Wat is er nieuw

Waarom pakt mijn overloop geen vuil?

Dat is zeker waar.

Ik leef helemaal met je mee. Ik kan er zelf namelijk ook niet tegen.
Zelf heb ik ook erg veel geprobeerd en aangepast.

Bruinalg dat duid nog steeds op iets wat niet helemaal in balans is. Een kuur silicaat exit van easylife heeft mij van het laatste beetje af doen komen.

Stroming in het aquarium moet voldoende zijn om de voeding (co2) overal te krijgen. En om afvalstoffen naar het filter te krijgen. Maar niet letterlijk als een stofzuiger.

Zelf heb ik mijn uitstroom iets verlaagd en van 25mm naar 20mm verkleint, en deze nu midden op de vooruit gericht. Nu heb ik zowel links als rechts voldoende stroming. En het venturi effect is niet te groot.

Het gevaar van te krachtige uitstroom of een stromingspomp, is dat water te sterk beweegt en vuil blijft rondgaan. Vuil moet zich ook ergens kunnen settelen.
Het is ook niet de bedoeling dat het filter een stofzuiger is, die alle vuil opslokt. Want dan is het visueel wel weg, maar niet uit het systeem.

Een bioactieve aquarium bodem, is als de filtratie en bacteriecultuur op orde zijn ook een filter op zich. En vuil wat op de bodem ligt, duid er ook op, dat het systeem niet stabiel is.
Als een filter goed werkt, en dus het water schoonhoud en organische belasting afbreekt. Dan breekt ook het zweefvuil af, zelf zonder in het filter te komen.

Ik heb mij ook een tijd erg bezig gehouden met het concept mineralisatie. Niet alleen de N😛 (Redfield) moet in verhouding zijn. Maar ook de C:N verhouding. En dat is het deel organische belasting.
En dat is juist een heel moeilijk deel. Want dat kunnen we niet echt goed meten.

Verandering van voedsel kan een enorme verbetering geven. Nitraat wat verhogen helpt ook. En om een overvloed aan koolstof weg te werken, werkt het toevoeg van waterstof peroxide ook.
Aantal dagen laat op de avond een dosis aan het water toevoegen. (pompvak)
Dit geeft een zuurstof impuls en het filter gaat extra goed werken. Natuurlijk niet teveel doseren, dan gaat alles dood.

Zie vooral dit stuk eens: https://aquainfo.nl/mineralisatie/
Ik heb juist gemerkt dat als ik peroxide doseer de ORP kelderde..
Het is een lastige vind ik.
CO2 beïnvloed ORP ook, meer co2=meer plantengroei=hogere ORP
O3=krachtige oxidant en verhoogt ook de ORP.
H2O2 zou zich middels oxidatie moeten ontleden in H2O en O2 maar toch zakt de ORP behoorlijk ondanks de extra zuurstof zonder verandering in de PH

Ga ze dat in Steenwijkerwold maar eens uitleggen :DD :DD
Of in Groningen... Heb je net een mooi Engels woord geleerd blijken de wijzen uit het Oosten het toch weer simpeler te kunnen formuleren.

depositphotos_9065980-stock-photo-angel-emoticon.jpggraduation-character-holding-their-diploma-scroll-certificate.jpg

Ik heb juist gemerkt dat als ik peroxide doseer de ORP kelderde..
Het is een lastige vind ik.
CO2 beïnvloed ORP ook, meer co2=meer plantengroei=hogere ORP
O3=krachtige oxidant en verhoogt ook de ORP.
H2O2 zou zich middels oxidatie moeten ontleden in H2O en O2 maar toch zakt de ORP behoorlijk ondanks de extra zuurstof zonder verandering in de PH
Ik ben niet echt thuis in het hele ORP gebeuren. Maar een hoge ORP zou beter zijn dan een lage toch?

Maar ik ben maar eens wat gaan lezen, en het is mij enigzins duidelijker geworden.
Voor interesse.
https://reefkeeping.com/issues/2003-12/rhf/feature/index.htm

Mijn eerste gedachtengang was dat waterstofperoxide an sich niet gelijk de ORP beinvloed. Het heeft een potentieel oxiderend vermogen. Maar dat moet wel eerst geactiveerd worden. De zuurstof moet vrij komen.
De uiteindelijk vrijgekomen zuurstof over tijd, heeft een oxiderende werking. En zal dus uiteindelijk de ORP moeten verhogen.
Dus dag 1 lage ORP. Dosering peroxide nog lagere ORP. Dag 2 hogere ORP als begin dag 1.
Maar dat zou jij moeten hebben kunnen zien.

De initiële verlaging van de ORP dacht ik te wijten aan de inhibitors in de peroxide.
Maar na het lezen van het artikel heb ik een andere logica.

In het artikel is beschreven dat in de hobby gebruik wordt gemaakt van een iets minder selectieve ORP electrode op basis van een zilver/zilverchloride referentie. En waar zit die nog meer?? De pH elektrode.

Blijkt dat de ORP elektrode omgekeerd evenredig reageerd op de pH. Dus lage pH, hogere ORP. Hogere pH, lagere ORP.

En waterstofperoxide heeft een pKZ van 11,8 (natronloog pKZ 14,8) dus is een base. De pH zal wat stijgen en de ORP dus zakken.
Maar ik verwacht dat dit tijdelijk is. En uiteindelijk door de afname van reductors er toch een hogere ORP zal zijn.

Reductors zijn over het algemeen oxideerbaar afvalstoffen. Dus afvalstoffen weg = hogere ORP. Dus met een goed filter en zuurstofrijk water ook hoge ORP.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Zet en drukfouten dienen in 3-voud aangetekend verstuurd te worden naar JP.

Ik ben niet echt thuis in het hele ORP gebeuren. Maar een hoge ORP zou beter zijn dan een lage toch?

Maar ik ben maar eens wat gaan lezen, en het is mij enigzins duidelijker geworden.
Voor interesse.
https://reefkeeping.com/issues/2003-12/rhf/feature/index.htm

Mijn eerste gedachtengang was dat waterstofperoxide an sich niet gelijk de ORP beinvloed. Het heeft een potentieel oxiderend vermogen. Maar dat moet wel eerst geactiveerd worden. De zuurstof moet vrij komen.
De uiteindelijk vrijgekomen zuurstof over tijd, heeft een oxiderende werking. En zal dus uiteindelijk de ORP moeten verhogen.
Dus dag 1 lage ORP. Dosering peroxide nog lagere ORP. Dag 2 hogere ORP als begin dag 1.
Maar dat zou jij moeten hebben kunnen zien.

De initiële verlaging van de ORP dacht ik te wijten aan de inhibitors in de peroxide.
Maar na het lezen van het artikel heb ik een andere logica.

In het artikel is beschreven dat in de hobby gebruik wordt gemaakt van een iets minder selectieve ORP electrode op basis van een zilver/zilverchloride referentie. En waar zit die nog meer?? De pH elektrode.

Blijkt dat de ORP elektrode omgekeerd evenredig reageerd op de pH. Dus lage pH, hogere ORP. Hogere pH, lagere ORP.

En waterstofperoxide heeft een pKZ van 11,8 (natronloog pKZ 14,8) dus is een base. De pH zal wat stijgen en de ORP dus zakken.
Maar ik verwacht dat dit tijdelijk is. En uiteindelijk door de afname van reductors er toch een hogere ORP zal zijn.

Reductors zijn over het algemeen oxideerbaar afvalstoffen. Dus afvalstoffen weg = hogere ORP. Dus met een goed filter en zuurstofrijk water ook hoge ORP.

Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Zet en drukfouten dienen in 3-voud aangetekend verstuurd te worden naar JP.
Heb de link nog niet gelezen maar de lagere ORP was blijvend met gebruik van de welbekende sochting oxidator.
Zodra de oxidator leeg was liep de ORP weer langzaam op om weer te kelderen zodra ik de oxidator bij vulde.
Als ik een paar ml in m'n aquarium doe keldert m'n orp vrijwel direct om binnen een paar uur weer te herstellen.

Heb de link nog niet gelezen maar de lagere ORP was blijvend met gebruik van de welbekende sochting oxidator.
Zodra de oxidator leeg was liep de ORP weer langzaam op om weer te kelderen zodra ik de oxidator bij vulde.
Als ik een paar ml in m'n aquarium doe keldert m'n orp vrijwel direct om binnen een paar uur weer te herstellen.
Dat is op zich best vreemd. Aangezien waterstofperoxide als zodanig wel wordt gebruikt om de ORP te verhogen. Het breekt organisch materiaal af.
De oxidator is een middel om het zuurstof gehalte te verhogen. Maar het doseert geen reactief peroxide aan het water.
Hoger zuurstof zou wel voor betere filterwerking zorgen.

Dat is op zich best vreemd. Aangezien waterstofperoxide als zodanig wel wordt gebruikt om de ORP te verhogen. Het breekt organisch materiaal af.
De oxidator is een middel om het zuurstof gehalte te verhogen. Maar het doseert geen reactief peroxide aan het water.
Hoger zuurstof zou wel voor betere filterwerking zorgen.
Qua vuil, zowel sediment als zweefvuil merk ik geen verschil.
Ik meet niet continu nh3/4, no2 en no3 dus zou niet weten wat het effect van dag tot dag is.

Wat ik wel merk met peroxide in het aquarium spuiten is dat de reactie (los zittend) organisch materiaal optilt waarmee het alsnog mee word gevoerd naar het filter.

TDS kan je het ook niet uit afleiden, 1x bijvullen met 20L kraanwater ipv demi water en je tds ligt al een paar punten hoger zonder extra vervuiling.

Enige is ORP en PH, waarbij de ORP wel verloopt maar de PH niet.

Ik ben nu ff de draad kwijt😀

Maar ga vooral door met de discussie, wie weet wat anderen er ooit aan hebben

Nope, bioco2 met druifjes op timer.
Alleen wel continu meting met elke minuut een meet punt
bio co2 met druifjes ?
moet ik dat letterlijk lezen ? gebruik je dat omwille van de hoge brix van 18-22 (suiker)
dan gaat je ph toch wel wat op en neer door het dag nachtritme ?

bio co2 met druifjes ?
moet ik dat letterlijk lezen ? gebruik je dat omwille van de hoge brix van 18-22 (suiker)
dan gaat je ph toch wel wat op en neer door het dag nachtritme ?
Nee autocorrect...
Moet staan drukfles.
Er is idd een dag/nacht ritme van ongeveer 0,5-1 graad schommeling afhankelijk hoeveel er word ontgast door de waterstand in m'n bioloog en/of overloop

Nee autocorrect...
Moet staan drukfles.
Er is idd een dag/nacht ritme van ongeveer 0,5-1 graad schommeling afhankelijk hoeveel er word ontgast door de waterstand in m'n bioloog en/of overloop
zo zie je maar hoe een tekst gelezen kan worden en hoe een ander daar op doordenkt .
Met druiven kan je heel goed gisten omwille van de suiker , op zich paste dat heel goed in het co2 verhaal 😊

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan