waar zijn mijn garnalen?


Ohja, dat is ook weer zo. Achja, ik heb nog zat tijd om er over na te denken :)
 
Wat voor garnaaltjes waren het eigenlijk?
Je zegt blauw en rood. Vuurtjes en blauwe Neocaridina's? Of blauwe en rode tijgergarnalen?
 
Als ik me niet vergis dan kruisen die ook nog dus dat is dan geen ideale combi vind ik.
Tenzij ik me vergis.
 
Volgens de mevrouw van de lfs waren het 'kersengarnaaltjes', de blauwe garnalen weet ik eerlijk gezegd niet. Ik vind ze het meest op de blue fairy's lijken maar ik kan niks met zekerheid zeggen. Maar het zijn overduidelijk geen tijgergarnalen. Volgens mij kruisen ze inderdaad wel, maar de jongen zijn nog niet zo groot als de ouders dus ik kan niet goed zien welke kleuren het precies zijn. Ik heb er wel spijt van hoor, dat ik 2 soorten door elkaar heb gegooid.
 
Heb je een foto van de garnalen misschien?? Ik heb nooit van kersengarnaal gehoord namelijk.
 
Jahoor! ik zal vandaag proberen een duidelijke foto te maken van de zogenaamde kersengarnaal. Van de blauwe garnalen heb ik al heel lang geen volwassen exemplaar meer gezien.
 
Red sakura garnalen worden volgens mij nog wel eens kersengarnaal genoemd. In veel lfsen zie je die benaming ook staan bij gewone rode vuurgarnalen. Maar met een foto kunnen we het zeker zeggen :)
 
jessicapilon zei:
Heb je een foto van de garnalen misschien?? Ik heb nooit van kersengarnaal gehoord namelijk.
Hier worden vuurgarnalen vaak red cherry garnaal genoemd in winkels. Letterlijke vertaling is dan weer kersengarnaal. Ik denk dus vuurgarnalen.
 
ja dat is mogelijk wat jullie zeggen. Zelf had ik nog niet die benaming gehoord dus.
 
blupjes zei:
Jahoor! ik zal vandaag proberen een duidelijke foto te maken van de zogenaamde kersengarnaal. Van de blauwe garnalen heb ik al heel lang geen volwassen exemplaar meer gezien.

Zaten die ook op kraanwater dan?
 
Aha, ja dat is ook zo Bertus.
Bedankt voor je toelichting dus :thumbs:.

Je hebt ook zoveel soorten met diverse benamingen dat je door de bomen af en toe het bos niet meer ziet.
En Japans is ook niet mn sterkste kant moet ik zeggen :D :D.
 
Adang,meneel, kom lauw telug. :D Chinees dan?
 
Even 2 filmpjes van de garnalen.
Volgens mij is de rode op dit filmpje de garnaal die ik nu steeds zie. Ook 2 volwassen blauwe.
https://www.youtube.com/watch?v=CNg1r5N3auY

En op dit filmpje een aantal rode, deze zijn duidelijk wat doorzichtiger dan de garnaal die nu over is.
https://www.youtube.com/watch?v=UFNkR7A8eZk

De datum van 't filmpje staat er bij. Hopelijk is het duidelijk genoeg!
 
Dat zijn denk ik de Vuurtjes en de Blue Fairy als ik het zo zie. doe laatste heb ik niet in leven kunnen houden en de groep stierf heel vlot uit in de bak met evenveel Bijtjes.
 
Ah, dan zat ik toch aardig in de buurt. Volgens mij zijn er wel jongen van de blue fairy garnalen, of het zijn vuurtjes die nog geen kleur hebben maar het eerste lijkt me wel logischer. De jonge vuurtjes zijn wel duidelijk rood.
 
2e filmpje, blue ferry met eitjes!
 
Garnaaltjes worden vaak kleurloos geboren en de kleur komt er dan de eerste week in dacht ik.
Alhoewel ik ook dacht ik weleens al kleintjes heb gezien die al kleur hebben zoals bij de cr s.
Ligt misschien ook wel aan de soort.
 
Ja dat klopt! Ik weet niet helemaal zeker of dat geslaagd is hoor, maar ik denk wel dat er nog jongen van zijn. Ik kan kijken of ik die ook op film kan krijgen.
 
Dan kunnen ze dus wel kruisen.
 
Bakje bij maken, blue,s met eitjes apart zetten.

Ma, wat heb je er Grof grint in, alles zakt erdoor naar beneden, waar ze niet meer bij kunnen.
 
@John, de fairy op het filmpje heeft roze achtige eitjes. Kun je daar aan zien dat ze gekruist zijn?
@Bertus, ik heb niet de mogelijkheid om er een 2e bakje bij te doen. Woon nog thuis, overbevolkte slaapkamer, ouders hebben een limiet gesteld op huisdieren.
En dat grind is een beginnersfout I guess, de dame van de lfs raadde het me aan. Binnenkort komt het fijne grind van de hornbach er in, mooi stukje hout en nieuwe plantjes erbij. Ik hoop dat het dan beter gaat.
 
Ik denk dat dit een fairy is.
187318blupjes_0_82_imag8042.jpg

Het moederschip laat zich een beetje zien.
198681blupjes_0_82_imag8044.jpg

Volgens mij is dit ook een fairy.
421575blupjes_0_82_imag8050.jpg

En dan is het rechtse jong overduidelijk een vuurtje.
444934blupjes_0_82_14415_2.jpg


Edit: Sorry, het zijn wel echte zoekplaatjes. Ik heb nou eenmaal geen goeie camera
 
Haal er dan niet alles tegelijk eruit, doe eerst een helft.
Anders raak je bacterie kwijt.
 
Jonge Blue Fairy's zijn ook vaak rood, dus het is lastig te zeggen wat nu wat is, zeker omdat ze gekruist zouden kunnen hebben.
 
@Bertus, alle plantjes die ik er in heb (en die nog mooi zijn) stop ik samen met de visjes, garnalen, steen �n aquariumwater in emmers. Ik doe de bodem wel in ��n keer want anders blijven er resten van het grind liggen ben ik bang. Ik wil het gewoon graag in een keer af hebben want hoe het er nu uit ziet stoort me enorm.
@Jones, oke dat wist ik niet! Dan wordt het gewoon afwachten dus
 
Als de garnalen vanaf het begin in de bak zaten samen met de vissen dan lijkt het me dat de vissen de oorzaak niet zijn. Zelf vermoed ik dat de bodem de oorzaak is of het vissenbestand in een te kleine bak. Het is ook heel moeilijk dan om de waterwaarden goed te houden. Zelf heb ik vuurgarnalen in twee bakken en om een onverklaarbare reden liep in de grote bak het aantal garnalen langzaam terug en in de speciaal daarvoor ingerichte garnalenbak zag ik weinig vervellingen en vaak dode garnalen. Bij de garnalenbak was de bodem de oorzaak, ik had het bestaande grind blijkbaar niet goed schoongemaakt toen ik er een nieuw laagje over heb gedaan en af en toe zag ik luchtbelletjes ontsnappen maw ik moest beetje voor beetje de bodem gaan schoonmaken. Sinds ik dit heb gedaan geen dode garnalen meer en er komen weer jongen. In de grote bak zitten ze bij platy's en bij molly's. Veel mensen zullen dat gelijk als oorzaak van het teruglopende aantal garnalen zien want vooral bij de mevrouwen molly past met gemak een volwassen vuurgarnaal in de bek toch was dit niet de reden. Er was geen voortplanting meer door voedselgebrek. Nu gooi ik wat voer op een plekje waar geen vis kan komen en begint de populatie als een gek te groeien. Bij jou kan het een combi van factoren zijn, beetje de bodem, beetje opgegeten, beetje stress en misschien ook beetje gebrek aan voeding met andere kapers op de kust. Kunst is om uit te zoeken wat nu de hoofdoorzaak is.
 
Het is bij garnalen vaak lastig te achterhalen waar nu precies de oorzaak ligt. Soms vallen groepen om onverklaarbare reden zomaar om.
 
Ik heb de bak helemaal leeg gehaald en kon geen enkele volwassene meer vinden. ik begin helemaal overnieuw, met een goede bodem, zonder visjes e.d. en dan beginnen met een mooie groep vuurtjes. ben benieuwd.
 
Bij de Hornbach heb je mooi grind/zand met een korrel van 0,4-0,8mm.
Dat is ook wel mooi voor de garnalen denk ik zo en ook goed voor de planten. dat is in meerdere kleuren te verkrijgen.
 
Klopt John, die heb ik er nu in zitten :) de zwarte.
 
Die heb ik ook en dat is een fijne bodem verder.
 

Terug
Bovenaan