Topicstarter
Topicstarter
Desperado070
Guest
Had die rechter al gezien maar die linker niet, goeie.Hier legt Dr tim hovanec het mooi uit...
Had die rechter al gezien maar die linker niet, goeie.Hier legt Dr tim hovanec het mooi uit...
nee klopt, en als je op de googlelink klikt kom je uit op een link waar naast ammoniumchloride ook huishoud ammonia ed wordt beschreven.waarom ammoniumchloride? tis veilig, relatief goedkoop en je kunt er bij mijn weten geen explosieven mee maken. (salmiakbommen niet meegeteld) maar voor de bact lijkt het me niet zoveel verschil maken waar de ammonium vandaan komt....?
Als je toch al zo aan de gang gaat, zou ik er gewoon in pissen.
Natuurlijk niet na een nachtje doorhalen en als je aan de zware medicatie zit.
Is volgens jou deze methode ook echt beter voor het aquarium en de toekomstige vissen dan wat voer verkruimelen? En verkort dit het indraaiproces? En zou je dit ook aanraden aan mensen die voor het eerst een aquarium opstarten?Laten we nu daar ook eens stap voorwaarts mee zetten en stoppen met advies om voer te verkruimelen maar gewoonweg een goede start doen die meetbaar is.
Laten we nu daar ook eens stap voorwaarts mee zetten en stoppen met advies om voer te verkruimelen maar gewoonweg een goede start doen die meetbaar is.
Ik ben overtuigd dat indien winkeliers een start-up pakket leveren in de vorm bijv ammoniumchloride, bacteriepreparaat, meetset en een correcte handleiding er veel minder problemen zouden, minder afhakers en ook minder vragen hier op het forum 🙂
Waarom moet het het proces versnellen? (wat het zo i zo doet)Is volgens jou deze methode ook echt beter voor het aquarium en de toekomstige vissen dan wat voer verkruimelen? En verkort dit het indraaiproces? En zou je dit ook aanraden aan mensen die voor het eerst een aquarium opstarten?
Nou ik denk dat een dosis geduld met wat voer verkruimelen ook een goed effect en resultaat zal hebben maar vaak is men of niet geduldig genoeg of zorgt men gewoonweg niet voor voldoende voeding voor de planten met alle ellende van dien. Daarbij is het nogeens zo dat vele winkels maar wat aansmeren om de kas te spekken en niet eens goed weten wat je toe kan/moet voegen voor voldoende voeding. Een startpakket klinkt mooi maar ja de ene bak is de nadere bak niet en een klink klaar recept geven is denk ik best nog wel lastig.
Daarom zou ik zeggen heb geduld en voeg wat verkruimeld voer toe en dan komt het normaliter wel goed (met ook voldoende voeding voor de planten).
Dus deze manier zorgt ervoor dat het aquarium altijd goed is ingedraaid en je geen problemen krijgt na het toevoegen van vissen?Ik denk dat de gecontroleerde opstart veel fijner is, omdat je exact weet waar je staat en hoe het gaat, en dat weet je met wat voer verkruimelen NOOIT, en dat verschil maakt het meer dan logisch om het op de NIEUWE manier te doen!
YupDus deze manier zorgt ervoor dat het aquarium altijd goed is ingedraaid en je geen problemen krijgt na het toevoegen van vissen?
Dus deze manier zorgt ervoor dat het aquarium altijd goed is ingedraaid en je geen problemen krijgt na het toevoegen van vissen?
Wat bedoel je daar precies mee? Dat je dagelijks het water moet testen?Al moet je er wat voor over hebben
nee klopt, en als je op de googlelink klikt kom je uit op een link waar naast ammoniumchloride ook huishoud ammonia ed wordt beschreven.
Waar het om gaat mag toch wel duidelijk zijn, ammoniumchloride gebruiken is simpelweg berekenbaar...het hele nitrifictieproces is berekenbaar.
Maar is je uitgangspunt voer kruimelen dan voeg je een stap toe incl variabelen en moet je uitgaan van het eiwitgehalte en de omzetting daarvan.
Ik verwacht dat die methode duurder zal zijn, en zeker meer een gok is dan "zeker weten" .
In een hoop zaken is de hobby geëvalueerd... EI, CO2, sporenelementen, soil, plantenkweeek in vitro enz enz enz maar in het opstarten van het nitrificatieproces zitten we nog steeds in de jaren 70...voer verkruimelen.
Laten we nu daar ook eens stap voorwaarts mee zetten en stoppen met advies om voer te verkruimelen maar gewoonweg een goede start doen die meetbaar is.
Ik ben overtuigd dat indien winkeliers een start-up pakket leveren in de vorm bijv ammoniumchloride, bacteriepreparaat, meetset en een correcte handleiding er veel minder problemen zouden, minder afhakers en ook minder vragen hier op het forum 🙂
Ik bedoel vooral dat huishoud ammonia (mits je de concentratie weet wat er soms wel en soms niet opstaat) of kamerplantenvoeding een even berekenbaar en meetbaar resultaat geven. en dikke kans dat die al in het keukenkastje staan, of iig overal te koop in tegenstelling tot ammoniumchloride.
Maar of het nou nodig is om ammonia toe te voegen..... in zeewater, malawi etc of bakken met veel of sterk vervuilende vis kan ik er nog wel inkomen. Maar in een plantenbak met veel planten en weinig vis is het volgens mij verspilde moeite. Bovendien meetbaar is ook vrij betrekkelijk, Je kunt wel netjes meten dat je bak x ammonia in x tijd omzet naar nitraat, maar wat dat betekend voor het aantal vissen dat je er in kunt stoppen is daarmee nog niet zo precies te zeggen.
zwaar chemicaal en bakkes erbij houden.....staat al op de fles dat je dat niet moet doen.Ik zie altijd wel veel mooie bakken van John voorbij komen. Maar ammoniak is een zwaar chemicaal. Zolang er geen levende havende is in de bak kan het prima maar ammoniak is een raar goedje. Als ik de bakkes erboven hou ga ik al over mijn nek. Maar theoretisch kan het mischien. Maar ik heb de pro's eigenlijk nooit gehoord over ammoniak. Tja het kan een weg naar rome wezen. Maar ik denk dat de pro's een fles ammoniak toch wel eng vinden.
Ik heb zonder enige nitrietpiek of uitval 12 discussen geplaatst en vanaf dag 1 goed in het voer gezet. Kleinste discus was 12 cm, de grootste 16 cm.Inderdaad, zie ook de info die @janjdk hier al over heeft gegeven. Een zodanige biofilm gecreëerd dat hij zonder negatieve consequenties een groep discussen kon uitzetten.
vwb ammonium en nitriet piek beloof ik datDus deze manier zorgt ervoor dat het aquarium altijd goed is ingedraaid en je geen problemen krijgt na het toevoegen van vissen?
Misschien iets voor https://www.aquariumbemesting.nlHet leukste zou zijn als winkeliers het verkopen, een setje om op te starten zoals ik eerder schreef....kunnen ze er nog wat aan verdienen ook.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ieder moet dat zelf bepalen maar meer dan 90% van de mensen heeft weinig scheikundige knowhow en dan is denk geduld veiliger. Daarbij testen mensen vaak niets in het begin of is ze dat te duur dus dan is de oude methode denk ik voor veel mensen makkelijker.
Maar dat neemt niet weg dat de methode van Jan prima kan werken maar ik mn twijfels of nieuwkomers hier zoveel mee op hebben.
vandaar mijn knipoog bij net zoals plantenbemesting.Misschien iets voor https://www.aquariumbemesting.nl
je snapt dat ik je opmerking een beetje vreemd vind, juist jij adviseert nogal wat scheikunde hier, en ook dat ze moeten testen als ze met een probleem komen.
Dan verwijs je heel vaak naar de website van Corne, ( uitstekende website) als je een advies wilt onderbouwen.....wat doen je dan vaak ? juist ja "moderne" inzichten als raad geven.
Blijf niet bij kruimels hangen maar ga ook hier eens hedendaags over denken.
Ammoniumchloride is ook rekenwerk, tis maar 34% ammonium de rest is chloride. of je nou met 5 % of 34 % rekent doet er niet zoveel toe.Ammonia maakt het weer een stapje lastiger, meeste flessen bevatten nl een 5% oplossing en dan wordt het rekenwerk.....ammoniumchloride is eenvoudig af te wegen.
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en ieder moet dat zelf bepalen maar meer dan 90% van de mensen heeft weinig scheikundige knowhow en dan is denk geduld veiliger. Daarbij testen mensen vaak niets in het begin of is ze dat te duur dus dan is de oude methode denk ik voor veel mensen makkelijker.
Maar dat neemt niet weg dat de methode van Jan prima kan werken maar ik mn twijfels of nieuwkomers hier zoveel mee op hebben.
Nou ik kan volgens mij weinig scheikunde adviseren want daar ben ik helemaal niet echt in thuis. Ja wat testen maar dat kan iedereen en zorgen voor voldoende voeding. Maar goed dat zie ik niet als scheikunde Jan. Met stoffen werken die riskant kunnen zijn bij gebruik met onvoldoende kennis is denk ik iets anders.
Ik had in zoverre ook geen kritiek op je methode want die kan prima werken maar voor mij en veel beginners is dat denk ik te ingewikkeld. maar ja daar kunnen we natuurlijk anders over denken .
Naja volgende maand ga ik aan de gang, wachtende op nog een bak kan ik ze meteen alletwee indraaien.
Dus hou je adem maar niet in maar daarna zal ik er uitgebreid verslag van doen.
Een link naar die instructie (waar iedereen overheen lijkt te lezen) had ik al geplaatst in de tweede post van dit topic.Op dit moment ontbreekt het aan een overzicht.
Dus wat is er nodig? Denk aan chemicalien.
Wat is de dosering?
Hoe lang moet dit gebeuren?
En wil je zeggen dat je echt niks gevaarlijks in huis hebt staan?
Niet helemaal met je eens John. Beginners op dit forum krijgen zo veel advies, over honderden euros aan LED lampen, CO2 installaties en vaak wordt ook verwezen naar de poedertjes om zelf plantenvoeding te maken.
zelfs te veel water zorgt voor een slome groei
Bekijk de onderstaande video om te zien hoe je onze site als een web app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.