Waar schone ammoniak te kopen voor fishless cycle?


Teveel water???????
Ja niet alle planten zijn onderwater planten :p te veel water = wortel rot = slome groei of zelfs dood van de plant als het door gaat.
Nu kunnen we weer in hydroponics gaan maar dan zijn we alweer de basic gardening voorbij.
Is het niet zo met alles in het leven, een fijne lijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie niet goed waarom ammoniumchloride gevaarlijk zou moeten zijn als het gewoon salmiak is wat we gewoon aan kinderen geven om lekker aan te likken.
Je stopt vanzelf wanneer de concentratie op je tong te groot wordt.
 
Ja niet alle planten zijn onderwater planten :p te veel water = wortel rot = slome groei of zelfs dood van de plant als het door gaat.
Nu kunnen we weer in hydroponics gaan maar dan zijn we alweer de basic gardening voorbij.
Is het niet zo met alles in het leven, een fijne lijn.

Ja dat snap ik maar dacht dat je het over onze aquariumplanten had die in de bak staan ;)k
 
Een link naar die instructie (waar iedereen overheen lijkt te lezen) had ik al geplaatst in de tweede post van dit topic.
Misschien moet dit artikel dan door Jan eens in de resources of een ander los topic gezet worden.
Of door beheerders.
Zodat deze zeer goede info makkelijk beschikbaar is.
 
Nou ik kan volgens mij weinig scheikunde adviseren want daar ben ik helemaal niet echt in thuis. Ja wat testen maar dat kan iedereen en zorgen voor voldoende voeding. Maar goed dat zie ik niet als scheikunde Jan. Met stoffen werken die riskant kunnen zijn bij gebruik met onvoldoende kennis is denk ik iets anders.
Ik had in zoverre ook geen kritiek op je methode want die kan prima werken maar voor mij en veel beginners is dat denk ik te ingewikkeld. maar ja daar kunnen we natuurlijk anders over denken ;)k.
ik zie het niet als kritiek, verre van zelfs maar om toevoegen van ammoniumchloride scheikunde te noemen en ingewikkeld vind ik vreemd als je ook bezig bent en adviseert om fosfaat en dergelijke toe te voegen.
Riskant, komop zeg....in menig keukenkastje staan stoffen waarmee een huisvrouw frequent werkt waarbij je dan ook gaat fronsen.
Ja inslikken moet je het niet maar zo spannend is het nou ook weer niet.
 
Ammoniumchloride is ook rekenwerk, tis maar 34% ammonium de rest is chloride. of je nou met 5 % of 34 % rekent doet er niet zoveel toe.
klopt, maar het toevoegen van ammoniumchloride is reeds berekend en bekend....kan dan meteen op het potje gezet worden dat verkocht wordt.
 
Misschien moet dit artikel dan door Jan eens in de resources of een ander los topic gezet worden.
Of door beheerders.
Zodat deze zeer goede info makkelijk beschikbaar is.
helemaal mee eens, diegene die het willen proberen kunnen het toepassen en de anderen verkruimelen maar wat voer en hopen dat het goed gaat.
het is geen rocketscience, ik zie het net als het toevoegen van bemesting als een pluspunt en een stap voorwaarts ( en is nog eenvoudiger ook )

Als ik in historie op internet terug kijk dan zie je hoe Gilles ook zo gestart is, voor die tijd was fosfaat en nitraat toevoegen duivelswerk.
Misschien dat we een internet winkelier ( sponsor) zover kunnen krijgen hieraan mee te werken.
Een handleiding / stappenplan maken is een kleinigheid, misschien nog een filmpje maken of verwijzen naar dr tim Hovanec

Ik hoor het wel van de beheerders of we er een sticky van maken
 
Ik heb lang geleden een test gelezen, waarbij getest werd hoe effectief de verschillende filtermaterialen zijn bij opstart.
Dus hoe lang duurt het eer de volledige cyclus is bereikt en wat is de verwerkings capaciteit.
Dat werd dus bepaald met de verwerking van ammoniak naar nitraat.
Kan het alleen niet meer vinde.

Ik heb een jaartje of 15 geleden al meegewerkt aan een "onderzoek" rondom dit fenomeen, ik heb daar ook een artikel voor geschreven in een tijdschrift.
We hebben destijds specifiek gekeken naar de kunststof dragers, kaldnes K1 en dergelijke, uiteindelijk werd deze vooraf behandeld met kaliumpermanganaat waardoor het opstarten veel sneller was.
vwb de hetrotrofen, ja die zullen ook aan bod komen....maar laat dat nou het makkelijkste zijn en is een kwestie van het juiste potje en meer niet.
Die heterotrofen kunnen nl heel makkelijk verhandeld worden, zijn nl sporenvormend dit in tegenstelling tot de chemoautotrofe die in een vloeistof bewaard moeten worden..
Daarnaast reproduceren de heterotrofen zich bijna iedere 2 uur, na 2 dagen heb je …...

15 jaar geleden hebben we eens 15 soorten flesjes met bacteriepreparaten laten onderzoeken via DNA analyse bij Kiwa water research, gelijktijdig werden die flesjes praktisch getest met opstarten.
Herman Smulders van HS products ( niet onbekend in de aquariumwereld ) heeft toen medewerking gegeven door zijn klein laboratorium ter beschikking te stellen.
Destijds gebruikten we huishoudammonia ipv ammoniumchloride, nieuw is dit dus niet.
Ik ben in de jaren daarna niet meer aktief geweest in de waterwereld, mede door mijn werk en aantal jaren verblijf in China.
Onderstaande foto laat heel mooi zien hoe inwendig in de K1 zich een biofilm aan het ontwikkelen is.

Kaldnes%20K1.jpg
 
Ik heb veel contact met Britse aquarianen en die snappen nog steeds niet dat wij een bak over het algemeen in laten draaien met visvoer en wat geduld. Ammonia is daar de standaard manier om een fishless cycle te doen en ook het enige wat ze zullen adviseren. Zelf vind ik het een hoop gedoe, ik wacht liever een paar weken.
 
Ja niet alle planten zijn onderwater planten :p te veel water = wortel rot = slome groei of zelfs dood van de plant als het door gaat.
Nu kunnen we weer in hydroponics gaan maar dan zijn we alweer de basic gardening voorbij.
Is het niet zo met alles in het leven, een fijne lijn.

Dit is denk ik de uitleg Dirk ;)k
 
Ja die zou ik ook wel eens uitgelegd hebben.
Het ging over planten voeding dat we daar ook niet van zeggen gooi er maar wat in maar kijken naar wat de planten nodig hebben en daarop inspelen.
Maar dit niet doen met de bak maar daar wel wat in gooien en hopen dat het goed afloopt.

Toen zij ik nee, want te veel voeding voor een plant is nog slechter dan geen voeding.
Hetzelfde met water als we het over kamer planten hebben (of elke andere plant die niet onderwater groeit en of bestand is tegen wortel rot)
 
Even voor mijzelf. Om het te begrijpen,
Als ik 2 bakken opstart
1 met ammoniak
1 zonder ammoniak

Kan er dan bij 3 weken vissen in bij de aqua met ammoniak en 4 weken zonder ammoniak?
 
Los van de termijn, in de bak die met ammoniak is opgestart heb je GEEN gevolgen meer door het inzetten van belasting, in de andere bak weet je dit NIET
Precies. Het is ook niet helemaal los van de termijn want ook bij ammoniak heb je gewoon een maand nodig (zie weer het topic van janjdk die ik in post 2 heb gelinked) om in te draaien. Het grote voordeel is inderdaad dat je weet dat je de bak heb ingedraaid met een flinke ammonia belasting en hierdoor de bak in principe geen pieken meer zal geven bij het toevoegen van vis. Bij voer verkruimelen blijft dat wat mij betreft natte vinger werk. Ik begrijp ook niet zo goed waarom we hier in NL nog zo weinig van terug vinden, in USA is het inderdaad normaal en blijkbaar in VK ook.

Ik zou bijna zelf een potje met ammonia op de markt brengen voor het indraaien, met instructies voor de dosering per L water. Al ben ik daar nog geen 'expert' genoeg voor :)
 
Ik heb de berekening van jan een excel sheet gezet.
is niet zo moeilijk
 
Ik denk dat de houdbaarheid puur voor de menselijke consumptie is. Voor als je drop wil maken.
Dat ammonium zal niet zomaar uit de chemische verbinding verdwijnen toch?
Maar ja voor die datum hoop ik mijn filter wel ingedraaid te hebben
 
we gaan het volgen, een tweede start met ammoniumchloride.
Stuur na een weekje op de nitrietpiek, laat die niet te hoog worden ( werkt remmend op de ammnoniumoxidators) maar wel constant.
 
Ik ga mijn best doen met de instructies zoals je beschreven hebt. In mijn fotoboek zal ik verslag doen van mijn bevindingen.

Jij weet het al maar voor de anderen ik ga puur op het bioloog indraaien met ammonium. Het bioloog op bypass zodat er geen water naar het aquarium gaat. Zo kan ik rustig bovenin in het aquarium aan de achterwand werken terwijl bioloog aan het indraaien is.

Ik moet even meten hoeveel liter water er exact door het bioloog loopt en op basis daarvan bereken ik het salmiak deel.
 
Met die THT datum is het wellicht een idee om er lollies van te maken en deze te verkopen aan de kids in de buurt :D :D
 
Ik ga mijn best doen met de instructies zoals je beschreven hebt. In mijn fotoboek zal ik verslag doen van mijn bevindingen.

Jij weet het al maar voor de anderen ik ga puur op het bioloog indraaien met ammonium. Het bioloog op bypass zodat er geen water naar het aquarium gaat. Zo kan ik rustig bovenin in het aquarium aan de achterwand werken terwijl bioloog aan het indraaien is.

Ik moet even meten hoeveel liter water er exact door het bioloog loopt en op basis daarvan bereken ik het salmiak deel.
gardena heeft daar een grappig metertje voor, ik gebruik dat om water te verversen...slang erop en zodra er druk op komt werkt dat ding.
 
Ik vraag mij ook af. Wat als je een bioloog hebt en de opvoer pomp staat stil of is stuk wat dan? Loopt het dan niet over?
 
Ligt aan je overloop constructie.
Die van mij heeft geen bodem aanzuig. Dus als pomp stil staat gaat er geen water naar boven. Het water in het aqua zakt tot op het level van de overloopkamer dus daar heb je geen last van.
Het water in de overloop kan alleen tot het level van de durso afvoeren. Dat beetje water moet je bioloog als buffer kunnen opvangen. Dwz bioloog niet tot de rand vullen.
Bij mij zou de buffer een 12 liter zijn afhankelijk hoe ik de durso bouw.
Natuurlijk altijd effe testen.
 
Bioloog heeft schotten die niet even hoog zijn als de rand. Het water staat dus altijd paar cm lager in het biloog.
Op 150x50xbufferhoogte past behoorlijk wat liter extra.
 

Terug
Bovenaan