Wat doen met teveel babyguppen?


Dank je Michelle; zoon was al niet zo gecharmeerd van een zwarte kuip, bang dat hij de vissen niet kon zien. De tip van een witte is een goede! En de overige tips ook :)
We gaan ons een beraden.
 
Ik weet zo even niet of er wel een witte speciekuip is in de orde van grootte van 90 liter in rechthoekige vorm, wel van 65 liter. Verder zou ik eens kijken bijvoorbeeld bij de vijver afdeling van een tuincentrum naar grotere vangnetten, fijnmazig. Dat is met het vangen wat handiger dan kleine netjes.
 
Wel eens het advies gelezen om overtollige vissen in een bakje in de vriezer te zetten, dat is veel minder stress voor ze dan levend het riool in.

Ik wil dus ook echt geen guppen of andere vissen die snel fokken, helaas heb ik een paar ancistrussen die jongen produceren dus ga ik het binnenkort ook oplopen vrees ik.
 
Misschien vindt eva1980 net als ik een gunstig aquarium op MP. Daarmee kunnen zowel de zoon als Eva geholpen zijn omdat zwaarddagers goede springers zijn. Zelf ben ik in het verleden van 125 naar 180 liter gegaan en dat scheelt vaak ook in de werkruimte die je hebt als de lampen naar achteren worden geschoven.
 
Mag ik voorstellen dit niet uit te laten draaien op de invries-discussie?
Gebeurt al in genoeg andere topics.
(Niet dat dat aan het gebeuren is, maar ik dacht: laat ik het even voor zijn. :) )
 
Mag ik voorstellen dit niet uit te laten draaien op de invries-discussie?
Gebeurt al in genoeg andere topics.
(Niet dat dat aan het gebeuren is, maar ik dacht: laat ik het even voor zijn. :) )

Dus maar gewoon openlijk om het forum zo laten dat het een goede optie is zonder tegenspraak?
 
Wel eens het advies gelezen om overtollige vissen in een bakje in de vriezer te zetten, dat is veel minder stress voor ze dan levend het riool in.

Ik wil dus ook echt geen guppen of andere vissen die snel fokken, helaas heb ik een paar ancistrussen die jongen produceren dus ga ik het binnenkort ook oplopen vrees ik.
Invriezen is uitermate dieronvriendelijk, eer dat water bevroren is duurt het wel ff en al die tijd krijgt die vis het steeds kouder en kouder, hele stressvolle gebeurtenis
 
Dus maar gewoon openlijk om het forum zo laten dat het een goede optie is zonder tegenspraak?
Lijkt me prima. :)

Het onderwerp is al duizenden keren aan bod gekomen.
En al die keren komt er geen conclusie.
Er is een kamp nee en een kamp ja.
Om het dan hier weer te gaan beginnen...

Maar goed, laat je door mij niet tegenhouden.
Dan weet ik dat ik dit topic even niet meer hoef te volgen.
 
Het is denk ik goed om mee te denken met de TS over wat nu verstandig is en om nog meer kleintjes te voorkomen of beter gezegd het voorkomen van een babyboom.
Een ellenlange discussie lijkt me dan ook niet zinvol en de TS is vast goed in staat om informatie te filteren en om hier eventueel een keuze uit te maken.

Levendbarenden jongen nu eenmaal veel en zoals ik al eerder schreef heb ik ze om die reden dan ook niet meer. Zelf zou ik ze dan ook wegdoen (de volwassen vissen) om dit in de toekomst te voorkomen maar dat is een persoonlijke keuze.
 
Mag ik dan voorstellen dat topicstarter nog een bakje bijhaalt, de mannen in het ene bakkie, de vrouwen in het andere en verder de natuurlijk zijn gang laat gaan? Dan zijn over een jaar of twee alle guppies na een lang leven een natuurlijke dood gestorven. Guppies levend het riool in of de vriezer in.... Ik zou het niet doen.
Ik heb het hier gedaan met mijn Heterandria formosa. Ik heb zoveel mogelijk verkocht en heb nu nog 3 mannetjes over die blij achter elkaar aanzwemmen de hele dag. Nog steeds op de versiertoer met elkaar, lijkt niet dat ze echt last van elkaar hebben. Of wel natuurlijk, maar dat houdt ze niet tegen. :D
 
Wel eens het advies gelezen om overtollige vissen in een bakje in de vriezer te zetten, dat is veel minder stress voor ze dan levend het riool in.

Ik wil dus ook echt geen guppen of andere vissen die snel fokken, helaas heb ik een paar ancistrussen die jongen produceren dus ga ik het binnenkort ook oplopen vrees ik.

ik zou zeggen, ga zelf even een dagje in de vriezer zitten :))
 
Nog steeds op de versiertoer met elkaar, lijkt niet dat ze echt last van elkaar hebben. Of wel natuurlijk, maar dat houdt ze niet tegen
Zover ik heb begrepen is het niet aan te raden om alleen mannen of vrouwen te houden omdat dit tegen hun natuur ingaat. Zoals ik al aangaf zou ik als ik de TS was ze echt wegdoen want anders wordt het wel heel lastig denk ik.
 
Zover ik heb begrepen is het niet aan te raden om alleen mannen of vrouwen te houden omdat dit tegen hun natuur ingaat. Zoals ik al aangaf zou ik als ik de TS was ze echt wegdoen want anders wordt het wel heel lastig denk ik.
Klopt helemaal. Maar toen ik de vissen verkocht wilde iedereen die langskwam per mannetje twee vrouwtjes hebben en ik hield op die manier een stuk of 8 mannetjes over. Dan is de enige optie nog het riool of de vriezer of ze gewoon hun leven laten leven zonder vrouwtjes. ;)
 
Besloten het grotere aquarium wat naar voren te halen; bedoeling was dat zoon dat voor zijn verjaardag zou krijgen maar dat duurt nog 4 maanden....we willen gaan voor een 100-120 liter aquarium. Ik zie Juwel veel voorbij komen en Superfish. Juwel heeft als voordeel dat er een voerdispenser op geplaatst kan worden voor de vakantie; zijn er verder nog verschillen? Waar moet ik op letten?
 
superfish heeft niet zoveel keuze en zijn in dat formaat moeilijk 2e hands te vinden.
als je nieuw koopt is de superfish 150l een waanzinnig mooi en ruim aquarium.
juwel is goed vertegenwoordigd op MP en het is moeilijk om je daar een buil aan te vallen.
uiteindelijk kiezen veel mensen nog voor een extern filter. de standaard interne filters zijn ok maar ook niet meer dan dat.
de bijgeleverde led van juwel zijn vaak te fel en die van superfish iets te mild voor planten, dus daar zit ook wel een verschil.
 
We gaan voor nieuw, niet 2e hands. Liefst rond de 200 euro max. Ik had inderdaad al begrepen dat je beter een sterkere filter er in kan doen, dus doe kopen we denk ik los.
 
de mooiste; de lido 120, de rio 125 en de superfish 150 zitten daar allemaal net boven.
voor dat geld heb je op mp wel een complete rio of lido met kast, goed licht en filter denk ik.
 
We gaan voor nieuw, niet 2e hands. Liefst rond de 200 euro max. Ik had inderdaad al begrepen dat je beter een sterkere filter er in kan doen, dus doe kopen we denk ik los.
Als ik je iets mag adviseren zou ik de voorkeur geven aan een extern filter.

Mijn voorbeeldje.
Bak van MP 120 liter en een Eheim 2073 eenvoudig aangesloten.

Filter capaciteit verschil...
Eerst
20210826_130244.jpg


Nu.
20210826_130308.jpg
 
Laatst bewerkt:
Extern filter moet ik me in verdiepen, heb inderdaad al gelezen dat dat eigenlijk beter is.
 
Ik wil toch even een reactie geven op de kritiek die ik krijg.
1) Als er dan al zoveel discussie over is geweest verwijs er dan ook naar, dan hoeft hier die discussie niet opnieuw
2) Een koudbloedig dier krijgt het niet koud, die wordt alleen trager.
 
Ik wil toch even een reactie geven op de kritiek die ik krijg.
1) Als er dan al zoveel discussie over is geweest verwijs er dan ook naar, dan hoeft hier die discussie niet opnieuw
2) Een koudbloedig dier krijgt het niet koud, die wordt alleen trager.
Wellicht is het een idee om hier een topic over te openen waar alle plus en minpunten uiteen kunnen worden gezet. Dat is denk ik makkelijker dan dat alles her en der verspreidt staat.
 
Goed om te lezen dat je zoon een mooi groot aquarium gaat krijgen (y)

Bedenk wel dat dit je probleem met jonge guppen voor even oplost.

Ik heb geen verstand van guppen maar volgens mij blijven die jongen werpen dus is een groter aquarium misschien ook weer te snel vol? Ook zo wat dat je over een half jaar post, wat moet ik met 300 guppen aan ;)
 
Ja, ik weet het. .. We willen er dan ook een roofvisje bij doen die babygupjes eet zodat we wellicht toch wat guppen in het grote aquarium kunnen doen want we vinden ze wel echt heel erg mooi met al die kleurtjes. Maar of we dat doen is nog niet zeker... Sowieso willen we van het huidige guppenbestand af, althans van de kleintjes; na de vakantie weer eens op marktplaats proberen want had deze week geen één reactie; In juni waren ze binnen een dag opgehaald maar nu dus niks.
Maargoed, stof tot nadenken! Hebben nog geen idee welke andere leuke visjes er zijn dus dat gaan we ook maar eens uitzoeken; misschien dat we dan tot de conclusie komen dat er nog veel mooiere visjes zijn dan guppie
Overigens: de grotere bak komt er niet alleen voor het guppenprobleem; onze 45 liter bak is te klein voor ons vissenbestand; verkeerde voorlichting gehad...
 
Goed om te lezen dat je zoon een mooi groot aquarium gaat krijgen (y)

Bedenk wel dat dit je probleem met jonge guppen voor even oplost.

Ik heb geen verstand van guppen maar volgens mij blijven die jongen werpen dus is een groter aquarium misschien ook weer te snel vol? Ook zo wat dat je over een half jaar post, wat moet ik met 300 guppen aan ;)
Het probleem is niet alleen de jonkies. Bij mij verderop in de straat - jawel andere boom, andere tak - hadden ze ook een bakkie met guppies. Ging een tijd lang goed maar kregen ook te veel hangjongeren en infecties als gevolg. Eindresultaat de bak werdt opgeruimd. Ik zou echt het jammer, vervelend vinden als Eva en huishouden heel veel pech ondervinden.
 
We hadden 10 guppen gekocht en die zaten in een bak van 160l, na een paar maanden zaten we dus met 60 guppys. Dus je zet er dan toch wel best een vis bij die de jongen opeet :/
Groot deel hebben we weggegeven (in de winter) via tweedehands.

Een paar guppys hebben we gehouden en er dan afrikaanse dwergklauwkikkers bijgezet (in een minder hoog aquarium) en nu blijft de populatie constant (die kikkers zijn ook wel anders in verzorging dan gewone vissen dus dan moet je wel eerst even goed bijlezen).
 
Welke bodem raden jullie aan? Hebben nu een voedingsbodem maar ik lees daar toch ook wisselende verhalen over. Voor de nieuwe bak willen we graag alles goed doen maar het is zo lastig juiste info te filteren...
 
Baby boom heb ikzelf met algeneters. 2 algeneters en 200 jonkies :eek: Volgens mij gaf je aan dat je die ook heb dus check even af welke je heb en man/vrouw.

Dat er nog nooit iets is uitgevonden in kader van anti conceptie. Gouden handel volgens mij ;)

Bodem hangt beetje af wat je wil met aquarium. Elk soort visje kan weer een andere bodem nodig hebben. Planten is ook weer een ander aandachtspunt met bodem soort. Info filteren is inderdaad erg moeilijk met alles waar je rekening mee moet houden. All round aquariaan worden is bijna net zo iets als chemicus worden. Zijn veel makkelijkere hobby s ;) maar zijn ook weer vele aquarianen die je voorzien van info.
 
Welke bodem raden jullie aan? Hebben nu een voedingsbodem maar ik lees daar toch ook wisselende verhalen over. Voor de nieuwe bak willen we graag alles goed doen maar het is zo lastig juiste info te filteren...
Hoi @eva1980 om jou te helpen, om de vindbaarheid voor anderen te vergroten, voor anderen zoals ik die graag informatie daarover krijgen maak ik ff een topic aan, sorry. Dan kun jij dat topic ook op volgen zetten als je wilt, op favorieten dus eigenlijk.

 
Laatst bewerkt:
Dank je voor het openen van een apart topic! Andere vraag: ik zie de juwel rio 110 en de juwel primo 110. De eerste voor ongeveer 120 euro, de 2e voor ongeveer 180 euro. Afmetingen zijn hetzelfde, ik lees alleen verschillen in filter en lampen. Is de primo het prijsverschil waard? Of zijn het vergelijkbare bakken?
 
Ik denk dat je bedoelt de Rio 125 Eva. Die heeft hetzelfde binnenfilter. Het grootste voordeel in mijn ogen is dat de Rio-serie een ander lampenkap heeft dan de Primo en 2 uitsparingen voor de aansluiting van een buitenfilter daardoor. Persoonlijk hebben @Kosmopoliet @benvo, zijne excellentie @Hoogheid en ik ervaring met de Rio 180. Hiervoor had ik een Ferplast dubai 80 aquarium. Bijna vergelijkbaar met de Rio 125.
 
De primo heeft een losse kap die eraf kan en daar zitten ook wel uitsparingen in als het goed is. Voorheen had ik de Juwel record en die had dat zelfde. De Rio is net wat luxer vindt ik.
 

Terug
Bovenaan