Wat is er nieuw

vuurgarnalen worden opgegeten!

• Onderwerp starter Onderwerp starter MichelleVK-P
  • Startdatum Startdatum
M

MichelleVK-P

Guest
Hallo aquarium kenners,
Ik ben nieuw op dit forum en ook nieuw met deze hobby. Ik heb een SuperFish 50L bak gekocht met alles erop en eraan. Ik heb gekozen voor een tropische bak en de opstart is allemaal goed gegaan. Na 2,5 week konden mijn eerste vissen erin. Ik heb 5 purperkopbarbelen erin gedaan. (Helaas werd ik bij intratuin mis geïnformeerd over de grootte van deze vis maar goed, het was al te laat). Na dit een week aangekeken te hebben heb ik nog meer vissen erbij gedaan.
Ik heb nu dus deze vissen erin:
5 purperkopbarbelen
5 sluierstaart danio's
2 guppy's
2 platy's
En 5 vuurgarnalen (al zeiden ze bij intratuin cherrygarnalen)
Nu zag ik vandaag dat er letterlijk 1 vuurgarnaal opgegeten werd, De vissen zaten bijna allemaal aan de arme garnaal de bijten/zuigen. Ik kon het niet aanzien! Zo zielig! En de garnaal probeerde maar te ontsnappen, maar was geen ontsnappen aan. En toen hij uiteindelijk dood was is hij helemaal opgegeten. Is niets meer van terug te vinden.
Daarnaast heb ik werkelijk geen idee of ik nu überhaupt nog garnalen erin heb zitten. Ik zie ze nergens!
Dus mijn 1e vraag is: wat kan ik doen met mijn garnaaltjes? Moet ik een andere soort garnaal erin doen of helemaal geen? En als er geen in kan welke algeneter moet ik er dan in doen?

Mijn 2e vraag is misschien wat makkelijker: de vissen zwemmen allemaal door elkaar, ondanks dat 2 soorten schooltjes zouden moeten zijn. Ze zoeken elkaar wel op maar zwemmen niet in groepjes. Ook zie ik niet echt iets terug van dat boven/midden/onder zwemmer. Doe ik iets fout of is dat normaal?

Ik heb net mijn waarden nog een gecheckt en alles is prima in orde. Al check ik mijn waarden met de jbl pro scan set. En ik heb begrepen dat die niet zo betrouwbaar is ivm licht inval enzo. Maar om het betrouwbaarder te maken zorg ik altijd dat ik dezelfde lampen aanheb e.d. zodat ik op zn minst zie of iets daalt of stijgt. Ik heb voorlopig even geen geld om een andere testmethode te kopen dus hier moet ik het even mee doen.

Ik heb beide vragen al proberen op te zoeken maar er zijn zoveel aquariums met zoveel verschillende soorten vissen dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Hopelijk kunnen jullie mij helpen! Xxx Michelle

Dit is mijn aquarium.
16081525640118418587275947260114.jpg

die zijn gaan vervelen omdat je ze niet over hebt gedruppeld en zo een makelijk prooie gewoorden voor de vissen wat mos kan ook helpen om ze meer verstop plekken te bieden

die zijn gaan vervelen omdat je ze niet over hebt gedruppeld en zo een makelijk prooie gewoorden voor de vissen wat mos kan ook helpen om ze meer verstop plekken te bieden
Bedankt voor je reactie! Maar wat bedoel je met: over hebt gedruppeld?

je kunt dan een knoop in de lucht slang leggen en dat dan minimaal 2 uur liefst wat langer druppelen

je kunt dan een knoop in de lucht slang leggen en dat dan minimaal 2 uur liefst wat langer druppelen
Ik heb de zak waar de garnalen inzaten 45 minuten in het aquarium water gelegd, bij intratuin zeiden ze dat die methode prima was. Maar sowieso zijn de garnalen niet gestorven door ziekte of water. Ze zijn levend opgegeten door de andere vissen. Hoe kan ik dat voorkomen? Moet ik misschien voor grotere garnalen gaan of helpt dat mos al voldoende voor de volgende keer?

Ik heb de zak waar de garnalen inzaten 45 minuten in het aquarium water gelegd, bij intratuin zeiden ze dat die methode prima was. Maar sowieso zijn de garnalen niet gestorven door ziekte of water. Ze zijn levend opgegeten door de andere vissen. Hoe kan ik dat voorkomen? Moet ik misschien voor grotere garnalen gaan of helpt dat mos al voldoende voor de volgende keer?
ja door het snellen temperatuur verschil gaan de garnalen vervelen en dat is wat ze vat baar heeft gemaakt voor de vissen. maar dan lukt het nog steets niet bij iedereen soms zijn de vissen gewoon te agresief maar in dit geval hebben de garnalen gewoon geen goeie kans gehad vanaf de start

Hoi @MichelleVK-P.
Allereerst welkom op het forum. Om te beginnen dat je verkeerde informatie krijgt bij een LFS (lokale viswinkel) zoals ook bij Intratuin daar ben je niet de 1e in.

Je visbestand hoort niet bij je bak, als voorbeeld de purperkop heeft een 80 cm bak nodig. De garnalen passen in de bek van de vissen..
Heb je de bak 2,5 week opgestart, dit is te kort. Dit zou 4 weken moeten zonder bewoners. Ik zou dan ook wat vissen terug brengen of elders plaatsen en extra waterwissels toepassen. Voorlopig niets bijkopen.

Een bron...
https://www.aquainfo.nl/artikel/pethia-nigrofasciata-purperkopbarbeel/#Het_Aquarium

Ze hebben ook wel erg weinig plekken om zich te verstoppen zeg! Kan je beter volgende keer levende muggenlarven kopen ;p bij mij worden ze ook regelmatig opgegeten maar omdat ik zoveel verstopplaatsen heb, kweken ze sneller dan ze gegeten worden. Doe er mos in, hout, meer kleinbladige plantjes en een interne juwelfilter want daar zitten ze bij mij allemaal in te jongen 🤣

In een vol beplant aquarium zou een garnalenpopulatie zich misschien in stand kunnen houden met barbeeltje nu zullen ze eerder verdwijnen als levend voer.

Dat is inderdaad goed om te weten: dus als je nieuwe garnalen in je bak zet moet je dat heel geleidelijk doen omdat ze anders door temperatuurverschillen en stress minder weerstand krijgen en gaan vervellen. En een vervellende garnaal heeft een zacht pantser waardoor vissen ze gemakkelijker op kunnen eten.

Hoi @MichelleVK-P.
Allereerst welkom op het forum. Om te beginnen dat je verkeerde informatie krijgt bij een LFS (lokale viswinkel) zoals ook bij Intratuin daar ben je niet de 1e in.

Je visbestand hoort niet bij je bak, als voorbeeld de purperkop heeft een 80 cm bak nodig. De garnalen passen in de bek van de vissen..
Heb je de bak 2,5 week opgestart, dit is te kort. Dit zou 4 weken moeten zonder bewoners. Ik zou dan ook wat vissen terug brengen of elders plaatsen en extra waterwissels toepassen. Voorlopig niets bijkopen.

Een bron...
https://www.aquainfo.nl/artikel/pethia-nigrofasciata-purperkopbarbeel/#Het_Aquarium
Bedankt voor je reactie. Wat ik heb begrepen van intratuin is dat ik een sub categorie van de Purperkopbarbeel heb. Mijne zijn ook zilver met zwart van kleur, met een heel klein beetje rood. Deze zouden vreedzaam moeten zijn en in deze bak moeten kunnen.
Helaas kan ik niks terugbrengen nu gezien NL weer in lockdown zit en alle winkels gesloten zijn. Ik ken ook niemand anders met een aquarium en heb ook geen geld voor een 2e. Dus wat nu?

Dat is inderdaad goed om te weten: dus als je nieuwe garnalen in je bak zet moet je dat heel geleidelijk doen omdat ze anders door temperatuurverscillen en stress minder weerstand krijgen en gaan vervellen. En een vervellende garnaal heeft een zacht pantser waardoor vissen ze gemakkelijker op kunnen eten.
ja en in veel gevallen maakt het ook niet zo uit of een vis groteren mond heeft dan de garnaal en wat norion ook zecht tergelijk levend voer geven wanneer je ze uit zet

Bedankt voor de reacties. Hoe kan ik de volgende keer de garnalen dan beter overzetten? Die druppel methode lijkt mij niet voor mij weggelegd, maar het klinkt ook alsof er meerdere methoden zijn?

Bedankt voor de reacties. Hoe kan ik de volgende keer de garnalen dan beter overzetten? Die druppel methode lijkt mij niet voor mij weggelegd, maar het klinkt ook alsof er meerdere methoden zijn?
nee dat is de enig manier gewoon een emmer een bakje en lucht slang lol

Ze hebben ook wel erg weinig plekken om zich te verstoppen zeg! Kan je beter volgende keer levende muggenlarven kopen ;p bij mij worden ze ook regelmatig opgegeten maar omdat ik zoveel verstopplaatsen heb, kweken ze sneller dan ze gegeten worden. Doe er mos in, hout, meer kleinbladige plantjes en een interne juwelfilter want daar zitten ze bij mij allemaal in te jongen 🤣
Oh shit, bij intratuin zeiden ze juist dat ik veel verstopplaatsen had. Oh god, ik raak nu echt gestresst. Ik dacht dat ik op zn minst een beetje goed bezig was hahah, nu weet ik het toch niet meer zeker.

Dus met wat mos, en nog wat kleine blader plantjes, en de druppel methode kan ik wel vuurgarnaaltjes erin doen? En hoeveel dan?
En over dat levend voer weer ik nog niets, ook diepvriesvoer niet, dat kwam ik wel tegen een paar keer op internet maar ik heb echt geen idee hoe en wat het precies inhoudt. Iemand daar nog tips of adviezen over? Welk voer dan bijvoorbeeld?

Heeft iemand ook nog advies over mijn 2e vraag?

Bedankt voor je reactie. Wat ik heb begrepen van intratuin is dat ik een sub categorie van de Purperkopbarbeel heb. Mijne zijn ook zilver met zwart van kleur, met een heel klein beetje rood. Deze zouden vreedzaam moeten zijn en in deze bak moeten kunnen.
Helaas kan ik niks terugbrengen nu gezien NL weer in lockdown zit en alle winkels gesloten zijn. Ik ken ook niemand anders met een aquarium en heb ook geen geld voor een 2e. Dus wat nu?
Om te beginnen, vooral niet in paniek raken. Als vissen of garnalen overzet is het vooral belangrijk dat je dat rustig aan doet. Dus bijvoorbeeld eerst de gesloten zak een tijd in het aquarium leggen zodat de temperatuur overeen komt. En dan daarna rustig beetjes water doen in de geopende zak zodat het transportwater en jouw aquariumwater zich mengt. Telkens weer wat erbij...

Dan eerst de vissen in je bak voeren. Lamp uit na de nieuwe bewoners erin te hebben gedaan. Dan werken schuilplaatsen extra goed. Wanneer mogelijk het transportwater niet in je bak.

Hou de waterwaardes goed wanneer nodig zoals gezegd waterwissels.

Ter informatie ik heb ook fouten gemaakt en daar ben ik niet alleen in maar het belangrijkste is dat je ervan leert en het zo goed mogelijk oplost voor jezelf voor elk dier ongeacht of het een hond, kat, cavia of vis is.

Om te beginnen, vooral niet in paniek raken. Als vissen of garnalen overzet is het vooral belangrijk dat je dat rustig aan doet. Dus bijvoorbeeld eerst de gesloten zak een tijd in het aquarium leggen zodat de temperatuur overeen komt. En dan daarna rustig beetjes water doen in de geopende zak zodat het transportwater en jouw aquariumwater zich mengt. Telkens weer wat erbij...

Dan eerst de vissen in je bak voeren. Lamp uit na de nieuwe bewoners erin te hebben gedaan. Dan werken schuilplaatsen extra goed. Wanneer mogelijk het transportwater niet in je bak.

Hou de waterwaardes goed wanneer nodig zoals gezegd waterwissels.

Ter informatie ik heb ook fouten gemaakt en daar ben ik niet alleen in maar het belangrijkste is dat je ervan leert en het zo goed mogelijk oplost voor jezelf voor elk dier ongeacht of het een hond, kat, cavia of vis is.
Bedankt voor dit bericht, dit geeft me weer wat hoop. Dankje 🙂

Je kunt bij LFS diepvriesvoer kopen. Bijvoorbeeld rode muggenlarven, artemia. Dit zijn blokjes bevroren voer die in een soort grote maat mat zitten. Je kunt dan een blokje afknippen en laten ontdooien in een bakje koud water. Afspoelen in een theezeefje is dan aan te bevelen. Regelmatig wisselen van voer blokken en dergelijke is ook goed.

no need for paniek! Gewoon leren van deze keer en wat veranderingen aanbrengen 🙂 en volgende keer beginnen met een grotere groep (minimaal 10), die langzaam overwennen en zorgen voor heel veel verstopplekken. Maar wil je optimaal genieten van je garnalen dan zijn ze wel t leukst zonder visjes erbij. Dan laten ze zich veel meer zien en zwemmen ze de hele bak door. Nog een laatste tip; kijk op marktplaats voor leuke garnalen bij een goede hobbykweker vandaan. Veel goedkoper en de garnalen kunnen wat meer hebben. Die in de winkel zijn naar mijn idee al een beetje verzwakt door alle verhuizingen van kweker naar groothandel naar lfs naar jouw bak. Groetjes!

Ik snap de meeste adviezen hier boven niet..

Je hebt een veredelt bèta bakje met een ratjetoe aan scholen vissen erin die geen school vormen omdat ze met te weinig zijn.

Vervolgens voeg je daar garnalen aan toe en die veranderen direct in levend voer.

Dan is je probleem niet dat je ze niet goed hebt overgewend of je bak niet is ingedraaid of dat je te weinig garnalen hebt toegevoegd.

Dan is je probleem dat je vissen op je garnalen jagen en die garnalen geen kant op kunnen.

Dat kun je oplossen door meer verstopplekken te maken dan hebben je garnalen iets meer kans om te overleven. Maar zo nu en dan blijven zich 'zielige' tafarelen in je bak voltrekken omdat iedere garnaal die zijn kop boven het maaiveld uit steekt een hapje voor je vissen wordt. Daarbij zul je niet genieten van je garnalen want die vluchten het mos in en daarna zie je ze niet meer.

Oplossing daarvoor is grotere garnalen kopen die je vissen niet als snack zien maar daar is je bak niet naar.

Of geen garnalen kopen en eerst bezinnen op wat je wil.

Laatst bewerkt:
Ik snap de meeste adviezen hier boven niet..

Je hebt een veredelt bèta bakje met een ratjetoe aan scholen vissen erin die geen school vormen omdat ze met te weinig zijn.

Vervolgens voeg je daar garnalen aan toe en die veranderen direct in levend voer.

Dan is je probleem niet dat je ze niet goed hebt overgewend of je bak niet is ingedraaid of dat je te weinig garnalen hebt toegevoegd.

Dan is je probleem dat je vissen op je garnalen jagen en die garnalen geen kant op kunnen.

Dat kun je oplossen door meer verstopplekken te maken dan hebben je garnalen iets meer kans om te overleven. Maar zo nu en dan blijven zich 'zielige' tafarelen in je bak voltrekken omdat iedere garnaal die zijn kop boven het maaiveld uit steekt een hapje voor je vissen wordt. Daarbij zul je niet genieten van je garnalen want die vluchten het mos in en daarna zie je ze niet meer.

Oplossing daarvoor is grotere garnalen kopen die je vissen niet als snack zien maar daar is je bak niet naar.

Of geen garnalen kopen en eerst bezinnen op wat je wil.
Dankjewel voor dit advies. Wat ik graag wilde was een bak met verschillende soorten en kleuren vissen, dat is wel gelukt. En dan nog algeneters. Ik moet wel toegeven dat ik eigenlijk helemaal niet zo blij ben met de purperkoppen, die werden mijn geadviseerd door een medewerker bij intratuin. Helaas was dit helemaal geen aquarium expert. Dus mijn start was helaas al een miskoop, maar toen was het al te laat en ik ga de arme visjes niet zomaar dood laten gaan omdat ik ze niet leuk vind. Lijkt me niet dat ik ze terug kan brengen, en al helemaal niet als de winkels pas weer in januari opengaan.
Maar ik snap wel dat deze bak overkomt als een ratjetoe. Al komt je reactie een beetje hard aan, ik doe wel mijn best 😀 . Wat zou jij dan adviseren om als algeneter erin te doen? Of als "schoonmaker"?

no need for paniek! Gewoon leren van deze keer en wat veranderingen aanbrengen 🙂 en volgende keer beginnen met een grotere groep (minimaal 10), die langzaam overwennen en zorgen voor heel veel verstopplekken. Maar wil je optimaal genieten van je garnalen dan zijn ze wel t leukst zonder visjes erbij. Dan laten ze zich veel meer zien en zwemmen ze de hele bak door. Nog een laatste tip; kijk op marktplaats voor leuke garnalen bij een goede hobbykweker vandaan. Veel goedkoper en de garnalen kunnen wat meer hebben. Die in de winkel zijn naar mijn idee al een beetje verzwakt door alle verhuizingen van kweker naar groothandel naar lfs naar jouw bak. Groetjes!
Heb je suggesties welke garnalen het zouden kunnen overleven? En denk je echt dat garnalen in mijn bak erbij kunnen? Met was mos dan natuurlijk.

Dankjewel voor dit advies. Wat ik graag wilde was een bak met verschillende soorten en kleuren vissen, dat is wel gelukt. En dan nog algeneters. Ik moet wel toegeven dat ik eigenlijk helemaal niet zo blij ben met de purperkoppen, die werden mijn geadviseerd door een medewerker bij intratuin. Helaas was dit helemaal geen aquarium expert. Dus mijn start was helaas al een miskoop, maar toen was het al te laat en ik ga de arme visjes niet zomaar dood laten gaan omdat ik ze niet leuk vind. Lijkt me niet dat ik ze terug kan brengen, en al helemaal niet als de winkels pas weer in januari opengaan.
Maar ik snap wel dat deze bak overkomt als een ratjetoe. Al komt je reactie een beetje hard aan, ik doe wel mijn best 😀 . Wat zou jij dan adviseren om als algeneter erin te doen? Of als "schoonmaker"?
Ik denk dat je bak al redelijk vol zit met dit bestand, een algeneter zou wel eens te veel kunnen worden. Garnalen zijn goede opruimers, maar moeten wel voldoende schuilplekken hebben. In onderstaand topic staan wat suggesties:

https://aquaforum.nl/threads/algeneters-in-het-beginnersaquarium.165804/

IntraTUIN... de naam zegt meer dan voldoende. Van (aquarium)vissen kennen ze geen drol.
Zoals je bak nu is is die gewoon ongeschikt voor iedere soort garnaal(achtige).
Je bent het zoveelste slachtoffer van een schaamteloze keten dierenmishandelaars.

ben het wel eens met vis&versa het is niet aleen het personeel of klanten die gewoon hun handen in de bakken kunnen etc

Je bak is mooi voor 1 soort schooltje van een vis die niet te groot wordt en niet te energiek is. De danio's bijv. zijn niet echt groot maar zijn wel drukke vissen die echt een grotere bak nodig hebben om tot hun recht te komen.

Echter, 95% van de zogenoemde scholenvissen zal enkel scholen bij gevaar en de rest van de tijd gewoon beetje los door de bak zwemmen. Hoe veiliger ze zich voelen, hoe meer ze door de bak te vinden zijn. Dit kun je doen door vlldoende beschutting te creëeren en ze met voldoende vissen te plaatsen. 5 vissen maakt eigenlijk geen school en sommige vissen laten dan heel ander gedrag zien zoals jagen op elkaar of andere bewoners, puur uit verveling of irritatie naar elkaar. In een te kleine bak kan dit ook voorkomen, omdat ze dan weinig ruimte hebben om überhaupt elkaar uit de weg te gaan.

Wat is het daadwerkelijke formaat van je aquarium? In lxbxh? Voor een goed advies in bewoners, zodat je er ook veel meer plezier aan gaat beleven.

Als ik zou was zou ik zowel de purperkoppen als zebradanio's ergens anders proberen onder te brengen, desnoods gratis via een mp advertentie.

Beide soorten zijn a)vervelend in een te kleine groep en/of b) hebben aan dit formaat aquarium veel te weinig zwemruimte. 80cm, voor de danio's, nog beter een meter, js toch echt wel aan te raden.

Hoe ben je aan de purperkoppen gekomen? Je vond ze niet mooi begrijp ik, maar omdat ze daar zeiden dat het past ze maar meegenomen?

Afwisselend voeren js bij elke soort belangrijk, dit kan idd door diepvries of levend voer. Dit laatste js vaak voorverpakt te verkrijgen bij de lfs. Denk overigens niet dat een intratuin dit heeft.

Vuurgarnalen, ook wel cherrygarnalen, kun je met het juiste bestand prima toevoegen. Voor nu is je bak (in mijn ogen te) vol en zou ik niks meer bijplaatsen. Dat gaat alleen maar meer ellende geven.

Elke vis zal eten wat er in zijn bek past, zo ook met (jonge) garnalen. Met voldoende schuilplaatsen waar de vissen niet bijkomen kweken ze daarentegen vaak harder dan dat de vissen die af en toe een kleintje pakken opeten.

Ja, garnalen vervellen en zijn de dag of 2 hierna extra kwetsbaar. Als ze geen plek hebben om in weg te kruipen, zijn ze een makkelijke prooi voor andere vissen. Zoala gezegd zijn deze vaak relatief goedkoop (tusssn de 30 en 50 cent ps) via mp te verkrijgen.

Succes en wees verstandig, vraag hier om advies voordat je een soort aanschaft. Veel van ons, waaronder ook ik zijn verkeerd begonnen uit ontwetendheid. Gelukkig is er zoiets als dit forum om ke te helpen, zonder een winstmerk en puur uit het oogpunt kijkt wat goed is voor de bewonwrs. Natuurlijk met verschillende visies en meningen, maar dat maakt het ook weer interessanr

Ik had eerst, net als jij, ook verschillende vissen voor variatie. Maar mede dankzij de keiiigoei luitjes van dit forum heb ik na een dag met heel veel pech eerst een verkeerde start gemaakt maar met de adviezen van de helpers het in de juiste balans gebracht. Minder soorten, minder bewoners en de bak laten groeien, tot rust laten komen. De juiste bodembedekking, plantenvoeding, voeders voor de dieren. Het laatste ook niet te veel. Voor zowel de bewoners als hun voeding geldt minder is beter. Meer planten dan vissen. Het filter, de bodem en dergelijke daar komen de bacteriën in. Goed de adviezen opvolgen en bij een vraag niet schromen om die te stellen. Je hebt van zowel garnaaldeskundigen als visdeskundigen hier goed advies gekregen.

Ze over één kam te scheren is een beetje jammer, zo weet ik dat er een zeer serieus lid van hier met een hele hoop kennis bij een dergelijke zaak in de vissenafdeling werkt.
Jammer voor die persoon. Dan heb je 1 mens op z'n plaats in een keten met - tig winkels. De kans dat je de loterij wint is wss groter dan deze persoon te treffen in je lokale winkel.

Jammer voor die persoon. Dan heb je 1 mens op z'n plaats in een keten met - tig winkels. De kans dat je de loterij wint is wss groter dan deze persoon te treffen in je lokale winkel.
Ik denk dat voornamelijk in grotere winkels zoals een Intratuin/Pet's place niet de experts zijn die je nodig hebt als je zelf een beginneling bent in de hobby.
Hier in Assen heb je nog een speciaalzaak zitten waar ik wel op vertrouw. Daarnaast ben ik van mening dat je zelf als koper ook een bepaalde verantwoordelijkheid om je ergens in te verdiepen, zeker als het om het houden van levende wezens gaat. Zo nemen ook veel te veel mensen nu zomaar een pup zonder enig idee te hebben van hoe ze daar voor moeten zorgen/opvoeden.

De reactie was niet hard bedoeld naar jou. Maar baal wel dat de intratuin nog steeds mensen dit soort vissenkommen aansmeert met een totaal niet passend vissenbestand terwijl je voor een paar centen meer je gewoon een nette bak hebt waar je prima mee uit de voeten kan. Maar laten we eerlijk zijn dit had je ook kunnen gebeuren als je naar een LFS (Local fish store) was gegaan.

Ik denk eigenlijk dat je grootste miskoop niet de barbelen zijn maar het bakje zelf. Je bakje de superfish 50 heeft een waterinhoud van 45 liter (4 emmers) en is 44 x 28 x 44 groot en dat geeft gewoon niet heel veel mogelijkheden. Begrijp me niet verkeerd zo'n bakkie is prima voor een Beta, of stuk of 10 guppen of wat garnalen maar dan heb je het wel gehad en als ik het zo lees is dat niet wat je ambities zijn. En dat is gewoon zonde omdat als je dit van te voren wist je waarschijnlijk nog een paar maanden door had gespaard en het in een keer goed had gedaan. Tegelijkertijd wij hebben een 2.5 meter bak staan en roepen soms dat er nog een half metertje bij had gekund dus met dat betreft is het nooit goed.

Ons garnalen bakje (waarbij ook in het begin van alles is misgegaan omdat de Rasbora Galaxy allemaal het loodje legden) is het grote broertje van jou bak een superfish 100 (https://aquaforum.nl/threads/garnalenbakje-van-nanoe.168386/post-2161681) Daar zitten nu een heleboel blauwe garnalen, 15 vuur neons, wat kuhli's (slangetjes) en een paar sewellia (kleine algeneters) in en twee kleine zebra L nummers (Deze (l nummers) worden uiteindelijk te groot maar dan kunnen ze naar de andere grote bak toe). En doordat er geen rovers in de bak zitten laten de garnalen zich ook goed zien. Toen dit nog ons normale aquarium was zaten er overigens meer vissen in maar ook op 100 liter / 70 cm ben je met een (kleine) vis of 25 - 30 wel klaar. Dit is een totaal andere bak qua inrichting als die van jou maar zo'n 80 cm bak geeft gewoon net even wat meer ruimte om iets meer en iets grotere vissen te plaatsen. Plus hoe meer water des te makkelijker kun je de bak stabiel houden.

Je kunt met goed fatsoen in jou bak gewoon eigenlijk geen extra vis meer toevoegen, algeneters worden vrijwel allemaal te groot voor je bak en garnalen worden door je barbelen opgegeten. Dus helaas zit je een beetje klem met dat betreft.
Overigens hoeft dat ook niet erg te zijn, je moet je ook niet te veel voorstellen bij "algeneters" als schoonmakers van je bak. Want garnalen (en dan met name Japonica garnalen) zijn echte opruimers maar uiteindelijk, algen voorkom je door stabiliteit, planten en juiste voeding in je bak en voldoende waterwissels niet door algeneters.

Als je tevreden bent met wat er nu in je bakje zit zou ik het lekker zo laten.

Als je echt garnalen wil houden zet dan de Barbelen op MP en voeg een paar garnalen toe.

Of zoals ik in mijn vorige reactie al aangaf. Bepaal eerst rustig voor jezelf wat je wil en spaar en koop dan het juiste aquarium bij je wensen.

Laatst bewerkt:
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan