waar zijn mijn garnalen?


B

blupjes

Guest
Helaas zie ik steeds minder garnalen en ik weet niet hoe het komt. Ik begon met 10 volwassen garnalen (6 rood, 4 blauw) en ik zie er nu steeds nog maar 1, ook tijdens het voeren. Ik had ook een hele boel jongen, maar daar zie ik er ook nog maar weinig van. Eerst kon ik er rond de 30 tellen voor in de bak, maar nu kom ik steeds nauwelijks tot de 10.
Zou het kunnen dat mijn pareldanio's ze opeten? Of verstoppen de garnalen zich gewoon heel goed?
Ik ben van plan om binnenkort deze bak helemaal om te gooien (nieuwe inrichting, nieuwe bodem etc. dus ik wil graag weten wat er fout gaat. Dan kan ik daar rekening mee houden als ik opnieuw begin.
 
Tja, Naomi, die zijn opgegeten.

P.danio zijn nogal vrij groot ,he.
Met een groot bekje.
 
Pareldanio (Rasbora galaxy is dat toch?) eten echt geen volwassen garnalen toch Bertus...
 
Pareldanio is doorgaans de Celestichthys margaritatus, die zullen je (volwassen) garnalen niet opeten.
Als blijkt dat het de (Brachy)danio kyathit of Danio albolineatus is, dan is er wel een kans.
Hoe groot is je bak, en hoe staat het met de beplanting?

Als je beplanting ok is, en je hebt de Celestichthys margaritatus (ook bekend als Danio margaritatus en Hemelse Pareldanio alias Danio Galaxy), dan komt het niet door de vissen.

Heb je een andere vis die onder dit synoniem door het leven gaat en/of heb je weinig beplanting, dan zijn het mogelijk wel de vissen.

Is het aantal langzaam teruggelopen, of werd je op een ochtend verrast? (dode garnalen gevonden?)
 
Tja, weet ik niet, Maar als er zoveel verdwijnen, toch frappant.
 
Pareldanio's eten de jongen van garnalen 100% ik heb ze zelf gehad in combi met vuur garnalen.
Ik zag de Pareldanio's op de jongen jagen, en heb gezien dat ze jongen opaten.
De volwassen garnalen laten ze met rust. Als je wilt kweken met garnaaltjes moet je de pareldanio's eruit halen. nu worden de garnaaltjes schuw en zullen zich minder snel voortplanten.
 
Bertus zei:
Tja, weet ik niet, Maar als er zoveel verdwijnen, toch frappant.
Klopt, maar omdat er 9 volwassen garnalen zijn verdwenen denk ik dat de reden ergens anders ligt.

En Marcello, ze zitten hier ook samen in een gezelschapsbak, maar met voldoende verstopplekken kweken de garnalen alsnog als konijnen.
 
Marcello zei:
Pareldanio's eten de jongen van garnalen 100% ik heb ze zelf gehad in combi met vuur garnalen.
Ik zag de Pareldanio's op de jongen jagen, en heb gezien dat ze jongen opaten.
De volwassen garnalen laten ze met rust. Als je wilt kweken met garnaaltjes moet je de pareldanio's eruit halen. nu worden de garnaaltjes schuw en zullen zich minder snel voortplanten.

Dan heb ook wel pech gehad denk ik, hoor veel verhalen dat het goed gaat. Helemaal als je veel beplanting hebt. Maar goed, ook als we incalculeren dat het lang niet altijd goed gaat, dan verklaart dat niet hoe de volwassen(!) garnalen van de topicstarter verdwenen zijn.
 
Het zijn galaxytjes ja, inderdaad de margatitatus. Ik bedoel dat ze de jongen opeten ja, niet de volwassenen. Ik heb wel een aantal dode volwassenen gevonden maar geen dode jongen. De beplanting is (nog) niet heel veel maar ik heb ook een dragonstone waar ze zich mooi in kunnen verstoppen. Het is een 40 liter bakje. Ik denk inderdaad dat ik de visjes maar weg ga doen. Ik heb ze niet zien jagen op de garnalen maar ze komen wel af op het garnalenvoer waardoor de garnalen niet rustig kunnen eten.
 
Ik weet 99,9% zeker dat de galaxy's niet de reden zijn van je 9 dode garnalen.
Heb je de volwassenen ook daadwerkelijk alle 9 dood gevonden of zijn ze gewoon verdwenen?

Ze zijn echt heel goed in verstoppen hoor. Bij mij zitten ze zelfs achter de achterwand.
 
@Hardloper nee die volwassen garnalen niet, maar de babys misschien wel. Ik heb denkik een stuk of 5, 6 dood gevonden. de rest is gewoon foetsie. Ik denk dat ik zo maar eens in het filter ga kijken want ik weet het echt niet.
 
Natuurlijk kunnen ze de jonkies opgegeten hebben ja, maar dat betekent niet dat de galaxy's weg doen het probleem oplost.
Heb je de waterwaardes al eens gemeten?
 
Dat ze de jongen opeten zal zeker kloppen maar voor de volwassen garnalen moet er een andere oorzaak zijn.
Misschien dat het aan de waterwaarden heeft gelegen en hebben ze problemen met vervellen gehad. En heb je wel vervellingen in je bak gezien??
 
Nee, nog niet. Als dat een aanrader is zal ik nog even langs de LFS want ik heb zelf (nog) geen testset.
 
Flink sparen, en een testkoffer kopen.
Als je het kan bekostigen.

Je moet gelijk zelf leren testen,he.
 
Ik had gezien dat ze heeul duur zijn, maarja het is het natuurlijk wel waard. Binnenkort heb ik hopelijk genoeg inkomen om 1 aan te schaffen. Wat zijn de belangrijkste dingen die ik moet weten?
 
Ik heb net het water laten testen, daar was niks mis mee. Ik heb er even met de meneer van de LFS over gepraat en die denkt dat het een bacterie of virus bij de garnalen is. Tsja, ik weet het anders ook niet hoor.
 
Dat zou kunnen maar wat je ook vaak ziet is dat ze bij jou op andere waarden zitten dan waar ze op zijn gekweekt. dan kunnen ze problemen met vervellen en voortplanten krijgen.

Een hele dure testkoffer hoeft ook niet hoor. Je kan ook de belangrijkste testen nemen zoals de no2 en de no3 en de po4.
Kh en ph is dan ook handig.
 
Voor zover ik weet zijn ze bij de lfs waar ik ze weg heb gewoon op kraanwater gekweekt zonder speciale toevoegingen, hetzelfde als ik heb dus. Ik zal even zoeken naar een testkoffer die de genoemde testen heeft, dankjewel!
 
Op wat voor termijn ben je de garnaaltjes kwijtgeraakt?
 
@M&I, dat is moeilijk te zeggen. Ik denk dat het in 3 � 4 weken langzaamaan achteruit is gegaan. Ik heb er net nog even goed voor gezeten en kon er maximaal 15 tellen. Een aantal weken terug kwam ik nog met gemak over de 30.
 
Altijd lastig met garnaaltjes.
Blijkbaar niet verschalen, althans.. niet met succes.
Als ze op kraanwater zijn gekweekt dan zullen ze hoogst vermoedelijk geen moeite hebben met het kraanwater in jouw regio.
Dan wil je inderdaad wel je waterwaardes even weten, waaronder no3/nitraat en po4/fosfaat.. ben ooit een groep japonica's verloren door (waarschijnlijk) een structureel wat hoog fosfaat-gehalte. Duurde toch ook wel een half jaartje.
Ook in de inrichting kan het mis zijn, voldoende schuilplekken? Voelen ze zich misschien wat teveel opgejaagd door aanwezige vissen kan dat ook weer leiden tot stress, en structureel aanwezige stress is uiteindelijk ook funest, trouwens.. 'stress' kan blijkbaar ook er toe leiden dat verschalingen niet goed gaan.
Alles weer even nalopen dus..
 
Even ter ondersteuning van deze opmerking.
Marcello zei:
Als je wilt kweken met garnaaltjes moet je de pareldanio's eruit halen. nu worden de garnaaltjes schuw en zullen zich minder snel voortplanten.
De kern van dit betoog kan ik het wel mee eens zijn, namelijk dat 'teveel stress'.. zich te 'onveilig voelen' er wel degelijk toe kan leiden dat garnaaltjes niet alleen kwetsbaarder worden (eerder dood gaan), zo ook tijdens de verschalingen, en zelfs stoppen met voortplanten, alsof de populatie het overleven in deze omstandigheden opgeeft.
Ik zou dus zeker ook even goed kijken naar de medebewoners in combinatie met de verdere inrichting, waaronder voldoende schuilplekken voor de populatie om zich veilig te kunnen voelen.
 
Mee eens dat de combinatie altijd aandacht verdient. Niet eens met de term 'moet', dat is simpelweg veel te kort door de bocht.

~ Ivo
 
Garnalen zijn natuurlijk erg leuk, maar bij problemen is de oorzaak vaak wel lastig om echt te achterhalen.
Het gebeurt goede kwekers nog met regelmaat dat er hele groepen wegvallen zonder dat ze de reden kunnen benoemen.
Bovengenoemd zijn al enkele oorzaken genoemd zie ik en zelf denk ik dat de stress zeker dan een rol heeft meegespeeld omdat ze ook al vrij schuw waren.
 
Nu je het zo zegt bedenk ik me wel dat ik inderdaad al vrij lang geen verschalingeb heb gevonden. Ik denk dat ik weet hoe ik het aan ga pakken.
Straks met de verbouwing komt het aquarium lekker vol te staan met planten en stenen = meer schuilmogelijkheden. Dan kijk ik het even aan, wordt het beter nu er meer schuilplaatsen zijn? Dan hou ik de visjes. Merk ik weinig tot geen verschil? Dan gaan de visjes weg.
Goed idee?
 
blupjes zei:
Nu je het zo zegt bedenk ik me wel dat ik inderdaad al vrij lang geen verschalingeb heb gevonden. Ik denk dat ik weet hoe ik het aan ga pakken.
Straks met de verbouwing komt het aquarium lekker vol te staan met planten en stenen = meer schuilmogelijkheden. Dan kijk ik het even aan, wordt het beter nu er meer schuilplaatsen zijn? Dan hou ik de visjes. Merk ik weinig tot geen verschil? Dan gaan de visjes weg.
Goed idee?

Het is in ieder geval wat ik zou doen!

Aangezien ik er nog steeds van overtuigd ben dat de Galaxy's niet de uitroeiers zijn, kan de redenering ook anders:
Als je weinig tot geen verschil ziet; dan heeft het niet aan de visjes gelegen, dus kun je ze houden.
Wordt het beter nu er meer schuilplaatsen zijn? Dan gaat het beter, en kun je ze houden.

:D

(En tevens denk ik dat het heel fijn is om een visje te hebben die af en toe een jong garnaaltje snoept. Anders kom je over een paar maanden om in de garnalen.)
 
Ja,en? Je kunt gen garnalen genoeg hebben.

Worden ze teveel ,verkoop je ze.

Hoeveel groen het je er nu in staan?
Met Hoornblad, en drijvers erin, kunnen ze goed schuilen.
Heb je er laagblijvende planten in zweven ze in een loze ruimte.
 
Ja, daar stond helemaal niets in, paar sprietjes.

Maar aqua 40 , is ok te klein, voor die vissen.
 
Ja dat is 't bakje. Ik ben zelf ook behoorlijk ontevreden hoor, maar ik richt het helemaal opnieuw in als ik genoeg geld bij elkaar heb (eind v/d maand). Helemaal niets - paar sprietjes komt wel een beetje gemeen over trouwens, ik doe ook mijn best.
 
Zo is het niet bedoelt ,hoor.

Bosje snelgroeiers zijn ook de kosten niet.
 
De combi vissen/garnalen in zo'n klein bakje brengt met zich mee dat je jezelf beperkt qua inrichting, per definitie zal het een aardig vol beplant bakje moeten worden, met het oog op de garnalen. Aan de andere kant neemt dat weer zwemruimte weg van de vissen en heb je zelf ook minder zicht op de dieren.
Verder zijn planten in een wat zwaarder bezet bakje per definitie wenselijk om het water helpen gezond te houden.
Je moet op zoek naar een goede balans tussen de behoeftes van de verschillende soorten dieren, en ook je eigen ;) Dat maakt al snel dat je het qua inrichting misschien niet helemaal krijgt zoals je het het liefst zou willen.

Met mossen kun je trouwens ook mooie dingen doen voor garnalen.
Javamos bv.. is niet duur, en stelt geen hoge eisen, en daar kun je vrij eenvoudig wat schuilplekken mee cre�ren zonder dat je meteen al teveel zwemruimte voor de vissen wegneemt.
Wat me als (inspirerend) voorbeeld zo te binnen schiet is de garnalenbak van Crash..
Hij heeft er weliswaar geen vissen in, maar zouden er vissen inzitten dan zouden ze moeilijk nog een garnaaltje kunnen pakken ;)
842246crash_0_85_camera_upload.jpg
 
Zoiets was inderdaad wel het idee. Mooi met wat spiderwood, mos en wat stenen erbij. Grote planten achteraan en veldje vooraan
 
Dat geeft wel weer het probleem dat je moeilijk kan snoeien. Dat is wat Lex ook heeft aangegeven in het topic. Het lijkt zeker mooi maar als je het wilt inkorten en je hebt jongen dan is het knap moeilijk.
Zelf had ik ook altijd wel wat mos in het bakje maar deels ook gewone plantjes.
 

Terug
Bovenaan