Waar schone ammoniak te kopen voor fishless cycle?


D

Desperado070

Guest
Heb een test kit met PH KH NO2 NO3 NH4 (CO2) en wil me nieuwe 45 L bak indraaien met ammoniak.
Ben geen chemist en heb dus ook geen idee met wat ze ammoniak verdunnen in de supermarkt.
Daarnaast is er ook weinig informatie te vinden over wat er in zit over het internet.

Wou eerst velig gaan voor dr tim's ammonium chloride.
Maar der zijn geen websites die dat verkopen en ook in nederland bezorgen. (had er één gevonden waar ik €75+/- verzend kosten moes betalen, voor een flesje van €2.55 dankzij trump)
Dus vandaar zijn we nu opzoek naar waar schone ammoniak te kopen...
Misschien is er hier iemand die dit all eens heeft gedaan.

Kan je gewoon ammoniak gebruiken van de supermarkt?
En weet iemand hoeveel te gebruiken per liter?
 
Is Plantenvoeding voor kamerplanten niet bruikbaar ?
 
Ik heb er geen ervaring mee maar zover ik weet moet je wel goed weten wat je doet.
 
Als je toch al zo aan de gang gaat, zou ik er gewoon in pissen.

Natuurlijk niet na een nachtje doorhalen en als je aan de zware medicatie zit.

Haha, ja ook all aan gedacht maar geen idee of dat nou zo een goed idee is.

Ik heb er geen ervaring mee maar zover ik weet moet je wel goed weten wat je doet.

Ja al is de bak leeg dus kan daar weinig verkeerd gaan. ;)
Had me eerste bak laten staan voor 6 weken met grond en planten erin. (de oude wetse manier)
Daarna vissen gekocht en erin gedaan denkende dat ik goed eraan dee.
Achteraf zijn we nu een maand bezich geweest met de cycle met de vissen erin sinds er niks in die 6 weken is gebeurd. (misschien iets, maar veel en veel te weinig)
Op deze manier geef je je vissen tenminste een kans sinds hun in een NH4: 0 en NO2: 0 komen.
Sinds de buffer al is opgebouwd heb je dus na de vissen te plaatsen geen problemen met spikes.

Ammonium Chloride is denk ik de meest veilig weg, die kun je gewoon hier kopen:

Wellicht heb je aan onderstaand post in het topic van janjdk iets. Daar wordt stap voor stap beschreven hoe het indraaien met NH4Cl in zn werk gaat!


Bedankt, daar gaan we zeker wat aan hebben.
Die ammoniumchloride is daar uitverkocht dus dat zou zo een extra 2 weken duren.

Dit is hetzelfde toch?
 
Als je toch al zo aan de gang gaat, zou ik er gewoon in pissen.

Natuurlijk niet na een nachtje doorhalen en als je aan de zware medicatie zit.
Jij piest Ammoniak?
Ik niet hoor gewoon urine.

Een kat kan je er wel in los laten.
Of even een koe lenen bij de boer, helpen we het klimaat ook een beetje tegen het stikstof probleem.
 
Jij piest Ammoniak?
Ik niet hoor gewoon urine.

Van dokter.nl

Ammoniak geur

Ons lichaam breekt aminozuren uit eiwitten af wanneer er te veel van zijn. De ammoniak die hierbij vrijkomt, wordt door de lever omgezet in ureum, ook wel urea genoemd. Dit wordt daarna met de urine uitgescheiden. Door onze hoge vleesconsumptie komt dit in westerse landen veel voor, want vlees zit boordevol eiwitten. Veel sporters nemen extra eiwitten voor de opbouw van de spieren. Ook zij kampen regelmatig met een ammoniakgeur in zweet en urine. Een sterke ammoniak geur van je urine is een indicatie dat je niet voldoende water drinkt. Onvoldoende inname van vocht vermindert de hoeveelheid urine en maakt deze sterk geconcentreerd. Wanneer de inname van water lager is, dan kan er een verandering in de kleur en de geur van urine optreden. De geconcentreerde urine kan dan een sterke ammoniakgeur hebben.
 
Van dokter.nl

Ammoniak geur

Ons lichaam breekt aminozuren uit eiwitten af wanneer er te veel van zijn. De ammoniak die hierbij vrijkomt, wordt door de lever omgezet in ureum, ook wel urea genoemd. Dit wordt daarna met de urine uitgescheiden. Door onze hoge vleesconsumptie komt dit in westerse landen veel voor, want vlees zit boordevol eiwitten. Veel sporters nemen extra eiwitten voor de opbouw van de spieren. Ook zij kampen regelmatig met een ammoniakgeur in zweet en urine. Een sterke ammoniak geur van je urine is een indicatie dat je niet voldoende water drinkt. Onvoldoende inname van vocht vermindert de hoeveelheid urine en maakt deze sterk geconcentreerd. Wanneer de inname van water lager is, dan kan er een verandering in de kleur en de geur van urine optreden. De geconcentreerde urine kan dan een sterke ammoniakgeur hebben.

dus zou het toch een optie zijn, haha...
naja terug op de serieuze tour, is er verschil in ammonium chloride? (NH4CL)
anders bestel ik 'm daar, heb 5 guppies en 4 fry in een 15L zitten dus wil graag zo snel mogelijk beginnen.
 
Jij piest Ammoniak?
Ik niet hoor gewoon urine.

Een kat kan je er wel in los laten.
Of even een koe lenen bij de boer, helpen we het klimaat ook een beetje tegen het stikstof probleem.
Als het goed is niet.
Maar urine en met name de ureum daarin, doet hetzelfde als de ammoniak voor de opstart.

Zie duidelijk uitleg van John.
 
En waarom moet dat puur zijn??

Gewoon fles ammonia kopen in de bouwmarkt.

Is gewoon ammoniak in water. Die paar milliliter die je nodig hebt, gaat je bak niet vervuilen.
 
Ik heb het destijds ook enkele tijd in de zeewaterbak gebruikt en dat was gewoon een fles uit de supermarkt voor nog geen drol ;)
 
En waarom moet dat puur zijn??

Gewoon fles ammonia kopen in de bouwmarkt.

Is gewoon ammoniak in water. Die paar milliliter die je nodig hebt, gaat je bak niet vervuilen.
Omdat je niet weet wat er nog meer doorheen zit. Ik zou niet zomaar een zakje spul komen zonder daar de specificaties van te weten.
Tevens kan je, als je de specificaties van iets weet uitrekenen hoeveel gram je wilt oplossen in je aquarium per keer en zo op een wetenschappelijke manier een start van je aquarium maken. Zoals mooi beschreven in het topic van janjdk welke ik reeds heb gelinkt. Ik voel daar zelf meer voor en die paar euro voor een zakje ammonium chloride is nou ook weer niet de hoofdprijs.

Dat gezegd hebbende, je kunt inderdaad ook gewoon een fles ammoniak gebruiken. Hoeveel dan? Geen idee want er staat op de fles niet hoeveel ammoniak en water je hebt dus dat moet je gewoon uitproberen en daarna je water meten. Heb ik in het verleden ook zelf wel gedaan. Het is dus iets minder precies te controleren en bij te hoge ammonia waardes loop je een kans direct een algexplosie te hebben. Dus het beste kun je de verlichting dan nog uit laten staan.
 
Omdat je niet weet wat er nog meer doorheen zit. Ik zou niet zomaar een zakje spul komen zonder daar de specificaties van te weten.
Tevens kan je, als je de specificaties van iets weet uitrekenen hoeveel gram je wilt oplossen in je aquarium per keer en zo op een wetenschappelijke manier een start van je aquarium maken. Zoals mooi beschreven in het topic van janjdk welke ik reeds heb gelinkt. Ik voel daar zelf meer voor en die paar euro voor een zakje ammonium chloride is nou ook weer niet de hoofdprijs.

Dat gezegd hebbende, je kunt inderdaad ook gewoon een fles ammoniak gebruiken. Hoeveel dan? Geen idee want er staat op de fles niet hoeveel ammoniak en water je hebt dus dat moet je gewoon uitproberen en daarna je water meten. Heb ik in het verleden ook zelf wel gedaan. Het is dus iets minder precies te controleren en bij te hoge ammonia waardes loop je een kans direct een algexplosie te hebben. Dus het beste kun je de verlichting dan nog uit laten staan.

Nee geld is zeker niet het probleem, het gaat me meer om de bezorgtijd. (al is €30.05 ook een beetje teveel voor waar je misschien 1/3% van gaat gebruiken)
 
Ik heb wel een potje voor je...ammoniumchloride
portokosten zijn voor jouw rekening, de rest is gratis

Zou helemaal super zijn, wil je er best wat voor geven.
 
Ben benieuwd waarom indraaien met Ammoniak? Heb je haast ofzo? :juggle:
 
Ben benieuwd waarom indraaien met Ammoniak? Heb je haast ofzo? :juggle:
Het is een van de beste methodes om zonder vis in te draaien. Het gaat niet veel sneller maar je kunt het wel een stuk beter plannen dan wanner je gewoon wat voer verkruimeld. Dat voer moet eerst afgebroken en omgezet worden naar ammoniak en dan pas gaat het indraaien beginnen. En dan nog weet je niet zo goed hoeveel ammoniak je nou precies hebt. Indraaien met ammonium chloride weet je dat wel precies en begint op dag 1 al. Begrijp niet zo goed waarom dit niet veel vaker gebeurd.

Een bak met water, planten en hout neerzetten en vier weken wachten (wat veel te veel gebeurd) doet helemaal niets voor het indraaien van je aquarium. Er is altijd een vorm van voer voor de bacteriën nodig en ammoniak is nou eenmaal precies het voer wat deze bacteriën nodig nodig hebben. Dus eigenlijk is mijn wedervraag.. Waarom niet? :juggle:
 
Het is een van de beste methodes om zonder vis in te draaien. Het gaat niet veel sneller maar je kunt het wel een stuk beter plannen dan wanner je gewoon wat voer verkruimeld. Dat voer moet eerst afgebroken en omgezet worden naar ammoniak en dan pas gaat het indraaien beginnen. En dan nog weet je niet zo goed hoeveel ammoniak je nou precies hebt. Indraaien met ammonium chloride weet je dat wel precies en begint op dag 1 al. Begrijp niet zo goed waarom dit niet veel vaker gebeurd.

Een bak met water, planten en hout neerzetten en vier weken wachten (wat veel te veel gebeurd) doet helemaal niets voor het indraaien van je aquarium. Er is altijd een vorm van voer voor de bacteriën nodig en ammoniak is nou eenmaal precies het voer wat deze bacteriën nodig nodig hebben. Dus eigenlijk is mijn wedervraag.. Waarom niet? :juggle:
Nouja thanks voor je uitleg. Weer bijzonder ijverig. Mijn vraag was meer wat de reden was voor de TS. Want dit had zelf ook al door haha. Aquarium en geduld gaan hand in hand.
 
Begrijp niet zo goed waarom dit niet veel vaker gebeurd.
Dat vraag ik me dus ook af waarom het niet vaker gebeurd.
Maar, wat werkt, waarom veranderen? En daarom blijven mensen bij wat werkt. Wil niet zeggen dat het de beste manier is.
 
Heb een test kit met PH KH NO2 NO3 NH4 (CO2) en wil me nieuwe 45 L bak indraaien met ammoniak.
Ben geen chemist en heb dus ook geen idee met
Het is een van de beste methodes om zonder vis in te draaien. Het gaat niet veel sneller maar je kunt het wel een stuk beter plannen dan wanner je gewoon wat voer verkruimeld. Dat voer moet eerst afgebroken en omgezet worden naar ammoniak en dan pas gaat het indraaien beginnen. En dan nog weet je niet zo goed hoeveel ammoniak je nou precies hebt. Indraaien met ammonium chloride weet je dat wel precies en begint op dag 1 al. Begrijp niet zo goed waarom dit niet veel vaker gebeurd.

Een bak met water, planten en hout neerzetten en vier weken wachten (wat veel te veel gebeurd) doet helemaal niets voor het indraaien van je aquarium. Er is altijd een vorm van voer voor de bacteriën nodig en ammoniak is nou eenmaal precies het voer wat deze bacteriën nodig nodig hebben. Dus eigenlijk is mijn wedervraag.. Waarom niet? :juggle:

Of het het beste is daar kan je over discussieren, en dat is vast al eens gedaan.

Wanneer je indraait op alleen ammoniak, dan zal je misschien een minder evenwichtig bacteriënbestand toevoegen door de eenzijdige voeding voor de bacteriën.

Wanneer je in het begin dagelijks de halve, en later dagelijks de hele portie voer toevoegt die je denkt ongeveer te gaan voeren, zal je bacteriën opbouwen voor de hele range, dus ook al bacteriën die organisch afval kunnen omzetten.

Hier werkt het perfect en snel.
 
Of het het beste is daar kan je over discussieren, en dat is vast al eens gedaan.

Wanneer je indraait op alleen ammoniak, dan zal je misschien een minder evenwichtig bacteriënbestand toevoegen door de eenzijdige voeding voor de bacteriën.

Wanneer je in het begin dagelijks de halve, en later dagelijks de hele portie voer toevoegt die je denkt ongeveer te gaan voeren, zal je bacteriën opbouwen voor de hele range, dus ook al bacteriën die organisch afval kunnen omzetten.

Hier werkt het perfect en snel.

Ik heb nooit gezegt dat deze manier de beste manier is, heb alleen gezegd dat mensen het op hun eigen manier doen die al werkt.
Waarom zouden ze dan iets veranderen? ja precies, dat doet niemand, zelfs ik niet. Dan wil dat niet zeggen dat dat de beste manier is.
Dat wil alleen zeggen dat mensen iets hebben gevonden dat werkt en dus het niet meer gaan veranderen.

Precies ja daar zijn genoeg discussies over gehad en ik ga daar niet in mee, dit gaat over waar ammoniak of ammoniumchloride te krijgen.

Hoevaak heb jij het al gedaan? hoe weet je of wat je zegt waar is?

We gaan het zien, wanneer ik uitgebreid verslag ervan doe ernaa.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nooit gezegt dat deze manier de beste manier is, heb alleen gezegd dat mensen het op hun eigen manier doen die al werkt.
Waarom zouden ze dan iets veranderen? ja precies, dat doet niemand, zelfs ik niet. Dan wil dat niet zeggen dat dat de beste manier is.
Dat wil alleen zeggen dat mensen iets hebben gevonden dat werkt en dus het niet meer gaan veranderen.

Precies ja daar zijn genoeg discussies over gehad en ik ga daar niet in mee, dit gaat over waar ammoniak of ammoniumchloride te krijgen.

Hoevaak heb jij het al gedaan? hoe weet je of wat je zegt waar is?

We gaan het zien, wanneer ik uitgebreid verslag ervan doe ernaa.

Allemachtig niet zo aangebrand joh...

Als je kijkt op wie ik reageer, op welk bericht ik reageer, dan zie je dat die persoon aangeeft dat het 1 van de beste manieren is. Daar heb ik vraagtekens bij.

Maar, hee, excuus dat ik in je topic off topic heb gereageerd. En ik zal me verder van elke reactie in je topic onthouden.

Het aanbod voor wat je zoekt tegen Nederlandse verzendkosten heb je immers al gehad dus waar hebben we het nog over.
 
Allemachtig niet zo aangebrand joh...

Als je kijkt op wie ik reageer, op welk bericht ik reageer, dan zie je dat die persoon aangeeft dat het 1 van de beste manieren is. Daar heb ik vraagtekens bij.

Maar, hee, excuus dat ik in je topic off topic heb gereageerd. En ik zal me verder van elke reactie in je topic onthouden.

Het aanbod voor wat je zoekt tegen Nederlandse verzendkosten heb je al gehad dus waar hebben we het nog over.

Ik vroeg hoevaak heb jij het al gedaan? en hoe weet je of wat je zegt waar is?

En dat is precies de reden, je weet het niet
 
Ammonia in de supermarkt is ammoniak en water. (echt het toevoegen van smurfen gebeurt tegenwoordig niet meer)
met zoutzuur reageert het tot ammoniumchloride, of te wel salmiakzout. ( dat wat in snoepgoed zit idd)

plantenvoeding voor kamerplanten is een prima suggestie, bevat vrijwel altijd een deel van de stikstof in ammonia (en soms ook ureum) vorm.
In je pak pissen kan ook nog, niet zo'n fris idee, maar technisch gezien zit er idd ureum in dat vanzelf omgezet wordt naar ammonium/ammoniak etc.

Er zijn opties genoeg gegeven, en ze werken allemaal, tenminste.....

De vraag is in hoeverre de beschikbaarheid van ammonia de groei van nitrificerende bacteriën bevordert. De bacteriën halen weliswaar energie uit de oxidatie van ammonia en nitriet, Maar hebben ook andere bouwstoffen nodig waarin je niet voorziet door alleen ammonia toe te voegen. Linksom of rechtsom kost het ook gewoon tijd voordat bact zich voldoende vermenigvuldigd hebben.

Bovendien zit je met ammonia alleen te sturen op de stikstofkringloop, terwijl allerlei andere bact minstens zo nuttig zijn voor een stabiel en gezond aquarium. Wat dat betreft is het toevoegen van visvoer tijdens de opstart misschien wel beter omdat daar ook allerlei andere heterotrofe bact van kunnen eten, (weer aannemend dat voeding de beperkende factor is)

De kortste klap is volgens mij gewoon de bacteriën toevoegen, er zijn tal van preparaten voorhanden, en je voegt in een paar tellen toe wat normaal in dagen of weken groeid. En dan ook nog verschillende stammen en soorten die zeker nuttig zijn. Lijkt me een stuk zinvoller dan ergens ammoniumchloride bestellen om daar in het beste geval de groei van een paar bactsoorten iets te versnellen.
 
Ammonia in de supermarkt is ammoniak en water. (echt het toevoegen van smurfen gebeurt tegenwoordig niet meer)
met zoutzuur reageert het tot ammoniumchloride, of te wel salmiakzout. ( dat wat in snoepgoed zit idd)

plantenvoeding voor kamerplanten is een prima suggestie, bevat vrijwel altijd een deel van de stikstof in ammonia (en soms ook ureum) vorm.
In je pak pissen kan ook nog, niet zo'n fris idee, maar technisch gezien zit er idd ureum in dat vanzelf omgezet wordt naar ammonium/ammoniak etc.

Er zijn opties genoeg gegeven, en ze werken allemaal, tenminste.....

De vraag is in hoeverre de beschikbaarheid van ammonia de groei van nitrificerende bacteriën bevordert. De bacteriën halen weliswaar energie uit de oxidatie van ammonia en nitriet, Maar hebben ook andere bouwstoffen nodig waarin je niet voorziet door alleen ammonia toe te voegen. Linksom of rechtsom kost het ook gewoon tijd voordat bact zich voldoende vermenigvuldigd hebben.

Bovendien zit je met ammonia alleen te sturen op de stikstofkringloop, terwijl allerlei andere bact minstens zo nuttig zijn voor een stabiel en gezond aquarium. Wat dat betreft is het toevoegen van visvoer tijdens de opstart misschien wel beter omdat daar ook allerlei andere heterotrofe bact van kunnen eten, (weer aannemend dat voeding de beperkende factor is)

De kortste klap is volgens mij gewoon de bacteriën toevoegen, er zijn tal van preparaten voorhanden, en je voegt in een paar tellen toe wat normaal in dagen of weken groeid. En dan ook nog verschillende stammen en soorten die zeker nuttig zijn. Lijkt me een stuk zinvoller dan ergens ammoniumchloride bestellen om daar in het beste geval de groei van een paar bactsoorten iets te versnellen.

Haha ja dat is ook de reden waarom ik geen drop meer eet sinds ik dat weet.

Ten eerste welke bacteriën werken, die ook te koop zijn in meeste vis winkels? (had JBL filter start gebruikt met weinig resultaat)

Waar het meer om gaat is hoe hou je die bacteriën in leven terwijl je geen idee hebt wanneer het voedsel afbreekt. (niet eens te spreken over de lucht en of rommel het geeft)
Terwijl je met het toevoegen van de ammonium weet je wel hoeveel je in je bak gooit en kan je daar dus op inspelen.

Het gaat me niet om sneller of makkelijker, het gaat me om diervriendelijk.
Op deze manier weet ik uit de tests dat er tenminste genoeg bacteriën in me bak zitten om het afval van me vissen af te breken. (naja dat is de theorie)
 
Mijn idee was juist om je alleen te richten op de stikstofkringloop, dat die in orde is zodat de belangrijkste stof (ammoniak) reeds omgezet wordt naar nitraat zodra je vis gaat plaatsen. En dat doe je (mijn inziens) het beste met gewoon ammoniak gebruiken want dat gaan de vissen straks ook als afval produceren. Dat is volgens mij ook wat me bedoelen met indraaien van een aquarium. Dat er meer bij komt kijken dan alleen de stikstofkringloop begrijp ik en vind ik in deze niet zo belangrijk. Als je stikstofkringloop op orde is komt de rest op een veilige manier voor de vissen vanzelf.

Zo kweek je volgens mij een solide biofilm waar je later op gebied van de stikstofkringloop veel stabiliteit mee gaat krijgen maar het blijft inderdaad mijn mening.
 
De kortste klap is volgens mij gewoon de bacteriën toevoegen, er zijn tal van preparaten voorhanden, en je voegt in een paar tellen toe wat normaal in dagen of weken groeid. En dan ook nog verschillende stammen en soorten die zeker nuttig zijn. Lijkt me een stuk zinvoller dan ergens ammoniumchloride bestellen om daar in het beste geval de groei van een paar bactsoorten iets te versnellen.

Ja dat kan maar ik wacht liever 4 weken en laat de natuur zn werk doen en verkruimel eens per week een beetje vlokvoer.
 
Haha ja dat is ook de reden waarom ik geen drop meer eet sinds ik dat weet.

Ten eerste welke bacteriën werken, die ook te koop zijn in meeste vis winkels? (had JBL filter start gebruikt met weinig resultaat)

Waar het meer om gaat is hoe hou je die bacteriën in leven terwijl je geen idee hebt wanneer het voedsel afbreekt. (niet eens te spreken over de lucht en of rommel het geeft)
Terwijl je met het toevoegen van de ammonium weet je wel hoeveel je in je bak gooit en kan je daar dus op inspelen.

Het gaat me niet om sneller of makkelijker, het gaat me om diervriendelijk.
Op deze manier weet ik uit de tests dat er tenminste genoeg bacteriën in me bak zitten om het afval van me vissen af te breken. (naja dat is de theorie)

Ik gebruik zelf de preperaten van prodibio, die zijn netjes per dosis verpakt dus geen bederf in het flesje oid. De bact in poeder of pil vorm, dus gedroogd heb ik ook wel gebruikt, waren bedoeld voor een vijver maar dat maakt niet uit, merk weet ik niet meer. ADA heeft bacter 100, maar dat is behoorlijk aan de prijs, maar kijk vooral es bij garnalenshops daar gebruiken ze het vaker dan normale zoetwater aquaria.

ik ben altijd van snel opstarten en na een paar dagen of week de vissen er al in. dat gaat hier altijd goed, dus opzich denk ik dat het een methode is die werkt.
De laatste keer heb ik bij het uitzetten van de vissen ook nog ammoniabinder gebruikt. vooral eigenlijk omdat ik het had gekregen om te proberen

Ik kan de theorie wel volgen, en als je iets toevoegt als ammoniak (of voer) dan kun je ammonia en vervolgens nitriet beter meten want er zit gewoon veel meer in je water. Als die waarden zakken is dat een geruststelling, Dat snap ik ook wel, Of het echt helpt is een tweede, persoonlijk denk ik dat je na een aantal weken sowieso voldoende bact in je bak hebt zitten. Misschien maakt het kwa aantallen wel niet eens zoveel uit met of zonder ammonia toevoeging tijdens de opstart
 
Of het het beste is daar kan je over discussieren, en dat is vast al eens gedaan.

Wanneer je indraait op alleen ammoniak, dan zal je misschien een minder evenwichtig bacteriënbestand toevoegen door de eenzijdige voeding voor de bacteriën.

Wanneer je in het begin dagelijks de halve, en later dagelijks de hele portie voer toevoegt die je denkt ongeveer te gaan voeren, zal je bacteriën opbouwen voor de hele range, dus ook al bacteriën die organisch afval kunnen omzetten.

Hier werkt het perfect en snel.
Niet negatief bedoeld een ik ben ook niet aangebrand maar...
wanneer je indraait op alleen ammoniak krijg je dat bacteriebestand dat we nitrificeerders noemen. En die heb je in eerste instantie nodig wil geen nitriet piek krijgen.
Andere bacterieen ( heterotrofen) ….die krijg je standaard en zitten in leidingwater, planten en bodems en als je ze extra wilt koop je een flesje https://www.aquarium-munster.com/en/products/aquavital-care-products/aquavital-bactosprint/
Kreten als minder evenwichtig bacterie bestand is gewoonweg larriekoek, allereerst wat is evenwichtig? hoe weet je wanneer je een evenwichtig bestand hebt? Dan je opmerking bacteriën opbouwen voor de gehele range...wat is dat volgens jou.... die range ????
Het nitrificatieproces is simpel en toch weer lastig omdat niet alles bekend is. Maar dat wat bekend is staat dan ook ruimschoots in wetenschappelijke literatuur beschreven.
Opstarten van commerciële zuiveringen zowel voor huishouden alsook viskweek op grote schaal gebeurd echt niet met kruimels voer.
voor een klein aquarium waarin onmiddellijk planten komen en wat neon tetras hoef je in feite niet moeilijk te doen, alhoewel als ik heel veel starters vragen en oh help mij opmerkingen zie langskomen incl alg agv ammonium omdat de nitrificerende bacteriecultuur niet aanwezig was.
 
Er zijn opties genoeg gegeven, en ze werken allemaal, tenminste.....

De vraag is in hoeverre de beschikbaarheid van ammonia de groei van nitrificerende bacteriën bevordert. De bacteriën halen weliswaar energie uit de oxidatie van ammonia en nitriet, Maar hebben ook andere bouwstoffen nodig waarin je niet voorziet door alleen ammonia toe te voegen. Linksom of rechtsom kost het ook gewoon tijd voordat bact zich voldoende vermenigvuldigd hebben.

Bovendien zit je met ammonia alleen te sturen op de stikstofkringloop, terwijl allerlei andere bact minstens zo nuttig zijn voor een stabiel en gezond aquarium. Wat dat betreft is het toevoegen van visvoer tijdens de opstart misschien wel beter omdat daar ook allerlei andere heterotrofe bact van kunnen eten, (weer aannemend dat voeding de beperkende factor is)

De kortste klap is volgens mij gewoon de bacteriën toevoegen, er zijn tal van preparaten voorhanden, en je voegt in een paar tellen toe wat normaal in dagen of weken groeid. En dan ook nog verschillende stammen en soorten die zeker nuttig zijn. Lijkt me een stuk zinvoller dan ergens ammoniumchloride bestellen om daar in het beste geval de groei van een paar bactsoorten iets te versnellen.

Alleen ammoniumchloride is naast het toevoegen van een bacteriepreparaat de beste methode en staat ver boven verkruimelen.
In de bacteriepreparaten zitten nl die "andere"benodigde bouwstenen, veelal orthofosfaten en een koolstofbron.
Onbeperkt doorgaan met toevoegen van ammoniumchloride zal op een bepaald moment een halt komen, uitputting van orthosfosfaten zal dn de boosdoener zijn. Maar dan zit je al op een zeer hoge concentratie van ammonium die afgebouwd kan worden.
Tussendoor waterwissel is ook aan te raden !!

De hoeveelheid die je vanuit flesjes toevoegt valt best wel mee, echter het grootste voordeel is dat wanneer je een goed preparaat koopt je meer soorten krijgt dan wanneer je start met verkruimelen...je hebt dan nl alleen dat wat uit je kraan kwam.
Hier legt Dr tim hovanec het mooi uit.




vwb verkruimelen, ja kunt daarmee heterotrofe bacterieen voeden, en ja er is ook nog iets als heterotrofe nitrificatie maar ook dat staat ver beneden chemo autotrofe nitrificatie die je bereikt met ammoniumchloride.
 
Het mooie van dit systeem lijkt mij de meetbaarheid.

Als ik het goed begrijp voegt je NH4 toe en dat kun je gelijk meten.
Als je dat regelmatig doet en meet op NO2 en NO3.
Weet je precies hoeveel NO4 je baccies aan kunnen.

Het zal niet perse veel sneller gaan maar wel controleerbaar.
 
Het mooie van dit systeem lijkt mij de meetbaarheid.

Als ik het goed begrijp voegt je NH4 toe en dat kun je gelijk meten.
Als je dat regelmatig doet en meet op NO2 en NO3.
Weet je precies hoeveel NO4 je baccies aan kunnen.

Het zal niet perse veel sneller gaan maar wel controleerbaar.
Nog mooier, je kunt het gehele proces meten en sturen. Ik zelf had mijn biofilm zo ver "gekweekt" dat ik klakkeloos zonder nitriet piek 12 discussen van 12- 14 cm en groter kon plaatsen.
En als je dat iemand in dezelfde tijd met verkruimelen wilt behalen wens ik hem een flinke portie geduld en geluk toe.
Ammoniumchloride is DE methode die in fishagriculture wordt toegepast om biofilters start klaar te maken, daar wordt geen voer verkruimeld.
 
Alleen ammoniumchloride is naast het toevoegen van een bacteriepreparaat de beste methode

waarom ammoniumchloride? tis veilig, relatief goedkoop en je kunt er bij mijn weten geen explosieven mee maken. (salmiakbommen niet meegeteld) maar voor de bact lijkt het me niet zoveel verschil maken waar de ammonium vandaan komt....?
 

Terug
Bovenaan