Ik heb lang geleden een test gelezen, waarbij getest werd hoe effectief de verschillende filtermaterialen zijn bij opstart.
Dus hoe lang duurt het eer de volledige cyclus is bereikt en wat is de verwerkings capaciteit.
Dat werd dus bepaald met de verwerking van ammoniak naar nitraat.
Kan het alleen niet meer vinde.
Ik heb een jaartje of 15 geleden al meegewerkt aan een "onderzoek" rondom dit fenomeen, ik heb daar ook een artikel voor geschreven in een tijdschrift.
We hebben destijds specifiek gekeken naar de kunststof dragers, kaldnes K1 en dergelijke, uiteindelijk werd deze vooraf behandeld met kaliumpermanganaat waardoor het opstarten veel sneller was.
vwb de hetrotrofen, ja die zullen ook aan bod komen....maar laat dat nou het makkelijkste zijn en is een kwestie van het juiste potje en meer niet.
Die heterotrofen kunnen nl heel makkelijk verhandeld worden, zijn nl sporenvormend dit in tegenstelling tot de chemoautotrofe die in een vloeistof bewaard moeten worden..
Daarnaast reproduceren de heterotrofen zich bijna iedere 2 uur, na 2 dagen heb je …...
15 jaar geleden hebben we eens 15 soorten flesjes met bacteriepreparaten laten onderzoeken via DNA analyse bij Kiwa water research, gelijktijdig werden die flesjes praktisch getest met opstarten.
Herman Smulders van HS products ( niet onbekend in de aquariumwereld ) heeft toen medewerking gegeven door zijn klein laboratorium ter beschikking te stellen.
Destijds gebruikten we huishoudammonia ipv ammoniumchloride, nieuw is dit dus niet.
Ik ben in de jaren daarna niet meer aktief geweest in de waterwereld, mede door mijn werk en aantal jaren verblijf in China.
Onderstaande foto laat heel mooi zien hoe inwendig in de K1 zich een biofilm aan het ontwikkelen is.