ook net op!
hopelijk komen ze allemaal uit! :)
stel dat de eitjes nog maar 1-2 dagen oud zijn, lijkt het dan of er in de 'buik' van de garnaal niets zit?
ik bedoel dat ik wel enkele garnaaltjes zie die wel 'dik' zijn maar ik weet niet of het eitjes zijn. stiekem hoop ik van wel :)
 
ik heb ze gehaald in Ekers Aquarium te Ekeren (Belgi�) :)
 
Dat van die eitjes was mij ook al opgevallen maar twijfel de door de geringe hoeveelheid een beetje. Maar reken maar dat ze wel eitjes draagt zoals Yilleke ook al aangeeft.
Dat wordt luiers verschonen over een paar weken :D.
 

Terug
Bovenaan