tuinkabouter
Well-known member
Ik heb juist gemerkt dat als ik peroxide doseer de ORP kelderde..Dat is zeker waar.
Ik leef helemaal met je mee. Ik kan er zelf namelijk ook niet tegen.
Zelf heb ik ook erg veel geprobeerd en aangepast.
Bruinalg dat duid nog steeds op iets wat niet helemaal in balans is. Een kuur silicaat exit van easylife heeft mij van het laatste beetje af doen komen.
Stroming in het aquarium moet voldoende zijn om de voeding (co2) overal te krijgen. En om afvalstoffen naar het filter te krijgen. Maar niet letterlijk als een stofzuiger.
Zelf heb ik mijn uitstroom iets verlaagd en van 25mm naar 20mm verkleint, en deze nu midden op de vooruit gericht. Nu heb ik zowel links als rechts voldoende stroming. En het venturi effect is niet te groot.
Het gevaar van te krachtige uitstroom of een stromingspomp, is dat water te sterk beweegt en vuil blijft rondgaan. Vuil moet zich ook ergens kunnen settelen.
Het is ook niet de bedoeling dat het filter een stofzuiger is, die alle vuil opslokt. Want dan is het visueel wel weg, maar niet uit het systeem.
Een bioactieve aquarium bodem, is als de filtratie en bacteriecultuur op orde zijn ook een filter op zich. En vuil wat op de bodem ligt, duid er ook op, dat het systeem niet stabiel is.
Als een filter goed werkt, en dus het water schoonhoud en organische belasting afbreekt. Dan breekt ook het zweefvuil af, zelf zonder in het filter te komen.
Ik heb mij ook een tijd erg bezig gehouden met het concept mineralisatie. Niet alleen de N😛 (Redfield) moet in verhouding zijn. Maar ook de C:N verhouding. En dat is het deel organische belasting.
En dat is juist een heel moeilijk deel. Want dat kunnen we niet echt goed meten.
Verandering van voedsel kan een enorme verbetering geven. Nitraat wat verhogen helpt ook. En om een overvloed aan koolstof weg te werken, werkt het toevoeg van waterstof peroxide ook.
Aantal dagen laat op de avond een dosis aan het water toevoegen. (pompvak)
Dit geeft een zuurstof impuls en het filter gaat extra goed werken. Natuurlijk niet teveel doseren, dan gaat alles dood.
Zie vooral dit stuk eens: https://aquainfo.nl/mineralisatie/
Het is een lastige vind ik.
CO2 beïnvloed ORP ook, meer co2=meer plantengroei=hogere ORP
O3=krachtige oxidant en verhoogt ook de ORP.
H2O2 zou zich middels oxidatie moeten ontleden in H2O en O2 maar toch zakt de ORP behoorlijk ondanks de extra zuurstof zonder verandering in de PH