Wat is dit?


Het voelt gewoon een beetje beschamend dat ik het zo uit de hand liet lopen hoewel ik de laatste paar weken wel echt me best deed het aquarium weer er boven op de krijgen.
Je hoeft je nergens voor te schamen!
Moeder natuur is ervaren en sterker 😁
Mooi gesproken :)
Ik duik nu mijn bedje in, tot morgen.
 

Don, wat ik je als tip wil geven, op de telefoon citeren werkt voor mij eigenlijk ook best handig, is om zelf het water te testen met druppeltesten.
En kijk vooral niet naar andere aquaria. Alleen al een buitenfilter en het daarin gebruikt filtermateriaal kan een wereld van verschil maken. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld een Eheim 2213, meer ruimte voor bacteriën. Ze staan op MP en Hornbach heeft ze ook voordelig. Er worden daarbij vaak 2 dubbele kranen gebruikt. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat het systeem en de bezetting op elkaar is afgestemd.
Minder is beter....minder vissen - meer planten. Dat zal jou ook rust en evenwicht brengen.
 

Don, wat ik je als tip wil geven, op de telefoon citeren werkt voor mij eigenlijk ook best handig, is om zelf het water te testen met druppeltesten.
En kijk vooral niet naar andere aquaria. Alleen al een buitenfilter en het daarin gebruikt filtermateriaal kan een wereld van verschil maken. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld een Eheim 2213, meer ruimte voor bacteriën. Ze staan op MP en Hornbach heeft ze ook voordelig. Er worden daarbij vaak 2 dubbele kranen gebruikt. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat het systeem en de bezetting op elkaar is afgestemd.
Minder is beter....minder vissen - meer planten. Dat zal jou ook rust en evenwicht brengen.
En dan wil ik daar nog wel op in haken voordat ik mijn ogen dicht doe.

Rome en Keulen zijn niet op 1 dag gebouwd. Niet alles hoef je aan te schaffen om met de hobby bezig te zijn. En als je dergelijke zaken aan wil schaffen, het hoeft echt niet allemaal tegelijk.
Misschien vind ik dat ook nog wel een leuke kant van de hobby. Het is echt nooit af. Er blijft altijd iets te wensen over en je blijft bouwen aan je bak - niet in de laatste plaats je inrichting. Ook dat is nooit af, de inrichting is geen statisch gegeven.
 
Bedankt! Ik begrijp ook nu steeds beter pas, hoe belangrijk het filter is, niet om het water bacterie vrij te houden (als kind leer je dat bacteriën vies en fout zijn) maar juist om bacteriën te groeien, onderhouden, gebruiken en toevoegen aan het water. Ik denk dat mn filters voor nu op zich nog prima zijn als ik er beter mee leer omgaan maar voor in de toekomst een buitenfilter gebruiken zal ik zeker overna denken. Voor nu kijk ik gewoon even wat ik doe met mn vissenbestand. Ik heb nog een kleiner aquarium waar ik de wat kleinere vissen in kan doen.
 
Update 3, korte update misschien maar positief. Vissen doen het goed de manier waarop het nu loopt, met een klein beetje zout en het antischimmel middel merk ik ook geen verschil en ook de babys zie ik nog rondzwemmen. Ze raken wel in paniek als ik het toevoeg, in mn blauwe licht kleurt het spul helemaal neongroen en licht helemaal op. Vanavond doe ik de laatste toevoeging. Ik twijfel of ik nog 1 dag door ga aangezien ik geen negatieve effecten zie en de schimmel nog niet weg is maar, de zwaarddrager ziet er een stukje beter uit. Zn vinnen staan iets wijder, de stippen zijn minder, de vlek kleiner zn oog ziet er beter uit. Ik probeer de positieviteit er in te houden in iedergeval! De garnaaltjes heb ik afgezegd, ik was bang dat de verkoper boos of teleurgesteld zou zijn maar hij had er begrip voor dus dat is allemaal goed gelopen! Nu heeft mn kat de wandelende takken geterroriseerd en zijn ze ontsnapt, nog 1 kwijt en 1 dood. Dus volgende probleem is al weer opgedoken in mn kinderboerderij 🙃
 

Don, wat ik je als tip wil geven, op de telefoon citeren werkt voor mij eigenlijk ook best handig, is om zelf het water te testen met druppeltesten.
En kijk vooral niet naar andere aquaria. Alleen al een buitenfilter en het daarin gebruikt filtermateriaal kan een wereld van verschil maken. Kijk maar eens naar bijvoorbeeld een Eheim 2213, meer ruimte voor bacteriën. Ze staan op MP en Hornbach heeft ze ook voordelig. Er worden daarbij vaak 2 dubbele kranen gebruikt. Het belangrijkste is dat je ervoor zorgt dat het systeem en de bezetting op elkaar is afgestemd.
Minder is beter....minder vissen - meer planten. Dat zal jou ook rust en evenwicht brengen.

Ik zag in de gebruiksaanwijzing van het schimmelspul dat het met eSHa ook van die strips hebt waar je alle waterwaardes in 1 kan lezen. Misschien dat ik dat iets interesanter vind dan een druppelaar op het moment. Maar volgens mij is een druppelaar wel goedkoper? Ik zou eigenlijk van alles moeten hebben dan om mn waterwaardes te meten. Van die apparaatjes enzo? Ik kan ook tijdelijk bij de dierenwinkel testen. Zijn dr genoeg in eindhoven te vinden ik pak gewoon elke keer een andere winkel 😆
 
strips hebt waar je alle waterwaardes in 1 kan lezen. Misschien dat ik dat iets interesanter vind dan een druppelaar op het moment.
Gooi je geld niet weg aan strips. Deze zijn niet erg betrouwbaar. Dan zou ik zeggen, laat voorlopig even meten bij een LFS mits die druppels gebruiken.
Losse testen zijn vrij prijzig, vaak is het voordeliger een testkoffer aan te schaffen zoals deze https://www.petsplace.nl/superfish-testkoffer-ph-kh-gh-nh3-no2-no3-po4-testen-8715897237942-bbs
Mogelijk dat dit koffer elders goedkoper is.

Het is net een beetje wat je wil aanschaffen. Als je de basis wil hebben, NH3 - NO2 - NO3 en PO4 zou het me niets verbazen als het koffer goedkoper is en krijg je de andere testen er als 'bonus' bij.
 
Gooi je geld niet weg aan strips. Deze zijn niet erg betrouwbaar. Dan zou ik zeggen, laat voorlopig even meten bij een LFS mits die druppels gebruiken.
Losse testen zijn vrij prijzig, vaak is het voordeliger een testkoffer aan te schaffen zoals deze https://www.petsplace.nl/superfish-testkoffer-ph-kh-gh-nh3-no2-no3-po4-testen-8715897237942-bbs
Mogelijk dat dit koffer elders goedkoper is.

Het is net een beetje wat je wil aanschaffen. Als je de basis wil hebben, NH3 - NO2 - NO3 en PO4 zou het me niets verbazen als het koffer goedkoper is en krijg je de andere testen er als 'bonus' bij.

Hm oke.. ik zal eens rondkijken dan! Precies meten was bij de dierenwinkel niet nodig omdat duidelijk was nat nitriet echt veel te hoog was. Ik kan morgen pas een waterwissel doen maar misschien doe ik dat overmorgen pas als ik morgen besluit nog 1 keer het schimmelmiddel te gebruiken.

Over kosten gesproken... Ik zat net is te kijken waar mn blauwe aquarium lamp nou precies vandaan komt, blijkbaar koopt die man het voor 2 euro per stuk in die maakt ff dikke winst! Zou bijna op mp het zelfde willen gaan doen. Moet alleen nog kijken wat ze daar met verzendkosten doen maar het is daar super goedkoop (via alibaba) maarja is misschien wel chinese meuk. Veel bedrijven kopen dr groot in maar je kan ook dingen per 1pc kopen soms 😮
 
Misschien dat ik dat iets interesanter vind dan een druppelaar op het moment. Maar volgens mij is een druppelaar wel goedkoper? Ik zou eigenlijk van alles moeten hebben dan om mn waterwaardes te meten. Van die apparaatjes enzo? Ik kan ook tijdelijk bij de dierenwinkel testen. Zijn dr genoeg in eindhoven te vinden ik pak gewoon elke keer een andere winkel 😆
Da's toevallig. Ik lees zojuist dat je uit dezelfde regio komt als ik. Ben je vast ook al eens geweest bij Heevis?
 
Don, er bestaat ook zoiets als bijvoorbeeld jbl proscan als je dat bedoelt. Daar zou ik niet voor kiezen. Om je een beeld te geven... Je kunt ook kiezen op dit moment bijvoorbeeld voor alleen een nitriet druppeltest en dan de rest door de LFS laten doen. Maar het nadeel is dat zij vaak bij een drukke winkel minder tijd daarvoor hebben. Het voordeel van zelf testen is vooral dat je dan geen druk hebt van een LFS om je meer aan te smeren dan nodig is. Door zelf in alle rust het water te testen heb je een veel beter inzicht in wat wel en niet nodig is.

En een andere tip heb ik ook nog voor je. Stel dat je bijvoorbeeld Profito gebruikt als plantenvoeding. Bij aquariumbemesting.nl hebben ze poeders waarmee je een stock-oplossing kunt maken van nitraat en fosfaat wat helpt voor een goede groei van planten.

Er is vanalles te koop maar kijken waar je op kunt besparen is altijd zinvol. En vooral doorgaan zoals je nu bezig bent. In alle rust stap voor stap naar verbetering toe werken.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan morgen pas een waterwissel doen maar misschien doe ik dat overmorgen pas als ik morgen besluit nog 1 keer het schimmelmiddel te gebruiken.
Nitriet kan erg snel oplopen. Welk middel heb je meegekregen? ESHA 2000? Ik zou zelf op veilig spelen en morgen toch die waterwissel doen. Evt. het medicijn na doseren. Het beste kun je je aan de bijsluiter houden. Medicijnen kunnen helpen genezen maar zijn ook een aanslag op het lichaam. In combinatie met nitriet hebben ze het extra zwaar. .
 
Nitriet kan erg snel oplopen. Welk middel heb je meegekregen? ESHA 2000? Ik zou zelf op veilig spelen en morgen toch die waterwissel doen. Evt. het medicijn na doseren. Het beste kun je je aan de bijsluiter houden. Medicijnen kunnen helpen genezen maar zijn ook een aanslag op het lichaam. In combinatie met nitriet hebben ze het extra zwaar. .

Dan doe ik morgen even een grote waterwissel, ik moest 3 dagen lang 14-7-7 druppels toevoegen en bij ernstige schimmel mocht dit nog een dag herhaald worden dus volgens bijsluiter moet het wel te doen zijn maar dan doe ik de 4de keer er gewoon 7 bij en dan houd ik het voor goed, ik moet eerst kijken wat het voor effect heeft de komende tijd, de gezondheid van de vissen zijn ook belangrijk voor herstel natuurlijk.

Don, er bestaat ook zoiets als bijvoorbeeld jbl proscan als je dat bedoelt. Daar zou ik niet voor kiezen. Om je een beeld te geven... Je kunt ook kiezen op dit moment bijvoorbeeld voor alleen een nitriet druppeltest en dan de rest door de LFS laten doen. Maar het nadeel is dat zij vaak bij een drukke winkel minder tijd daarvoor hebben. Het voordeel van zelf testen is vooral dat je dan geen druk hebt van een LFS om je meer aan te smeren dan nodig is. Door zelf in alle rust het water te testen heb je een veel beter inzicht in wat wel en niet nodig is.

En een andere tip heb ik ook nog voor je. Stel dat je bijvoorbeeld Profito gebruikt als plantenvoeding. Bij aquariumbemesting.nl hebben ze poeders waarmee je een stock-oplossing kunt maken van nitraat en fosfaat wat helpt voor een goede groei van planten.

Er is vanalles te koop maar kijken waar je op kunt besparen is altijd zinvol. En vooral doorgaan zoals je nu bezig bent. In alle rust stap voor stap naar verbetering toe werken.

Ik heb nu aquasafe voor de bacterien die de nitriet in nitraat omzet, ik denk dat het vooral nu belangrijk is dat de bacteriën gaan groeien, mn planten hebben volgens mij momenteel voedsel genoeg maar ik kan er nog wel wat plantjes extra in doen, ze moeten nog groeien
 
Ik ga ook wel eens naar aquariumzaak coenen in best die is vrij groot en daar hebben ze vaak wel tijd voor wat testen. Alleen merk ik dat 1 van de medewerkers erg veroordelend kijkt wanneer mn water niet in orde is wat mij lichtelijk intimideert. 😅
 
Zoals al gezegd geen Pro scan of strips kopen want die wijken vaak af en lastig af te lezen. Daarbij is een koffer met druppeltesten goed betaalbaar en deze gaat een aantal jaren mee.
 
Ik heb nu aquasafe voor de bacterien
Don, deze zin begrijp ik niet helemaal. Meen je dat dit beter is om bacteriën te laten groeien of is je dat verteld? Aquasafe is een Tetra watervoorbereider. Dit en andere merken watervoorbereider daar kun je voortaan op besparen.

Je hebt dat niet (perse) nodig. De waterkwaliteit van drinkwater uit de kraan is gewoon goed.

Verder heb ik even terug zitten lezen. Je hebt 2 filters waaronder een Superfish Aqua Flow 50. Of je nu dat filter hebt wat echt klein is of een ander als 2e filter bijvoorbeeld een Aqua Flow 100 daar kan meer filtermateriaal in wat opzich gunstig is.
Dan zou ik je aanraden om eens te kijken naar mini siporax als, het betere, filtermateriaal.

Ik weet het niet zeker maar ik meen dat je ook filterwatten gebruikt. Als je graag evenwicht wilt uitbouwen dan is Siporax echt perfect voor je filter. Het ander filter, type 75, met sponzen is dan biologisch en mechanisch werkend. En de siporax is perfect als biologisch, voor de vestiging van de bacteriecultuur.

 
Ik heb nu aquasafe voor de bacterien die de nitriet in nitraat omzet,
Ik weet niet wie dit verteld heeft of waarom je dat denkt. Don, dit klopt echt niet. Er zijn wel flesjes met bacteriën van een ander merk maar die heb je ook niet nodig. De tijd zorgt vanzelf voor bacteriën in het filter en al helemaal als je biologisch filtermateriaal gebruikt wat ik al noemde. Siporax alleen even uitspoelen voordat je het in een filter doet en daarna zoveel mogelijk met rust laten voor de bacterien.

Dit verteld Tetra.
 
Laatst bewerkt:
Om je nog wat extra leesvoer te geven, en idd er komt heel wat op je af ik wee, nitriet moet 0 zijn. Hoe hoog was de gemeten nitriet waarde. Deze vraag stel ik je omdat nitriet giftig is voor vissen. :thumbs:

Waterwissel is daarbij idd nodig geen middeltjes.
Bij nitraat : fosfaat wordt veelal geadviseerd een verhouding nitraat 10 :fosfaat 1 of..... 20 : 2
Op deze pagina vind je informatie over de waterwaardes.

Men zegt weleens meten is weten maar begrijpen wat en waarom hoort daar eigenlijk ook bij.
 
Laatst bewerkt:
Hoi, een beetje mosterd na de maaltijd, maar je hebt inderdaad heel erg veel vissen. Ik heb geteld, buiten de jonge vissen om zijn het er 30. Daardoor heb je een grote belasting van het water en moet je idd veel verversen. Om regelmaat te krijgen zou je een keer per week 50% kunnen wisselen. Dat er schimmel ontstond kwam waarschijnlijk doordat je een van de filters grondig had schoongemaakt. Je kan filters schoonmaken natuurlijk, maar je moet altijd oppassen dat je niet juist de goede bacterien wegspoelt, dus niet te grondig schoonmaken. Of uitspoelen in een emmer aquariumwater, dat kan ook.
Om je een voorbeeld te geven, mijn aquarium is 90 liter, ik heb 18 vissen en een stel garnalen. Ik doe een keer per week een waterwissel van 50%. Dat kost me ongeveer een uur per week. De rest van de week hoef ik alleen maar eten te geven. Verder geen omkijken naar, dus ik kan gewoon op tijd naar bed. :)
Eventueel kan je wat vissen verkopen, zodat je meer evenwicht in de bak krijgt. Op internet kan je vinden welke vissen welke ruimte nodig hebben, zodat je weet wat je kunt houden en welke niet. Ik snap dat je gehecht bent aan je vissen en ze niet kwijt zou willen, maar je wil toch ook dat ze een goed leven bij je hebben zonder al teveel stress. En een kleine hoeveelheid vissen zorgt voor een kleine belasting in de bak, dus betere leefomstandigheden.
Nou, hou ons op de hoogte van hoe het gaat! Maar probeer gewoon een ritme voor jezelf aan te houden, je moet in eerste instantie goed voor jezelf zorgen, anders kan je niet voor je dieren zorgen!
 
Je hebt dat niet (perse) nodig. De waterkwaliteit van drinkwater uit de kraan is gewoon goed.
Ik weet niet waar TS woont maar dit geldt voor Nederland. In België schijnt dit niet altijd het geval te zijn en dan is een watervoorbereider wel aangewezen.
 
Zo'n aquaflow 50 lijkt me ook wel heel klein. Op marktplaats vind je vanaf 5 euro al de aquaflow 200. Die is een stuk hoger en je kunt er een stuk meer materiaal in kwijt.
Er zijn trouwens ook voor weinig geld externe filters te vinden. Voor het geld hoef je het niet te laten.
 
Ik weet niet waar TS woont maar dit geldt voor Nederland. In België schijnt dit niet altijd het geval te zijn en dan is een watervoorbereider wel aangewezen.
Hij shopt in Eindhoven Nicole. En das zelfs voor @jessicapilon met zijn luciferdoosje (speciale houten fiets uit Houten😁) te doen.
 
Zoals al gezegd geen Pro scan of strips kopen want die wijken vaak af en lastig af te lezen. Daarbij is een koffer met druppeltesten goed betaalbaar en deze gaat een aantal jaren mee.
Dat is langer dan ik verwacht had!
Ik weet niet wie dit verteld heeft of waarom je dat denkt. Don, dit klopt echt niet. Er zijn wel flesjes met bacteriën van een ander merk maar die heb je ook niet nodig. De tijd zorgt vanzelf voor bacteriën in het filter en al helemaal als je biologisch filtermateriaal gebruikt wat ik al noemde. Siporax alleen even uitspoelen voordat je het in een filter doet en daarna zoveel mogelijk met rust laten voor de bacterien.

Dit verteld Tetra.

Ik meende dat aquasafe ondersteunde in de groei van goeie bacterien, ik voeg ook soms bij waterwissels iets toe maar echt 50 keer minder dan aanbevolen is 😅 ik doe een paar druppels, een scheutje terwijl er veeel meer in mag volgens de verpakking. De dierenwinkel zei dat het niet gevaarlijk was mits in de juiste dosering gebruik dus ik was beter safe dan sorry. Een klein beetje zal lijkt me vast goed doen? Maar zoals het moet gebruikt worden heb ik niet gedaan. Ik houd er niet van spul in mn aquarium te doen vooral niet wat er chemisch uit ziet

Don, deze zin begrijp ik niet helemaal. Meen je dat dit beter is om bacteriën te laten groeien of is je dat verteld? Aquasafe is een Tetra watervoorbereider. Dit en andere merken watervoorbereider daar kun je voortaan op besparen.

Je hebt dat niet (perse) nodig. De waterkwaliteit van drinkwater uit de kraan is gewoon goed.

Verder heb ik even terug zitten lezen. Je hebt 2 filters waaronder een Superfish Aqua Flow 50. Of je nu dat filter hebt wat echt klein is of een ander als 2e filter bijvoorbeeld een Aqua Flow 100 daar kan meer filtermateriaal in wat opzich gunstig is.
Dan zou ik je aanraden om eens te kijken naar mini siporax als, het betere, filtermateriaal.

Ik weet het niet zeker maar ik meen dat je ook filterwatten gebruikt. Als je graag evenwicht wilt uitbouwen dan is Siporax echt perfect voor je filter. Het ander filter, type 75, met sponzen is dan biologisch en mechanisch werkend. En de siporax is perfect als biologisch, voor de vestiging van de bacteriecultuur.


Ik heb de superfish maar ik heb ook een andere die 3 keer zo groot is, kan even de naam niet zien nu maar ik heb dat eerder gepost hier ergens. Het filterwol werkt in principe goed, ik kan zelf bepalen hoe dicht ik de structuur heb dst vind ik wel fijn maar biologisch zou altijd beter zijn natuurlijk

Ik wil niet een sterkere filter aangezien de grote best wel voor wat stroming zorgt, hij stroomt nu ook zuurstof mee het water in, de kleine filter heb ik hoogstens om de circulatie wat sterker te maken en had ik gebruikt met actieve kool en steentjes als filtraat. Maar nu heb ik alles vol gestopt met filterwatten (niet te vol) zodat er zo veel mogelijk bacteriën in groeien. Tot nu toe heb ik geen enkel beetje filtraat schoon gespoeld en ik heb eergisteren een waterwissel van 60% gedaan. Dat zelfde wilde ik vandaag weer doen maar dat gaat morgen worden aangezien ik een zware dag had... Nou wilde ik net kijken op me filter, zag ik dat dr een vis tussen mn filter zat en het glas.. weet niet hoe lang hij dr zat maar zn oog ziet er slecht uit. Hij zwom weg en een paar minuten later dreef hij, maar toen ik hm voorzichtig oppakte zwom hij weer weg. Hoop dat hij er een beetje boven op komt. I guess dat dat gebeurt soms...
 
elite jetflow 75.
Dit is het andere filter dat je hebt.

Even wat dingen op een rijtje zetten.

Fijne filterwatten zijn mechanisch filtermateriaal omdat die beperkt in tijd gebruikt kunnen worden. Ze slibben dicht.

Filterspons is mechanisch en biologisch filtermateriaal. Die kun je schoonspoelen, uitknijpen in aquariumwater. Elke keer dat je spoelt verlies je waardevolle bacteriën. Dus alleen spoelen bij minder doorstroming van het filter.

Een voorbeeld als Siporax is echt goed als biologisch filtermateriaal omdat je die heel lang kunt gebruiken zonder teveel spoelen.

En als jij graag Aquasafe gebruikt dan moet je dat vooral niet laten. Maar voor bacteriën doet het niets. Je kunt idd de aangegeven dosering gebruiken. Je hebt dit niet nodig. De waterkwaliteit is van een hoge kwaliteit.
 
Filterspons is mechanisch en biologisch filtermateriaal. Die kun je schoonspoelen, uitknijpen in aquariumwater. Elke keer dat je spoelt verlies je waardevolle bacteriën. Dus alleen spoelen bij minder doorstroming van het filter.
Voor de zekerheid, maak een spons nooit brandschoon.
 
Dit is het andere filter dat je hebt.

Even wat dingen op een rijtje zetten.

Fijne filterwatten zijn mechanisch filtermateriaal omdat die beperkt in tijd gebruikt kunnen worden. Ze slibben dicht.

Filterspons is mechanisch en biologisch filtermateriaal. Die kun je schoonspoelen, uitknijpen in aquariumwater. Elke keer dat je spoelt verlies je waardevolle bacteriën. Dus alleen spoelen bij minder doorstroming van het filter.

Een voorbeeld als Siporax is echt goed als biologisch filtermateriaal omdat je die heel lang kunt gebruiken zonder teveel spoelen.

En als jij graag Aquasafe gebruikt dan moet je dat vooral niet laten. Maar voor bacteriën doet het niets. Je kunt idd de aangegeven dosering gebruiken. Je hebt dit niet nodig. De waterkwaliteit is van een hoge kwaliteit.
Tx dan zal ik wat anders gaan kijken naar aquasafe! Ik heb inderdaad de filterspons een paar keer uitgeknepen in het aquarium zodat hij weer door liep, maar niet meer afgespoeld 😀 ik had expres wat gemaakt als filter zodat het dicht zou slippen, zodat de vuil en bacteriën mooi in 1 keer dr uit gehaald konden worden. Nu weet ik wel beter, dit absoluut niet doen dus :') kan het wel zo zijn dat de filter zo veel plantendelen bevat dat daardoor het water sterk in nitriet word?'
 
Voor de zekerheid, maak een spons nooit brandschoon.
Ik deed het met een hete kraan waar ik mn hand maar net onder kon houden ik dacht echt zo verkeerd, ik knijp hm voortaan uit in het aquarium :)
 
In aquariumwater hè, niet je aquarium;))
Onder de kraan dat beetje dezelfde temperatuur heeft als je aquarium is ook prima hoor.
Je bedoelt dus in water dat geschikt is voor het aquarium? Ik dacht ik knijp hm uit als het verstopt is het vergaat wel en word voedsel voor de bacteriën die ik nu hard nodig heb lijkt me?
 
Je bedoelt dus in water dat geschikt is voor het aquarium? Ik dacht ik knijp hm uit als het verstopt is het vergaat wel en word voedsel voor de bacteriën die ik nu hard nodig heb lijkt me?
Als je je aquarium ververst heb je water wat je uit je aquarium haalt. In dit water kun je je filtermateriaal prima uitknijpen/ schoonspoelen voordat je het water weggooit. Geen filtermateriaal in je aquarium schoonmaken.
 
Als je je aquarium ververst heb je water wat je uit je aquarium haalt. In dit water kun je je filtermateriaal prima uitknijpen/ schoonspoelen voordat je het water weggooit. Geen filtermateriaal in je aquarium schoonmaken.
Ohh oke! Om welke rede kan ik dit niet in het aquarium doen? Het is vaak maar een beetje vooral om de filter door te laten lopen maar een tekort aan goedde bacterien is bij mij nu het probleem voor een deel. Is het dan niet beter het dan wel in het aquarium te doen? 😀
 
Dan gooi je ahw afval in je aquarium. Heb niet alles gelezen dus weet niet waarom je bacterieprobleem hebt maar extra afval in je aquarium gooien werkt naar mijn idee alleen maar averechts. Nog meer vervuiling.
 

Terug
Bovenaan